LATEST NEWS
 
Ειδήσεις /ΟικονομίαΔημοσίευση: 06 Ιουνίου 2022 14:12

Παπακωνσταντίνου: Οι προοπτικές της ελληνικής οικονομίας και ο ρόλος της ναυτιλίας

Άρθρο γνώμης της Υποδιοικήτριας της Τράπεζας της Ελλάδος Χριστίνας Παπακωνσταντίνου με τίτλο: «Οι Προοπτικές της ελληνικής οικονομίας και η συμβολή της ελληνικής ναυτιλίας στο ΑΕΠ».

Χριστίνα Παπακωνσταντίνου

Άρθρο γνώμης της Υποδιοικήτριας της Τράπεζας της Ελλάδος Χριστίνας Παπακωνσταντίνου στην εφημερίδα «Ακτή Μιαούλη» (Μάιος 2022) με τίτλο: «Οι Προοπτικές της ελληνικής οικονομίας και η συμβολή της ελληνικής ναυτιλίας στο ΑΕΠ»:

Οι προοπτικές της ελληνικής οικονομίας

Η έξαρση της οικονομικής αβεβαιότητας λόγω του υψηλού πληθωρισμού και του πολέμου στην Ουκρανία επηρεάζει αρνητικά τις προσδοκίες των οικονομικών μονάδων διεθνώς και κατ’ επέκταση τις αποφάσεις τους. Ωστόσο, η ελληνική οικονομία επιδεικνύει αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα και ευελιξία παρά την παρατεταμένη αβεβαιότητα.

Αυτό δεν σημαίνει ότι η ελληνική οικονομία μένει ανεπηρέαστη από την επιδείνωση του διεθνούς περιβάλλοντος. Τους πρώτους μήνες του 2022 παρατηρήθηκε κάμψη της επιχειρηματικής και καταναλωτικής εμπιστοσύνης και αύξηση των πληθωριστικών πιέσεων. Οι βραχυχρόνιοι δείκτες οικονομικής δραστηριότητας καταδεικνύουν συνέχιση της αναπτυξιακής δυναμικής, αλλά με ηπιότερους ρυθμούς σε σχέση με το τελευταίο τρίμηνο του 2021. Ταυτόχρονα, στο πλαίσιο του γενικευμένου φαινομένου της ανόδου των επιτοκίων, από την αρχή του έτους αυξήθηκαν οι αποδόσεις των ελληνικών ομολόγων, τα οποία εμφάνισαν μεγαλύτερη ευαισθησία στη διεθνή μεταβλητότητα σε σύγκριση με τους αντίστοιχους τίτλους των άλλων ευρωπαϊκών χωρών, λόγω της χαμηλότερης πιστοληπτικής τους διαβάθμισης αλλά και του περιορισμένου βάθους της αγοράς των ελληνικών τίτλων.

Παρ’ όλα αυτά, το Ελληνικό Δημόσιο διατήρησε την εκδοτική του δραστηριότητα το πρώτο τετράμηνο του 2022 και δύο οργανισμοί αξιολόγησης (DBRS και S&P) αναβάθμισαν την πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδος, η οποία έφθασε μόλις μία βαθμίδα κάτω από την επενδυτική. Παράλληλα, η σημαντική μείωση των ΜΕΔ το προηγούμενο διάστημα έχει οδηγήσει σε βελτίωση των χρηματοοικονομικών μεγεθών και της πιστοληπτικής αξιολόγησης των τραπεζών, διευκολύνοντας την πρόσβασή τους στις αγορές χρήματος και κεφαλαίων. Η ρευστότητα του ελληνικού τραπεζικού συστήματος είναι βελτιωμένη, ώστε οι τράπεζες να είναι σε θέση να επιτελέσουν τον σημαντικό διαμεσολαβητικό τους ρόλο στην οικονομία, ιδίως υπό το πρίσμα της τρέχουσας συγκυρίας.

