LATEST NEWS
 
Ειδήσεις /ΚοινωνίαΔημοσίευση: 12 Οκτωβρίου 2021 14:28 | Ανανέωση: 13 Οκτωβρίου 2021 08:12

Πανελλαδικές 2022: Πώς θα εξεταστούν οι μαθητές των ΓΕΛ

Δημοσιεύτηκε το σχετικό ΦΕΚ. Τι προβλέπεται για Αρχαία Ελληνικά, Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία.

Πανελλήνιες Εξετάσεις - Πανελλαδικές Εξετάσεις

Δημοσιεύτηκε το ΦΕΚ, στο οποίο περιγράφεται αναλυτικά ο τρόπος εξέτασης των μαθημάτων στα οποία θα εξετασθούν οι υποψήφιοι του Γενικού Λυκείου στις πανελλαδικές εξετάσεις 2022.

Συγκεκριμένα:

  1. Τα θέματα των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων λαμβάνονται από την ύλη που ορίζεται ως εξεταστέα για κάθε μάθημα κατά το έτος που γίνονται οι εξετάσεις και περιλαμβάνουν ποικιλία ερωτήσεων (π.χ. σύντομης απάντησης, ελεύθερης ανάπτυξης). Οι ερωτήσεις είναι ανάλογες με εκείνες που υπάρχουν στα σχολικά εγχειρίδια και στις οδηγίες του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.), διατρέχουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερη έκταση της εξεταστέας ύλης, ελέγχουν ευρύ φάσμα διδακτικών στόχων και είναι κλιμακούμενου βαθμού δυσκολίας. Οι υποψήφιοι απαντούν υποχρεωτικά σε όλα τα θέματα.
  2. Ο τρόπος εξέτασης των παρακάτω μαθημάτων εφαρμόζεται για τους/τις υποψηφίους/ες πανελλαδικών εξετάσεων ημερήσιων και εσπερινών Γενικών Λυκείων.
  3. Σε περίπτωση κατά την οποία ένα θέμα αναλύεται σε υποερωτήματα, η βαθμολογία που προβλέπεται για αυτό κατανέμεται ισότιμα στα επιμέρους ερωτήματα, εκτός αν κατά την ανακοίνωση των θεμάτων καθορίζεται διαφορετικός βαθμός για κάθε ένα από αυτά.
  4. Η διάρκεια της γραπτής εξέτασης των πανελλαδικά εξεταζομένων μαθημάτων είναι τρίωρη, εκτός αν, σε ειδικές περιπτώσεις, ορίζεται διαφορετικά από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων.

A. Αρχαία Ελληνικά

Για την εξέταση του μαθήματος «Αρχαία Ελληνικά» της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών, ισχύουν τα εξής:

Δίνονται στους υποψηφίους/ες αποσπάσματα διδαγμένου κειμένου 12 - 20 στίχων με νοηματική συνοχή και τους ζητείται να απαντήσουν σε:

  1. Μία ερώτηση κατανόησης με την οποία ζητείται να αποκωδικοποιήσουν σημεία του κειμένου και να αντλήσουν βασικές πληροφορίες που εντοπίζονται στο κείμενο. Η ερώτηση μπορεί να διαιρείται σε δύο υποερωτήματα με τη μορφή ερωτήσεων κλειστού τύπου (σωστού ή λάθους, πολλαπλών επιλογών, αντιστοίχισης, συμπλήρωσης κενών κ.λπ.) ή ανοικτού τύπου.
  2. Δύο ερωτήσεις ερμηνευτικές, που μπορεί να αναφέρονται σε ιδέες/αξίες/προβλήματα, σε στάσεις/ήθος/ χαρακτήρα των προσώπων, στο ιστορικό/κοινωνικό/ πολιτιστικό πλαίσιο της εποχής του έργου, στη δομή/ σύνθεση του κειμένου, σε υφολογικά/αισθητικά θέματα, με βάση το απόσπασμα.
  3. Μία ερώτηση κλειστού τύπου που αναφέρεται στο γραμματειακό είδος στο οποίο ανήκει το κείμενο, στον συγγραφέα ή στο έργο του. iv) Μία ερώτηση λεξιλογική-σημασιολογική (σύνδεση λέξεων αρχαίας και νέας, διατήρηση ή αλλαγή της σημασίας τους, οικογένειες ομόρριζων λέξεων, απλών ή σύνθετων, συνώνυμα, αντώνυμα).

