Ειδήσεις /ΠολιτισμόςΔημοσίευση: 04 Ιουλίου 2019 21:31

Τεστ DNA δείχνει ότι οι Φιλισταίοι ίσως κατάγονταν από την Ελλάδα (βίντεο)

Τα ευρήματα από τους ελέγχους σε σκελετούς που βρέθηκαν στο Ισραήλ, αποδεικνύουν ότι οι Φιλισταίοι έφυγαν από την Ελλάδα για να εποικήσουν την Παλαιστίνη.

Είχε ο Γολιάθ ελληνική καταγωγή; Μια νέα διεθνής γενετική επιστημονική έρευνα θεωρεί πιθανό κάτι τέτοιο, αφού κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι Φιλισταίοι, οι μεγαλύτεροι αντίπαλοι των βιβλικών Ισραηλιτών, κατάγονταν από ανθρώπους που είχαν έρθει στην περιοχή της Παλαιστίνης από το Αιγαίο, τη Νότια Ευρώπη και τη Μεσόγειο στην αρχή της Εποχής του Σιδήρου. Ουσιαστικά η γενετική φαίνεται να επιβεβαιώνει τα στοιχεία της αρχαιολογικής σκαπάνης, που είχαν οδηγήσει στη θεωρία ότι οι Φιλισταίοι είχαν μεταναστεύσει από το Αιγαίο, κάτι για το οποίο δεν υπήρχε ομοφωνία έως τώρα.

Η συγκριτική μελέτη για πρώτη φορά σύγχρονου και αρχαίου DNA δέκα ανθρώπων που έζησαν πριν από 3.600 έως 2.800 χρόνια στην αρχαία παράκτια πόλη της Ασκελόν (Ασκάλωνας), κοντά στα νότια σύνορα του Ισραήλ με τη Λωρίδα της Γάζας, φωτίζει την καταγωγή των Φιλισταίων, ένα ζήτημα ιδιαίτερα φορτισμένο μέχρι σήμερα από επιστημονική πλευρά, αλλά και με σύγχρονες πολιτικές προεκτάσεις. Η Ασκάλωνα ήταν ένα από τα βασικά κέντρα των Φιλισταίων κατά την εποχή του Σιδήρου και οι σκελετοί από τους οποίους ελήφθησαν τα δείγματα, είχαν ανακαλυφθεί από Ισραηλινούς αρχαιολόγους το 2016.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής την ισραηλινής καταγωγής αρχαιογενετίστρια Μίχαλ Φέλντμαν του γερμανικού Ινστιτούτου Μαξ Πλανκ για τη Μελέτη της Ανθρώπινης Ιστορίας στην Ιένα, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Science Advances", βρήκαν βάσιμες γενετικές ενδείξεις ότι οι πρόγονοι των Φιλισταίων μετανάστευσαν στη Μέση Ανατολή από τα δυτικά και σταδιακά, μέσα στους επόμενους αιώνες, το DNA τους αναμίχθηκε με εκείνο των ντόπιων.

Οι Φιλισταίοι (ένας από τους οποίους ήταν ο Γολιάθ που μονομάχησε με τον Δαβίδ, αλλά και η Δαλιδά που έκοψε κρυφά τα μαλλιά του Σαμψών) απέκτησαν κακό όνομα, επειδή η εβραϊκή Βίβλος τους κατονομάζει ως βασικούς εχθρούς των Ισραηλιτών. Τα αρχαία κείμενα δεν λένε πολλά πράγματα γι' αυτούς, πέρα από μια κατοπινή αναφορά ότι ήλθαν από την «Καφθόρ» (όνομα της εποχής του Χαλκού για την Κρήτη). Πριν περίπου ένα αιώνα οι Αιγυπτιολόγοι βρήκαν αναφορές σε ιερογλυφικά κείμενα του ύστερου 12ου αιώνα π.Χ. ότι ένας λαός (που ταυτίστηκε πιθανώς με τους Φιλισταίους) ταξίδεψε από «τα νησιά» και εισέβαλε στην Κύπρο και στις ακτές της σημερινής νότιας Τουρκίας, Συρίας και Λιβάνου, με τελικό στόχο την ίδια την Αίγυπτο.

