Ειδήσεις /Τεχνολογία - ΕπιστήμηΔημοσίευση: 22 Σεπτεμβρίου 2021 23:13

Έκρηξη υπερκαινοφανούς αστέρα άνοιξε γιγάντια τρύπα στο Διάστημα

Κάτι λείπει ανάμεσα στους αστερισμούς του Ταύρου και του Περσέα.

Έκρηξη  - υπερκαινοφανής αστέρας

Αστρονόμοι που χαρτογράφησαν για πρώτη φορά νέφη αερίου και σκόνης στον Γαλαξία ανακάλυψαν μια πελώρια κοιλότητα στο Διάστημα.

Το σφαιρικό κενό, στο οποίο η πυκνότητα ύλης είναι ασυνήθιστα χαμηλή, έχει πλάτος 500 έτη φωτός και βρίσκεται ανάμεσα στους αστερισμούς του Ταύρου και του Περσέα στον ουρανό του βόρειου ημισφαιρίου.

Όπως αναφέρει η ερευνητική ομάδα στο Astrophysical Journal Letters, η ασυνήθιστη κοιλότητα μάλλον σχηματίστηκε από εκρήξεις υπερκαινοφανών αστέρων (σουπερνόβα) πριν από περίπου δέκα εκατομμύρια χρόνια.

«Έχουμε δύο υποψήφιες θεωρίες: είτε εξερράγη ένα σουπερνόβα στο κέντρο αυτής της φούσκας και έσπρωξε προς τα έξω το αέριο, σχηματίζοντας αυτό που ονομάσαμε ‘Υπερκέλυφος Ταύρου – Περσέα’, είτε επρόκειτο για μια σειρά εκρήξεων που δημιούργησε το κενό στην πάροδο εκατομμυρίων ετών» λέει ο Σμιούελ Μπάιαλι του Κέντρου Αστροφυσικής Χάρβαρντ-Σμιθσόνιαν, επικεφαλής της μελέτης.

Τα αέρια που εκτοπίστηκαν από την έκρηξη ή τις εκρήξεις δημιούργησαν τελικά τα νέφη αερίου του Ταύρου και του Περσέα, τα οποία χαρτογραφήθηκαν για πρώτη φορά από τους ερευνητές σε τρεις διαστάσεις.

Σε αυτές τις περιοχές όπου η πυκνότητα της ύλης είναι μεγάλη, μεγάλες μάζες αερίου καταρρέουν κάτω από το ίδιο τους το βάρος και σχηματίζουν νέα άστρα.

Έκρηξη  - υπερκαινοφανής αστέρας

«Εκατοντάδες άστρα σχηματίζονται ή υπάρχουν ήδη στην επιφάνεια αυτής της γιγάντιας φούσκας» λέει ο δρ Μπάιαλι. «Όταν ένα άστρο πεθαίνει, το σουπερνόβα του προκαλεί μια αλυσίδα γεγονότων που μπορεί τελικά να οδηγήσει στη γέννηση νέων άστρων».

Ο τρισδιάστατος χάρτης της σφαιρικής κοιλότητας και των νεφών αερίου που τις περιβάλλουν βασίστηκε σε δεδομένα του ευρωπαϊκού διαστημικού τηλεσκοπίου Gaia.

Μάλιστα οι χάρτες των νεφών παρουσιάζονται για πρώτη φορά και σε εφαρμογή επαυξημένης πραγματικότητας, επιτρέποντας σε άλλους αστρονόμους να τα περιεργαστούν σαν να τα είχαν μπροστά τους.

Γιατί όμως έχει σημασία η χαρτογράφηση των νεφών αερίου και σκόνης στον Γαλαξία;

«Υπάρχουν πολλές θεωρίες για το πώς το αέριο αναδιατάσσει τον εαυτό του για να σχηματίσει άστρα» εξηγεί η Κάθριν Ζούκερ, επίσης μέλος της ερευνητικής ομάδας.

