LATEST NEWS
 
Ειδήσεις /ΚοινωνίαΔημοσίευση: 14 Αυγούστου 2021 10:50 | Ανανέωση: 14 Αυγούστου 2021 11:09

Τραγωδία της “Ήλιος”: μνημόσυνο στο Γραμματικό για τα 121 θύματα

Σαν σήμερα η μοιραία πτήση 522 των κυπριακών αερογραμμών Helios Airways, με το Boeing 737-31S που μετέφερε 115 επιβάτες και έξι μέλη πληρώματος.

Αεροπορικό δυστύχημα - ΗΛΙΟΣ

Σε κλίμα συγκίνησης τελέστηκε το πρωί, στο παρεκκλήσι Κοιμήσεως Θεοτόκου, στο Γραμματικό Αττικής, το μνημόσυνο των 121 θυμάτων του αεροπορικού δυστυχήματος της εταιρείας ΗΛΙΟΣ, που σημειώθηκε στις 14 Αυγούστου 2005.

Το μνημόσυνο, παρουσία των συγγενών των θυμάτων, τέλεσε ο Μητροπολίτης Κηφισίας, Αμαρουσίου, Ωρωπού και Μαραθώνος, Κύριλλος.

Η πτήση 522 (HCY 522) των κυπριακών αερογραμμών Helios Airways, με το Boeing 737-31S, αναχώρησε το πρωί της 14ης Αυγούστου 2005 στις 09:07 ώρα Ελλάδας από την Λάρνακα της Κύπρου με προορισμό την Πράγα της Τσεχίας, με ενδιάμεση στάση στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», στην Αθήνα.

Συνετρίβη περίπου 3 ώρες αργότερα, στις 12:03 ώρα Ελλάδας, σε λοφώδη περιοχή κοντά στην περιοχή του Γραμματικού. Οι 115 επιβάτες και τα 6 μέλη του πληρώματος έχασαν τη ζωή τους.

Αεροπορικό δυστύχημα - ΗΛΙΟΣ

Τα αίτια της συντριβής

Οι πρώτες εκτιμήσεις έκαναν λόγο για απότομη αποσυμπίεση στο εσωτερικό του αεροσκάφους, δεδομένου αφενός ότι οι επιβαίνοντες φορούσαν μάσκες οξυγόνου, αλλά και του γνωστού ιστορικού του προβλήματος του αεροσκάφους με το σύστημα κλιματισμού.

Τα μαύρα κουτιά του αεροσκάφους εστάλησαν στη Γαλλία για ανάλυση και προέκυψε το εξής συμπέρασμα:

Συνυπευθυνότητα στους μηχανικούς που έλεγξαν το αεροσκάφος για την τελευταία πτήση και τους χειριστές του αεροπλάνου της πτήσης HCY522, για διόρθωση των ρυθμίσεων - κυρίως της ρύθμισης manual στο ρυθμιστή συμπίεσης- που τροχοδρόμησαν τα επόμενα γεγονότα. Σημειώνεται ότι για το ίδιο θέμα, η Boeing έχει ήδη αποδεχθεί, ότι στα καθοδηγητικά δεσμευτικά εγχειρίδια των μηχανικών και του συγκεκριμένου τύπου αεροπλάνου δεν υπήρχε σαφής υπόδειξη για τοποθέτηση του διακόπτη στο «manual». Επίσης στο Πόρισμα εξετάζεται το τι υπήρχε στις υποδείξεις του ανάλογου εγχειριδίου των χειριστών στο συγκεκριμένο αεροπλάνο.

Ευθύνη στους χειριστές, επειδή δεν έκαναν έγκαιρα τις διορθωτικές επεμβάσεις με βάση τις προειδοποιήσεις που ελάμβαναν, έχοντας όμως υπόψη τα όσα έγιναν γνωστά για τις «διπλές» ηχητικές προειδοποιήσεις και ενδείξεις, τις οποίες επίσης μετά την αεροπορική τραγωδία άλλαξε η Boeing. Αποτέλεσμα ήταν οι χειριστές σε ελάχιστο χρόνο να καταβληθούν από τα συμπτώματα υποξαιμίας και να μην έχουν τον έλεγχο.

Το σύστημα ενεργειών του πληρώματος και η συνεννόηση μεταξύ χειριστών στο πιλοτήριο και αεροσυνοδών στην καμπίνα επιβατών (CRM), που δεν προέβλεπε καμία εκπαίδευση για ενέργειες, σε περίπτωση σοβαρού συμβάντος όπως το πέσιμο των μασκών οξυγόνου, παρά το γεγονός ότι για ώρα μετά το αεροσκάφος δεν προχωρούσε στην προβλεπόμενη άμεση κάθοδο και συνέχιζε πορεία στο ίδιο ύψος.

