Ειδήσεις /Τεχνολογία - ΕπιστήμηΔημοσίευση: 16 Αυγούστου 2019 16:46

Επίτευγμα: Ο πρώτος δακτύλιος καθαρού άνθρακα είναι γεγονός

Το επίτευγμα επιτεύχθηκε μετά από επίπονες προσπάθειες, και αφού οι περισσότεροι χημικοί στη Γη είχαν εγκαταλείψει την προσπάθεια.

Δακτύλιος καθαρού άνθρακα

Μια ομάδα επιστημόνων στην Ευρώπη κατάφερε να συνθέσει το πρώτο μόριο καθαρού άνθρακα με τη μορφή δακτυλίου, που περιλαμβάνει 18 άτομα. Το επίτευγμα έλαβε χώρα έπειτα από επίπονες προσπάθειες, και αφού οι περισσότεροι χημικοί στη Γη είχαν εγκαταλείψει την προσπάθεια.

Το κυκλικό μόριο ονομάζεται «κυκλο-άνθρακας» και μπορεί να αποτελέσει το πρώτο βήμα για τη δημιουργία τρανζίστορ μοριακής κλίμακας και άλλων ηλεκτρονικών νανοσυσκευών, καθώς το νέο μόριο, όπως έδειξε η πρώτη μελέτη των ιδιοτήτων του, δρα ως ημιαγωγός.

Οι ερευνητές ξεκίνησαν με ένα τριγωνικό μόριο άνθρακα και οξυγόνου, το οποίο στη συνέχεια «χειραγώγησαν» με ηλεκτρικό ρεύμα, ώστε να καταλήξουν σε ένα δακτύλιο καθαρού άνθρακα.

Οι επιστήμονες του Τμήματος Χημείας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης και της IBM Research στη Ζυρίχη έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό Science.

Για «απολύτως εντυπωσιακό έργο που ανοίγει ένα νέο πεδίο έρευνας», έκανε λόγο ο ιάπωνας χημικός Γιοσίτο Τόμπε του Πανεπιστημίου της Οσάκα, σύμφωνα με το Nature.

«Πολλοί επιστήμονες, μεταξύ αυτών κι εγώ, είχαμε προσπαθήσει να δημιουργήσουμε κυκλο-άνθρακες και να προσδιορίσουμε τις μοριακές δομές τους, αλλά μάταια» πρόσθεσε.

Ο καθαρός άνθρακας συναντάται σε διάφορες μορφές, όπως στα διαμάντια, στο γραφίτη και στους νανοσωλήνες άνθρακα.

Τα άτομα άνθρακα μπορούν να σχηματίσουν χημικούς δεσμούς μεταξύ τους με διάφορους τρόπους, όπως τετραπλούς δεσμούς που οδηγούν σε πυραμιδοειδές σχήμα (διαμάντια) ή τριπλούς δεσμούς που δημιουργούν εξάγωνα (γραφένιο).

Η δημιουργία όμως δακτυλίων άνθρακα, όπου το κάθε άτομο συνδέεται μόνο με δύο «γείτονές» του, είχε αποδειχθεί αδύνατη έως τώρα.

Οι επιστήμονες θα μελετήσουν πλέον τις βασικές ιδιότητες του νέου μορίου, από το οποίο μπορούν μέχρι στιγμής να συνθέσουν μόνο ένα κάθε φορά.

Στόχος τους είναι επίσης να βρουν μια νέα μέθοδο για να παράγουν κυκλο-άνθρακες σε μεγαλύτερες ποσότητες.

Προς διερεύνηση είναι ακόμη το κατά πόσον ο κυκλο-άνθρακας είναι σταθερός στην πράξη.

Μπρους Σπρίνγκστιν: κυκλοφόρησε άλμπουμ που ηχογράφησε το 1999!23:59Μέρι Τραμπ: ο Ντόναλντ Τραμπ ήταν θύμα κακοποίησης από τον πατέρα του23:52Ο ΠΑΟΚ “έσπασε” το αήττητο του Ολυμπιακού23:44Πολωνία: Οριακό προβάδισμα για τον απερχόμενο πρόεδρο Ντούντα23:31Κορονοϊός: η υδροξυχλωροκίνη και η επίδραση σε ασθενείς που θέλουν νοσηλεία23:18Έκρηξη και φωτιά σε πλοίο του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ (βίντεο)23:04Οι “ξενύχτηδες” έφηβοι κινδυνεύουν από άσθμα και αλλεργίες22:52AIDS: Βραζιλιάνος ασθενής θεραπεύθηκε μόνο με φάρμακα!22:39Μάστιγα οι “ραγισμένες καρδιές” από το στρες της πανδημίας22:26Φωτιά στη Χάλκη 22:13Ασταμάτητη η ΑΕΚ22:01Κορονοϊός: Θετικοί δεκάδες εργάτες φάρμας21:48Στον τελικό του UTS ο Τσιτσιπάς21:35Τουρισμός: “Κραυγή αγωνίας” από την Κατερίνη (βίντεο)21:22Volley League: Επέστρεψε στον “θρόνο” ο Παναθηναϊκός21:09Κορονοϊός: Αυτοψία ΑΝΤ1 σε οίκους ανοχής (βίντεο)20:57Αρθροσκοπική αποκατάσταση Προσθίου Χιαστού Συνδέσμου με την τεχνική All-Inside20:44Αγία Σοφία: Οι θησαυροί της “Μεγάλης Εκκλησίας” (βίντεο)20:32Κορονοϊός - ΠΟΥ: Ημερήσια αύξηση ρεκόρ στα κρούσματα παγκοσμίως20:21Τριανταφύλλου στον ΑΝΤ1: το παρασκήνιο της απόφασης για την Αγία Σοφία (βίντεο)20:09