LATEST NEWS
 
Ειδήσεις /ΠολιτισμόςΔημοσίευση: 11 Ιουλίου 2022 17:19

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου: “Ρίζες από βαμβάκι” σε σκηνοθεσία Έφης Θεοδώρου

Πρεμιέρα του έργου της Κάλλιας Παπαδάκη, στο Μικρό Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, στο πλαίσιο του Κύκλου “CONTEMPORARY ANCIENTS”.

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου - Contemporary Ancients - Ρίζες από Βαμβάκι

Ο Αίαντας του Σοφοκλή συναντά τη συνθήκη της ελληνικής επαρχίας στις Ρίζες από βαμβάκι — ένα νέο έργο της Κάλλιας Παπαδάκη σε σκηνοθεσία Έφης Θεοδώρου, που θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά στις 15 και 16 Ιουλίου, στις 21:30, στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου.

Οι Ρίζες από Βαμβάκι  είναι μια από τις δυο παραστάσεις του φετινού καλλιτεχνικού προγράμματος του Φεστιβάλ, που εντάσσονται στον Κύκλο Contemporary Ancients, υποστηρίζοντας τον διάλογο της σύγχρονης δραματουργίας με το Αρχαίο Δράμα. Ένα πρωτοποριακό εγχείρημα που ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2021 και αφορά στην απευθείας ανάθεση νέων δραματικών κειμένων, με αφετηρία αρχαία έργα, σε Έλληνες συγγραφείς, αυτή τη φορά προερχόμενους από τον χώρο της σύγχρονης ελληνικής λογοτεχνίας.

Σε αυτό το πλαίσιο, η βραβευμένη συγγραφέας και σεναριογράφος Κάλλια Παπαδάκη σκιαγραφεί έναν Αίαντα που αποζητά απελπισμένα την αγάπη και την αποδοχή με τρόπους αδηφάγους και αυτοκαταστροφικούς. Αυτόν τον Αίαντα σκηνοθετεί η καταξιωμένη σκηνοθέτις και Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου Κρήτης, Έφη Θεοδώρου, με την κεντρική μορφή του έργου να ενσαρκώνεται από τον εξαίρετο Δημήτρη Μοθωναίο.

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου - Contemporary Ancients - Ρίζες από Βαμβάκι

Καλοκαίρι του 1978, σ’ ένα χωριό του Έβρου. Ο Αίαντας επιστρέφει στη γενέτειρά του πιστεύοντας ότι θα αναλάβει τα στρέμματα γης που του αναλογούν. Ο πατέρας του όμως έχει ορίσει μοναδικό του κληρονόμο τον μικρό του γιο, Οδυσσέα. Εκείνον που έμεινε κοντά του, έκανε οικογένεια και δούλεψε τη γη, όσο ο μεγάλος σπούδαζε μακριά τους να γίνει φιλόλογος. Ο Αίαντας θολωμένος από θυμό βάζει φωτιά στο πατρικό του να τους κάψει όλους στον ύπνο. Μόνο που ο άνεμος αλλάζει ρότα και τα σχέδια του δεν ευοδώνονται. Δεν του απομένει τίποτα άλλο πέρα από την αυτοχειρία. Ένας οικογενειακός εμφύλιος ξεσπά γύρω από την ταφή του σώματός του.

Λέει η σκηνοθέτις, Έφη Θεοδώρου:

Στον δικό μας Αίαντα η συγγραφέας έχει διατηρήσει τρία θεμελιώδη στοιχεία από το σοφόκλειο έργο: Το μεγάλο θέμα της αδικίας, την αυτοχειρία του ήρωα και τη διαμάχη για την ταφή του. Αυτός ο ήρωας, ο δικός μας, γυρίζει πίσω και βρίσκει ένα σπίτι που ορίζεται από τους αργούς και επαναλαμβανόμενους ρυθμούς ζωής της επαρχίας, μια ακινησία που τη σαρώνει ολοκληρωπκά στο πέρασμά του. Και η παρουσία του προσλαμβάνει έναν αποκαλυπτικό χαρακτήρα  για τους άλλους. Με την αυτοκτονία του –ένα είδος θυσίας– είναι σαν να υψώνει καθρέφτες για να αντικρίσουν οι άλλοι τους εαυτούς τους και να απελευθερωθούν.

