LATEST NEWS
 
Ειδήσεις /ΟικονομίαΔημοσίευση: 02 Ιουνίου 2020 13:40

ΙΕΛΚΑ: ο κορονοϊός “αύξησε” τις ηλεκτρονικές αγορές

Ποια η εικόνα του ηλεκτρονικού εμπορίου σε σχέση με πέρυσι. Στις παραγγελίες από ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ η αύξηση των καταναλωτών ξεπερνά το 1.000%!

υπολογιστής -  ίντερνετ - internet

Σημαντική αύξηση της χρήσης του ηλεκτρονικού εμπορίου από τους καταναλωτές, λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, η οποία εκτιμάται ότι θα συνεχισθεί σε μεγάλο βαθμό και μετά την κρίση, καταδεικνύει έρευνα που πραγματοποίησαν το ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) και το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστήμιο Αθηνών με δείγμα 1.050 ατόμων την περίοδο Μάρτιος-Μάιος 2020.

Συγκεκριμένα σε σχέση με πέρυσι έχει υπερδιπλασιαστεί η συστηματική τάση αγορών από ηλεκτρονικά καταστήματα γενικά (από το 21% των χρηστών διαδικτύου που είχε κάνει τουλάχιστον μία διαδικτυακή αγορά το τελευταίο δεκαήμερο το 2019) σε 51% τον Μάιο 2020 (με το ποσοστό μάλιστα να είναι σταθερό και στις δύο μετρήσεις του Μαΐου).

Η ηλεκτρονική υπηρεσία παράδοσης έτοιμου φαγητού παρουσιάζει αύξηση από 13% στο 33%, με σημαντική αύξηση να καταγράφεται την περίοδο μετά την παύση του Lockdown και την χαλάρωση των μέτρων. Όσον αφορά στις παραγγελίες από ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ η αύξηση των καταναλωτών ξεπερνά το 1.000%, αφού 12% των χρηστών διαδικτύου έχει παραγγείλει online συστηματικά τον Μάιο σε σχέση με κάτω του 1% που ήταν το 2019 με το ποσοστό να παγιοποιείται και στις δύο μετρήσεις του Μαΐου. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι παραγγελίες εξ αποστάσεως δεν περιορίζονται μόνο στο κανάλι του διαδικτύου. Σημαντικά ποσοστά των καταναλωτών παραγγέλνουν και μέσω τηλεφώνου τρόφιμα, delivery ή και άλλα ήδη, με τα ποσοστά να εκτιμώνται στην περιοχή του 15% για το delivery φαγητού και στο 10% για τα τρόφιμα γενικά.

Χαρακτηριστική για την απότομη διείσδυση του διαδικτύου στην καθημερινότητα των καταναλωτών είναι ότι εκτός των ηλεκτρονικών αγορών, το συγκεκριμένο κανάλι χρησιμοποιείται όλο και περισσότερο για την ενημέρωση των καταναλωτών. Συγκεκριμένα σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2019 καταγράφεται μία απότομη αύξηση στην επιλογή του διαδικτύου για την ενημέρωση για τις προσφορές και εκπτώσεις των σουπερμάρκετ από το 25% στο 52% και του κινητού (εφαρμογές) από το 13% στο 15%. Όλα τα υπόλοιπα κανάλια παρουσιάζουν μείωση. Το φυλλάδιο του σουπερμάρκετ από 72% σε 68%, η τηλεόραση από 48% σε 43%, οι αφίσες στο 27% χωρίς μεταβολή, και η ενημέρωση από φίλους γνωστούς λόγω και του social distancing από το 24% στο 14%.

