Συνταγματική Αναθεώρηση: Ανοιχτή η ΝΔ σε λαϊκή νομοθετική πρωτοβουλία
«Παράθυρο» για τη στήριξη της πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ και του ΚΙΝΑΛ για την αναθεώρηση του άρθρου 73 για τη νομοθέτηση μετά από λαϊκή πρωτοβουλία, άνοιξε η ΝΔ.
«Είμαστε έτοιμοι να ανταποκριθούμε», σχολίασε ο πρόεδρος της Επιτροπής Αναθεώρησης και κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ Ευριπίδης Στυλιανίδης, στη συζήτηση που ξεκίνησε -παρουσία του Κυριάκου Μητσοτάκη- στην Ολομέλεια της Βουλής και ολοκληρώνεται με τις ομιλίες των πολιτικών αρχηγών και τη σχετική ψηφοφορία την ερχόμενη Δευτέρα 25 Νοεμβρίου.
Εάν η ΝΔ στηρίξει το επίμαχο άρθρο, ο συνολικός αριθμός εκείνων που θα «περάσουν», ανεβαίνουν στα εννέα. Ειδικότερα, πρόκειται για τα ακόλουθα άρθρα:
- Άρθρο 32 παρ.4 για την απεμπλοκή της εκλογής του προέδρου της Δημοκρατίας από την διάλυση της Βουλής
- Άρθρο 62 περί βουλευτικής ασυλίας. Πλέον ο βουλευτής δεν θα διώκεται μόνο για έκφραση γνώμης
- Άρθρο 68 για το δικαίωμα της μειοψηφίας στη σύσταση εξεταστικών επιτροπών
- Άρθρο 86 περί της ποινικής ευθύνης των υπουργών αι την απάλειψη της αποσβεστικής προθεσμίας.
- 101Α περί Ανεξάρτητων Αρχών. Μειώνεται η απαιτούμενη πλειοψηφία για τον ορισμό των μελών της από τα 4/5 της διάσκεψης των προέδρων της Βουλής σε 3/5
- Άρθρο 21 για το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα για την στήριξη της οικογένειας
- Άρθρο 54, παρ4 για την ψήφο των Ελλήνων του Εξωτερικού
- Άρθρο 96 όπου εξισώνονται οι στρατιωτικοί δικαστές με τους λοιπούς δικαστές
- Άρθρο73, νομοθέτηση μετά από λαϊκή πρωτοβουλία.
Πηγές ΣΥΡΙΖΑ: Η ΝΔ να αφήσει τα μικροκομματικά παιχνίδια και να υπερψηφίσει τις προτάσεις για το άρθρο 86 και την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας.
Με αφορμή την Συνταγματική Αναθεώρηση πηγές του ΣΥΡΙΖΑ εξαπολύουν "πυρά" κατά της κυβέρνησης και σημειώνουν χαρακτηριστικά:
"Τον Ιούλιο του 2016 ο ΣΥΡΙΖΑ ανέλαβε την πρωτοβουλία να ξεκινήσει η δημόσια συζήτηση για τη συνταγματική αναθεώρηση. Η πολιτική συγκυρία ήταν κομβική, αλλά και συμβολική. Ώστε η επόμενη μέρα να βρει τη χώρα εκτός μνημονίων και το 2021 με ένα νέο προοδευτικό και δημοκρατικό Σύνταγμα. Η τότε αξιωματική αντιπολίτευση είχε λοιδορήσει την πρωτοβουλία. Και πολλοί ήταν εκείνοι που αδιαφόρησαν για τη δημόσια διαβούλευση. Ως κυβερνητική πλειοψηφία πλέον, επιδεικνύει τη θεσμική και πολιτική ένδεια που τη διακατέχει: ούτε μία από τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ δεν υιοθετεί. «Όχι σε όλα», είναι η στάση της. Λες και βρίσκεται ακόμα στην αντιπολίτευση. Παρότι οι προτάσεις που υπερψήφισε η προηγούμενη, πρώτη αναθεωρητική, Βουλή συγκροτούν ένα συνολικό σχέδιο συνταγματικού εκσυγχρονισμού για τον εκδημοκρατισμό του πολιτεύματος, τη διεύρυνση των δικαιωμάτων και την ανάκτηση της αξιοπιστίας της πολιτικής.
