Βαρβιτσιώτης στον ΑΝΤ1: δεν θα διευκολύνουμε το ιρανικό τάνκερ να φτάσει στην Συρία
«Έχουμε υποστεί πιέσεις, υπάρχουν συγκεκριμένα αιτήματα που έχουν διαβιβαστεί από τις αμερικανικές Αρχές», είπε μιλώντας στον ΑΝΤ1, ο Αν. Υπουργός Εξωτερικών, αρμόδιος για τις Ευρωπαϊκές Υποθέσεις, τονίζοντας ότι η Ελλάδα δεν θέλει να επηρεαστούν οι σχέσεις της με τις Ηνωμένες Πολιτείες, με τις οποίες υπάρχει στενή σχέση συνεργασίας.
Μετά και το νέο «καμπανάκι» από το Στέιτ Ντιπάρτμεντ, ο κ. Βαρβιτσιώτης είπε ότι υπάρχουν διμερείς επαφές, στις οποίες έχει με σαφήνεια διατυπωθεί η θέση της ελληνικής Κυβέρνησης
Όπως είπε ο κ. Βαρβιτσιώτης, το πλοίο και το φορτίο του, «δεν εμπίπτει στους περιορισμούς που έχει επιβάλλει η ΕΕ στην διακίνηση ιρανικού πετρελαίου», γι΄ αυτό και αφέθηκε ελεύθερο από τις Αρχές του Γιβραλτάρ.
«Έχει δηλώσει ως λιμάνι προορισμού την Καλαμάτα, αλλά αυτό δεν σημαίνει τίποτα στην διεθνή ναυσιπλοΐα, μπορεί εύκολα να αλλάξει», είπε ο Αν. Υπ. Εξωτερικών, στέλνοντας σαφές και ξεκάθαρο μήνυμα για την στάση της Ελλάδας, λέγοντας στον ΑΝΤ1 ότι «εμείς δεν θα θέλαμε να διευκολύνουμε την μεταφορά του πετρελαίου προς την Συρία, σε κανένα ενδεχόμενο, δεν θέλουμε να διευκολύνουμε την πορεία αυτού του πλοίου προς την Συρία».
Όπως είπε ο Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, λόγω του μεγάλου μεγέθους του, το εν λόγω πλοίο «δεν υπάρχει περίπτωση να προσεγγίσει ελληνικό λιμάνι, δεν μπορεί να δέσει σε κανέναν ντόκο σε όλη την χώρα. Το πλοίο μπορεί να μπει στα ελληνικά χωρικά ύδατα ή να αγκυροβολήσει κάπου», σημειώνοντας ότι σε τέτοια περίπτωση θα υπάρξει ανάλογη αντίδραση της χώρας μας.
«Δεν μας έχει ζητήσει τίποτα η Κυβέρνηση του Ιράν, δεν υπάρχει άλλωστε κυβερνητική εμπλοκή, είναι μια ιδιωτική επιχειρηματική κίνηση, προφανώς με την στήριξη της Τεχεράνης», είπε ο Αν. Υπ. Εξωτερικών, λέγοντας ότι το φορτίο μπορεί να καταλήξει οπουδήποτε αλλού.
Όπως τόνισε, η Ελλάδα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την επικράτηση ομαλότητας στον Περσικό Κόλπο, στον οποίο δραστηριοποιούνται πολλά πλοία ελληνικών συμφερόντων.
«Έχουμε ένα πάρα πολύ δύσκολο, διεκδικητικό και απαιτητικό εξ ανατολών γείτονα» είπε ο κ. Βαρβιτσιώτης, αναφερόμενος στην Τουρκία, λέγοντας ότι παρά τις πιέσεις των ΗΠΑ στην Άγκυρα, δεν αναμένει να υπάρξει αλλαγή στην θέση της Ουάσιγκτον στην ευρύτερη περιοχή.
«Εμείς είμαστε αποφασισμένοι να προστατεύσουμε τα κυριαρχικά μας δικαιώματα, με κάθε δυνατό τρόπο που έχουμε στην διάθεση μας», είπε ο Αν. Υπ. Εξωτερικών, σχολιάζοντας τις απανωτές προκλητικές NAVTEX που εκδίδει η Άγκυρα, σημειώνοντας ότι η Κυβέρνηση προσβλέπει σε μια υγιή σχέση με την Τουρκία.
