Ειδήσεις /Τεχνολογία - ΕπιστήμηΔημοσίευση: 17 Σεπτεμβρίου 2020 16:31

Αποκάλυψη για μαζική εξαφάνιση ειδών πριν 233 εκ. χρόνια

Πόσες άλλες μεγάλες μαζικές εξαφανίσεις ειδών έχουν εντοπίσει οι παλαιοντολόγοι, κατά τα προηγούμενα 500 εκ. χρόνια.

ΑΣΤΕΡΟΕΙΔΗΣ - ΓΗ - ΔΙΑΣΤΗΜΑ

Τα ίχνη μιας ακόμη, άγνωστης έως τώρα, μαζικής εξαφάνισης των ειδών, η οποία συνέβη στη Γη πριν 233 εκατομμύρια χρόνια, ανακάλυψε μια διεθνής επιστημονική ομάδα. Το συμβάν (με την επιστημονική ονομασία Carnian Pluvial Episode) κατά την Ύστερη Τριασική περίοδο, μεταξύ άλλων, διευκόλυνε την κυριαρχία των δεινοσαύρων στον πλανήτη μας.

Οι 17 ερευνητές, με επικεφαλής τον παλαιοντολόγο Μάικ Μπέντον της Σχολής Γεωεπιστημών του βρετανικού Πανεπιστημίου του Μπρίστολ, οι οποίοι αξιολόγησαν μια σειρά από γεωλογικά και παλαιοντολογικά δεδομένα και έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Science Advances», θεωρούν ως πιθανότερη αιτία για την καταστροφή τις μαζικές εκρήξεις ηφαιστείων στον δυτικό Καναδά και στην Αλάσκα, οι οποίες είχαν ως αποτέλεσμα τεράστιοι όγκοι ηφαιστειακού βασάλτη να ξεχυθούν και να καλύψουν μεγάλες εκτάσεις. Παράλληλα, η ατμόσφαιρα κατακλύσθηκε από εξίσου τεράστιες ποσότητες «αερίων του θερμοκηπίου», με συνέπεια να ανέβει απότομα η θερμοκρασία.

Η κλιματική αλλαγή που ακολούθησε, προκάλεσε μεγάλη απώλεια της βιοποικιλότητας τόσο στην ξηρά όσο και στη θάλασσα (απώλεια του ενός τρίτου των ειδών), ενώ μετά την εξαφάνιση των παλαιών ειδών, νέα είδη αναδύθηκαν, δημιουργώντας διαφορετικά οικοσυστήματα, π.χ. ευνοώντας ιδιαίτερα την επέκταση των κωνοφόρων δένδρων.

Οι δεινόσαυροι είχαν ήδη εμφανιστεί περίπου 20 εκατομμύρια χρόνια πριν από αυτή τη μαζική καταστροφή ειδών, αλλά έως τότε είχαν παραμείνει σχετικά σπάνιοι και μάλλον ασήμαντοι. Όμως στη συνέχεια, για ασαφείς λόγους, βρήκαν ευκαιρία να εγκαθιδρύσουν την κυριαρχική παρουσία τους. Το ίδιο έκαναν και άλλα νέα είδη, όπως οι χελώνες, οι κροκόδειλοι, οι σαύρες, νέα ερπετά και τα πρώτα θηλαστικά. Επίσης μετά τη νέα μαζική εξαφάνιση, εμφανίστηκαν οι πρώτοι σύγχρονοι κοραλλιογενείς ύφαλοι.

Έως τώρα οι παλαιοντολόγοι είχαν εντοπίσει πέντε μεγάλες μαζικές εξαφανίσεις ειδών κατά τα προηγούμενα 500 εκατομμύρια χρόνια, κάθε μία από τις οποίες είχε θεμελιώδεις επιπτώσεις για την εξέλιξη της ζωής στη Γη. Κάτι ανάλογο φαίνεται πως συνέβη και με την έκτη.

Συγκινεί ο Αλέξανδρος Μπουρδούμης μιλώντας για το γιο του (βίντεο)08:41Καλλιακμάνης στον ΑΝΤ1 για Παππά: ούτε 24ώρο δεν έχει περάσει από την απόφαση08:30Τραμπ: η Κίνα φταίει για την πανδημία του κορονοϊού08:21Φοιτητής ΑΠΘ: πήγα σε πάρτι και κόλλησα κορονοϊό08:10Κατεχόμενα: Ορκίζεται ο Ερσίν Τατάρ08:00Παναγιωτακόπουλος στον ΑΝΤ1: το τελευταίο μέτρο πριν το lockdown η μάσκα07:48Φιλ Κόλινς: μπλόκο στον Τραμπ για χρήση του “In the air tonight”07:35Χρυσή Αυγή: Στη φυλακή οι καταδικασθέντες07:23Ρωσία: Στρώμα ρύπων μήκους 40 χιλιομέτρων επιπλέει στον ωκεανό07:10Δικηγόρος Παππά στον ΑΝΤ1: Αυτήν τη στιγμή, δεν θα εμφανιστεί (βίντεο)06:58Κορονοϊός: Τα νέα μέτρα ανά περιοχή της Ελλάδας06:44Debate για τις Προεδρικές εκλογές ΗΠΑ: Σκληρή μάχη και αλληλοκατηγορίες (βίντεο)06:31Βρετανία: Ερευνητές θα μολύνουν εθελοντές με τον κορονοϊό06:17Καιρός: άνοδος θερμοκρασίας την Παρασκευή06:04ANT1: το δεύτερο debate Τραμπ – Μπάιντεν για τις αμερικανικές εκλογές04:00Europa League: Άδοξη ήττα για την ΑΕΚ στην Πορτογαλία23:59Ντονμέζ: το Oruc Reis θα κάνει έρευνες για δύο μήνες23:47Η Κιάρα Φεράνι κα η έκκληση για την χρήση μάσκας23:38Κορονοϊός - Ευρώπη: Σκληρά μέτρα για το δεύτερο κύμα της πανδημίας 23:14Euroleague: Ο Παναθηναϊκός “έλιωσε” την Φενέρμπαχτσε23:02