Διότι κοντά στο αίτημα για την εκπλήρωση της αγάπης υπάρχει και το αίτημα για ελευθερία. Κάτι που, εν προκειμένω, προκύπτει απο? το πλέγμα των ιδιαιτεροτήτων του Αίαντα, ο οποίος στα μάτια μου έχει κάτι από Ρεμπό. Ακόμη και η ατυχής ομοφυλοφιλική σχέση του με τον Αργύρη (που βεβαίως δεν αποτελεί την κινητήρια δύναμη του έργου, είναι περισσότερο μια ακόμη διάσταση που βράζει δίπλα στις άλλες διαστάσεις του) παραπέμπει στη σχέση Ρεμπό και Βερλέν, υπονοείται δηλαδή κάτι το θυελλώδες, το περιπετειώδες, το αντισυμβατικό.

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου - Contemporary Ancients - Ρίζες από Βαμβάκι

Η ελευθερία πάντως ως αίτημα της ύπαρξης πια διεκδικείται από τον Αίαντα μέχρις εσχάτων, ως τον θάνατο. Καθώς επίσης, παράλληλα, και η αποδοχή της διαφορετικότητας σε όλες τις εκφάνσεις της ανεξαιρέτως. Το αυτοκαταστροφικό του τέλος έρχεται να σημαδέψει την οικογένεια και να την σπρώξει σε μια κριτική, αναστοχαστική εσωστρέφεια, Κάθε μέλος της οδηγείται σε έναν μονόλογο που λειτουργεί ως απολογισμός ζωής.

Όλοι εξαναγκάζονται σε έναν αυτοπροσδιορισμό μετά από το οριακό γεγονός ακόμη και ο πιο αρράγιστος ο πατέρας-αφέντης, ο οποίος υπήρξε προδήλως καταπιεστικός έναντι των υπολοίπων, της γυναίκας του συμπεριλαμβανομένης. Το πλέον σημαντικό ερώτημα, όμως, δεν αργεί να αναδυθεί. Μια τέτοια οικογένεια, η οποία έχει διαμορφωθεί από τον πόλεμο (δηλαδή τον Ελληνικό Εμφύλιο), τη βία και το αίμα τι δεσμούς μπορεί να οικοδομήσει; Το έργο της Κα?λλιας διακρίνεται από έναν ποιητικό ρεαλισμό τον οποίο και έχουμε μεταθέσει  στη σκηνή με όρους ακραιφνώς θεατρικούς.

(Απόσπασμα από πρόσφατη συνέντευξη της Έφης Θεοδώρου στο Βήμα της Κυριακής, 26 Ιουνίου 2022)

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου - Contemporary Ancients - Ρίζες από Βαμβάκι

Γράφει η συγγραφέας Κάλλια Παπαδάκη:

Επέλεξα να συνομιλήσω με τον «Αίαντα» του Σοφοκλή, γιατί θέλησα να μιλήσω για τη βία που κατοικεί στα λόγια μας, στις πράξεις μας, στα όνειρά μας όταν συνθλίβονται.

Κράτησα την αρχική δραματουργική συνθήκη, εκείνη της προσωπικής ματαίωσης, και την έσπειρα μέσα σε μια αγροτική οικογένεια της επαρχίας, φύτεψα τους σπόρους ενός οικογενειακού εμφυλίου που έχει ρίζες βαθιές, και έθεσα μια σειρά από ερωτήματα με κοινό παρανομαστή: Μέχρι πού μπορεί να φτάσει κανείς για να υπερασπιστεί τον εαυτό του απέναντι σε ό,τι θεωρεί άδικο; Κληροδοτείται η βία; Με ποιο τίμημα; Παύει ποτέ ο σπόρος του κακού; Κόβονται οι ρίζες συθέμελα;

Ο νεαρός Αίαντας στις «Ρίζες από βαμβάκι» έχει όνειρα, αλλά τα όνειρά του δεν έχουν ούτε μέτρο ούτε αντίκρισμα. Επιστρέφει στον Έβρο ως νεοδιορισμένος καθηγητής, για να κάνει ένα ακόμα, νέο ξεκίνημα, και διεκδικώντας εκείνα που θεωρεί ότι του ανήκουν, το μερίδιό του στα πατρογονικά βαμβακοχώραφα. Ο πατέρας του όμως έχει καταστήσει μοναδικό κληρονόμο του τον μικρο? του αδερφό και το ανακοινώνει στον Αίαντα το βράδυ της επιστροφής του, στο οικογενειακό τραπέζι.

Ο Αίαντας εδώ δεν είναι ο πολεμοχαρής Αίαντας του Σοφοκλή, ωστόσο, η απελπισία του θεριεύει το μίσος που τράφηκε και σωρεύτηκε μες στα χρόνια. Η οργή για το άδικο οπλίζει το χέρι του να πάρει εκδίκηση. Προδομένος παύει να αποζητά την αγάπη και την αποδοχή που δεν είχε ποτέ, να κυνηγά το άπιαστο. Βρίσκει παντοτινό καταφύγιο στον θάνατο. Εκεί όπου συγχωρούνται όλα, εκεί όπου ενδημεί μια πικρή συμφιλίωση, σ’ ένα αέναο παρόν που έχει το άχθος και την ελαφρότητα, τη βία και την τρυφερότητα του ανθισμένου, αιματοβαμμένου βαμβακιού.