Τελικό αίτιο της πτώσης, ως απόρροια των προηγουμένων, ήταν η διακοπή της λειτουργίας των κινητήρων λόγω έλλειψης καυσίμων.

Αεροπορικό δυστύχημα - ΗΛΙΟΣ

Τα λανθάνοντα αίτια

Τα λανθάνοντα αίτια, δηλαδή εκείνα τα αίτια που εντοπίζονται και των οποίων η λανθάνουσα λειτουργία συνέβαλε στη δραστηριοποίηση των ενεργών αιτίων είναι:

  • Το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας του οποίου η διαχρονική και συνεχιζόμενη ανεπάρκεια και ελλείψεις, δεν εξασφάλιζαν το απαραίτητο επίπεδο εποπτείας.
  • Η αεροπορική εταιρεία Helios και οι ελλείψεις σε θέματα εκπαίδευσης, διεύθυνσης και ελέγχου ποιότητας που διατηρούνταν και λόγω της ανεπάρκειας του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας.
  • H Boeing η οποία παρά τα συναφή συμβάντα και τις υποδείξεις, δεν προχώρησε σε επαρκή και ικανοποιητικά διορθωτικά μέτρα, ώστε να αποτραπούν παρόμοια διαδοχικά γεγονότα που οδήγησαν στη συντριβή του Boeing 737-300 της Helios.
  • Οι ευρωπαϊκοί και διεθνείς οργανισμοί JAA, ICAO και EASA, οι οποίοι ενώ από το 1999 μέχρι και τον Αύγουστο του 2005, σε ελέγχους διαπίστωναν πολλά, σοβαρά και επαναλαμβανόμενα προβλήματα, στο Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας και την αεροπορική βιομηχανία της Κύπρου, δεν έλαβαν τάχιστα, τα δέοντα αποτελεσματικά μέτρα, δείχνοντας ανοχή με συνέπεια τη συνέχιση της κατάστασης.

Αεροπορικό δυστύχημα - ΗΛΙΟΣ

Οι ποινές των υπεθύνων

Δεκατέσσερις μήνες μετά τη συντριβή, τον Οκτώβριο του 2006 δόθηκε στη δημοσιότητα το πόρισμα της Ελληνικής Επιτροπής Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων υπό του Ακριβού Τσολάκη για τα αίτια της πτώσης.

Η δίκη των πέντε στελεχών της εταιρεία ξεκίνησε στις 17 Σεπτεμβρίου 2009, στην Λευκωσία. Οι κατηγορίες σε βάρος τους ήταν ανθρωποκτονία και πρόκληση θανάτου λόγω αλόγιστης, απερίσκεπτης ή επικίνδυνης.

Το Πρωτοδικείο Αθηνών έκρινε ένοχους τους Δημήτρη Πανταζή, Γιώργο Κικκίδη, Ιάνκο Στοιμένοβ και Άλαν Ίργουιν, όλοι στελέχη της εταιρίας «Ήλιος», χωρίς ελαφρυντικά για τη συντριβή του αεροσκάφους. Το Πλημμελειοδικείο επέβαλε καταδίκη ενός χρόνου για κάθε απώλεια ζωής, συν τρία χρόνια ποινή βάσης, που αφορά την ενοχή τους με την ανθρωποκτονία εξ αμελείας. Η συνολική ποινή των στελεχών της εταιρίας είναι 124 χρόνια.

Το Πλημμελειοδικείο αποσύρθηκε για να αποφασίσει κατά πόσο η ποινή θα είναι εξαγοράσιμη, όπως ζήτησαν οι συνήγοροι των καταδικασθέντων και ταυτόχρονα κατά πόσο η ποινή θα έχει ανασταλτικό χαρακτήρα μέχρι την εκδίκαση της έφεσης. Η πρόταση για έκτιση φυλάκισης είναι τα δέκα έτη.

Το Φεβρουάριο του 2013 το Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων επέβαλε δεκαετείς ποινές φυλάκισης, εξαγοράσιμες έναντι 80.000 ευρώ εκάστη, σε τρεις από τους τέσσερις κατηγορουμένους.

