LATEST NEWS
 
Ειδήσεις /ΚοινωνίαΔημοσίευση: 12 Οκτωβρίου 2021 14:28 | Ανανέωση: 13 Οκτωβρίου 2021 08:12

Πανελλαδικές 2022: Πώς θα εξεταστούν οι μαθητές των ΓΕΛ

Δημοσιεύτηκε το σχετικό ΦΕΚ. Τι προβλέπεται για Αρχαία Ελληνικά, Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία.

Πανελλήνιες Εξετάσεις - Πανελλαδικές Εξετάσεις

Δημοσιεύτηκε το ΦΕΚ, στο οποίο περιγράφεται αναλυτικά ο τρόπος εξέτασης των μαθημάτων στα οποία θα εξετασθούν οι υποψήφιοι του Γενικού Λυκείου στις πανελλαδικές εξετάσεις 2022.

Συγκεκριμένα:

  1. Τα θέματα των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων λαμβάνονται από την ύλη που ορίζεται ως εξεταστέα για κάθε μάθημα κατά το έτος που γίνονται οι εξετάσεις και περιλαμβάνουν ποικιλία ερωτήσεων (π.χ. σύντομης απάντησης, ελεύθερης ανάπτυξης). Οι ερωτήσεις είναι ανάλογες με εκείνες που υπάρχουν στα σχολικά εγχειρίδια και στις οδηγίες του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.), διατρέχουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερη έκταση της εξεταστέας ύλης, ελέγχουν ευρύ φάσμα διδακτικών στόχων και είναι κλιμακούμενου βαθμού δυσκολίας. Οι υποψήφιοι απαντούν υποχρεωτικά σε όλα τα θέματα.
  2. Ο τρόπος εξέτασης των παρακάτω μαθημάτων εφαρμόζεται για τους/τις υποψηφίους/ες πανελλαδικών εξετάσεων ημερήσιων και εσπερινών Γενικών Λυκείων.
  3. Σε περίπτωση κατά την οποία ένα θέμα αναλύεται σε υποερωτήματα, η βαθμολογία που προβλέπεται για αυτό κατανέμεται ισότιμα στα επιμέρους ερωτήματα, εκτός αν κατά την ανακοίνωση των θεμάτων καθορίζεται διαφορετικός βαθμός για κάθε ένα από αυτά.
  4. Η διάρκεια της γραπτής εξέτασης των πανελλαδικά εξεταζομένων μαθημάτων είναι τρίωρη, εκτός αν, σε ειδικές περιπτώσεις, ορίζεται διαφορετικά από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων.

A. Αρχαία Ελληνικά

Για την εξέταση του μαθήματος «Αρχαία Ελληνικά» της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών, ισχύουν τα εξής:

Δίνονται στους υποψηφίους/ες αποσπάσματα διδαγμένου κειμένου 12 - 20 στίχων με νοηματική συνοχή και τους ζητείται να απαντήσουν σε:

  1. Μία ερώτηση κατανόησης με την οποία ζητείται να αποκωδικοποιήσουν σημεία του κειμένου και να αντλήσουν βασικές πληροφορίες που εντοπίζονται στο κείμενο. Η ερώτηση μπορεί να διαιρείται σε δύο υποερωτήματα με τη μορφή ερωτήσεων κλειστού τύπου (σωστού ή λάθους, πολλαπλών επιλογών, αντιστοίχισης, συμπλήρωσης κενών κ.λπ.) ή ανοικτού τύπου.
  2. Δύο ερωτήσεις ερμηνευτικές, που μπορεί να αναφέρονται σε ιδέες/αξίες/προβλήματα, σε στάσεις/ήθος/ χαρακτήρα των προσώπων, στο ιστορικό/κοινωνικό/ πολιτιστικό πλαίσιο της εποχής του έργου, στη δομή/ σύνθεση του κειμένου, σε υφολογικά/αισθητικά θέματα, με βάση το απόσπασμα.
  3. Μία ερώτηση κλειστού τύπου που αναφέρεται στο γραμματειακό είδος στο οποίο ανήκει το κείμενο, στον συγγραφέα ή στο έργο του. iv) Μία ερώτηση λεξιλογική-σημασιολογική (σύνδεση λέξεων αρχαίας και νέας, διατήρηση ή αλλαγή της σημασίας τους, οικογένειες ομόρριζων λέξεων, απλών ή σύνθετων, συνώνυμα, αντώνυμα).