Πανελλήνιες Εξετάσεις - Πανελλαδικές Εξετάσεις

Δίνεται αδίδακτο παράλληλο κείμενο στη νέα ελληνική από την αρχαία ή νεότερη γραμματεία, ελληνική και παγκόσμια, και καλούνται να απαντήσουν σε μία ερώτηση ερμηνευτική, με την οποία ζητείται να συγκρίνουν το παράλληλο κείμενο με το κείμενο αναφοράς. Δίνεται, επίσης, αδίδακτο πεζό κείμενο αττικής διαλέκτου 12 - 20 στίχων στερεότυπης έκδοσης με νοηματική συνοχή. Στο αδίδακτο κείμενο προτάσσεται σύντομο σχετικό εισαγωγικό σημείωμα, μέσω του οποίου δίνονται εξωκειμενικές πληροφορίες απαραίτητες για την κατανόηση του κειμένου.

Οι υποψήφιοι/ες καλούνται:

  1. Να μεταφράσουν στα νέα ελληνικά μέρος του κειμένου από τέσσερις έως έξι στίχους.
  2. Να απαντήσουν σε μια ερώτηση κατανόησης που αναφέρεται στον νοηματικό άξονα του κειμένου.
  3. Να απαντήσουν σε μια ερώτηση γραμματικής, η οποία μπορεί να αναλύεται σε δύο υποερωτήματα. iv) Να απαντήσουν σε μια ερώτηση συντακτικού (π.χ. αναγνώριση λέξεων/φράσεων/προτάσεων/άλλων δομικών στοιχείων του κειμένου, μετασχηματισμός μέρους του κειμένου ως προς τη δομολειτουργική του διάσταση), η οποία μπορεί να επιμερίζεται σε δύο υποερωτήματα.

Κάθε ζητούμενη ερώτηση-δραστηριότητα που τίθεται για το διδαγμένο ή το παράλληλο ή το αδίδακτο κείμενο βαθμολογείται με 10 μονάδες της εκατοντάβαθμης κλίμακας. Για την εξέταση των παραπάνω θεμάτων, τόσο στο διδαγμένο όσο και στο αδίδακτο κείμενο, κρίνεται σκόπιμο να αξιοποιείται ποικιλία τύπων ασκήσεων/ερωτήσεων.

B. Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία

Για την εξέταση του μαθήματος «Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία» Γενικής Παιδείας, οι υποψήφιοι/ες αξιολογούνται σε ενιαία τρίωρη εξέταση στην κατανόηση και παραγωγή λόγου. Δίνονται στους/στις υποψηφίους/ες δύο ή τρία μη διδαγμένα κείμενα, συνολικής έκτασης έως τρεις σελίδες, ένα εκ των οποίων είναι λογοτεχνικό, σε ολοκληρωμένη ή αποσπασματική μορφή, (ποίημα, διήγημα, μυθιστόρημα ή θεατρικό έργο)• τα υπόλοιπα κείμενα μπορεί να είναι σε ολοκληρωμένη, ελαφρώς διασκευασμένη ή αποσπασματική μορφή: δημοσιογραφικά άρθρα, συνεντεύξεις, κριτικές, δοκίμια, επιστημονικά κείμενα, αφίσες με λεζάντα, πληροφοριακά κείμενα με εικόνες, σκίτσα, πίνακες ή διαγράμματα κ.ά.), διαφορετικά μεταξύ τους ως προς το κειμενικό είδος, ώστε να αποτιμάται η αναγνωστική ικανότητα των υποψηφίων σε ποικιλία κειμενικών ειδών.

