Ειδήσεις /Τεχνολογία - ΕπιστήμηΔημοσίευση: 08 Ιουνίου 2019 14:33

Ανακαλύφθηκε τεράστια “ραδιο-γέφυρα” που ενώνει σμήνη γαλαξιών (εικόνες)

Οι επιστήμονες από την Ευρώπη εντόπισαν για πρώτη φορά στην Ιστορία μια τέτοια παράξενη «γέφυρα».

Γαλαξίας - Abell 0399 - Abell 0401

Ευρωπαίοι αστρονόμοι ανακάλυψαν μια τεράστια ζώνη ραδιο-εκπομπών, μήκους δέκα εκατομμυρίων ετών φωτός, η οποία σαν γέφυρα συνδέει δύο σμήνη γαλαξιών που αργά οδεύουν σε σύγκρουση μεταξύ τους. Το φαινόμενο αποδίδεται στην ύπαρξη ενός διαγαλαξιακού μαγνητικού πεδίου, η πρώτη φορά που ανακαλύπτεται ένα τέτοιο φαινόμενο και σε τέτοια κλίμακα στο σύμπαν.

Όπως γράφει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, η ανακάλυψη, η οποία έγινε με χρήση της διάταξης ραδιοτηλεσκοπίων LOFAR (Low-Frequency Array) με έδρα την Ολλανδία, που περιλαμβάνει 25.000 κεραίες διάσπαρτες σε 51 τοποθεσίες, παρουσιάστηκε στο περιοδικό "Science" από τους ερευνητές, με επικεφαλής την αστρονόμο Φεντερίκα Γκοβόνι του Εθνικού Ινστιτούτου Αστροφυσικής στο Κάλιαρι της Ιταλίας.

Το εν λόγω διαστημικό παρατηρητήριο, που ειδικεύεται στην ανίχνευση μεγάλων χαμηλής συχνότητας ραδιοκυμάτων, εντόπισε μια περίεργη ραδιο-γέφυρα ανάμεσα στα σμήνη γαλαξιών Abel 0399 και Abell 0401, τα οποία απέχουν περίπου δέκα εκατομμύρια έτη φωτός μεταξύ τους, αλλά πλησιάζουν συνεχώς, καθώς βρίσκονται σε φάση σταδιακής συγχώνευσης τους.

Γαλαξίας - Abell 0399 - Abell 0401

Οι αστρονόμοι ανέφεραν ότι η ραδιο-γέφυρα οφείλεται σε ηλεκτρόνια που έχουν επιταχυνθεί και κινούνται πολύ γρήγορα (η λεγόμενη ακτινοβολία συγχρότρου που γίνεται ορατή ως ραδιο-εκπομπές), το οποίο εκτείνεται από το ένα γαλαξιακό σμήνος μέχρι το άλλο. Είναι η πρώτη φορά που εντοπίζεται ένα μαγνητικό πεδίο να απλώνεται τόσο πολύ ανάμεσα σε δύο σμήνη γαλαξιών και εγείρεται το ερώτημα αφενός κατά πόσο αυτό είναι κάτι σπάνιο ή κοινό στο σύμπαν και αφετέρου ποια είναι η πηγή της προέλευσης των ηλεκτρονίων.

Οι αστρονόμοι θα ψάξουν πλέον και για άλλες μεγάλες ραδιο-γέφυρες και μαγνητικά πεδία ανάμεσα σε γαλαξιακά σμήνη, αλλά δεν περιμένουν να βρουν πολλά πράγματα, έως ότου τεθεί σε λειτουργία το SKA (Square Kilometer Array), η μεγαλύτερη διάταξη τηλεσκοπίων στον κόσμο.

Τα σμήνη γαλαξιών περιέχουν δεκάδες ή εκατοντάδες γαλαξίες, τεράστιες ποσότητες καυτών αερίων και σκοτεινής ύλης. Είναι οι πιο μεγάλες βαρυτικές δομές στο σύμπαν και μεγαλώνουν σταδιακά έλκοντας κοντά τους και απορροφώντας μικρότερες δομές.

Emily Ratajkowski: Υποδέχτηκε το 2022 με την πιο sexy selfie!23:59Μεταμόσχευση νεφρών χοίρου σε εγκεφαλικά νεκρό άνθρωπο (εικόνες)23:48Κύπελλο Ελλάδας: Άρης και Λαμία άφησαν ανοιχτούς λογαριασμούς23:37Το “Ρολόι της Αποκάλυψης” έδειξε πάλι 100 δευτερόλεπτα ως την... καταστροφή!23:25Άδεια κυκλοφορίας μοτοποδηλάτου: Ανανέωση με ένα... κλικ23:13Euroleague: Ο Ολυμπιακός “παραδόθηκε” στην Μακάμπι22:59Έλενα Χριστοπούλου: Η αλλαγή που έκανε στα μαλλιά της22:46Κορονοϊός – Γαλλία: Έρχεται χαλάρωση στα περιοριστικά μέτρα22:34Το εμβρυολογικό εργαστήριο από το παρόν στο μέλλον22:21Θεσσαλονίκη: Επίθεση από ομάδα ατόμων δέχτηκαν νεαροί 22:09“The Sun”: Ο Τζόκοβιτς σκοπεύει να μηνύσει την Κυβέρνηση της Αυστραλίας21:57Missing Alert για 15χρονη21:44Τσίπρας: Ζήτημα ζωής, επιβίωσης και Δημοκρατίας να φύγει αυτή η Κυβέρνηση21:30Κορονοϊός - Άδεια νόσησης: Αλλαγές στις αποδοχές γονέων 21:17Κορονοϊός – Σπέτσες: Κλείνουν όλα τα σχολεία με εντολή του δημάρχου21:05Καβάλα – Θάνατος φωτογράφου: Τι “δείχνει” η ιατροδικαστική εξέταση20:52Σκυλακάκης για ακρίβεια: Δεν υπάρχει μαγικός τρόπος για να μειωθούν οι τιμές20:38Μητσοτάκης σε πρέσβεις: Η εποχή της εσωστρέφειας έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί20:25Ο ψευτογιατρός έλεγε πως θεραπεύει και την σκλήρυνση κατά πλάκας 20:12Τροχαίο Παντελίδη: Αντικρουόμενοι ισχυρισμοί για το ποιος οδηγούσε19:58