Πανελλήνιες Εξετάσεις - Πανελλαδικές Εξετάσεις

Δίνεται αδίδακτο παράλληλο κείμενο στη νέα ελληνική από την αρχαία ή νεότερη γραμματεία, ελληνική και παγκόσμια, και καλούνται να απαντήσουν σε μία ερώτηση ερμηνευτική, με την οποία ζητείται να συγκρίνουν το παράλληλο κείμενο με το κείμενο αναφοράς. Δίνεται, επίσης, αδίδακτο πεζό κείμενο αττικής διαλέκτου 12 - 20 στίχων στερεότυπης έκδοσης με νοηματική συνοχή. Στο αδίδακτο κείμενο προτάσσεται σύντομο σχετικό εισαγωγικό σημείωμα, μέσω του οποίου δίνονται εξωκειμενικές πληροφορίες απαραίτητες για την κατανόηση του κειμένου.

Οι υποψήφιοι/ες καλούνται:

  1. Να μεταφράσουν στα νέα ελληνικά μέρος του κειμένου από τέσσερις έως έξι στίχους.
  2. Να απαντήσουν σε μια ερώτηση κατανόησης που αναφέρεται στον νοηματικό άξονα του κειμένου.
  3. Να απαντήσουν σε μια ερώτηση γραμματικής, η οποία μπορεί να αναλύεται σε δύο υποερωτήματα. iv) Να απαντήσουν σε μια ερώτηση συντακτικού (π.χ. αναγνώριση λέξεων/φράσεων/προτάσεων/άλλων δομικών στοιχείων του κειμένου, μετασχηματισμός μέρους του κειμένου ως προς τη δομολειτουργική του διάσταση), η οποία μπορεί να επιμερίζεται σε δύο υποερωτήματα.

Κάθε ζητούμενη ερώτηση-δραστηριότητα που τίθεται για το διδαγμένο ή το παράλληλο ή το αδίδακτο κείμενο βαθμολογείται με 10 μονάδες της εκατοντάβαθμης κλίμακας. Για την εξέταση των παραπάνω θεμάτων, τόσο στο διδαγμένο όσο και στο αδίδακτο κείμενο, κρίνεται σκόπιμο να αξιοποιείται ποικιλία τύπων ασκήσεων/ερωτήσεων.

B. Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία

Για την εξέταση του μαθήματος «Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία» Γενικής Παιδείας, οι υποψήφιοι/ες αξιολογούνται σε ενιαία τρίωρη εξέταση στην κατανόηση και παραγωγή λόγου. Δίνονται στους/στις υποψηφίους/ες δύο ή τρία μη διδαγμένα κείμενα, συνολικής έκτασης έως τρεις σελίδες, ένα εκ των οποίων είναι λογοτεχνικό, σε ολοκληρωμένη ή αποσπασματική μορφή, (ποίημα, διήγημα, μυθιστόρημα ή θεατρικό έργο)• τα υπόλοιπα κείμενα μπορεί να είναι σε ολοκληρωμένη, ελαφρώς διασκευασμένη ή αποσπασματική μορφή: δημοσιογραφικά άρθρα, συνεντεύξεις, κριτικές, δοκίμια, επιστημονικά κείμενα, αφίσες με λεζάντα, πληροφοριακά κείμενα με εικόνες, σκίτσα, πίνακες ή διαγράμματα κ.ά.), διαφορετικά μεταξύ τους ως προς το κειμενικό είδος, ώστε να αποτιμάται η αναγνωστική ικανότητα των υποψηφίων σε ποικιλία κειμενικών ειδών.