(Σημείωμα της Κάλλιας Παπαδάκη στο ομώνυμο  βιβλίο που κυκλοφορεί από το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου και τις εκδόσεις Νεφέλη, Μάρτιος 2022)

 Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου - Contemporary Ancients - Ρίζες από Βαμβάκι

Με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:

  • Σκηνοθεσία Έφη Θεοδώρου 
  • Σκηνικά Μυρτώ Λάμπρου
  • Κοστούμια Βασιλεία Ροζάνα
  • Μουσική Jan Van Angelopoulos, Φώτης Σιώτας
  • Κίνηση Γιάννης Νικολα?δης, Ιωάννα Πορτόλου
  • Φωτισμοί Χριστίνα Θανάσουλα
  • Ηχοληψία Κώστας Μιχόπουλος
  • Βοηθός σκηνοθέτη Γεωργία Κανελλοπούλου
  • Βοηθός φωτισμών Σεμίνα Παπαλεξανδροπούλου
  • Συνεργάτις σκηνογράφος Δάφνη Αηδόνη
  • Ειδικές κατασκευές Εύα Τσαμπάση, Άρτεμις Μάττα
  • Κατασκευή σκηνικού Μαριαντώνιος Ιωάννου
  • Ζωγραφική σκηνικού Νίκος Κομιώτης
  • Παίζουν Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης (Πατέρας), Βαγγέλης Αμπατζής (Οδυσσέας), Γιώργος Βαλαής (Σέργιος), Μαρία Κεχαγιόγλου (Μάνα), Δημήτρης Μοθωναίος (Αίαντας), Χάρης Τζωρτζάκης (Αργύρης)
  • Διεύθυνση παραγωγής Ρένα Ανδρεαδάκη, Ζωή Μουσχή

Ευχαριστίες στον Βαγγέλη Μπάκα και την Κλωστοϋφαντουργία Ναυπάκτου για την ευγενική παραχώρηση εκκοκκισμένου βαμβακιού για τις ανάγκες του σκηνικού της παράστασης και στους Αναστασία Γκανή-Δημάκη, Εύη Ζαφειροπούλου, Ραλλού Καρέλλα, Κατερίνα Λιάτσου

Πληροφορίες εισιτηρίων: https://aefestival.gr/plirofories-eisitirion/

ΚΑΝΟΝΙΚΟ 20€ • ΦΟΙΤΗΤΙΚΟ/ 65+/ ΚΑΛΛ. ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ 16€ • ΑΝΕΡΓΩΝ/ ΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΟ ΚΑΛΛ. ΣΧΟΛΩΝ 5€

Αγορά εισιτηρίων: aefestival.gr, viva.gr & public.gr

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου - Contemporary Ancients - Ρίζες από Βαμβάκι

ΚΥΚΛΟΣ CONTEMPORARY ANCIENTS

Νέα ελληνικά έργα εμπνευσμένα από το Αρχαίο Δράμα με ανάθεση του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φέτος, τρεις καταξιωμένοι συγγραφείς, η Κάλλια Παπαδάκη, ο Ηλίας Μαγκλίνης και ο Χρήστος Χωμενίδης, ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση της Κατερίνας Ευαγγελάτου, Καλλιτεχνικής Διευθύντριας του Φεστιβάλ: η Κάλλια Παπαδάκη (Ευρωπαϊκό Βραβείο Λογοτεχνίας 2017 για το βιβλίο Δενδρίτες) συνομιλεί στο έργο της με τον Αίαντα του Σοφοκλή, την κατεξοχήν τραγωδία της ματαίωσης, ο Ηλίας Μαγκλίνης (Κρατικό Λογοτεχνικό Βραβείο Μυθιστορήματος 2020 για το βιβλίο Είμαι όσα έχω ξεχάσει) εμπνέεται από την Άλκηστη, από τα πιο αινιγματικά έργα του Ευριπίδη, ο Χρήστος Χωμενίδης (Βραβείο Ευρωπαϊκού Βιβλίου 2021 για τη Νίκη) παραδίδει μια νέα εκδοχή του σπάνια παιζόμενου Ίωνα του Ευριπίδη.

Και τα τρία έργα κυκλοφορούν, σε ελληνικά και αγγλικά, στο πλαίσιο της θεατρικής σειράς του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, σε συνεργασία με τις Εκδόσεις Νεφέλη. 

Ο ΑΝΤ1 είναι χορηγός επικοινωνίας του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου.