Κατά συνέπεια, το 2022 η ελληνική οικονομία προβλέπεται να συνεχίσει να αναπτύσσεται, αν και με ηπιότερο ρυθμό, σε σχέση με το 2021. Ο ρυθμός ανόδου του πραγματικού ΑΕΠ το 2022 θα εξαρτηθεί από την έκταση των διαταράξεων στις διεθνείς τιμές ενέργειας και τροφίμων, από ενδεχόμενη περαιτέρω επιδείνωση του κλίματος εμπιστοσύνης και από τις εξελίξεις στις διεθνείς χρηματοπιστωτικές αγορές.

Οι σημαντικότερες προϋποθέσεις για την αντιμετώπιση των προκλήσεων και τη διατήρηση της οικονομικής δυναμικής είναι: (α) η συνέχιση των μεταρρυθμίσεων, με το αποτύπωμά τους να είναι ήδη εμφανές σε τομείς όπως ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους, συμπεριλαμβανομένης της φορολογικής διοίκησης, (β) η συνεχής μείωση της ανεργίας, ως συνέπεια των μεταρρυθμίσεων στην αγορά εργασίας, (γ) η αύξηση των επενδύσεων, (δ) η μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων (ΜΕΔ), (ε) η διασφάλιση της δημοσιονομικής βιωσιμότητας μέσω της εξάλειψης των πρωτογενών ελλειμμάτων και (στ) η έγκαιρη και αποτελεσματική χρήση των πόρων του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Η συμβολή της ναυτιλίας στο ΑΕΠ

Το μερίδιο των εισπράξεων από θαλάσσιες μεταφορές στο ΑΕΠ της χώρας είναι σημαντικό. Την περίοδο 2015-2021 ήταν – κατά μέσο όρο – 7,5% του ΑΕΠ, ενώ το 2021 ανήλθε σε 9,4% του ΑΕΠ. Την περίοδο 2015-2021 οι εισπράξεις από θαλάσσιες μεταφορές αποτέλεσαν άνω του 40% των εξαγωγών υπηρεσιών και περίπου το 21% των συνολικών εξαγωγών αγαθών και υπηρεσιών, αναδεικνύοντας τον αποφασιστικό τους ρόλο στην προώθηση της εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας.

Σημειώνεται ότι οι εισπράξεις από θαλάσσιες μεταφορές συνέβαλαν σημαντικά στον περιορισμό των αρνητικών συνεπειών της πανδημίας στο Ισοζύγιο Τρεχουσών Συναλλαγών (ΙΤΣ) και στο ΑΕΠ της χώρας κατά το 2020, καθώς μειώθηκαν μεν (κατά 15%), αλλά πολύ λιγότερο από τις εισπράξεις από ταξιδιωτικές υπηρεσίες, οι οποίες κατέγραψαν πτώση 76%.

Το 2021 υπήρξε μια αξιοσημείωτη χρονιά για τις εισπράξεις από υπηρεσίες θαλάσσιων μεταφορών, καταγράφοντας τις υψηλότερες (17,2 δισεκ. ευρώ) της τελευταίας δεκαετίας στο ΙΤΣ. Οι καθαρές εισπράξεις από θαλάσσιες μεταφορές (δηλαδή εισπράξεις μείον πληρωμές) ανήλθαν σε 6,2 δισεκ. ευρώ και κάλυψαν περίπου το ? του ελλείμματος του ισοζυγίου αγαθών το 2021, συμβάλλοντας θετικά στο ΙΤΣ. Σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις από τα διαθέσιμα στοιχεία, η ανοδική τάση που καταγράφηκε το 2021 στις εισπράξεις από θαλάσσιες μεταφορές συνεχίστηκε και το πρώτο τρίμηνο του 2022.