Τα κείμενα μπορούν να συνοδεύονται από σύντομο εισαγωγικό σημείωμα χωρίς ερμηνευτικά σχόλια. Για τα κείμενα αυτά τίθενται τέσσερα συνολικά θέματα μέσω των οποίων αποτιμάται η ικανότητα των υποψηφίων να κατανοούν το περιεχόμενο των κειμένων, να ερμηνεύουν και να αξιολογούν στάσεις, αξίες, ιδέες κ.ά. βασιζόμενοι/ ες σε στοιχεία των κειμένων, καθώς επίσης να παράγουν ερμηνευτικό και κριτικό λόγο.

Τα θέματα προτείνεται να είναι διαβαθμισμένης δυσκολίας και να τίθενται περιορισμοί στην έκταση των απαντήσεων (όπου χρειάζεται). Το νοηματικό περιεχόμενο των μη λογοτεχνικών κειμένων πρέπει να είναι συναφές με κάποιον ή κάποιους από τους θεματικούς άξονες που προσδιορίζονται στο Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας.

Πανελλαδικές εξετάσεις

Τα κείμενα συνοδεύονται από τα εξής θέματα:

Το πρώτο θέμα σχετίζεται με τα μη λογοτεχνικά κείμενα και αφορά στη συνοπτική νοηματική απόδοση από τους/τις υποψηφίους/ες μέρους ενός κειμένου ή τη συνοπτική απόδοση των απόψεων που διατυπώνονται σε ένα κείμενο για κάποιο ζήτημα. Το πρώτο θέμα βαθμολογείται με 15 μονάδες.

Το δεύτερο θέμα σχετίζεται με τα μη λογοτεχνικά κείμενα και αναλύεται σε τρία ερωτήματα, διαφορετικά μεταξύ τους, με δυνατότητα κάποιο/κάποια από αυτά να είναι κλειστού τύπου και με ενδεχόμενη αιτιολόγηση της απάντησης. Ένα από αυτά μπορεί να διαιρείται σε δύο υποερωτήματα.

Τα ερωτήματα σχετίζονται με:

  1. Την αξιοποίηση του πλαισίου των κειμένων (κοινωνικού, ιστορικού, πολιτιστικού, του χώρου και του χρόνου) με σκοπό την κατανόηση των λόγων και των ενεργειών των υποκειμένων (ατομικών και συλλογικών) που αναφέρονται στα κείμενα, και των σχέσεων μεταξύ τους,
  2. τον εντοπισμό και την ερμηνευτική προσέγγιση σκοπών, στάσεων, βασικών θέσεων και προθέσεων του συντάκτη/συντακτών των κειμένων, καθώς και την τεκμηρίωση της βασικής ιδέας του κειμένου,
  3. την αξιολόγηση της συνάφειας ιδεών, επιχειρημάτων, τίτλων, υπότιτλων, εικόνων κ.ά. με μια θέση, άποψη ή ζήτημα που θέτει το κείμενο και της αποδεικτικής τους αξίας,
  4. τον εντοπισμό και τη συσχέτιση συγκεκριμένων κειμενικών δεικτών που οργανώνουν το κείμενο ως σημασιοδοτημένη κατασκευή - δηλαδή, οι υποψήφιοι/ες να εντοπίζουν μέσα στο κείμενο δείκτες (π.χ. λεξιλόγιο, ρηματικά πρόσωπα, στίξη, εκφραστικά μέσα, τρόπους σύνταξης, κ.ά.) και να αναγνωρίζουν τη λειτουργία τους στο κείμενο,
  5. την αναγνώριση και την ερμηνευτική προσέγγιση του τρόπου σύνδεσης και οργάνωσης ιδεών, προτάσεων, παραγράφων ή διαφόρων σημειωτικών τρόπων σε ένα κείμενο, αφού λάβουν οι υποψήφιοι/ες υπόψη το επικοινωνιακό πλαίσιο και τα κοινωνικά συμφραζόμενα,
  6. τη σύγκριση των μη λογοτεχνικών κειμένων ως προς τις θέσεις, τον τρόπο πραγμάτευσης του θέματος, την πειστικότητα, την αποτελεσματική μετάδοση του νοήματος κ.α. Το δεύτερο θέμα βαθμολογείται με 40 μονάδες, που επιμερίζονται σε κάθε ερώτημα ανάλογα με τη βαρύτητά τους (15+15+10).