Ειδήσεις σήμερα:

Νεκρά παιδιά στην Πάτρα - Λέων: “Δεμένη” 100% η υπόθεση για τους θανάτους Μαλένας - Ίριδας (βίντεο)

Μέταλλο σφηνώθηκε στο κεφάλι παιδιού που έκανε βουτιά στη θάλασσα (εικόνες)

Χιονοστιβάδα σκεπάζει τουρίστα την ώρα που την καταγράφει (βίντεο)

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορίαΦλώρος: Αφέθηκε ελεύθερος μετά την απολογία - Ο όρος για τον ΓραμμένοΣήμερα 15:14 | Ειδήσεις

Εις βάρος του απαγγέλθηκαν κατηγορίες για βιαιοπραγία κατά βουλευτή, κατά την άσκηση των καθηκόντων του. Ποιος όρος του επιβλήθηκε σε σχέση με τον συνάδελφο του.

Τέμπη: Εισαγγελική έρευνα για την απομάκρυνση υλικών από το σημείο της τραγωδίαςΣήμερα 12:42 | Ειδήσεις

Ενδελεχής έρευνα για την απομάκρυνση υλικών και την επιχωμάτωση του σημείο της τραγωδίας διατάχθηκε από την αντιεισαγγελέα Λάρισας.

Μαρινάκης: Έπεσαν οι μάσκες για κόμματα που εξελέγησαν με σημαία την Εκκλησία (βίντεο)Σήμερα 13:10 | Ειδήσεις

Τι ανέφερε ο κ. Μαρινάκης - μεταξύ άλλων - για τη δήλωση της υποψήφιας ευρωβουλευτή με τη Νέα Δημοκρατία, Βίκυς Φλέσσα, ότι «όλοι και όλες μαζί σκοτώσαμε τα παιδιά στα Τέμπη» αλλά και για τις βασικές μεταρρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής 

ΤτΕ: Εύσημα και “καμπανάκια” για τις τράπεζεςΣήμερα 14:18 | Ειδήσεις

Σημαντική βελτίωση στα μεγέθη του 2023 καταγράφει η Τράπεζα της Ελλάδας, που όμως προειδοποιεί για νέο κύμα “κόκκινων δανείων”.

Pοή στη κατηγορία: Ειδήσεις
Άλκης Καμπανός: Απομακρύνονται τα ενθύμια από το σημείο της δολοφονίας του 16:09ΑΑΔΕ: Φύλλα κοκαΐνης “κρυμμένα” σε λιπάσματα (εικόνες)15:56Ελληνικό: Πάνω από 300 βόμβες βρέθηκαν στον πρώην αεροδρόμιο15:42Αφρικανική σκόνη: Πέρασε από την Ελλάδα στην Τουρκία15:28Φλώρος: Αφέθηκε ελεύθερος μετά την απολογία - Ο όρος για τον Γραμμένο15:15“Ψυχοκόρες”: Η ερωτική εξομολόγηση του Παύλου στη Βασιλική (βίντεο)15:02Καλλιάνος: Μπαμπά μου σε αγαπάω απέραντα και σου ζητώ συγνώμη...14:51Νίκαια: Δημοτικός σύμβουλος γρονθοκόπησε αντιδήμαρχο14:38ΤτΕ: Εύσημα και “καμπανάκια” για τις τράπεζες14:25Μαδρίτη – Σάκκαρη: Πρόκριση μετά από εντυπωσιακή εμφάνιση14:12Μαρινάκης: Έπεσαν οι μάσκες για κόμματα που εξελέγησαν με σημαία την Εκκλησία (βίντεο)13:58Ο Φλώρος απολογείται για το επεισόδιο με τον Γραμμένο13:45Καλλιάνος - “Αττικόν”: ΕΔΕ για τον θάνατο του πατέρα του βουλευτή13:32Τέμπη: Εισαγγελική έρευνα για την απομάκρυνση υλικών από το σημείο της τραγωδίας13:18Φωτιά στη Μονεμβασιά13:05Λίτσα Πατέρα - Ζώδια: Οι προβλέψεις της Πέμπτης και οι ζήλιες (βίντεο)12:51Ακίνητα: Η τροπολογία για το ύψος των κτηρίων12:38Βασίλης Κασσελάκης: Οι Σπαρτιάτες, οι “ευπρόσδεκτες ψήφοι” και η αναδίπλωση12:24Ομόνοια: Επεισοδιακή καταδίωξη από ταράτσα σε ταράτσα (εικόνες)12:11Μεξικό: Πρωταθλήτρια χώρα στην παραγωγή συνθετικών ναρκωτικών11:57
Δεν υπάρχει καταχώρηση
BlogsΔεν υπάρχει περιεχόμενο