Ειδήσεις /Τεχνολογία - ΕπιστήμηΔημοσίευση: 22 Ιανουαρίου 2020 20:03

“Σύνδρομο Μαρίας Αντουανέτας”: επιβεβαιώθηκε και εντοπίστηκε η αιτία

Τι αποκαλύπτει έρευνα των Πανεπιστημίων Χάρβαρντ των ΗΠΑ και Σάο Πάολο της Βραζιλίας...

ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ ΣΤΡΕΣ

Όταν το 1793 η Μαρία Αντουανέτα έπεσε στα χέρια των εξεγερμένων στη διάρκεια της Γαλλικής Επανάστασης και άκουσε ότι θα οδηγηθεί στη γκιλοτίνα, τα μαλλιά της λέγεται πως έγιναν σχεδόν άσπρα μέσα σε μια νύχτα. Εδώ και πολλά χρόνια κυκλοφορούν τέτοιες ιστορίες που συνδέουν το απότομο γκριζάρισμα των μαλλιών -γνωστό και ως «σύνδρομο Μαρίας Αντουανέτας»- με κάποιες πολύ δυσάρεστες ή τραυματικές προσωπικές εμπειρίες. Τώρα για πρώτη φορά επιστήμονες των πανεπιστημίων Χάρβαρντ των ΗΠΑ και Σάο Πάολο της Βραζιλίας όχι μόνο επιβεβαίωσαν το φαινόμενο, αλλά βρήκαν και τον βιολογικό μηχανισμό που το εξηγεί.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής την καθηγήτρια βιολογίας Για-Τσίεχ Χσου, που έκαναν σχετικά πειράματα σε (στρεσαρισμένα) ποντίκια και τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Nature", ανακάλυψαν ότι το έντονο στρες μπορεί να ενεργοποιήσει νεύρα, τα οποία με τη σειρά τους προκαλούν μόνιμη βλάβη στα βλαστικά κύτταρα των θυλάκων των τριχών (υπάρχουν περίπου 100.000 στο ανθρώπινο κεφάλι), με τελικό αποτέλεσμα τον αποχρωματισμό και το γκριζάρισμα των μαλλιών. Οι κυρίαρχες έως τώρα θεωρίες ήσαν ότι το γρήγορο γκριζάρισμα των μαλλιών οφείλεται είτε σε αντίδραση του ανοσοποιητικού συστήματος, είτε σε ορμονικές διαταραχές.

«Ο καθένας έχει μια ιστορία να μοιραστεί για το πώς το στρες επηρεάζει το σώμα του, ιδίως το δέρμα και τις τρίχες του, τους μόνους ιστούς που μπορούμε να δούμε απ' έξω. Θέλαμε να καταλάβουμε αν αυτή η συσχέτιση είναι αληθινή και, αν ναι, με ποιο τρόπο το στρες οδηγεί σε αλλαγές σε διάφορους ιστούς. Το χρώμα των μαλλιών είναι κάτι που φαίνεται, συνεπώς κατάλληλο για να ξεκινήσει κάποιος», δήλωσε η Χσου.

Οι ερευνητές εστίασαν στο συμπαθητικό νευρικό σύστημα που ελέγχει στον οργανισμό την αντίδραση «μάχης ή φυγής» (fight or flight) απέναντι στους κινδύνους και τα νεύρα του οποίου φθάνουν σε κάθε θύλακα τρίχας στο δέρμα. Το στρες προκαλεί έκλυση μιας χημικής ουσίας-νευροδιαβιβαστή, της νορεπινεφρίνης (γνωστής και ως νοραδρεναλίνης), η οποία απορροφάται από τα γειτονικά βλαστικά κύτταρα που λειτουργούν ως «ρεζερβουάρ» για τα κύτταρα (μελανινοκύτταρα) που παράγουν τη χρωστική ουσία μελανίνη των τριχών. Όταν οι τρίχες αναγεννιούνται και μεγαλώνουν, ορισμένα βλαστικά κύτταρα μετατρέπονται σε τέτοια εξειδικευμένα κύτταρα που δίνουν στα μαλλιά το χρώμα τους.

Όμως η νορεπινεφρίνη που έχει παραχθεί λόγω του στρες, προκαλεί την υπερβολική ενεργοποίηση των βλαστικών κυττάρων, με συνέπεια πολλά από αυτά να μετατρέπονται γρήγορα σε κύτταρα παραγωγής χρωστικών ουσιών και τελικά το «ρεζερβουάρ» να αδειάζει πρόωρα. Το αποτέλεσμα είναι το πρόωρο γκριζάρισμα, το οποίο μάλιστα μπορεί να συμβεί πολύ γρήγορα.

«Η μελέτη μας δείχνει ότι η επιζήμια επίπτωση του στρες στο σώμα είναι πέρα από ό,τι είχαμε φανταστεί. Μέσα σε λίγες μόνο μέρες, είναι δυνατό να χαθούν όλα τα βλαστικά κύτταρα που αναγεννούν το χρώμα και από τη στιγμή που χάνονται, δεν ξαναγεννιέται το χρώμα των μαλλιών. Η βλάβη είναι μόνιμη», ανέφερε η Χσου.