Τα υποερωτήματα, επίσης, βαθμολογούνται ανάλογα με τη βαρύτητά τους.

Το τρίτο θέμα σχετίζεται με το λογοτεχνικό κείμενο και αφορά στην παραγωγή ερμηνευτικού σχολίου, με το οποίο επιδιώκεται οι υποψήφιοι/ες, αφενός να αναπτύσσουν κρίσιμα θέματα/ερωτήματα που πραγματεύεται το λογοτεχνικό κείμενο, αξιοποιώντας συνδυαστικά κειμενικούς δείκτες ή και στοιχεία συγκειμένου, αφετέρου να τοποθετούνται/ανταποκρίνονται στα θέματα/ ερωτήματα αυτά, τεκμηριώνοντας τις προσωπικές τους θέσεις. Η προβλεπόμενη έκταση της απάντησης μπορεί να κυμαίνεται από 100 έως 200 λέξεις. Το τρίτο θέμα βαθμολογείται με 15 μονάδες. Στα παραπάνω θέματα χρειάζεται να είναι σαφής και προσεκτική η διατύπωση των ερωτημάτων, ώστε να αποφεύγονται επικαλύψεις στις απαντήσεις των υποψηφίων.

Το τέταρτο θέμα σχετίζεται με τα μη λογοτεχνικά κείμενα και αφορά στη γραπτή παραγωγή κριτικού λόγου, 300 έως 400 λέξεις (ανάλογα με τη βαρύτητα του θέματος), το οποίο ανταποκρίνεται σε συγκεκριμένο επικοινωνιακό πλαίσιο (σκοπό, πομπό, αποδέκτες, κειμενικό είδος) και ζητεί από τους/τις υποψηφίους/ες την ανάπτυξη τεκμηριωμένης προσωπικής γνώμης, τη συμφωνία ή τη διαφωνία τους με προβλήματα, θέσεις, στάσεις, στερεότυπα, προκαταλήψεις κ.ά. που θέτει το κείμενο/θέτουν τα κείμενα αναφοράς. Το τέταρτο θέμα βαθμολογείται με 30 μονάδες.

Ειδήσεις σήμερα:

Σεισμός στην Κρήτη - Παπαδόπουλος: δεν είμαστε βέβαιοι ότι ήταν ο κύριος σεισμός (βίντεο)

Αλλαγή ώρας 2021: Πότε γυρίζουμε τα ρολόγια μας

Το θαύμα των Άνδεων: σαν σήμερα η αεροπορική τραγωδία

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορίαΜαζωνάκης: Χαμός από κόσμο στην πρεμιέρα του, λίγες ώρες μετά τις καταγγελίες - "Είμαι ο Γιώργος ο αληθινός"Σήμερα 09:38 | Ειδήσεις

«Να συστηθώ ξανά. Είμαι ο Γιώργος Μαζωνάκης ο αληθινός» ήταν τα πρώτα του λόγια.

Μητσοτάκης για Ουκρανικό: Ενδεδειγμένη λύση το δάνειο από το περιθώριο του ευρωπαϊκού προϋπολογισμούΣήμερα 08:25 | Ειδήσεις

"Η Ευρώπη στέκεται έμπρακτα στο πλευρό της Ουκρανίας", δήλωσε ο Πρωθυπουργός, από τις Βρυξέλλες.