Τα κείμενα μπορούν να συνοδεύονται από σύντομο εισαγωγικό σημείωμα χωρίς ερμηνευτικά σχόλια. Για τα κείμενα αυτά τίθενται τέσσερα συνολικά θέματα μέσω των οποίων αποτιμάται η ικανότητα των υποψηφίων να κατανοούν το περιεχόμενο των κειμένων, να ερμηνεύουν και να αξιολογούν στάσεις, αξίες, ιδέες κ.ά. βασιζόμενοι/ ες σε στοιχεία των κειμένων, καθώς επίσης να παράγουν ερμηνευτικό και κριτικό λόγο.

Τα θέματα προτείνεται να είναι διαβαθμισμένης δυσκολίας και να τίθενται περιορισμοί στην έκταση των απαντήσεων (όπου χρειάζεται). Το νοηματικό περιεχόμενο των μη λογοτεχνικών κειμένων πρέπει να είναι συναφές με κάποιον ή κάποιους από τους θεματικούς άξονες που προσδιορίζονται στο Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας.

Πανελλαδικές εξετάσεις

Τα κείμενα συνοδεύονται από τα εξής θέματα:

Το πρώτο θέμα σχετίζεται με τα μη λογοτεχνικά κείμενα και αφορά στη συνοπτική νοηματική απόδοση από τους/τις υποψηφίους/ες μέρους ενός κειμένου ή τη συνοπτική απόδοση των απόψεων που διατυπώνονται σε ένα κείμενο για κάποιο ζήτημα. Το πρώτο θέμα βαθμολογείται με 15 μονάδες.

Το δεύτερο θέμα σχετίζεται με τα μη λογοτεχνικά κείμενα και αναλύεται σε τρία ερωτήματα, διαφορετικά μεταξύ τους, με δυνατότητα κάποιο/κάποια από αυτά να είναι κλειστού τύπου και με ενδεχόμενη αιτιολόγηση της απάντησης. Ένα από αυτά μπορεί να διαιρείται σε δύο υποερωτήματα.

Τα ερωτήματα σχετίζονται με:

  1. Την αξιοποίηση του πλαισίου των κειμένων (κοινωνικού, ιστορικού, πολιτιστικού, του χώρου και του χρόνου) με σκοπό την κατανόηση των λόγων και των ενεργειών των υποκειμένων (ατομικών και συλλογικών) που αναφέρονται στα κείμενα, και των σχέσεων μεταξύ τους,
  2. τον εντοπισμό και την ερμηνευτική προσέγγιση σκοπών, στάσεων, βασικών θέσεων και προθέσεων του συντάκτη/συντακτών των κειμένων, καθώς και την τεκμηρίωση της βασικής ιδέας του κειμένου,
  3. την αξιολόγηση της συνάφειας ιδεών, επιχειρημάτων, τίτλων, υπότιτλων, εικόνων κ.ά. με μια θέση, άποψη ή ζήτημα που θέτει το κείμενο και της αποδεικτικής τους αξίας,
  4. τον εντοπισμό και τη συσχέτιση συγκεκριμένων κειμενικών δεικτών που οργανώνουν το κείμενο ως σημασιοδοτημένη κατασκευή - δηλαδή, οι υποψήφιοι/ες να εντοπίζουν μέσα στο κείμενο δείκτες (π.χ. λεξιλόγιο, ρηματικά πρόσωπα, στίξη, εκφραστικά μέσα, τρόπους σύνταξης, κ.ά.) και να αναγνωρίζουν τη λειτουργία τους στο κείμενο,
  5. την αναγνώριση και την ερμηνευτική προσέγγιση του τρόπου σύνδεσης και οργάνωσης ιδεών, προτάσεων, παραγράφων ή διαφόρων σημειωτικών τρόπων σε ένα κείμενο, αφού λάβουν οι υποψήφιοι/ες υπόψη το επικοινωνιακό πλαίσιο και τα κοινωνικά συμφραζόμενα,
  6. τη σύγκριση των μη λογοτεχνικών κειμένων ως προς τις θέσεις, τον τρόπο πραγμάτευσης του θέματος, την πειστικότητα, την αποτελεσματική μετάδοση του νοήματος κ.α. Το δεύτερο θέμα βαθμολογείται με 40 μονάδες, που επιμερίζονται σε κάθε ερώτημα ανάλογα με τη βαρύτητά τους (15+15+10).

