LATEST NEWS
 
Ειδήσεις /ΟικονομίαΔημοσίευση: 09 Δεκεμβρίου 2021 11:22

ΙΕΛΚΑ: Οι 5 διατροφικές τάσεις του καταναλωτή του μέλλοντος

Τι δείχνει έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών αγαθών.

Σούπερ Μάρκετ
Πέντε διατροφικές και καταναλωτικές τάσεις οι οποίες αναμένεται να διαμορφώσουν τον κλάδο των σούπερ μάρκετ και των προμηθευτών τα επόμενα χρόνια αναδεικνύει έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών αγαθών. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε την περίοδο 5-11 Νοεμβρίου 2021, σε δείγμα 1.000 καταναλωτών από όλη την Ελλάδα, με θέμα τις διατροφικές και αγοραστικές τάσεις τροφίμων.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι πέντε διατροφικές τάσεις του καταναλωτή του μέλλοντος είναι οι εξής:

1. Flexiterians και Vegeterians

Οι διεθνείς δημογραφικές εξελίξεις και οι πολιτισμικές αλλαγές σε συνδυασμό με τις παραγωγικές δυνατότητες της παγκόσμιας οικονομίας για παραγωγή ζωικών πρωτεϊνών αποτελούν παράγοντες που συνεισφέρουν στην παγκόσμια αύξηση των καταναλωτών που επιλέγουν την χορτοφαγική δίαιτα. Στην Ελλάδα το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνουν χορτοφάγοι βρίσκεται περίπου στο 4% δηλαδή 400.000 πολίτες, με τους μισούς από αυτούς να αυτοπροσδιορίζονται ως vegans (δεν καταναλώνουν καθόλου ζωϊκά προϊόντα) και τους άλλους μισούς ως vegeterians (δεν καταναλώνουν κρέας, ψάρι κλπ). Δίπλα σε αυτή την κατηγορία καταναλωτών υπάρχει η κατηγορία των flexitarians ή ημιχορτοφάγων, καταναλωτών δηλαδή που προσπαθούν να υιοθετήσουν μία πιο χορτοφαγική διατροφή, αλλά όχι ολοκληρωτικά χορτοφαγική. Η κατηγορία αυτή είναι περίπου το 15% του πληθυσμού, δηλαδή περίπου 1,5 εκατ. πολίτες και αποτελεί μία πολύ σημαντική κοινωνική και καταναλωτική ομάδα.

2. Plant-based και lab-grown τρόφιμα

Η προαναφερθείσα τάση, αναμένεται να κάνει πιο έντονη την αναζήτηση για εναλλακτικά φυτικά υλικά, τρόφιμα και προϊόντα προκειμένου να καλυφθούν οι υπάρχουσες διατροφικές συνήθειες. Προϊόντα όπως το φυτικό τυρί, τα φυτικά γάλατα, το κρέας εργαστηρίου κλπ υπάρχουν ήδη στην ελληνική αγορά. Υπάρχει άλλωστε ήδη ένα καταναλωτικό κοινό που κάνει τις συγκεκριμένες διατροφικές επιλογές (αν και σε χαμηλότερο ποσοστό σε σχέση με το εξωτερικό). Τα ποσοστά πλέον των καταναλωτών που υιοθετούν αυτές τις κατηγορίες είναι αξιοσημείωτα. Το 14% καταναλώνει γαλακτοκομικά φυτικής προέλευσης, το 11% θα έτρωγε κρέας εργαστηρίου, ενώ το 19% του κοινού θεωρεί αυτές τις εναλλακτικές ως πιο υγιεινές.

3. Μείωση σε ζάχαρη και αλάτι

Η πλειοψηφία των καταναλωτών (και ειδικά οι μεγαλύτερες ηλικίες) αναμένεται να αφιερώνουν όλο και περισσότερο χρόνο για τον σχεδιασμό-προγραμματισμό της διατροφής τους, ως αποτέλεσμα της αύξησης του επιπέδου εκπαίδευσης και του μέσου προσδόκιμου ζωής. Το κοινό θα θέλει να παραμείνει πιο υγιές για όλο και περισσότερο χρόνο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι μια από τις τροφές, η οποία ενοχοποιείται όλο και περισσότερο στα μάτια του καταναλωτικού κοινού ως ανθυγιεινή, είναι η ζάχαρη. Η στροφή προς εναλλακτικές πηγές όπως είναι η ζαχαρίνη και η στέβια φαίνεται ότι κερδίζει έδαφος με το 26% του κοινού να επιλέγει αυτές τις εναλλακτικές. Παράλληλα ένα 37% του κοινού δηλώνει ότι γενικότερα αποφεύγει την κατανάλωση γλυκών και ζάχαρης. Ακόμα πιο έντονη είναι η τάση για τη μείωση του αλατιού, την οποία επιθυμεί το 48% του κοινού.