Όσον αφορά τις μελλοντικές τάσεις, φαίνεται ότι ανάλογα με την κατηγορία είδους υπάρχουν διαφορετικές προοπτικές. Σε σχέση με την παραγγελία έτοιμου φαγητού από απόσταση, το 45% παραγγέλνει ήδη (διαδίκτυο και τηλέφωνο) και μόνο ένα 10% αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στο επόμενο δίμηνο. Οι προοπτικές για τα είδη τροφίμων είναι ακόμα μικρότερες, με το 18% να παραγγέλνει σήμερα (διαδίκτυο και τηλέφωνο) και μόλις ένα επιπλέον 4% να δηλώνει ότι προτίθεται να παραγγείλει το επόμενο δίμηνο, ενώ το 64% είναι κάθετα αντίθετο με αυτή την προοπτική. Όσον αφορά το λοιπό λιανεμπόριο, και πάλι ανά κατηγορία υπάρχουν διαφορετικές προοπτικές, αλλά χαρακτηριστική είναι η αγορά ειδών ένδυσης/υπόδησης με το 22% αν έχει ξεκινήσει να επισκέπτεται φυσικό κατάστημα, το 31% να δηλώνει ότι θα ξεκινήσει το επόμενο δίμηνο, το 18% αργότερα μέσα στη χρονιά και το 26% αργότερα.

Παράλληλα στο υποθετικό ερώτημα για το τι θα έκαναν οι καταναλωτές εφόσον εξαφανιζόταν η κρίση του κορονοϊού σε σχέση με τις εξ αποστάσεως αγορές προϊόντων σουπερμάρκετ το 50% θα σταματήσει αμέσως ή σχεδόν αμέσως (έως 1 μήνα) τις αγορές εξ αποστάσεως, το 8% λίγο αργότερα, αλλά το 43% θα διατηρήσει αυτή τη συνήθεια τουλάχιστον ως το τέλος του χρόνου ή αργότερα. Το στοιχείο αυτό δείχνει ότι η νέα βάση του αγοραστικού κοινού για τις διαδικτυακές αγορές τροφίμων είναι περίπου 6-7%.

Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η μετά-covid19 εποχή θα είναι εντελώς διαφορετική στο μείγμα πωλήσεων για το λιανεμπόριο γενικά με υψηλότερη διείσδυση των διαδικτυακών αγορών. Φαίνεται όμως ότι η δυναμική του κοινού είναι ακόμα αρκετά εύπλαστη και οι εξελίξεις σε σχέση με τα μέτρα προστασίας από τον κορονοϊο επηρεάζουν σημαντικά τις εξελίξεις.

Ειδικότερα:

  • οι ηλεκτρονικές αγορές τροφίμων από σχεδόν ανύπαρκτα ποσοστά αποκτούν σημαντική πελατειακή βάση,
  • η ήδη ώριμη αγορά της ηλεκτρονικής παραγγελίας έτοιμου φαγητού αναπτύσσεται και φτάνει κοντά στις μέγιστες προοπτικές της
  • το υπόλοιπο λιανεμπόριο, ανάλογα την επιμέρους αγορά, παρουσιάζει επίσης μεγάλη ανάπτυξη. Οι προοπτικές διατήρησης της υπολογίζονται ιδιαίτερα υψηλές, όμως εξαρτώνται από τις εξελίξεις σε σχέση με το άνοιγμα των φυσικών καταστημάτων.

Την επιστημονική επιμέλεια της μελέτης είχαν οι Δρ. Λευτέρης Κιοσές (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) και ο Καθ. Γεώργιος Δουκίδης (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου - ELTRUN).

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορίαΟΠΕΚΕΠΕ - Μπαμπασίδης στον ΑΝΤ1: Τι είπε για τους επίμαχους διαλόγους και τα ΑΦΜ (βίντεο)Χθες 18:22 | Ειδήσεις

Στον ΑΝΤ1 μίλησε αποκλειστικά ο πρώην πρόεδρος του ΟΠΕΚΕΠΕ, Κυριάκος Μπαμπασίδης για τους επίμαχους διαλόγους που εμπλέκεται το όνομά του.

Ζέττα Μακρή στον ΑΝΤ1: Τον γνώριζα προσωπικά, είμαι εξαιρετικά φορτισμένη και ήταν μία απόφαση δύσκολη για εμένα (βίντεο)Χθες 18:52 | Ειδήσεις

Τι είπε στον ΑΝΤ1, η Ζέτα Μακρή για τον δημοσιογράφο που φέρεται να την εκβίαζε.