Ποιος δεν θέλει τον εξορθολογισμό των σχέσεων εκκλησίας - πολιτείας; Ποιος εμμένει στη διατήρηση συνταγματικών λειψάνων, όπως την προηγούμενη έγκριση για τη μετάφραση της Αγίας Γραφής;
Ποιος δεν θέλει τη διεύρυνση των κοινωνικών δικαιωμάτων, την πληρέστερη και αποτελεσματικότερη προστασία της εργασίας, της υγείας, της κοινωνικής ασφάλισης; Ποιος δεν θέλει την απαγόρευση κάθε είδους διακρίσεων σε βάρος συνανθρώπων μας; Ποιος δεν θέλει την καθιέρωση πολιτικής ορκωμοσίας για όλους τους κρατικούς λειτουργούς;
Ποιος δεν θέλει τους πολίτες ενεργούς και συμμετοχικούς; Να μπορούν να ακούγονται σε εθνικά και τοπικά δημοψηφίσματα; Να μπορούν να συμμετέχουν με προτάσεις τους στη νομοθέτηση; Να έχουν λόγο για την εκχώρηση κυριαρχικών δικαιωμάτων;
Ποιος δεν θέλει ένα εκλογικό σύστημα πάγιο και δίκαιο αντί για τις καλπονοθευτικές τερατωδίες που μας είχε συνηθίσει τόσα χρόνια το παλιό πολιτικό σύστημα;
Σίγουρα όχι η κοινωνία. Είναι βέβαιο ότι η μεγάλη πλειοψηφία του ελληνικού λαού θέλει τολμηρές τομές στο Σύνταγμα και τους θεσμούς. Η Νέα Δημοκρατία όμως έχει επιλέξει να μην εκπροσωπεί τους πολλούς, αλλά τους λίγους, τα μεγάλα συμφέροντα. Αφού απέτυχε να εξασφαλίσει για λογαριασμό τους την εμπορευματοποίηση της παιδείας και την υποβάθμιση της προστασίας του περιβάλλοντος, αδιαφορεί για το αν θα χαθεί μια μεγάλη ευκαιρία. Όμως η μικροπολιτική ιδιοτέλεια έχει τα όριά της. Τα στοιχειώδη και αυτονόητα για την ελληνική κοινωνία είναι θεσμικά στοιχήματα που δεν πρέπει αφήσουμε να χαθούν. Αυτό αφορά δύο, κυρίως, θέματα.
Πρώτον, το άρθρο 86 για την ποινική ευθύνη των υπουργών.
Η ισχύουσα διάταξη θέτει ένα προστατευτικό πλαίσιο που προκαλεί εύλογη καχυποψία σε βάρος του πολιτικού κόσμου και οδηγεί στην απαξίωση της πολιτικής. Που οδηγεί στο αρχείο πληθώρα υποθέσεων, διασφαλίζει την ατιμωρησία των πολιτικών και αμνηστεύει το πολιτικό σύστημα από τις ευθύνη του για τη διασπάθιση δημόσιου χρήματος που οδήγησε στη χρεωκοπία την χώρα, έγινε σημαία του ποινικού λαϊκισμού και εξέθρεψε το τέρας της ακροδεξιάς
Στην πρώτη αναθεωρητική Βουλή προτάθηκε να προστεθεί ερμηνευτική δήλωση που διευκρινίζει ότι στα υπουργικά αδικήματα δεν περιλαμβάνονται όσα τελέστηκαν απλώς επ’ ευκαιρία της άσκησης υπουργικών καθηκόντων. Κι ότι αυτά, επομένως, ιδίως πράξεις δωροδοκίας, διώκονται από τη Δικαιοσύνη, όχι από τη Βουλή. Ο ΣΥΡΙΖΑ θεωρεί ότι αυτό προκύπτει ήδη ερμηνευτικά από την ισχύουσα ρύθμιση. Είναι όμως σημαντικό να διευκρινιστεί, για να αποκλείσουμε διαπαντός αντίθετες ερμηνευτικές κατασκευές και να κλείσουμε «παραθυράκια» που μπορεί να σκεφτούν να ανοίξουν κάποιοι. Και, κυρίως, για να διασφαλίσουμε ότι δεν θα οδηγηθούν στην ατιμωρησία τετελεσμένες ήδη πράξεις δωροδοκίας.
