Ειδήσεις /Τεχνολογία - ΕπιστήμηΔημοσίευση: 05 Μαρτίου 2021 09:03

Ανακαλύφθηκε κοντινός εξωπλανήτης “υπέρ-Γη”

Γιατί οι επιστήμονες θεωρούν αυτόν τον εξωπλανήτη ιδανικό.

Εξωπλανήτης

Ευρωπαίοι αστρονόμοι ανακάλυψαν τον καυτό εξωπλανήτη Gliese 486b, μία υπέρ-Γη γύρω από το κοντινό άστρο Gliese 486, έναν ερυθρό νάνο μικρότερο και πιο ψυχρό από τον Ήλιο, σε απόσταση μόνο 26,3 ετών φωτός από τον δικό μας πλανήτη. Ο βραχώδης εξωπλανήτης, ο τρίτος πλησιέστερος που έχει βρεθεί έως τώρα, θεωρείται ιδανικός, σύμφωνα με τους επιστήμονες, λόγω της εγγύτητάς του για την αναζήτηση ατμόσφαιρας σε αυτόν, αν και λόγω της υψηλής θερμοκρασίας του είναι απίθανη η ύπαρξη φιλικών συνθηκών για την ανάπτυξη ζωής.

Οι ερευνητές της ισπανο-γερμανικής κοινοπραξίας CARMENES, με επικεφαλής τον πλανητικό επιστήμονα Τρίφον Τριφόνοφ του γερμανικού Ινστιτούτου Αστρονομίας Μαξ Πλανκ στη Χαϊδελβέργη, έκαναν τις παρατηρήσεις τους με διάφορα επίγεια και διαστημικά τηλεσκόπια και τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Science».

«Ο Gliese 486b δεν μπορεί να είναι κατοικήσιμος, τουλάχιστον όχι με τον τρόπο που γνωρίζουμε εδώ στη Γη. Δεν είναι, πάντως, αρκετά καυτός για να αποτελεί έναν κόσμο λάβας και μόνο, αλλά η θερμοκρασία του τον καθιστά κατάλληλο για τη μελέτη μίας πιθανής ατμόσφαιρας», δήλωσε ο Τριφόνοφ.

Ο Gliese 486b, ίσως, έχει κρατήσει ένα μέρος της αρχικής ατμόσφαιράς του και στην κατάξερη επιφάνειά του μπορεί να υπάρχουν πολλά ηφαίστεια και να ρέουν κάποια ποτάμια λάβας. Ο εξωπλανήτης εκτιμάται ότι χρειάζεται μόνο μιάμιση μέρα για μία πλήρη περιφορά πέριξ του άστρου του (αυτή είναι η διάρκεια του έτους του), σε απόσταση 2,5 εκατομμύρια χιλιόμετρα από αυτό.

Είναι σχεδόν 30% μεγαλύτερος από τη Γη, καθώς η ακτίνα του είναι περίπου 1,3 φορές μεγαλύτερη, ενώ η μάζα του είναι σχεδόν τριπλάσια (2,8 φορές μεγαλύτερη). Η θερμοκρασία της επιφάνειάς του είναι γύρω στους 430 βαθμούς Κελσίου, λίγο χαμηλότερη της Αφροδίτης, ενώ ένας άνθρωπος στην επιφάνειά του θα αισθανόταν μία βαρύτητα 70% ισχυρότερη από τη γήινη.

«Αν ο πλανήτης ήταν 100 βαθμούς πιο καυτός, όλη η επιφάνειά του θα ήταν λάβα. Η ατμόσφαιρά του θα αποτελείτο από εξαερωμένα πετρώματα», ανέφερε ο αστροφυσικός Χοσέ Καμπαλέρο του ισπανικού Κέντρου Αστροβιολογίας.

Κατά τις τελευταίες δυόμισι δεκαετίες οι αστρονόμοι έχουν ανακαλύψει περισσότερους από 4.300 εξωπλανήτες, βραχώδεις και μη, από τους οποίους λίγοι έχουν ομοιότητες με τη Γη. Η μεγάλη πρόκληση αναφορικά με τους «γήινους» εξωπλανήτες είναι η χημική ανάλυση μίας πιθανής ατμόσφαιράς τους, κάτι που αναμένεται να καταστεί εφικτό με το υπό εκτόξευση -φέτος- μεγάλο αμερικανικό διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb της NASA και το μελλοντικό υπό κατασκευή Υπερβολικά Μεγάλο Τηλεσκόπιο (ELT) στη Χιλή.