Νίκος Παππάς: Σε καμία περίπτωση δεν τον γρονθοκόπησα – Καταδικάζω την πράξη μου και ντρέπομαιΣήμερα 10:48 | Ειδήσεις

Σχετικά με τη διαγραφή του από τον ΣΥΡΙΖΑ, ο ευρωβουλευτής είπε μεταξύ άλλων: «Η διαγραφή μου είναι το μόνο θετικό από αυτή την υπόθεση»

Βουλή: Σήμερα η ψηφοφορία στη Βουλή για τη μεταφορά του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕΣήμερα 09:45 | Ειδήσεις

Η συζήτηση ολοκληρώνεται με τις δευτερολογίες των εισηγητών και ειδικών αγορητών των κομμάτων

Pοή στη κατηγορία: Ειδήσεις
Κρούσμα βακτηριακής μηνιγγίτιδας σε σχολείο των Χανίων 11:18Νίκος Παππάς: Σε καμία περίπτωση δεν τον γρονθοκόπησα – Καταδικάζω την πράξη μου και ντρέπομαι11:04Κοζάνη: Κλιμακώνουν τις κινητοποιήσεις οι παραγωγοί στη Δυτική Μακεδονία10:50Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου: Το πρώτο web δελτίο με τις σημαντικότερες ειδήσεις της ημέρας10:36Θεσσαλονίκη: Πολύωροι αποκλεισμοί στα τελωνεία Προμαχώνα, Εξοχής, Ευζώνων και Νίκης10:22Μαζωνάκης: Χαμός από κόσμο στην πρεμιέρα του, λίγες ώρες μετά τις καταγγελίες - "Είμαι ο Γιώργος ο αληθινός"10:08Βουλή: Σήμερα η ψηφοφορία στη Βουλή για τη μεταφορά του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ 09:54Ο Ζελένσκι ευχαριστεί τους ηγέτες της ΕΕ οι οποίοι συμφώνησαν χρηματοοικονομική στήριξη09:40Αγία Παρασκευή: 13χρονες επιτέθηκαν σε 12χρονη μέσα στο σχολείο - Μία σύλληψη09:26Μητσοτάκης για αγροτικές κινητοποιήσεις: Ναι στον διάλογο, όχι στην αχρείαστη ταλαιπωρία της κοινωνίας09:12Υπό την επήρεια αλκοόλ οδηγούσε ο Διαμαντής Καραναστάσης - Του αφαιρέθηκε το δίπλωμα08:58Τραγωδία στη Θεσσαλονίκη: Νεκρός 19χρονος μετά από πτώση από μπαλκόνι08:44Μητσοτάκης για Ουκρανικό: Ενδεδειγμένη λύση το δάνειο από το περιθώριο του ευρωπαϊκού προϋπολογισμού08:30Νέα Φιλαδέλφεια: Συνελήφθη 48χρονος που έκλεβε... ελαιόλαδο και μέλι από πολυκατοικίες08:16Επιχείρηση διάσωσης νότια της Γαύδου: Διασώθηκαν περισσότεροι από 600 παράτυποι μετανάστες08:02Τραγωδία στη Νέα Φιλαδέλφεια: Νεκρός 27χρονος οδηγός μηχανής σε τροχαίο δυστύχημα07:48Σύνοδος Κορυφής: Στήριξη 90 δισ. ευρώ στην Ουκρανία αποφάσισαν οι Ευρωπαίοι ηγέτες07:34Ιδέες δώρων για car lovers που ζουν για το αυτοκίνητό τους07:20Βόλος: Του έκαναν έξωση γιατί δεν πλήρωνε και έβαλε φωτιά στο σπίτι07:06Conference League: Οι ομάδες που προκρίθηκαν στους "16" και τα "ζευγαρώματα" στα νοκ άουτ06:52
Δεν υπάρχει καταχώρηση
BlogsΔεν υπάρχει περιεχόμενο