Έρχεται τετραήμερος καύσωνας με 42αρια - Ποιες περιοχές θα "βράσουν"Χθες 20:14 | Ειδήσεις

Σε ποιες περιοχές το θερμόμετρο θα δείξει 42 βαθμούς Κελσίου

Πρόταση για κατάπαυση του πυρός στη Γάζα: Το Ισραήλ ετοιμάζει την απάντησή τουΧθες 22:16 | Ειδήσεις

Ο Ντόναλντ Τραμπ, που θα συναντηθεί την Δευτέρα στον Λευκό Οίκο με τον ισραηλινό πρωθυπουργό Μπενιαμίν Νετανιάχου δήλωσε ότι μία ανάμεσα στο Ισραήλ και την Χαμάς συμφωνία μπορεί να επιτευχθεί «την επόμενη εβδομάδα».

Pοή στη κατηγορία: Ειδήσεις
Πυροσβεστική: 50 αγροτοδασικές πυρκαγιές το τελευταίο εικοσιτετράωρο σε όλη τη χώρα23:59Σοβαρή ξηρασία πλήττει την Ευρώπη – Σε κατάσταση πίεσης πάνω από το 50% της ηπείρου23:50Ιράν: Πρώτη εμφάνιση του Χαμενεΐ ενώπιον κοινού μετά τον πόλεμο των 12 ημερών 23:37Εύβοια: Πρόστιμο άνω των 8.000 ευρώ στον 52χρονο που συνελήφθη για την πυρκαγιά 23:23Αμαλιάδα: Προσωρινά κρατούμενη η 48χρονη που κάρφωσε γυναίκα με ψαλίδι23:08Ζελένσκι: Η καλύτερη και πιο παραγωγική συνομιλία μου με Τραμπ22:50Ισραηλινή αντιπροσωπεία στο Κατάρ - Συζητήσεις για κατάπαυση του πυρός στη Λωρίδα της Γάζας 22:33Ελευσίνα: Συνελήφθη 31χρονος που βίαζε και εξέδιδε 17χρονη22:17Μουντιάλ Συλλόγων: Η Παρί στους ημιτελικούς μετά την νίκη κόντρα στη Μπάγερν22:02Ζέττα Μακρή: Η ανακοίνωση της ΕΛ.ΑΣ. για την σύλληψη του δημοσιογράφου – Ποια κατηγορία αντιμετωπίζει21:47Αργοστόλι: Άγριος ξυλοδαρμός διανομέα - Τέσσερις συλλήψεις21:32Κρήτη: Φωτιά στην Καρκαδιώτισσα Ηρακλείου 21:15Πειραιάς: Συνελήφθησαν μέλη συμμοριών για την ένοπλη συμπλοκή έξω από νυχτερινό κέντρο (βίντεο)20:59Έρχεται τετραήμερος καύσωνας με 42αρια - Ποιες περιοχές θα "βράσουν"20:45Πλημμύρες στο Τέξας: Αυξήθηκε ο αριθμός των νεκρών (εικόνες)20:29ΣΥΡΙΖΑ: Η νέα σύνθεση της Πολιτικής Γραμματείας - Νέος εκπρόσωπος Τύπου ο Κώστας Ζαχαριάδης20:13Formula 1: Ο Φερστάπεν κατέκτησε την pole position στη Βρετανία19:57Τι καιρό θα κάνει την Κυριακή19:42Αριζόνα: Συγκινητική διάσωση 5χρονου στην έρημο – Τον εντόπισε αστυνομικός σκύλος μυρίζοντας τις κάλτσες του (βίντεο)19:26Ζέττα Μακρή στον ΑΝΤ1: Τον γνώριζα προσωπικά, είμαι εξαιρετικά φορτισμένη και ήταν μία απόφαση δύσκολη για εμένα (βίντεο)19:09
Δεν υπάρχει καταχώρηση
BlogsΔεν υπάρχει περιεχόμενο