Ειδήσεις /Τεχνολογία - ΕπιστήμηΔημοσίευση: 19 Σεπτεμβρίου 2019 14:19

Πώς ένας αστεροειδείς οδήγησε τη Γη σε εποχή παγετώνων

Πως η συντριβή ενός τεράστιου αστεροειδούς οδήγησε την Γη μια σπάνια εποχή των παγετώνων και ενίσχυσε τη βιοποικιλότητά της.

αστεροειδής - έκρηξη

Μία νέα σουηδική έρευνα έδειξε πως η συντριβή ενός τεράστιου αστεροειδούς γέμισε ολόκληρο το ηλιακό μας σύστημα με μεγάλες ποσότητες σκόνης προκαλώντας μια σπάνια εποχή των παγετώνων και ενισχύοντας έτσι τη βιοποικιλότητα.

Μέχρι σήμερα είχαν ήδη γίνει προσπάθειες να ερευνηθεί το κατά πόσο τα διαστημικά συμβάντα επηρεάζουν την εξέλιξη της ζωής στη Γη. Η μελέτη αυτή, όμως, που δημοσιεύτηκε στην επιστημονική επιθεώρηση «Science Advances» και διεξήχθη από το Πανεπιστήμιο του Λουντ στη Σουηδία είναι η πρώτη που κατάφερε να δείξει ότι πριν από 450 εκατομμύρια χρόνια ένας αστεροειδής, κάπου μεταξύ του Άρη και του Δία, συνετρίβη και η σκόνη από τη θραύση του εξαπλώθηκε παντού στο ηλιακό μας σύστημα.

Αυτή η συσσώρευση σκόνης εμπόδιζε ένα μέρος του ηλιακού φωτός να φτάνει στη Γη, με αποτέλεσμα η θερμοκρασία της να μειωθεί δραματικά τα επόμενα 2 εκατομμύρια χρόνια οδηγώντας έτσι σε μια εποχή των παγετώνων.

Το κλίμα άλλαξε ριζικά και αναδιαμορφώθηκε μεταπηδώντας από τη σχετική ομοιογένεια στη σχεδόν πλήρη διαίρεση της Γης σε δύο κλιματικές ζώνες, μια αρκτική στους πόλους και μια τροπική κοντά στον ισημερινό. Τα ζωικά είδη εξελίχθηκαν κατ’ αντιστοιχία με το κλίμα, με αποτέλεσμα πολλά από αυτά να παραμένουν ανεπηρέαστα στις ζεστές θερμοκρασίες και άλλα να μπορούν να επιβιώνουν στις νέες παγωμένες περιοχές. Παράλληλα, η αυξημένη βιοποικιλότητα μεταξύ των ασπόνδυλων αποτέλεσε ακόμη μια προσπάθεια προσαρμογής στις νέες κλιματικές συνθήκες.

«Είναι η πρώτη φορά που διαπιστώθηκε ότι η σκόνη από τη συντριβή ενός αστεροειδούς μπορεί να προκαλέσει σημαντική πτώση της θερμοκρασίας η οποία πυροδοτεί μια εποχή των παγετώνων στη Γη», δήλωσε ο Μπίργκερ Σμιτς, καθηγητής πυρηνικής φυσικής και γεωλογίας στο Πανεπιστήμιο του Λουντ.

Ο ίδιος μάλιστα συμπλήρωσε ότι αυτό που συνέβη με τον αστεροειδή είναι ανάλογο με το να σπάσουμε μια ηλεκτρική σκούπα μέσα σε ένα δωμάτιο. «Πρόκειται απλά για μια θραύση μεγαλύτερης κλίμακας», λέει ο Σμιτς.

Οι μελετητές στην προσπάθειά τους να ρίξουν φως στην υπόθεση γι' αυτή την εποχή των παγετώνων έψαξαν για στοιχεία σε αρχαίους ασβεστόλιθους σε περιοχές της νότιας Σουηδίας και κοντά στην Αγία Πετρούπολη της Ρωσίας. Στην πραγματικότητα, έψαξαν για απομεινάρια του αστεροειδούς που καταστράφηκε. Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας χρησιμοποιήθηκαν οξέα για να διαλύσουν πάνω από έναν τόνο ασβεστόλιθους διαφορετικών εποχών.

Βρέθηκε ότι μετά την καταστροφή του αστεροειδούς η συσσώρευση κόκκων που ταίριαζαν με τη χημική του σύνθεση αυξήθηκε 1.000 έως 10.000 φορές. Τα επίπεδα αυτά παρέμειναν υψηλά για περίπου 2 έως 4 εκατομμύρια χρόνια.

Ο Σμιτς εξηγεί ότι οι κόκκοι έρχονται με τη σκόνη επομένως, όταν είναι αυτοί αυξημένοι, μπορεί κανείς εύλογα να συμπεράνει ότι υπήρχαν και αυξημένα επίπεδα σκόνης.

Παράλληλα, μια σημαντική μέθοδος που οδήγησε τους ερευνητές στην παρούσα ανακάλυψη ήταν η μέτρηση του ηλίου σε απολιθωμένα ιζήματα στον θαλάσσιο πυθμένα στην νότια Σουηδία. Η σκόνη που ταξίδευε στο ηλιακό σύστημα ‘βομβαρδίστηκε’ από τον ηλιακό άνεμο με αποτέλεσμα να εμπλουτιστεί με ήλιο.

