Η Εγνατία Οδός του σύγχρονου κόσμου (εικόνες)
Πριν 2000 χρόνια οι Ρωμαίοι κατασκεύασαν τον μεγαλύτερο και πιο σπουδαίο δρόμο της αρχαιότητας.
Η via Εγνατία κατασκευάστηκε μεταξύ του 146-120 π.Χ., πάνω στα ίχνη ενός αρχαίου, προ Ρωμαϊκού δρόμου που εκτείνονταν ανάμεσα στις Αδριατικές χώρες και στο Αιγαίο.
Διέσχιζε το Δυρράχιο, το Λυχνιδό, την Ηράκλεια, την Πέλλα, τη Θεσσαλονίκη, την Αμφίπολη, τους Φιλίππους, το Τόπειρο, την Μαξιμιανούπολη και την Τραϊανούπολη.
(Το μονοπάτι της αρχαίας Εγνατίας)
Αργότερα, κατασκευάστηκε η επέκτασή της από τον Έβρο στο Βυζάντιο και τελικά το όνομα ΕΓΝΑΤΙΑ δόθηκε σε όλο το δρόμο, από την Ρώμη μέχρι την Κωνσταντινούπολη, προς τιμή του Ρωμαίου ανθύπατου Γναίου Εγνάτιου που την κατασκεύασε.
Σκοπός των Ρωμαίων ήταν να συνδέσουν την Αδριατική με τον Ελλήσποντο και να διαδώσουν τον ρωμαϊκό πολιτισμό, κυρίως όμως να συνδέσουν τις αχανείς εκτάσεις της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας.
Και η σημερινή εποχή όμως έχει τις απαντήσεις της, σε ένα διαφορετικό, αλλά εξίσου απαιτητικό κόσμο.
Η Εγνατία Οδός του καιρού μας, διασχίζει την Ήπειρο, τη Μακεδονία και τη Θράκη από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, απ' όπου υπάρχει καθημερινή ακτοπλοϊκή σύνδεση με την Ιταλία, μέχρι τους Kήπους του Έβρου στα Ελληνοτουρκικά σύνορα.
Διέρχεται από έντεκα πόλεις (Ηγουμενίτσα, Γιάννενα, Μέτσοβο, Γρεβενά, Κοζάνη, Βέροια, Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Ξάνθη, Κομοτηνή, Αλεξανδρούπολη) και συνδέεται με τα σύνορα της Αλβανίας, της Βόρειας Μακεδονίας, της Βουλγαρίας και της Τουρκίας, μέσω εννέα κάθετων αξόνων.
Εξυπηρετεί έξι αεροδρόμια (Ιωαννίνων, Καστοριάς, Κοζάνης, Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Αλεξανδρούπολη) και τέσσερα σημαντικά λιμάνια (Ηγουμενίτσας, Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Αλεξανδρούπολης).
Το έργο περιλαμβάνει 63 κόμβους σύνδεσης με το οδικό δίκτυο, 177 μεγάλες γέφυρες συνολικού μήκους 40 χλμ. και πολλές μικρές, 350 διαβάσεις εισόδου – εξόδου, 73 σήραγγες μέγιστου μήκους 4,8χλμ. και συνολικού μήκους 50 χλμ., 43 περάσματα ποταμών και 11 διασταυρώσεις με σιδηροδρομικές γραμμές.
Η Εγνατία Οδός ενώνει τα βιομηχανικά κέντρα της Δυτικής Ευρώπης με την Ανατολή.
Με την κατασκευή της αυξάνονται οι δυνατότητες επενδύσεων σε μεταφορές, βιομηχανία και τουρισμό. Ενώνονται τα βιομηχανικά κέντρα Δύσης και Ανατολής. Γι' αυτό και η Εγνατία χρηματοδοτείται με σημαντικά κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Με την Εγνατία Οδό και τους κάθετους άξονες της, η Ελλάδα συμμετέχει ενεργά στη διαμόρφωση της νέας περιφερειακής αγοράς των Βαλκανίων. Με την ανάπτυξη της βαλκανικής αγοράς δίνεται διέξοδος στις ελληνικές επιχειρήσεις καθώς αναπτύσσεται ραγδαία η εξαγωγή προϊόντων και υπηρεσιών.
Ο αυτοκινητόδρομος της Εγνατίας σχηματίζει με εκείνον της Π.Α.Θ.Ε. (Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι) τη ραχοκοκαλιά του ελληνικού οδικού δικτύου και διαδραματίζει αποφασιστικό ρόλο για την ανάπτυξη των απομακρυσμένων περιφερειών του Βορρά όπως και για τις εξωτερικές οικονομικές σχέσεις της Ελλάδας.
FACT BOX
Σχετικά:
http://www.egnatia.eu/page/default.asp?la=1&id=24
http://www.egnatia.eu/files/images/pita_funding_gr.pdf
https://ec.europa.eu/regional_policy/el/projects/greece/egnatia-motorway-a-major-extension
https://ec.europa.eu/regional_policy/el/projects/greece/a-motorway-from-afar
https://ec.europa.eu/regional_policy/el/projects/greece/the-greek-motorways