Αεροπορικό δυστύχημα - ΗΛΙΟΣ

Ειδήσεις σήμερα:

Μαρία Βοσκοπούλου - Instagram: Η πρώτη ανάρτηση μετά τον θάνατο του Τόλη Βοσκόπουλου

Σολωμός Σολωμού: Σαν σήμερα η δολοφονία του από Τούρκους

AQUA STAR: Μηχανική βλάβη, εν μέσω ισχυρών ανέμων

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορίαΜετάλλαξη Όμικρον: Έκτακτη αεροπορική οδηγία από την Αφρική προς την ΕλλάδαΣήμερα 14:58 | Ειδήσεις

Μέτρα για τους ταξιδιώτες από εννιά χώρες της Αφρικής τίθενται σε ισχύ λόγω της νέας μετάλλαξης του κορονοϊού.

Νέα Δημοκρατία: Αναβάλλεται το συνέδριο λόγω κορονοϊούΣήμερα 10:49 | Ειδήσεις

Η αναβολή του συνεδρίου αποφασίστηκε προκειμένου να εναρμονιστεί η ΝΔ με το κλίμα στην κοινωνία.

Κορονοϊός – Πέτσας: Από τα μέσα Δεκεμβρίου θα έχουμε απότομη αποκλιμάκωση των δεικτώνΣήμερα 09:24 | Ειδήσεις

Απέκλεισε κατηγορηματικά το ενδεχόμενο για λήψη νέων μέτρων. Τι απάντησε στην κριτική του ΣΥΡΙΖΑ για τα μέτωπα της πανδημίας και της ακρίβειας.

Απογραφή – Θανόπουλος: Η συμμετοχή έχει ξεπεράσει κάθε προσδοκίαΣήμερα 10:34 | Ειδήσεις

Πότε θα ολοκληρωθεί η αποστολή των μοναδικών κωδικών απογραφής. Τι είπε για τους αρνητές της διαδικασίας.

Pοή στη κατηγορία: Ειδήσεις
Κεν Λοόυτς: Τα Γλυπτά του Παρθενώνα είναι κλεμμένα και πρέπει να επιστρέψουν στην Ελλάδα15:29Ναυάγιο στη Μάγχη: Μία 24χρονη το πρώτο θύμα που κατονομάζεται - Η τραγική ιστορία της15:15Μετάλλαξη Όμικρον: Έκτακτη αεροπορική οδηγία από την Αφρική προς την Ελλάδα15:02Κορονοϊός - Λάρισα: Νεκρή 56χρονη φιλόλογος - Είχε εμβολιαστεί δυο ημέρες νωρίτερα14:48Ξυπνάς τη νύχτα και κάνεις καταστροφικές σκέψεις;14:35WTA για Πενγκ Σουάι: Παραμένουν οι ανησυχίες14:21Ηράκλειο: Εξιχνιάστηκε ληστεία και κλοπές14:07Κατερίνη: Διακινούσαν μετανάστες με ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα τα οποία εγκατέλειπαν13:52Μέγκαν Μάρκλ: Η εύκολη αλλά αποτελεσματική γυμναστική που προτιμά13:38Πιερρακάκης: 656.500 ψηφιακές υπογραφές σε επαγγελματικές ομάδες το 202213:25Ολυμπιακοί Αγώνες “Παρίσι 2024”: Υποψίες για σύγκρουση συμφερόντων 13:12Θεσσαλονίκη: Μολότοφ και μαχαίρια σε συνδέσμους οπαδών12:58Τροχαίο - Ηράκλειο: Τραυματίας νεαρός οδηγός μηχανής 12:44Κορονοϊός – Ολλανδία: Συναγερμός για δεκάδες κρούσματα σε επιβάτες από Νότια Αφρική12:31Κόσοβο: Πυρά εναντίον σχολικού λεωφορείου - Νεκρά δύο παιδιά και ο οδηγός12:18Μετάλλαξη Όμικρον – Μόσιαλος: Όλα τα μέχρι στιγμής δεδομένα12:04Κορονοϊός - Παρίσι: Υποχρεωτική η χρήση μάσκας στις δημόσιες συναθροίσεις σε εξωτερικούς χώρους11:50Βατόπουλος για lockdown: Ποτέ μη λες πότε…11:36“ROUK ZOUK SPECIAL” την Κυριακή με πολύ… ταλέντο (εικόνες)11:22Οίκος Dior: Στη Μήλο η κολεξιόν για το 202211:07
Δεν υπάρχει καταχώρηση
BlogsΔεν υπάρχει περιεχόμενο