«Κατανοώντας ακριβώς πώς το στρες επηρεάζει τα βλαστικά κύτταρα που αναγεννούν τη χρωστική ουσία, θέσαμε τις βάσεις για να καταλάβουμε πώς το στρες επηρεάζει και άλλους ιστούς και όργανα του σώματος. Η κατανόηση αυτή της αλλαγής των ιστών υπό την επίδραση του στρες είναι το πρώτο κρίσιμο βήμα για μια θεραπεία που θα σταματήσει ή θα αναστρέψει την επιβλαβή επίπτωση του στρες. Έχουμε πάντως πολλά ακόμη να μάθουμε σε αυτό το πεδίο», πρόσθεσε.

Τα μαλλιά αρχίζουν σταδιακά να γκριζάρουν -στην αρχή ανεπαίσθητα- μεταξύ 30-40 ετών, μια διαδικασία που επιταχύνεται μετά τα 50. Πέρα από το στρες και τη φυσιολογική γήρανση, άλλοι παράγοντες που γκριζάρουν τα μαλλιά σε μερικούς ανθρώπους περισσότερο και πιο γρήγορα από ό,τι σε άλλους, είναι γενετικοί, η ελλιπής διατροφή και ορισμένες παθήσεις.

Οι εξελικτικοί βιολόγοι και ψυχολόγοι υποστηρίζουν πάντως ότι υπάρχει ένα πιθανό εξελικτικό πλεονέκτημα σε όσους βλέπουν το κεφάλι τους ξαφνικά να ασπρίζει: επειδή τα γκριζόασπρα μαλλιά σχετίζονται παραδοσιακά με τους ηλικιωμένους, ένα τέτοιο κεφάλι μεταφέρει στους γύρω του το μήνυμα της εμπειρίας, της ηγετικής ικανότητας και της εμπιστοσύνης. Ίσως και να χρυσώνουν το χάπι…

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορίαΚλειστά κέντρα: επιμένει η Κυβέρνηση - Αντιδρούν οι νησιώτες (εικόνες)Σήμερα 13:27 | Ειδήσεις

Για μονόδρομο κάνει λόγο ο Στέλιος Πέτσας, ζητώντας την εμπιστοσύνη των πολιτών. Χημικά, επεισόδια και “μάχες” με τα ΜΑΤ σε Λέσβο και Χίο.​

Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου με μέτρα για το κορονοϊόΣήμερα 12:56 | Ειδήσεις

Τι προβλέπεται για την αυξημένη επιφυλακή και τους ελέγχους στις πύλες εισόδου της χώρας και τι για το ιατρικό προσωπικό και το ΕΚΑΒ.

Κορονοϊός: ναυτικός στο “Σωτηρία” με ύποπτα συμπτώματαΣήμερα 17:35 | Ειδήσεις

Δείγματα από τον ασθενή έχουν σταλεί για εξέταση και τα αποτελέσματα θα γίνουν γνωστά απόψε.

Παραδόθηκε ο τέταρτος κατηγορούμενος για τη δολοφονία του ιδιοκτήτη ψητοπωλείουΣήμερα 13:21 | Ειδήσεις

Τα τρία αδέλφια του, που κατηγορούνται για την ίδια υπόθεση, συνελήφθησαν και οδηγήθηκαν χθες στην εισαγγελέα πλημμελειοδικών.

Κορονοϊός: ναυτικός στο “Σωτηρία” με ύποπτα συμπτώματα17:44Ο καιρός για τους αγρότες17:33Τατάρ: δίνουμε κομμάτι από τα Κατεχόμενα για συνεκμετάλλευση στο φυσικό αέριο17:24Πέθανε ο γηραιότερος άνδρας στον κόσμο17:13Ολυμπιακός: χωρίς Φορτούνη κόντρα στην Άρσεναλ17:01Αποβλήθηκαν 18 μαθητές γυμνασίου για κατανάλωση αλκοόλ μέσα στο σχολείο16:52Η συγγνώμη του Πλάθιντο Ντομίνγκο για την σεξουαλική παρενόχληση16:40“Αναπνευστήρ”: η εντυπωσιακή άσκηση με υποβρύχια και φρεγάτες (εικόνες)16:27Κορονοϊός: Τα πρώτα κρούσματα σε Αυστρία και Κροατία16:15Κορονοϊός: θετικός στον ιό ο Ιρανός αναπληρωτής Υπουργός Υγείας!16:02Συγκέντρωση στην ΑΣΟΕΕ - Κλειστή η Πατησίων15:50Κορονοϊός: σταδιακά γυρίζουν οι Έλληνες μαθητές από την Ιταλία15:39Κορονοϊός: σάλος για την αισχροκέρδεια στην Ιταλία15:27“Πέτα τη φριτέζα”: η Τζένη Μπότση επιστρέφει και… κάνει ταραχή! (εικόνες)15:15Πέθανε ο Θανάσης Νασίκας15:04Έρχονται… τα κινητά βενζινάδικα!14:51Euroleague: άρση της απαγόρευσης μεταγραφών στον Ολυμπιακό14:41#SkipTousDiaxorismous: Νέα καμπάνια Skip με κοινωνικό μήνυμα (εικόνες)14:28Γαργαλιάνος για κορονοϊό: κρίσιμος ο έλεγχος στα πρώτα περιστατικά14:16Η Μαρκέλλα Γιαννάτου για την “Γυναίκα χωρίς όνομα” και τα... μυστικά από τις “Άγριες Μέλισσες” (βίντεο)14:05