4. Επίδραση των κοινωνικών δικτύων στη διατροφή

Τα social media όλο και πιο έντονα θα διαμορφώνουν τις επιλογές του καταναλωτικού κοινού με τις αγορές τροφίμων, τη μαγειρική και την κατανάλωση να συνδέονται με το internet όλο και περισσότερο. Το 53% του κοινού μαγειρεύει σήμερα έχοντας ανοιχτό το κινητό δίπλα για να βλέπει συνταγές, ενώ το 26% έχει ρωτήσει ενεργά συμβουλές μέσω των social media. Πλέον το φαγητό δεν αρκεί να είναι νόστιμο, πρέπει να είναι και όμορφο για το 75% του κοινού, κάτι που αποδίδεται στα social media και την αυξημένη χρήση βίντεο και φωτογραφίας για την μαγειρική σε ποσοστά 27% και 33% αντίστοιχα. Οι influencers θα αποκτήσουν πιο ενεργούς ρόλους και θα επηρεάζουν περισσότερο τις εξελίξεις. Οι ταχύτητες διάδοσης πληροφοριών και υιοθέτησης τάσεων γίνονται όλο και πιο γρήγορες, δημιουργώντας την ανάγκη για τις επιχειρήσεις και να ακολουθούν αυτούς τουσ ρυθμούς, αλλά κυρίως να έχουν παρουσία σε αυτά τα μέσα.

5. Κλιματική αλλαγή και βιώσιμη ανάπτυξη

Η κλιματική αλλαγή αναμένεται να επηρεάσει σημαντικά τον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων. Οι καταναλωτές γίνονται όλο και πιο απαιτητικοί και κριτικοί σε σχέση με τη λειτουργία των επιχειρήσεων. Τα ποσοστά είναι συγκρίσιμα σε Ελλάδα και εξωτερικό σε σχέση με την πρόθεση αγοράς από επιχειρήσεις που λειτουργούν με ηθικό και με φιλικό προς το περιβάλλον τρόπο. Συγκεκριμένα η πρόθεση αγοράς με κριτήριο την ειλικρίνεια και διαφάνεια των επιχειρήσεων για τον τρόπο λειτουργίας τους καταγράφεται σε ποσοστό 77% στην Ελλάδα, ενώ το 67% δηλώνει ότι είναι σημαντικό για τους ίδιους τα προϊόντα που καταναλώνουν να παράγονται με φιλικές πρακτικές προς το περιβάλλον. Παρόλα αυτά όμως, είναι αξιοσημείωτο ότι μόνο μία μειοψηφική αλλά σημαντική μερίδα του κοινού, περί το 32%, είναι διατεθειμένη να πληρώσει υψηλότερη τιμή για προϊόντα που έχουν παραχθεί με προδιαγραφές και διαδικασίες πιο φιλικές προς το περιβάλλον. Σε αυτό το στοιχείο αποτυπώνεται και οικονομική πίεση του καταναλωτικού κοινού.

Σύμφωνα με την έρευνα, στο άμεσο μέλλον θα διαμορφωθεί μία ευαίσθητη ισορροπία ανάμεσα στις επιθυμίες του καταναλωτή και στις δυνατότητες προσφοράς από τις επιχειρήσεις. Οι οργανισμοί που θα καταφέρουν να λειτουργήσουν κοντά σε αυτή τη λεπτή γραμμή θα είναι και αυτές που θα αναδειχθούν την επόμενη δεκαετία.