Η συμβολή της ναυτιλίας είναι σημαντική και μέσω της πραγματοποίησης επενδύσεων στην ελληνική οικονομία, στις οποίες προβαίνουν οι φορείς των ναυτιλιακών επιχειρήσεων τόσο σε κλάδους σχετικούς με τη ναυτιλία (όπως τα ναυπηγεία) όσο και σε άλλους τομείς της ελληνικής οικονομίας (π.χ. στον τουρισμό).

Η Τράπεζα της Ελλάδος, αναγνωρίζοντας τη σπουδαιότητα της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας για την ελληνική οικονομία, αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στη συλλογή αξιόπιστων στοιχείων στον τομέα της ναυτιλίας. Στο πλαίσιο αυτό, προχώρησε στην ανάπτυξη υποδείγματος για την εκτίμηση της ελληνικής ναυτιλιακής δραστηριότητας και για την κατάρτιση των λογαριασμών των θαλάσσιων μεταφορών του ισοζυγίου πληρωμών. Με βάση τα στοιχεία του υποδείγματος, το τέταρτο τρίμηνο του 2021 πραγματοποιήθηκε από την Ελλάδα η εμπορική διαχείριση άνω των 3.000 πλοίων που βρίσκονται σε λειτουργία, συνολικής χωρητικότητας περίπου 202 εκατ. τόνων (dwt), μέγεθος που έχει καταγράψει αύξηση σε σχέση με το 2015. Ο στόλος αυτός επικεντρώνεται, κυρίως, στους κλάδους του ξηρού (χύδην) φορτίου και των πετρελαιοφόρων και η μεσοσταθμική ηλικία του είναι μικρότερη των 11 ετών. H ελληνόκτητη ναυτιλία παραμένει στην κορυφή της διεθνούς ναυτιλίας, αφού στις αρχές του 2021 αντιπροσώπευε πάνω από το 17% του παγκόσμιου στόλου (σε όρους χωρητικότητας) και, με στοιχεία για το 2020, κατείχε το μεγαλύτερο μερίδιο στην ΕΕ-27, περίπου 59%.

Η ελληνική ναυτιλία έχει να αντιμετωπίσει μια σειρά προκλήσεων τα επόμενα χρόνια. Καλείται να περιορίσει σημαντικά τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, με αποτέλεσμα τα θέματα του περιβάλλοντος και της πράσινης τεχνολογίας να κυριαρχούν στην ατζέντα της. Ταυτόχρονα, η αποδιεθνοποίηση της παραγωγής και ο εμπορικός προστατευτισμός μπορεί να οδηγήσουν σε περιορισμό του όγκου του διεθνούς εμπορίου. Σημαντική πρόκληση αποτελεί επίσης, η εκτιμώμενη επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας λόγω των επιπτώσεων της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία. Ωστόσο, αναμένεται ότι η ελληνική ναυτιλία θα επιδείξει ανθεκτικότητα και ετοιμότητα, αντιμετωπίζοντας επιτυχώς τις προκλήσεις, όπως το έχει πράξει και στο παρελθόν.

Ειδήσεις σήμερα:

Ασπρόπυργος: Ολονύχτια μάχη με τις φλόγες

ΗΠΑ: Αγοράκι 2 χρονών πυροβόλησε και σκότωσε τον πατέρα του

Καιρός: πτώση θερμοκρασίας και ισχυρές καταιγίδες την Τρίτη

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορίαΚακοκαιρία: Μήνυμα 112 σε Θεσσαλία και ΘεσσαλονίκηΣήμερα 16:15 | Ειδήσεις

Που θα χτυπήσουν οι ισχυρές καταιγίδες που θα συνοδεύονται από θυελλώδεις ανέμους και χαλαζοπτώσεις.