Μεταξύ 1985-2016 η Αποστολή Λέον Λέβι, ένα πρόγραμμα του Σημιτικού Μουσείου του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ, μελέτησε την καταγωγή των Φιλισταίων στην Ασκάλωνα, μία από τις πέντε «φιλισταϊκές» πόλεις, σύμφωνα με τη Βίβλο. Η αποστολή, ο διευθυντής της οποίας αρχαιολόγος Ντάνιελ Μάστερ συμμετείχε στη νέα γενετική μελέτη, βρήκε στοιχεία ότι τον 12ο αιώνα π.Χ. υπήρξαν σημαντικές αλλαγές στη ζωή της περιοχής (π.χ. έντονη παρουσία κεραμικών ελληνικής τεχνοτροπίας), οι οποίες αποδόθηκαν στην άφιξη των Φιλισταίων. Όμως αρκετοί επιστήμονες είχαν έως τώρα αρνηθεί να δεχθούν ότι επρόκειτο για μια μαζική μετακίνηση ανθρώπων, αλλά επέμεναν ότι ήταν απλώς τοπική μίμηση ξένων (μυκηναϊκών και αιγαιακών) συνηθειών, με τις οποίες είχαν έλθει σε επαφή μέσω εμπορικών και άλλων ανταλλαγών.

DNA - Φιλισταίοι

Η νέα έρευνα, που αποτελεί το αποκορύφωμα άνω των 30 ετών αρχαιολογικών και γενετικών αναλύσεων, συμπέρανε ότι όντως οι Φιλισταίοι κατέφθασαν μαζικά στο νότιο Λεβάντε από τη Δύση μέσω της θάλασσας κατά τη μεταβατική φάση μεταξύ της εποχής του Χαλκού και του Σιδήρου (12ος αιώνας π.Χ.), μια ταραχώδη περίοδο για όλη την ανατολική Μεσόγειο, στη διάρκεια της οποίας πολλές πόλεις καταστράφηκαν και αυτοκρατορίες κατέρρευσαν.

Η Φέλντμαν δήλωσε ότι η μελέτη παραπέμπει σε καταγωγή των Φιλισταίων από τη Νότια Ευρώπη, συνδέοντας τους πιθανώς με τους λεγόμενους «Λαούς της Θάλασσας», αλλά, όπως είπε, θα χρειασθούν περαιτέρω γενετικές αναλύσεις σε μεγαλύτερο δείγμα για να προσδιορισθούν με μεγαλύτερη ακρίβεια οι συγκεκριμένοι μεσογειακοί πληθυσμοί που ήσαν πρόγονοι των Φιλισταίων. Η ίδια, σύμφωνα με το New Scientist, θεωρεί πολύ πιθανή την καταγωγή τους από την Ελλάδα. Το DNA των Φιλισταίων π.χ. εμφανίζει ομοιότητα 25% έως 70% με το DNA αρχαίων σκελετών από την Κρήτη, ενώ ομοιότητες προκύπτουν επίσης με ανθρώπους της Ιβηρικής και της Σαρδηνίας.

Είναι πάντως αξιοσημείωτο ότι μέσα σε μόνο δύο αιώνες από την άφιξη τους, το γενετικό αποτύπωμα των Φιλισταίων είχε τόσο πολύ «αραιωθεί» λόγω επιμιξιών, που είχε ουσιαστικά εξαφανιστεί. Παρόλο που στα μάτια των εχθρών τους Ισραηλιτών παρέμεναν Φιλισταίοι, στην πραγματικότητα το DNA τους ήταν πια λεβαντίνικο, καθώς είχε χαθεί σχεδόν κάθε ελληνικό ίχνος. «Πιθανώς όλοι οι μετανάστες που ήλθαν, παντρεύτηκαν με τον ντόπιο πληθυσμό, εωσότου αυτή η ξενική καταγωγή εξαφανίστηκε στο DNA», δήλωσε η Φέλντμαν.