Ειδήσεις σήμερα:

Κορωπί - ΕΛΤΑ: ομηρία σε απόπειρα ληστείας (βίντεο ντοκουμέντο)

Δολοφονία στην Γλυφάδα: σκότωσε τον σύντροφο της μητέρας του

“Άγριες Μέλισσες”: απόσπασμα από το επεισόδιο της Πέμπτης (βίντεο)

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορία“Ελπίδα”: Λευκό τοπίο στα νησιά – Νέο κύμα το βράδυ της Κυριακής (εικόνες)Σήμερα 14:48 | Ειδήσεις

Χιονοκαταιγίδες στο Αιγαίο. Δριμύτερη επιστρέφει το βράδυ της Κυριακής και την Δευτέρα η κακοκαιρία. Μαγικές εικόνες στις χιονισμένες Κυκλάδες.

“Ελπίδα” - Σχολεία : Που θα είναι κλειστά την Δευτέρα (βίντεο)Σήμερα 09:34 | Ειδήσεις

Τι δήλωσε στον ΑΝΤ1 ο Περιφερειάρχης Αττικής, για την εισήγηση σχετικά με τις περιοχές. Δεν θα χαθούν τα μαθήματα, ακόμη και με κλειστά σχολεία, ξεκαθαρίζει η Νίκη Κεραμέως.

Τροχαίο στη Γκράβα: Νεκρό 4χρονο παιδίΣήμερα 21:12 | Ειδήσεις

Παρά τις προσπάθειες των γιατρών να το κρατήσουν στη ζωή το 4χρονο αγοράκι δεν άντεξε και υπέκυψε στα τραύματά του.

ΠΟΥ: Είναι πιθανόν η Ευρώπη να πλησιάζει στο τέλος της πανδημίαςΣήμερα 20:56 | Ειδήσεις

Τι εκτιμά ο διευθυντής της υπηρεσίας του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για την πορεία της πανδημίας στην Ευρώπη.

Pοή στη κατηγορία: Ειδήσεις
Πάμελα Άντερσον: Χωρίζει και με τον πέμπτο συζυγό της Dan Hayhurst23:59Ριάνα: Ποζάρει με “καυτά” εσώρουχα για την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου!23:47“Ελευθέριος Βενιζέλος”: Η παρέα που καλλιεργεί... μια πιο ανοιχτή και δίκαιη κοινωνία23:35Ισραήλ – Κορονοϊός: Η 4η δόση τριπλασίασε την αντίσταση στη βαριά νόσηση 23:21Λαύριο – Περιστέρι: “Έλαμψαν” οι φιλοξενούμενοι23:07Κορονοϊός - Σολτς: Oύτε αυστηροποίηση, ούτε χαλάρωση των μέτρων 22:53Καιρός - “Ελπίδα”: πυκνό χιόνι, παγωνιά και ισχυροί άνεμοι την Δευτέρα22:39“Ελπίδα”: Κλειστοί οι παιδικοί και βρεφονηπιακοί σταθμοί22:25Κολοσσός Ρόδου – Ολυμπιακός: ”Περίπατος” για τους Πειραιώτες22:11ΕΟΔΥ: Rapid test δωρεάν τη Δευτέρα σε 155 σημεία21:57Ολυμπιακός – ΠΑΣ Γιάννινα: Επιστροφή στις νίκες για τους πρωταθλητές21:43Τροχαίο στη Γκράβα: Νεκρό 4χρονο παιδί 21:29Ατρόμητος – ΑΕΚ: Πέρασε από το Περιστέρι η “Ένωση”21:15ΠΟΥ: Είναι πιθανόν η Ευρώπη να πλησιάζει στο τέλος της πανδημίας21:01Τηλεφωνικές απάτες: Πώς έχασαν 200 εκατομμύρια ευρώ εκατοντάδες Έλληνες20:47Βόλος – ΠΑΟΚ: Εντυπωσιακός ο “Δικέφαλος”20:32Κακοκαιρία “Ελπίδα”: Συμβουλές για οδηγούς και πεζούς 20:19Ζάκυνθος: Πως την.. “πάτησε” διαρρήκτης ζαχαροπλαστείου20:05“Ελπίδα” - Κρήτη: Οικογένεια αποκλείστηκε στο δάσος19:51Βιασμός – Θεσσαλονίκη: Πολιτική κόντρα ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ19:37
Δεν υπάρχει καταχώρηση
BlogsΔεν υπάρχει περιεχόμενο