Τα υποερωτήματα, επίσης, βαθμολογούνται ανάλογα με τη βαρύτητά τους.

Το τρίτο θέμα σχετίζεται με το λογοτεχνικό κείμενο και αφορά στην παραγωγή ερμηνευτικού σχολίου, με το οποίο επιδιώκεται οι υποψήφιοι/ες, αφενός να αναπτύσσουν κρίσιμα θέματα/ερωτήματα που πραγματεύεται το λογοτεχνικό κείμενο, αξιοποιώντας συνδυαστικά κειμενικούς δείκτες ή και στοιχεία συγκειμένου, αφετέρου να τοποθετούνται/ανταποκρίνονται στα θέματα/ ερωτήματα αυτά, τεκμηριώνοντας τις προσωπικές τους θέσεις. Η προβλεπόμενη έκταση της απάντησης μπορεί να κυμαίνεται από 100 έως 200 λέξεις. Το τρίτο θέμα βαθμολογείται με 15 μονάδες. Στα παραπάνω θέματα χρειάζεται να είναι σαφής και προσεκτική η διατύπωση των ερωτημάτων, ώστε να αποφεύγονται επικαλύψεις στις απαντήσεις των υποψηφίων.

Το τέταρτο θέμα σχετίζεται με τα μη λογοτεχνικά κείμενα και αφορά στη γραπτή παραγωγή κριτικού λόγου, 300 έως 400 λέξεις (ανάλογα με τη βαρύτητα του θέματος), το οποίο ανταποκρίνεται σε συγκεκριμένο επικοινωνιακό πλαίσιο (σκοπό, πομπό, αποδέκτες, κειμενικό είδος) και ζητεί από τους/τις υποψηφίους/ες την ανάπτυξη τεκμηριωμένης προσωπικής γνώμης, τη συμφωνία ή τη διαφωνία τους με προβλήματα, θέσεις, στάσεις, στερεότυπα, προκαταλήψεις κ.ά. που θέτει το κείμενο/θέτουν τα κείμενα αναφοράς. Το τέταρτο θέμα βαθμολογείται με 30 μονάδες.

Ειδήσεις σήμερα:

Σεισμός στην Κρήτη - Παπαδόπουλος: δεν είμαστε βέβαιοι ότι ήταν ο κύριος σεισμός (βίντεο)

Αλλαγή ώρας 2021: Πότε γυρίζουμε τα ρολόγια μας

Το θαύμα των Άνδεων: σαν σήμερα η αεροπορική τραγωδία

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορίαΣυνάντηση Θεοδωρικάκου – Γκίλφοϊλ: Στο επίκεντρο οι επενδύσεις στο λιμάνι της Ελευσίνας (εικόνες)Σήμερα 17:20 | Ειδήσεις

«Αναμένουμε την επέκταση της χρήσης του λιμανιού της Ελευσίνας ως διαμετακομιστικού κέντρου σε αυτήν τη σημαντική γεωπολιτική περιοχή», δήλωσε η Αμερικανίδα πρέσβειρα - Ενισχύεται ακόμα περισσότερο η στρατηγική του παραγωγικού μετασχηματισμού της ελληνικής οικονομίας, τόνισε ο υπουργός Ανάπτυξης

Νέος Κόσμος: Ο 29χρονος είχε επιτεθεί άλλες τρεις φορές σε οδηγούς για τον ίδιο λόγοΣήμερα 18:37 | Ειδήσεις

Η επίθεση με το σπρέι πιπεριού που πυροδότησε τον 29χρονο σύμφωνα με τα όσα ισχυρίστηκε.