Η άρνηση της Νέας Δημοκρατίας να ενσωματώσει στο Σύνταγμα τη στοιχειώδη και αυτονόητη αυτή ρήτρα θα αποτελέσει, με ευθύνη των βουλευτών της συμπολίτευσης, βαρύ πλήγμα για το πολιτικό σύστημα. Θα εμπεδώσει στην κοινή γνώμη την υπόνοια της διατήρησης αδικαιολόγητων προνομίων για το πολιτικό προσωπικό της χώρας. Η Βουλή και το πολιτικό σύστημα στο σύνολό του έχουν την ευκαιρία να δώσουν με την προσθήκη της ερμηνευτικής δήλωσης ένα καθαρό σήμα: ότι σε οποιαδήποτε υπόθεση δωροδοκίας υπάρχουν υπόνοιες για πολιτικά πρόσωπα, η Δικαιοσύνη θα αφεθεί απερίσπαστη να τις διερευνήσει με τον ίδιο τρόπο όπως για κάθε πολίτη. Και δεν θα εξαναγκαστεί να θέτει στο αρχείο υποθέσεις που έχουν συνταράξει την ελληνική κοινωνία, όπως η υπόθεση της Νοβάρτις.
Το ελληνικό πολιτικό σύστημα έχει τη βαριά ευθύνη να αποκαταστήσει την αξιοπρέπειά του. Και οφείλει να αρθεί στο ύψος των περιστάσεων. Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας, με επιστολή του στον Πρόεδρο της Επιτροπής Αναθεώρησης, ζήτησε προ ημερών το αυτονόητο: να γίνει από όλους δεκτή η ερμηνευτική αυτή δήλωση.
Η κυβέρνηση, όμως, και η πλειοψηφία που τη στηρίζει κινούνται προς την αντίθετη κατεύθυνση. Κάνουν ό,τι μπορούν για να χαρίζουν προνόμια στους λίγους και στους αρεστούς. Μόλις προχτές ψηφίστηκαν ποινικές αμνηστεύσεις για τους τραπεζίτες και αποδέσμευση των λογαριασμών των ερευνώμενων σε υποθέσεις νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες.
Ατυχώς για τη Νέα Δημοκρατία, ο κ. Φρουζής ήταν αποκαλυπτικός στην επιτροπή προκαταρκτικής εξέτασης. Παραδέχθηκε πως θα κάνει χρήση της συγκεκριμένης διάταξης. Ούτε καν το δημοσίευμα των Financial Times πτοεί την κυβέρνηση, που διασύρει διεθνώς τη χώρα και εκθέτει ανεπανόρθωτα όχι μόνο τη Νέα Δημοκρατία και το ΚΙΝΑΛ, αλλά, δυστυχώς, ολόκληρο το ελληνικό πολιτικό σύστημα. Και τώρα έρχεται η αναιτιολόγητη απόρριψη της ερμηνευτικής δήλωσης του άρθρου 86. Ο Αλέξης Τσίπρας έχει υποβάλει σχετικά επίκαιρη ερώτηση στον κ. Μητσοτάκη. Ελπίζουμε, όταν το πρόγραμμά του το επιτρέψει, να έρθει στην Βουλή και να απαντήσει. Μέχρι τότε θα παραμένει αμήχανος και εκτεθειμένος.
Δεύτερον, εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας.
Το πολιτικό σύστημα συναινεί, ανταποκρινόμενο στη σαφή απαίτηση της ελληνικής κοινωνίας, στην απεξάρτηση της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής και την προκήρυξη πρόωρων εκλογών. Είναι όμως βέβαιο ότι η ελληνική κοινωνία δεν επιθυμεί αυτό να γίνει σε βάρος του ρυθμιστικού, ενοποιητικού και συμβολικού ρόλου του Προέδρου. Καμία Ελληνίδα και κανένας Έλληνας δεν θέλουν τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας να εκφυλίζεται σε κομματάρχη.
Τι προτείνει η Νέα Δημοκρατία; Το αδιανόητο: Να μπορεί να εκλέγεται Πρόεδρος της Δημοκρατίας ακόμα και από μια μειοψηφία των αντιπροσώπων της εθνικής αντιπροσωπείας. Όμως ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δεν είναι διοικητής ΔΕΚΟ. Η πρότασή της ΝΔ υποβαθμίζει ανεπίτρεπτα τη νομιμοποίηση, επομένως και το θεσμικό ρόλο του Προέδρου της Δημοκρατίας. Και φυσικά η πρόταση αυτή θίγει την ίδια την, μη αναθεωρητέα, μορφή του πολιτεύματος ως προεδρευόμενης δημοκρατίας. Ο ΣΥΡΙΖΑ καλεί την κυβέρνηση, έστω και την ύστατη στιγμή, να αφήσει τα μικροκομματικά παιχνίδια και τουλάχιστον να υπερψηφίσει τις προτάσεις του τόσο για το άρθρο 86 όσο και για την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας. "