«Στο παρελθόν οι αστρονόμοι δοκιμάζουν αυτές τις θεωρίες με προσομοιώσεις, αυτή όμως είναι η πρώτη φορά που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε πραγματικές 3D απεικονίσεις για να συγκρίνουμε τη θεωρία με τις παρατηρήσεις και να εκτιμήσουμε ποιες θεωρίες λειτουργούν καλύτερα. Μπορούσαμε εδώ και δεκαετίες να βλέπουμε αυτά τα σύννεφα, δεν γνωρίζαμε όμως το πραγματικό σχήμα, το πάχος ή το βάθος τους. Δεν ήμασταν καν βέβαιοι για το πόσο μακριά βρίσκονται. Τώρα γνωρίζουμε πού βρίσκονται με αβεβαιότητα μόλις 1%, κάτι που μας επέτρεψε να διακρίνουμε το κενό ανάμεσά τους», προσθέτει η Ζούκερ

Ειδήσεις σήμερα:

Μετεωρίτης έγινε ορατός από διάφορες περιοχές της Ελλάδας (εικόνες)

Γυναικολογικοί καρκίνοι: Εγκυμοσύνη υπό προϋποθέσεις

Πέθανε ο Willie Garson

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορίαΧατζηδάκης στον ΑΝΤ1: Η Κυβέρνηση κάνει κοινωνική πολιτική στην πράξηΣήμερα 09:48 | Ειδήσεις

Τι είπε για το νέο ΕΣΠΑ και τα προγράμματα για κατάρτιση, επιδότηση και αντιμετώπιση της φτώχειας. Η δέσμευση του για αύξηση του κατώτατου μισθού το 2022.

Εμβόλιο κατά του καρκίνου: Έρχεται σε 2-3 χρόνια, εκτιμούν οι ιδρυτές της BioNTechΣήμερα 09:02 | Ειδήσεις

Ξεκίνησαν οι δοκιμές σε ασθενείς. Τι λένε οι επιστήμονες που πρωτοστάτησαν στην παραγωγή εμβολίου κατά το κορονοϊού.

Κυβέρνηση - ανατιμήσεις: “Δίχτυ ασφαλείας” για τα νοικοκυριάΣήμερα 08:20 | Ειδήσεις

Νέες παρεμβάσεις εξετάζει το οικονομικό επιτελείο της Κυβέρνησης, στην προσπάθεια να αμβλυνθούν οι επιπτώσεις από τις αυξημένες τιμές στην ενέργεια.

Κίνα: Υπερηχητικός πύραυλος σε τροχιά - Αποκάλυψη FT για μυστική δοκιμήΣήμερα 10:26 | Ειδήσεις

Αίσθηση προκάλεσε δημοσίευμα των Financial Times για τη δοκιμή πυραύλου, ικανού να φέρει πυρηνική κεφαλή.

Κίνα: Υπερηχητικός πύραυλος σε τροχιά - Αποκάλυψη FT για μυστική δοκιμή10:42Οικονόμου: Σε δόσεις η πληρωμή των λογαριασμών ρεύματος10:28Θεσσαλονίκη: Συνελήφθη με πιστοποιητικό εμβολιασμού... άλλου10:15Πλακιωτάκης για μεταναστευτικό: Το Λιμενικό διέκοψε την ανεξέλεγκτη ροή από την Τουρκία10:01Χατζηδάκης στον ΑΝΤ1: Η Κυβέρνηση κάνει κοινωνική πολιτική στην πράξη09:48“Άγριες Μέλισσες”: νέα επεισόδια με δολοπλοκίες και αποκαλύψεις (εικόνες)09:34Θεσσαλονίκη: Χειροπέδες σε ληστή με όπλο ρέπλικα09:20Εμβόλιο κατά του καρκίνου: Έρχεται σε 2-3 χρόνια, εκτιμούν οι ιδρυτές της BioNTech09:07ΔΟΕ για Μουντιάλ: “Φρένο” στα σχέδια της FIFA για διεξαγωγή κάθε δυο χρόνια08:52Ηλεκτρική διασύνδεση νησιών: Ξεπερνά τα 4,5 δισ. ευρώ το όφελος08:39Κυβέρνηση - ανατιμήσεις: “Δίχτυ ασφαλείας” για τα νοικοκυριά08:25Χανιά: Ο Φάρος “βεβηλώθηκε” με γκράφιτι (εικόνες)08:12“Κοκομπλόκο” σε πρώτη τηλεοπτική προβολή στον ΑΝΤ1 (εικόνες)07:57Αϊτή: Αμερικανοί έπεσαν θύματα απαγωγής07:43Χίος: Ρωσικό ιστιοφόρο, ακριβές αντίγραφο φρεγάτας του 18ου αιώνα (βίντεο)07:28Μίλαν: Στην κορυφή της Serie A, με απίστευτη ανατροπή (βίντεο)07:14Μπιλ Κλίντον: Η ουρολοίμωξη εξελίχθηκε σε σηψαιμία06:59Κορονοϊός – ΕΟΔΥ: που θα γίνονται δωρεάν rapid test την Κυριακή06:45Καιρός: Συννεφιά και τοπικές βροχές την Κυριακή06:32Αλόη: τρία ροφήματα για γρήγορο αδυνάτισμα!23:59