«Συνυπολογίζοντας τα γενετικά δεδομένα και τα αρχαιολογικά, ενισχύεται πλέον η άποψη ότι υπήρξε μετανάστευση από τις περιοχές που σήμερα αποκαλούμε Ελλάδα και δυτική Τουρκία», δήλωσε ο Κρίστοφ Μπαχούμπερ του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης.

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορία“Όχι” σε Βόρεια Μακεδονία και Αλβανία για ένταξη στην ΕΕΣήμερα 19:24 | Ειδήσεις

"Φρένο" στις ενταξιακές διαπραγματεύσεις Βόρειας Μακεδονίας και Αλβανίας έβαλαν οι υπουργοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Μητσοτάκης στον ΑΝΤ1: η Τουρκία δίνει “οξυγόνο” στον ISIS και στην ακραία τρομοκρατίαΧθες 20:45 | Ειδήσεις

Τι είπε ο Πρωθυπουργός στην εκπομπή “Ενώπιος Ενωπίω” για την Συρία και τις προκλήσεις στην κυπριακή ΑΟΖ, τον ΣΥΡΙΖΑ, την εξουσία, την Novartis και την σχέση με τον Αλέξη Τσίπρα.

Συρία: Αντιστέκονται οι Κούρδοι στην τουρκική εισβολήΣήμερα 14:03 | Ειδήσεις

Μαίνονται οι συγκρούσεις στις πόλεις Ρας αλ-Αΐν και Μάνμπιτζ. Αυξάνεται ο απολογισμός των νεκρών, ενώ δεκάδες χιλιάδες είναι οι εκτοπισμένοι. Ανυποχώρητος ο Ερντογάν.

Μειώθηκε η ποινή του “δράκου με το φλάουτο”Σήμερα 15:45 | Ειδήσεις

Ποιο ελαφρυντικό αναγνωρίστηκε στον 60χρονο για την υπόθεση αποπλάνησης δύο ανηλίκων μαθητριών του. Καταπέλτης ο εισαγγελέας στην αγόρευσή του.

“Όχι” σε Βόρεια Μακεδονία και Αλβανία για ένταξη στην ΕΕ19:20Καθυστέρησαν τα έργα ύδρευσης και ο δήμαρχος… δίνει δωρεάν νερό σε δημότες! 19:08Πολάκης: οι μισοί βουλευτές είναι πιο φανατικοί καπνιστές από εμένα18:56Άρειος Πάγος: να μην εκδοθεί η 37χρονη Ιρανή πρότεινε η εισαγγελέας18:43Εικόνες – σοκ: Αυτοκίνητο “σφηνώθηκε” κάτω από νταλίκα18:31Αγωνία για εγκλωβισμένους από κατάρρευση πολυκατοικίας (βίντεο)18:19Προσφυγικό: Το αδιαχώρητο στην Μόρια 18:06Ένωση Εισαγγελέων: κίνδυνος ατιμωρησίας από τις αλλαγές στον Ποινικό Κώδικα17:53Καταδικάστηκε ο πατέρας που βίαζε την κόρη του με νοητική υστέρηση17:40Ο καιρός για τους αγρότες17:28Κόντρα Κεραμέως – ΣΥΡΙΖΑ για τους σημαιοφόρους17:17Χαμηλώνει τον πήχη για την ανάπτυξη το ΔΝΤ17:06“Football Stories”: Αποστολή στην… Ολλανδία (εικόνες)16:54Καταδίωξη στο κέντρο της Αθήνας16:41Λαυρέντης Μαχαρίτσας: Η ανάρτηση της κόρης του για τις 40 μέρες από τον θάνατό του (εικόνα)16:30Ορφέας Αυγουστίδης: ποτέ δεν ήθελα να γίνω ηθοποιός (βίντεο)16:18Επανήλθε το “Fortnite”: Το επίσημο τρέιλερ για το… chapter 2 (βίντεο)16:07Σεισμός στην Ιταλία15:55Μειώθηκε η ποινή του “δράκου με το φλάουτο”15:45Σάλος από τους ναζιστικούς χαιρετισμούς Βούλγαρων οπαδών15:32