Ειδήσεις /Τεχνολογία - ΕπιστήμηΔημοσίευση: 08 Ιουνίου 2019 14:33

Ανακαλύφθηκε τεράστια “ραδιο-γέφυρα” που ενώνει σμήνη γαλαξιών (εικόνες)

Οι επιστήμονες από την Ευρώπη εντόπισαν για πρώτη φορά στην Ιστορία μια τέτοια παράξενη «γέφυρα».

Ευρωπαίοι αστρονόμοι ανακάλυψαν μια τεράστια ζώνη ραδιο-εκπομπών, μήκους δέκα εκατομμυρίων ετών φωτός, η οποία σαν γέφυρα συνδέει δύο σμήνη γαλαξιών που αργά οδεύουν σε σύγκρουση μεταξύ τους. Το φαινόμενο αποδίδεται στην ύπαρξη ενός διαγαλαξιακού μαγνητικού πεδίου, η πρώτη φορά που ανακαλύπτεται ένα τέτοιο φαινόμενο και σε τέτοια κλίμακα στο σύμπαν.

Όπως γράφει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, η ανακάλυψη, η οποία έγινε με χρήση της διάταξης ραδιοτηλεσκοπίων LOFAR (Low-Frequency Array) με έδρα την Ολλανδία, που περιλαμβάνει 25.000 κεραίες διάσπαρτες σε 51 τοποθεσίες, παρουσιάστηκε στο περιοδικό "Science" από τους ερευνητές, με επικεφαλής την αστρονόμο Φεντερίκα Γκοβόνι του Εθνικού Ινστιτούτου Αστροφυσικής στο Κάλιαρι της Ιταλίας.

Το εν λόγω διαστημικό παρατηρητήριο, που ειδικεύεται στην ανίχνευση μεγάλων χαμηλής συχνότητας ραδιοκυμάτων, εντόπισε μια περίεργη ραδιο-γέφυρα ανάμεσα στα σμήνη γαλαξιών Abel 0399 και Abell 0401, τα οποία απέχουν περίπου δέκα εκατομμύρια έτη φωτός μεταξύ τους, αλλά πλησιάζουν συνεχώς, καθώς βρίσκονται σε φάση σταδιακής συγχώνευσης τους.

Γαλαξίας - Abell 0399 - Abell 0401

Οι αστρονόμοι ανέφεραν ότι η ραδιο-γέφυρα οφείλεται σε ηλεκτρόνια που έχουν επιταχυνθεί και κινούνται πολύ γρήγορα (η λεγόμενη ακτινοβολία συγχρότρου που γίνεται ορατή ως ραδιο-εκπομπές), το οποίο εκτείνεται από το ένα γαλαξιακό σμήνος μέχρι το άλλο. Είναι η πρώτη φορά που εντοπίζεται ένα μαγνητικό πεδίο να απλώνεται τόσο πολύ ανάμεσα σε δύο σμήνη γαλαξιών και εγείρεται το ερώτημα αφενός κατά πόσο αυτό είναι κάτι σπάνιο ή κοινό στο σύμπαν και αφετέρου ποια είναι η πηγή της προέλευσης των ηλεκτρονίων.

Οι αστρονόμοι θα ψάξουν πλέον και για άλλες μεγάλες ραδιο-γέφυρες και μαγνητικά πεδία ανάμεσα σε γαλαξιακά σμήνη, αλλά δεν περιμένουν να βρουν πολλά πράγματα, έως ότου τεθεί σε λειτουργία το SKA (Square Kilometer Array), η μεγαλύτερη διάταξη τηλεσκοπίων στον κόσμο.

Τα σμήνη γαλαξιών περιέχουν δεκάδες ή εκατοντάδες γαλαξίες, τεράστιες ποσότητες καυτών αερίων και σκοτεινής ύλης. Είναι οι πιο μεγάλες βαρυτικές δομές στο σύμπαν και μεγαλώνουν σταδιακά έλκοντας κοντά τους και απορροφώντας μικρότερες δομές.

ΓΓΠΠ: που υπάρχει υψηλός κίνδυνος για φωτιά το Σάββατο (χάρτης)22:59Κρέστενα: “Μάζευε σκύλους στο κτήμα του και τους άφηνε να πεθαίνουν”22:47Με εμπορικές κυρώσεις απειλεί η ΕΕ τη Βραζιλία για τον Αμαζόνιο22:35Του ήρθε ειδοποήση για κλήση μετά από.... 17 χρόνια!22:21Η διάσημη Ελληνίδα γιαγιά της Μελβούρνης (βίντεο)22:07Από το Λούβρο στην Αθήνα η Μετόπη του Παρθενώνα21:53Ρωσία: ο πρώτος πλωτός πυρηνικός σταθμός απέπλευσε από την Αρκτική21:39Αποκλειστικά στον ΑΝΤ1 ο Πρόεδρος της Hard Rock για το καζίνο στο Ελληνικό (βίντεο)21:25Κεφαλογιάννης: αλλάζει και πάλι ο νόμος για τα διπλώματα21:11Ντέιβιντ Μπλατ: Είμαι ακόμα όρθιος και είμαι καλά! (βίντεο)20:57Κατάταξη UEFA: σε δύσκολη θέση η Ελλάδα20:43Εισβολή διαρρηκτών σε σπίτι στη Νέα Κίο (βίντεο)20:30Χήρα πιλότου στον ΑΝΤ1: είχε προαίσθημα πριν τη συντριβή του ελικοπτέρου (βίντεο)20:16Δύο ρυθμίσεις στεγαστικών δανείων για ευάλωτα νοικοκυριά20:02Στη φυλακή ο αδελφός του φερόμενου ως δολοφόνου του Γιάννη Μακρή19:48Η πρώτη φωτογραφία από τον γάμο της Έλενας Ράπτη19:34Πάμε Στοίχημα: Στην Κρήτη ο τυχερός της εβδομάδας19:20Έρχονται αλλαγές στη στρατιωτική θητεία19:06Κέρκυρα: επιτέθηκαν σε αστυνομικούς της ΟΠΚΕ18:52Σύμβουλος του πρωθυπουργού σε θέματα Λατινικής Αμερικής ο Πιπίνης18:38