Ειδήσεις /Τεχνολογία - ΕπιστήμηΔημοσίευση: 28 Απριλίου 2020 08:53

Μεταλλαγμένα φυτά που... λάμπουν με το δικό τους φως (εικόνες)

Διεθνής ομάδα επιστημόνων δημιούργησε φυτά που έχουν τροποποιηθεί, ώστε να παράγουν το δικό τους φως...

Φυτά

Φυτά που έχουν τροποποιηθεί, ώστε να παράγουν το δικό τους φως, δημιούργησε μια διεθνής ομάδα επιστημόνων. Το επίτευγμα φέρνει στο νου τον φανταστικό εξωγήινο κόσμο στην ταινία «'Αβαταρ», όπου υπήρχαν πυκνές ζούγκλες με φυτά που έλαμπαν.

Οι επιστήμονες βασίστηκαν στη βιοφωταύγεια που διαθέτουν μερικά μανιτάρια και στο σχετικό βιολογικό μηχανισμό που ανακάλυψαν πριν περίπου ένα χρόνο. Εισάγοντας σε φυτά DNA αυτών των μανιταριών, πέτυχαν να κάνουν και τα φυτά να βγάζουν από όλα τα μέρη τους (φύλλα, λουλούδια, ρίζες, κορμό) ένα ευχάριστο πρασινωπό φως από την αρχή έως το τέλος της ζωής τους, χωρίς να υπάρχει κάποια ορατή παρενέργεια γι' αυτά.

Οι 27 συνεργαζόμενοι ερευνητές του Ινστιτούτου Ιατρικών Επιστημών του Λονδίνου, του Ινστιτούτου Βιοοργανικής Χημείας της Ρωσικής Ακαδημίας Επιστημών, της ρωσικής εταιρείας βιοτεχνολογίας Planta και του Ινστιτούτου Επιστήμης και Τεχνολογίας της Αυστρίας, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό βιοτεχνολογίας "Nature Biotechnology", πειραματίστηκαν αρχικά με φυτά του καπνού που έχουν απλό γενετικό υλικό και ταχεία ανάπτυξη. Επιτυχείς δοκιμές έγιναν στη συνέχεια και με άλλα φυτά (πετούνιες, τριανταφυλλιές κ.α.), ενώ η βιοφωταύγεια είναι δυνατό να αποτελέσει γενικότερα χαρακτηριστικό όλων των φυτών με την κατάλληλη γενετική τροποποίηση τους.

Μολονότι τα μανιτάρια δεν έχουν στενή συγγένεια με τα φυτά, διαθέτουν ένα κοινό οργανικό μόριο (καφεϊκό οξύ). Αυτό το μόριο παράγει το φως των μανιταριών μέσω ενός μεταβολικού κύκλου που εμπλέκει τέσσερα ένζυμα. Στα φυτά το καφεϊκό οξύ (δεν έχει καμία σχέση με την καφεΐνη) αποτελεί θεμέλιο λίθο της λιγνίνης τους, η οποία προσδίδει ισχύ στα κυτταρικά τοιχώματα, συνεπώς αποτελεί τμήμα της άφθονης φυτικής βιομάζας.

Φυτά

Τα τροποποιημένα φυτά μπορούν να παράγουν πάνω από ένα δισεκατομμύριο φωτόνια ανά λεπτό. Τα νεότερα μέρη του φυτού, ιδίως τα άνθη, λάμπουν περισσότερο από ό,τι τα πιο γερασμένα. Οι επιστήμονες ανέφεραν ότι το βιολογικό φως μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να γίνει καλύτερη μελέτη του εσωτερικού των φυτών και των αντιδράσεων τους απέναντι στο περιβάλλον. Επίσης τέτοια φυτά μπορούν να χρησιμοποιηθούν για αισθητικούς και διακοσμητικούς σκοπούς, ενώ κάποιοι οραματίζονται ότι στο μέλλον ίσως τέτοια δέντρα με δυνατό φως αντικαταστήσουν τον τεχνητό φωτισμό των δρόμων.

Η νέα μέθοδος βιοτεχνολογίας θα αξιοποιηθεί εμπορικά από τις νεοφυείς εταιρείες (start-up) Planta και Light Bio, σε πρώτη φάση με τη δημιουργία διακοσμητικών λαμπερών φυτών εσωτερικού χώρου, που αναμένεται να βγουν στην αγορά σε λίγα χρόνια. Στο μέλλον, με περαιτέρω βελτιώσεις, αναμένεται ότι τα φυτά θα λάμπουν ακόμη πιο έντονα, ενώ θα επιδιωχθεί να αλλάζουν χρώματα ή φωτεινότητα, ανάλογα με τις αντιδράσεις τους απέναντι στους ανθρώπους και στο περιβάλλον.