Συνοπτικά, στοιχεία από τους σχηματισμούς των βράχων δείχνουν ότι η Γη γνώρισε μια ασυνήθιστη, βραχύβια εποχή παγετώνων περίπου 466 εκατομμύρια χρόνια πριν. Η πτώση της θερμοκρασίας παγίδευσε το νερό κάτω από τον πάγο που κάλυπτε μεγάλο μέρος του πλανήτη, προκαλώντας παγκόσμια πτώση της στάθμης της θάλασσας. Η περίοδος συνέπεσε με μια αύξηση στην ποικιλομορφία της ζωής στον πλανήτη, καθώς τα περισσότερα από τα τότε υπάρχοντα είδη ζούσαν ακόμα στους ωκεανούς.

Σύμφωνα με τους ερευνητές αυτή η απρόσμενη ανακάλυψη μπορεί να ανοίξει νέους δρόμους στην καταπολέμηση της υπερθέρμανσης του πλανήτη, αν τελικά δεν καταφέρουμε να μειώσουμε τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Η υπερθέρμανση του πλανήτη συνεχίζεται ως συνέπεια των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και η αύξηση της θερμοκρασίας είναι μεγαλύτερη σε μεγάλα γεωγραφικά πλάτη. Σύμφωνα με την Διακυβερνητική Ομάδα για την Αλλαγή του Κλίματος, πλησιάζουμε σε μια κατάσταση που θυμίζει τις συνθήκες που επικρατούσαν πριν από τη σύγκρουση με αστεροειδή 470 εκατομμύρια χρόνια πριν.

Την τελευταία δεκαετία περίπου, οι ερευνητές συζητούν διαφορετικές τεχνητές μεθόδους για την ψύξη της Γης σε περίπτωση μείζονος καταστροφής του κλίματος. Έχει δειχθεί ότι θα ήταν δυνατό να τοποθετηθούν αστεροειδείς, όπως οι δορυφόροι, σε τροχιές γύρω από τη Γη κατά τέτοιο τρόπο ώστε να απελευθερώνουν συνεχώς λεπτή σκόνη και κατά συνέπεια να εμποδίζουν εν μέρει το θερμό φως του Ηλίου.

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορίαΣτέιτ Ντιπάρτμεντ: συστάσεις για αυτοσυγκράτηση σε Αθήνα και ΆγκυραΣήμερα 19:13 | Ειδήσεις

Πάγια και αμετάβλητη η ουδετερότητα των ΗΠΑ, όπως καταγράφεται από την δεκαετία του ’70...

Κικίλιας στον ΑΝΤ1: Υπάρχει σχέδιο δράσης στην Ελλάδα για τον κοροναϊό (βίντεο)Σήμερα 19:57 | Ειδήσεις

Ο υπουργός Υγείας τόνισε ότι τα νοσοκομεία είναι σε ετοιμότητα και συνέστησε ψυχραιμία. Τι είπε για την έξαρση της γρίπης.

Πολύ ισχυρός σεισμός στην ΚαραϊβικήΣήμερα 21:38 | Ειδήσεις

Ο μέγεθος του σεισμού και το εστιακό βάθος. Τι αναφέρει το Αμερικανικό Γεωλογικό Ινστιτούτο.

Φώτης Ντούλος: έκανε απόπειρα αυτοκτονίαςΣήμερα 20:29 | Ειδήσεις

Ο Φώτης Ντούλος φαίνεται πως πραγματοποίησε απόπειρα αυτοκτονίας, στο σπίτι του το Κοννέκτικατ όπως επιβεβαίωσε και ο ικηγόρος του. Αμερικανικά μέσα μέχρι λίγη ώρα πριν ανέφεραν πως ο Έλληνας ομογενής, είναι νεκρός.

Σεισμός στην Αλβανία22:53ΠΣΑΠ: Κορυφαίος ο Φορτούνης22:41Εργάτης καταπλακώθηκε από κολόνα (εικόνες)22:31Ο Μεγακλής Βιντιάδης μιλά στο “Πρωινό” για την τηλεόραση (βίντεο)22:17ΠΑΕ Ολυμπιακός: Η κυβέρνηση ενδίδει σε εκβιασμούς και χαϊδεύει την παρανομία22:04Μαρτυρίες στον ΑΝΤ1 μετά την καταγγελία εργάτη ότι τον πυροβόλησε ο εργοδότης του (βίντεο)21:51Πολύ ισχυρός σεισμός στην Καραϊβική21:38Στους “16” του BCL το Περιστέρι21:28Το ειρηνευτικό σχέδιο του Τραμπ για τη Μέση Ανατολή21:15Η Ελένη Καστάνη στο “Πρωινό” για τις αμοιβές της (βίντεο)21:02Κόμπι Μπράιαντ: Νέα στοιχεία για την μοιραία πτήση20:50Φώτης Ντούλος: έκανε απόπειρα αυτοκτονίας20:37Προανακριτική για Παπαγγελόπουλο: κατάθεση-“βόμβα” από οικονομικό εισαγγελέα20:25Μητσοτάκης – Μακρόν: Η ατζέντα της συνάντησης20:13Κικίλιας στον ΑΝΤ1: Υπάρχει σχέδιο δράσης στην Ελλάδα για τον κοροναϊό (βίντεο)20:01Κατήγγειλε τη ληστεία που σκηνοθέτησε σε βάρος του19:48Στέιτ Ντιπάρτμεντ: συστάσεις για αυτοσυγκράτηση σε Αθήνα και Άγκυρα19:35Παναθηναϊκός: Υπέγραψε ο Καρλίτος (εικόνες)19:24Είχε “γδύσει” τα κοσμηματοπωλεία των νοτίων προαστίων (εικόνες)19:11Κόντρα Καραμανλή - Τσίπρα για την Πατρών - Πύργου18:57