Ειδήσεις /Τεχνολογία - ΕπιστήμηΔημοσίευση: 29 Μαΐου 2020 13:59

Proxima b: ο εξωπλανήτης με μέγεθος όσο η Γη

Aστρονόμοι επιβεβαίωσαν την ύπαρξη του, γύρω από το κοντινότερο στη Γη άστρο/. Η ύπαρξη νερού και οι θεωρίες για ίχνη ζωής. Τι μελετούν τώρα οι ειδικοί.

Εξωπλανήτης

Επιστήμονες του Πανεπιστημίου της Γενεύης και άλλοι αστρονόμοι επιβεβαίωσαν την ύπαρξη ενός εξωπλανήτη (Proxima b) γύρω από το κοντινότερο στη Γη άστρο, τον Εγγύτατο του Κενταύρου (Proxima Centauri), που βρίσκεται σε απόσταση 4,2 ετών φωτός από τον Ήλιο.

Η επιβεβαίωση του εξωπλανήτη έγινε με το ελβετικό φασματογράφο ακριβείας Espresso, που είναι εγκατεστημένος στο Πολύ Μεγάλο Τηλεσκόπιο (VLT) του Ευρωπαϊκού Νοτίου Αστεροσκοπείου (ESO) στη Χιλή. Ο εξωπλανήτης έχει το μέγεθος περίπου της Γης, με μάζα μόνο 1,17 φορές μεγαλύτερη, και βρίσκεται στη φιλόξενη για ζωή ζώνη του άστρου του, γύρω από το οποίο ολοκληρώνει μια τροχιά κάθε 11,2 μέρες (η διάρκεια του έτους του).

Η αρχική ανακάλυψη του Proxima b είχε γίνει πριν τέσσερα χρόνια μέσω ενός παλαιότερου φασματογράφου (HARPS). Ο εν λόγω εξωπλανήτης θεωρείται μια από τις ενδιαφέρουσες ανακαλύψεις που έχουν κάνει οι αστρονόμοι.

Ο Proxima b βρίσκεται περίπου 20 φορές πιο κοντά στο άστρο του από όσο απέχει η Γη από τον Ήλιο, όμως δέχεται περίπου παρόμοια ενέργεια, συνεπώς έχει επιφανειακές θερμοκρασίες που πιθανώς επιτρέπουν την ύπαρξη νερού σε υγρή μορφή, κάτι που –αν όντως συμβαίνει- αυξάνει τις πιθανότητες ανάπτυξης ζωής. Συνεπώς ο συγκεκριμένος κοντινός εξωπλανήτης αποτελεί ιδανικό υποψήφιο για αναζήτηση ιχνών ζωής.

Όμως, από την άλλη, το άστρο του Εγγύτατου είναι ένας ενεργός ερυθρός νάνος που «βομβαρδίζει» τον εξωπλανήτη του με ακτίνες-Χ. Ο Proxima b δέχεται περίπου 400 φορές μεγαλύτερη ακτινοβολία-Χ από ό,τι η Γη. Το ερώτημα για τους επιστήμονες είναι αν ο εξωπλανήτης διαθέτει ατμόσφαιρα που λειτουργεί ως ασπίδα προστασίας απέναντι στις ακτίνες-Χ. Αν υπάρχει ατμόσφαιρα, το δεύτερο σημαντικό προς διερεύνηση ζήτημα είναι αν αυτή διαθέτει χημικά στοιχεία (π.χ. οξυγόνο) που ευνοούν την ανάπτυξη της ζωής, τουλάχιστον όπως την ξέρουμε στο δικό μας πλανήτη. Τα ισχυρότερα τηλεσκόπια του μέλλοντος θα επιχειρήσουν να δώσουν απαντήσεις.

Στο μεταξύ, οι αστρονόμοι, κάνοντας τις νέες μετρήσεις ακριβείας για τον Proxima b, οι οποίες επιβεβαίωσαν την ύπαρξη του, ανακάλυψαν ένα δεύτερο σήμα στα δεδομένα των παρατηρήσεων, που πιθανώς παραπέμπουν στην παρουσία ενός δεύτερου εξωπλανήτη, με μάζα πολύ μικρότερη της Γης.

Κορονοϊός: Ξενοδόχοι πληρώνουν το μισό τεστ για να έρθουν τουρίστες στην Ελλάδα19:40Πάιατ: τα νησιά έχουν υφαλοκρηπίδα - ΗΠΑ και ΕΕ ταυτίζονται με την Ελλάδα19:27Κορονοϊός: Προβληματισμός για τα κρούσματα στα αστικά κέντρα19:14Μητσοτάκης στο ΕΛΚ: Στο επίκεντρο Αγία Σοφία και τουρκικές προκλήσεις 19:01Αγία Σοφία - 24 Ιουλίου: πένθιμα θα ηχούν οι καμπάνες στην Πάτρα18:49Στη φυλακή για τον φρικτό θάνατο της γιαγιάς18:36Κορονοϊός: 35 νέα κρούσματα στην Ελλάδα18:23Παρίσι: η Ντίσνεϊλαντ άνοιξε μετά από 4 μήνες!18:10Η απόφαση της ΑΕΚ για τον ΠΑΟΚ και την ένσταση17:57Σαρλ Μισέλ: Ανάγκη για συμφωνία στη Σύνοδο Κορυφής των Βρυξελλών17:45Ο καιρός για τους αγρότες17:33Παράταση για την τακτοποίηση αυθαιρέτων17:23Αλματώδης αύξηση των ελέγχων για το παρεμπόριο17:13Κορονοϊός – Βέλγιο: Αυξάνονται τα κρούσματα, μειώνονται οι θάνατοι16:48Παππούς 103 ετών κατέρριψε ρεκόρ γκίνες16:35Μεγάλη φωτιά στον Θεολόγο Φθιώτιδας (εικόνες)16:23Νοσοκόμα δολοφονούσε τους ασθενείς της16:16Πέθανε ο Μορίς Ρόεβις16:07Τραγωδία: Νεκρός 16χρονος σε τροχαίο15:54Κορονοϊός: ακόμη 13 κρούσματα στις Ένοπλες Δυνάμεις15:42