Ποιος ξέρει, ίσως κάποτε η ολοφώτιστη βλάστηση του «'Αβαταρ» πάψει να είναι επιστημονική φαντασία. Σε ένα μεταλλαγμένο βέβαια κόσμο…?

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορίαΓκίκας για Πάσχα στο χωριό: Ξεχάστε τη μαζική έξοδο! (βίντεο)Σήμερα 09:28 | Ειδήσεις

Τι είπε ο Καθηγητής Παθολογίας και μέλος της Επιτροπής των Εμπειρογνωμόνων του Υπ. Υγείας για τον κορονοϊό και τον συνωστισμό στις πλατείες.

Self test: που είναι υποχρεωτικά από σήμεραΣήμερα 06:18 | Ειδήσεις

Δείτε αναλυτικά την διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσουν οι υπόχρεοι. Τι γίνεται σε περίπτωση που είναι θετικό. Επαναλειτουργούν από σήμερα οι σχολές οδηγών.

Πατήσια: Σκότωσαν 90χρονο μέσα στο σπίτι τουΣήμερα 09:21 | Ειδήσεις

Άγριο έγκλημα στα Πατήσια. Βασάνισαν μέχρι θανάτου ηλικιωμένο για να τον ληστέψουν.

Μπαλάσκας για κορονοπάρτι στον ΑΝΤ1: γιατί δεν επεμβαίνει η Αστυνομία (βίντεο)Σήμερα 07:38 | Ειδήσεις

Ο συνδικαλιστής αστυνομικός, μιλώντας στην εκπομπή «Καλημέρα Ελλάδα», τόνισε ότι οι αστυνομικοί εκτελούν εντολές και η λύση… πρέπει να έρθει από ψηλά.

Η Σακελλαροπούλου τίμησε τους Φιλέλληνες στην Ελληνική Επανάσταση (εικόνες)11:45European Super League: αντιδράσεις από Μακρόν, Τζόνσον και Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο11:38Στέφανος Τσιτσιπάς: Ο θρίαμβος στο Μόντε Κάρλο, η στέψη και οι συγκινητικές δηλώσεις (βίντεο)11:28Μπορέλ για Ουκρανία: Πολύ επικίνδυνη η κατάσταση στα σύνορα11:17Πελώνη για κορονοϊό: η επιτροπή των ειδικών δεν είναι χειραγωγούμενη11:08Εμβολιασμοί για κορονοϊό: Διαμαρτυρία από δικαστές και εισαγγελείς10:58Πειραιάς: Νεκρός βρέθηκε άντρας δίπλα στον ΟΛΠ10:49FIFA για European Super League: Όχι σε μια κλειστή ευρωπαϊκή αποσχιστική λίγκα10:38Κοζάνη: Στάση εργασίας στο εργοστάσιο της ΔΕΗ για το θανατηφόρο ατύχημα10:28Κορονοϊός - Ψαλτοπούλου για λύματα Αττικής: Νέα αύξηση του ιικού φορτίου10:19Θεσσαλονίκη: Αγριογούρουνα πήγαν για... μεζέ (εικόνα)10:07European Super League: έτοιμη να ξεκινήσει παρά τις αντιδράσεις09:56Επιστρεπτέα Προκαταβολή 7: τελευταία ευκαιρία για την υποβολή αίτησης09:46Γκίκας για Πάσχα στο χωριό: Ξεχάστε τη μαζική έξοδο! (βίντεο)09:34Πατήσια: Σκότωσαν 90χρονο μέσα στο σπίτι του09:23ΑΑΔΕ: Σαφάρι ελέγχων στις μισθώσεις Airbnb εν όψει της σεζόν09:11Γεωργαντάς για self test στον ΑΝΤ1: βήμα – βήμα τι πρέπει να κάνουν οι υπόχρεοι (βίντεο)09:00Μπλίνκεν για Αλ Κάιντα: Οι ΗΠΑ έχουν τα μέσα να αποτρέψουν την επανεμφάνισή της08:48“Special Report”: Η υπόθεση Λιγνάδη στο “μικροσκόπιο” (βίντεο)08:35Καιρός: Η πρόγνωση του Τάσου Αρνιακού για το Πάσχα (βίντεο)08:23