Τέλλογλου – Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης: Κομβικοί οι σύμβουλοι στην ελληνική γεωργίαΣήμερα 19:49 | Ειδήσεις

Τι ανέφερε το υπουργείο σχετικά με τα Κέντρα Υποβολής Δηλώσεων και το κονδύλι των σχεδόν 90 εκατομμυρίων ευρώ.

Μητσοτάκης: Η Ελλάδα πάροχος ενεργειακής ασφάλειας για Βαλκάνια και Ουκρανία – Σε 18 μήνες ερευνητικό γεωτρύπανο στο ΙόνιοΣήμερα 13:28 | Ειδήσεις

Όσα ανέφερε ο πρωθυπουργός για τα ενεργειακά

Pοή στη κατηγορία: Ειδήσεις
Νέος Κόσμος: Ο 29χρονος είχε επιτεθεί άλλες τρεις φορές σε οδηγούς για τον ίδιο λόγο 20:04Τέλλογλου – Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης: Κομβικοί οι σύμβουλοι στην ελληνική γεωργία19:50Παντελίδης - "Αποκαλύψεις": Νέα συγκλονιστικά στοιχεία για την τελευταία νύχτα του καλλιτέχνη19:36Ρέθυμνο: Κάτοικοι απέκλεισαν τον ΒΟΑΚ – Ζητούν έργα οδικής ασφάλειας (εικόνες)19:22Φάμελλος για τον θάνατο Αλέκου Φλαμπουράρη: Είμαι συντετριμμένος...ήταν η ψυχή του κόμματός μας19:08Θεσσαλονίκη: Εμφανίστηκε αγέλη λύκων στις παρυφές της Πυλαίας (βίντεο)18:54Νέος θρίαμβος για την Εθνική Ελπίδων 18:40Συνάντηση Τραμπ - Ρονάλντο στον Λευκό Οίκο 18:26Αττική: Συνελήφθη 34χρονη που άδειαζε καταστήματα – Αφαιρούσε τάμπλετ, κινητά και ρούχα μεγάλης αξίας (βίντεο)18:12Ολυμπιακός: Χειρουργήθηκε ο Κίναν Έβανς στις ΗΠΑ 17:58Συνάντηση Θεοδωρικάκου – Γκίλφοϊλ: Στο επίκεντρο οι επενδύσεις στο λιμάνι της Ελευσίνας (εικόνες)17:44Θρίλερ στο Νέο Κόσμο: Τον ξυλοκόπησε γιατί του έκλεισε τον δρόμο – Ομολόγησε ο 29χρονος17:30Καζίνο Λουτρακίου: Η επίσημη ανακοίνωση για το κύκλωμα απάτης που φέρεται να δρούσε στο χώρο του ξενοδοχείου17:16Οι 4 ειδήσεις της ημέρας (βίντεο)17:02Κυριάκος Μητσοτάκης: Συναντήθηκε με τον πρόεδρο της Euroleague16:48Προβλήματα στο διαδίκτυο: "Μπλακ άουτ" σε ChatGPT, Χ και πολλές ιστοσελίδες λόγω της Cloudflare16:34Σοβαρό τροχαίο στη Λάρισα: Εγκλωβίστηκαν πατέρας και τα δύο του παιδιά σε ΙΧ (εικόνες)16:20Θεσσαλονίκη: Γέφυρα σωτηρίας για την μεταφορά νεογνού από τα Γιάννενα στο Ιπποκράτειο (βίντεο)16:06Μητσοτάκης: Η Ελλάδα πάροχος ενεργειακής ασφάλειας για Βαλκάνια και Ουκρανία – Σε 18 μήνες ερευνητικό γεωτρύπανο στο Ιόνιο15:52Ο Αντώνης Ρέμος... “Ενώπιος Ενωπίω” με τον Νίκο Χατζηνικολάου15:38
Δεν υπάρχει καταχώρηση
BlogsΔεν υπάρχει περιεχόμενο