Σε ανακοίνωσή του Περισσού, επισημαίνεται ότι «το ΚΚΕ θεωρεί απαράδεκτη την παρέμβαση των ΗΠΑ και καταγγέλλει τις υποδείξεις και τις προειδοποιήσεις, που εκτοξεύει προς την ελληνική και κάθε άλλη κυβέρνηση, για την περίπτωση που το ιρανικό δεξαμενόπλοιο κατευθυνθεί σε ελληνικό ή άλλο λιμάνι».
Το τάνκερ Adrian Darya, το οποίο αφέθηκε ελεύθερο από τις αρχές του Γιβραλτάρ μετά τη σύλληψή του στις 4 Ιουλίου, έχει μισθωθεί από ιρανική ναυτιλιακή εταιρεία, μετέδωσε σήμερα το ιρανικό πρακτορείο ειδήσεων ILNA (σημ: νωρίτερα, λόγω λάθους του πρακτορείου Reuters, αναφερόταν ότι το τάνκερ ειχε μισθωθεί απο τους "Φρουρούς της Επανάστασης").
"Αξίζει να σημειωθεί ότι το πλοίο Grace 1, που μετονομάστηκε σε Adrian Darya 1 μετά τη σύλληψή του, είναι ένα κορεατικής κατασκευής δεξαμενόπλοιο το οποίο ανήκει στη Ρωσία και αυτή την περίοδο έχει μισθωθεί από ιρανική ναυτιλιακή εταιρεία", μετέδωσε το ILNA χωρίς να επικαλείται την πηγή του.
Το ιρανικό δεξαμενόπλοιο εμφανίζεται στα ραντάρ να πλέει μεταξύ των ισπανικών Βαλεαρίδων Νήσων και της Αλγερίας, έχοντας ταχύτητα 7,5 κόμβων. Η Ουάσιγκτον έχει εκδώσει 19σέλιδο ένταλμα σύλληψης των μελών του ιρανικού τάνκερ, που παρουσιάζει το VICE.COM. Στο ένταλμα αποτυπώνεται ο αμερικανικός ισχυρισμός ότι το πλοίο συνδέεται με τους Φρουρούς της Επανάστασης, τους οποίους οι Αμερικανοί θεωρούν τρομοκρατική οργάνωση.
Ελληνική "εμπλοκή"
Το δικαστικό έγγραφο αναφέρει ότι τον περασμένο Ιανουάριο, το ιρανικό δεξαμενόπλοιο βρισκόταν στις ίδιες συντεταγμένες στον Κόλπο του Ομάν, με το τάνκερ Kriti Island, που σύμφωνα με το Reuters διαχειρίζεται η ελληνική εταιρεία AVIN. Οι Αμερικάνοι λένε ότι υπήρξε μεταφορά πετρελαίου από το ένα στο άλλο.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της AVIN, όμως, προσκόμισε το πιστοποιητικό της ναυλώτριας εταιρείας στη Σιγκαπούρη, από το οποίο φέρεται να προκύπτει ότι δεν υπήρχε σχέση με το Ιράν, αντίθετα ότι το φορτίο είχε παραληφθεί στη Βασόρα του Ιράκ τον Δεκέμβριο του 2018. Σύμφωνα με το Reuters, μετά από εξέταση του πιστοποιητικού, προέκυψε ότι ήταν πλαστό, σημειώνοντας ότι δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι η AVIN μετέφερε εν γνώσει της ιρανικό πετρέλαιο.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της AVIN, Γιώργος Μυλωνάς, υποστηρίζει πάντως ότι «το πιστοποιητικό προέλευσης και όλες οι πληροφορίες που προέκυψαν δεν αποκάλυψαν καμία σχέση με το Ιράν, πόσο μάλλον το φορτίο πετρελαίου να προήλθε από εκεί».
Η Ουάσιγκτον υποστηρίζει ότι οι εταιρείες που ναύλωναν το ιρανικό τάνκερ χορηγούσαν πλαστά έγγραφα, με σκοπό να αποκρύπτουν την προέλευση του πετρελαίου.