Μητσοτάκης για Visa Express: Απτή απόδειξη της προσέγγισης Ελλάδας - ΤουρκίαςΣήμερα 12:23 | Ειδήσεις

Μετά την υλοποίηση της Visa Express οι αφίξεις Τούρκων πολιτών στη Λέσβο από το τέλος Μαρτίου έως την Τετάρτη ήταν αυξημένες κατά 868% σε σύγκριση με το 2023

Ερντογάν για επίσκεψη Μητσοτάκη: Στόχος η βελτίωση των ελληνοτουρκικών σχέσεωνΣήμερα 14:52 | Ειδήσεις

Τι δήλωσε ο Τούρκος Πρόεδρος για την επικείμενη επίσκεψη του Έλληνα Πρωθυπουργού στην Άγκυρα.

Ενδοοικογενειακή βία – Θεσσαλονίκη: Εκβίαζε και έδερνε τη γυναίκα του για να πάρει χρήματαΣήμερα 16:18 | Τοπικά Νέα

Ο εφιάλτης μιας 37χρονης στα χέρια του συζύγου της, που την κακοποιούσε για μεγάλο χρονικό διάστημα, απαιτώντας χρήματα για τα χρέη του.

Pοή στη κατηγορία: Ειδήσεις
Δίκη Πισπιρίγκου: Μήνυση Δασκαλάκη εναντίον της αδερφής της 19:04Ιεροσόλυμα - Πατριαρχείο: Ανακοίνωσε τον μέγιστο αριθμό προσκυνητών για την Ανάσταση 18:51ΠΑΣΟΚ: Υπόμνημα στον Άρειο Πάγο για αποκλεισμό των Σπαρτιατών από τις Ευρωεκλογές18:37Σύμη: Τσάντα με εκατομμύρια δολάρια βρέθηκε στη θάλασσα18:23Κασσελάκης για Κυριαζίδη: Ο Μητσοτάκης δεν έχει τη στοιχειώδη ηθική να αποβάλει έναν ομοφοβικό βουλευτή18:10Πρατήρια καυσίμων – Σκρέκας: Συνεχείς οι έλεγχοι για αισχροκέρδεια17:56Μητσοτάκης από Λέσβο: Η πολιτική της προσέγγισης Ελλάδας και Τουρκίας έχει αποτελέσματα17:43Youth League - Ολυμπιακός: Στον τελικό τα “μωρά” των ερυθρόλευκων17:29Anonymous: Χάκαραν τον ισραηλινό στρατό17:16Βαρκελώνη: Σκύλοι θεραπείας φέρνουν χαμόγελο σε ασθενείς της εντατικής (βίντεο)17:02“Παγιδευμένοι” - Νέα επεισόδια: Αγωνία και διλήμματα για τον Δημήτρη και την Άννα (εικόνες)16:49Ενδοοικογενειακή βία – Θεσσαλονίκη: Εκβίαζε και έδερνε τη γυναίκα του για να πάρει χρήματα16:35Κακοκαιρία: Μήνυμα 112 σε Θεσσαλία και Θεσσαλονίκη 16:21Τέμπη: Βρέθηκαν υπολείμματα οστών στο ιδιωτικό οικόπεδο όπου είχε μεταφερθεί χώμα από τον τόπο της σύγκρουσης16:08Χατζηδάκης: : Η λέξη - κλειδί για Ελλάδα και Ευρώπη είναι η ανταγωνιστικότητα15:54Ελεύθερη πτώση: Παγκόσμιο ρεκόρ από Ρώσους που έπεσαν από την... στρατόσφαιρα! (βίντεο)15:40Γαλλία: Άντρας απειλούσε να ανατιναχτεί έξω από το ιρανικό προξενείο (βίντεο)15:26“Υγεία πάνω απ’ όλα”: υπέρταση στις γυναίκες, κατάψυξη ωαρίων και δυσορθογραφία15:15Ερντογάν για επίσκεψη Μητσοτάκη: Στόχος η βελτίωση των ελληνοτουρκικών σχέσεων15:02Πλημμύρες στο Ντουμπάι: Περιορισμός των αφίξεων στο αεροδρόμιο 14:49
Δεν υπάρχει καταχώρηση
BlogsΔεν υπάρχει περιεχόμενο