Η μελέτη της ατμόσφαιρας του Gliese 486b «μπορεί να τον μετατρέψει στη "στήλη της Ροζέτας" της εξωπλανητολογίας, τουλάχιστον όσον αφορά τους πλανήτες σαν τη Γη», σημείωσε ο Καμπαλέρο, αναφερόμενος στην ανακάλυψη μίας επιγραφής το 1799 που είχε βοηθήσει τους αρχαιολόγους να μεταφράσουν τα αιγυπτιακά ιερογλυφικά για πρώτη φορά.

«Όταν το τηλεσκόπιο James Webb τεθεί σε λειτουργία, σχεδιάζουμε παρατηρήσεις του Gliese 486b. Αισιοδοξούμε ότι σε περίπου δυόμισι έως τρία χρόνια μπορεί να ξέρουμε εάν αυτός ο πλανήτης έχει ατμόσφαιρα ή όχι και, αν ναι, ποια είναι η σύνθεσή της», τόνισε ο Τριφόνοφ.

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορίαΔένδιας - Τσαβούσογλου: Πολεμικό κλίμα στις κοινές δηλώσειςΧθες 19:34 | Ειδήσεις

Σε υψηλούς τόνους και με αντεγκλήσεις οι δηλώσεις Δένδια - Τσαβούσογλου με την κατ' ιδίαν συνάντησή τους στην Άγκυρα.

Κορονοϊός: ο “χάρτης” με τα κρούσματα της ΠέμπτηςΧθες 17:40 | Ειδήσεις

Σε ποιες περιοχές εντοπίστηκαν οι νέες μολύνσεις από τον φονικό ιό. Αναλυτικά στοιχεία από τον ΕΟΔΥ.

Self test: για ποιους εργαζόμενους γίνεται υποχρεωτικό από την προσεχή ΔευτέραΧθες 13:14 | Ειδήσεις

Πως θα το προμηθεύονται και ποια είναι η διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσουν. «Τσουχτερά» πρόστιμα σε όσους δεν πειθαρχήσουν.

Εμβόλιο Pfizer- Μπουρλά: Πιθανόν να χρειαστεί και τρίτη δόσηΧθες 22:44 | Ειδήσεις

Ο Άλμπερτ Μπουρλά εξέφρασε την αισιοδοξία του ότι τα εμβόλια θα καταστούν σημαντικό εργαλείο στη μάχη κατά των μεταδοτικών μεταλλάξεων του ιού.

Europa League: Στους “4” Άρσεναλ, Γιουνάιτεντ, Βιγιαρεάλ και Ρόμα00:01Kim Kardashian: το απόλυτο tip για την κυτταρίτιδα!23:54Έρευνα: Το τραγούδι που σε κάνει να περπατάς περισσότερο23:44Η Χριστίνα Πολίτη για τον κορονοϊό και τον Κώστα Σπυρόπουλο23:35Μύθοι και Αλήθειες για τα εμβόλια έναντι του COVID-1923:24“Άγριες Μέλισσες” - Νέα επεισόδια: η σύλληψη του Δούκα και τα “καυτά” μυστικά (εικόνες)23:12Εμβόλιο Pfizer- Μπουρλά: Πιθανόν να χρειαστεί και τρίτη δόση 22:59Νηστίσιμο κέικ σοκολάτας22:47“Συναγερμός” για την εξαφάνιση ανήλικης22:36Νατάσα Παζαΐτη: τα γενέθλια, η τούρτα και η ηλικία της (εικόνες)22:24Συνάντηση Δένδια – Τσαβούσογλου: Οι αντιδράσεις της αντιπολίτευσης22:11my.gov.gr: Γρήγορη και εύκολη πρόσβαση των πολιτών στις θυρίδες τους στο gov.gr21:59Jennifer Lopez - Alex Rodriguez: χωρισμός και επισήμως21:48Κορονοϊός - rapid test: Που θα γίνουν δωρεάν έλεγχοι την Παρασκευή 21:36Αναστολές συμβάσεων: Η προθεσμία δηλώσεων για ευπαθείς ομάδες21:23Φονικό Μακρινίτσα: Οικονομική βοήθεια ζητούν οι τραγικοί γονείς 21:11Τζουντ Μπέλινγκχαμ: Ένα ακατέργαστο διαμάντι στα χέρια του Σαουθγκέιτ21:00Νέο γραφείο του ΠΟΥ στην Αθήνα: Υπεγράφη η συμφωνία (εικόνες)20:48Προανακριτική για Παππά: “φωτιές” άναψε ο Τόμπρας20:37Μητσοτάκης: Ισχυρό λιμενικό σημαίνει και ισχυρή Ελλάδα20:25