Ειδήσεις /Τεχνολογία - ΕπιστήμηΔημοσίευση: 16 Αυγούστου 2019 16:46

Επίτευγμα: Ο πρώτος δακτύλιος καθαρού άνθρακα είναι γεγονός

Το επίτευγμα επιτεύχθηκε μετά από επίπονες προσπάθειες, και αφού οι περισσότεροι χημικοί στη Γη είχαν εγκαταλείψει την προσπάθεια.

Μια ομάδα επιστημόνων στην Ευρώπη κατάφερε να συνθέσει το πρώτο μόριο καθαρού άνθρακα με τη μορφή δακτυλίου, που περιλαμβάνει 18 άτομα. Το επίτευγμα έλαβε χώρα έπειτα από επίπονες προσπάθειες, και αφού οι περισσότεροι χημικοί στη Γη είχαν εγκαταλείψει την προσπάθεια.

Το κυκλικό μόριο ονομάζεται «κυκλο-άνθρακας» και μπορεί να αποτελέσει το πρώτο βήμα για τη δημιουργία τρανζίστορ μοριακής κλίμακας και άλλων ηλεκτρονικών νανοσυσκευών, καθώς το νέο μόριο, όπως έδειξε η πρώτη μελέτη των ιδιοτήτων του, δρα ως ημιαγωγός.

Οι ερευνητές ξεκίνησαν με ένα τριγωνικό μόριο άνθρακα και οξυγόνου, το οποίο στη συνέχεια «χειραγώγησαν» με ηλεκτρικό ρεύμα, ώστε να καταλήξουν σε ένα δακτύλιο καθαρού άνθρακα.

Οι επιστήμονες του Τμήματος Χημείας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης και της IBM Research στη Ζυρίχη έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό Science.

Για «απολύτως εντυπωσιακό έργο που ανοίγει ένα νέο πεδίο έρευνας», έκανε λόγο ο ιάπωνας χημικός Γιοσίτο Τόμπε του Πανεπιστημίου της Οσάκα, σύμφωνα με το Nature.

«Πολλοί επιστήμονες, μεταξύ αυτών κι εγώ, είχαμε προσπαθήσει να δημιουργήσουμε κυκλο-άνθρακες και να προσδιορίσουμε τις μοριακές δομές τους, αλλά μάταια» πρόσθεσε.

Ο καθαρός άνθρακας συναντάται σε διάφορες μορφές, όπως στα διαμάντια, στο γραφίτη και στους νανοσωλήνες άνθρακα.

Τα άτομα άνθρακα μπορούν να σχηματίσουν χημικούς δεσμούς μεταξύ τους με διάφορους τρόπους, όπως τετραπλούς δεσμούς που οδηγούν σε πυραμιδοειδές σχήμα (διαμάντια) ή τριπλούς δεσμούς που δημιουργούν εξάγωνα (γραφένιο).

Η δημιουργία όμως δακτυλίων άνθρακα, όπου το κάθε άτομο συνδέεται μόνο με δύο «γείτονές» του, είχε αποδειχθεί αδύνατη έως τώρα.

Οι επιστήμονες θα μελετήσουν πλέον τις βασικές ιδιότητες του νέου μορίου, από το οποίο μπορούν μέχρι στιγμής να συνθέσουν μόνο ένα κάθε φορά.

Στόχος τους είναι επίσης να βρουν μια νέα μέθοδο για να παράγουν κυκλο-άνθρακες σε μεγαλύτερες ποσότητες.

Προς διερεύνηση είναι ακόμη το κατά πόσον ο κυκλο-άνθρακας είναι σταθερός στην πράξη.

Εθνική Ομάδας Κυβερνοασφάλειας: Οι “χάκερς” που δουλεύουν για καλό σκοπό (βίντεο)23:59“Αν ήμουν πλούσιος”: έρχεται την Δευτέρα στον ΑΝΤ123:47Λήξη συναγερμού για την εξαφάνιση 16χρονης23:40Ο Άρης “σκόρπισε” τον Παναθηναϊκό23:33Τσαβούσογλου: Να απέχουμε από ενέργειες που θα μπορούσαν να προκαλέσουν ένταση23:19Υπόθεση Ζακ Κωστόπουλου: παραπέμπονται έξι για θανατηφόρο σωματική βλάβη23:04“Γυναίκα Χωρίς Όνομα”: πρεμιέρα για τον β’ κύκλο της δραματικής σειράς του ΑΝΤ122:49Στο έλεος της κακοκαιρίας και η Μαδρίτη (βίντεο)22:35Νεκρός σε συμπλοκή στην Πλατεία Αμερικής22:20Μπρα ντε φερ κυβέρνησης – ΣΥΡΙΖΑ για το Μετρό Θεσσαλονίκης22:06Επιστρέφει “Το Πρωινό” με τη Φαίη Σκορδά21:52“Ανάσα” για τον Πανιώνιο21:38“Σβηστά” νίκησε η ΑΕΚ την Λαμία21:25“Καθάρισε” και τον Αστέρα η Ξάνθη21:12Η φωτιά στη Ζάκυνθο από τον δορυφόρο (εικόνα)20:59Ποινική δίωξη σε στελέχη της Εθνικής Ασφαλιστικής και της ΕΤΕ20:46Συνέλαβαν Ελληνοκύπρια και την κόρη της στα Κατεχόμενα20:32Δολοφονία Τοπαλούδη: στο ψυχιατρείο του Κορυδαλλού ο 21χρονος Ροδίτης20:19Αναβιώνει στις δικαστικές αίθουσες το φριχτό φονικό στην Πέλλα20:07Δύο νεκροί σε διαφορετικά τροχαία μέσα σε λίγες ώρες19:54