Ειδήσεις /Τεχνολογία - ΕπιστήμηΔημοσίευση: 08 Ιουνίου 2019 14:33

Ανακαλύφθηκε τεράστια “ραδιο-γέφυρα” που ενώνει σμήνη γαλαξιών (εικόνες)

Οι επιστήμονες από την Ευρώπη εντόπισαν για πρώτη φορά στην Ιστορία μια τέτοια παράξενη «γέφυρα».

Ευρωπαίοι αστρονόμοι ανακάλυψαν μια τεράστια ζώνη ραδιο-εκπομπών, μήκους δέκα εκατομμυρίων ετών φωτός, η οποία σαν γέφυρα συνδέει δύο σμήνη γαλαξιών που αργά οδεύουν σε σύγκρουση μεταξύ τους. Το φαινόμενο αποδίδεται στην ύπαρξη ενός διαγαλαξιακού μαγνητικού πεδίου, η πρώτη φορά που ανακαλύπτεται ένα τέτοιο φαινόμενο και σε τέτοια κλίμακα στο σύμπαν.

Όπως γράφει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, η ανακάλυψη, η οποία έγινε με χρήση της διάταξης ραδιοτηλεσκοπίων LOFAR (Low-Frequency Array) με έδρα την Ολλανδία, που περιλαμβάνει 25.000 κεραίες διάσπαρτες σε 51 τοποθεσίες, παρουσιάστηκε στο περιοδικό "Science" από τους ερευνητές, με επικεφαλής την αστρονόμο Φεντερίκα Γκοβόνι του Εθνικού Ινστιτούτου Αστροφυσικής στο Κάλιαρι της Ιταλίας.

Το εν λόγω διαστημικό παρατηρητήριο, που ειδικεύεται στην ανίχνευση μεγάλων χαμηλής συχνότητας ραδιοκυμάτων, εντόπισε μια περίεργη ραδιο-γέφυρα ανάμεσα στα σμήνη γαλαξιών Abel 0399 και Abell 0401, τα οποία απέχουν περίπου δέκα εκατομμύρια έτη φωτός μεταξύ τους, αλλά πλησιάζουν συνεχώς, καθώς βρίσκονται σε φάση σταδιακής συγχώνευσης τους.

Γαλαξίας - Abell 0399 - Abell 0401

Οι αστρονόμοι ανέφεραν ότι η ραδιο-γέφυρα οφείλεται σε ηλεκτρόνια που έχουν επιταχυνθεί και κινούνται πολύ γρήγορα (η λεγόμενη ακτινοβολία συγχρότρου που γίνεται ορατή ως ραδιο-εκπομπές), το οποίο εκτείνεται από το ένα γαλαξιακό σμήνος μέχρι το άλλο. Είναι η πρώτη φορά που εντοπίζεται ένα μαγνητικό πεδίο να απλώνεται τόσο πολύ ανάμεσα σε δύο σμήνη γαλαξιών και εγείρεται το ερώτημα αφενός κατά πόσο αυτό είναι κάτι σπάνιο ή κοινό στο σύμπαν και αφετέρου ποια είναι η πηγή της προέλευσης των ηλεκτρονίων.

Οι αστρονόμοι θα ψάξουν πλέον και για άλλες μεγάλες ραδιο-γέφυρες και μαγνητικά πεδία ανάμεσα σε γαλαξιακά σμήνη, αλλά δεν περιμένουν να βρουν πολλά πράγματα, έως ότου τεθεί σε λειτουργία το SKA (Square Kilometer Array), η μεγαλύτερη διάταξη τηλεσκοπίων στον κόσμο.

Τα σμήνη γαλαξιών περιέχουν δεκάδες ή εκατοντάδες γαλαξίες, τεράστιες ποσότητες καυτών αερίων και σκοτεινής ύλης. Είναι οι πιο μεγάλες βαρυτικές δομές στο σύμπαν και μεγαλώνουν σταδιακά έλκοντας κοντά τους και απορροφώντας μικρότερες δομές.

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορίαΣυρία: Σε θέσεις μάχης τα τουρκικά στρατεύματα και οι δυνάμεις του ΆσαντΣήμερα 17:35 | Ειδήσεις

Φόβοι για γενικευμένη σύρραξη. Η Τουρκία δεν θα υποχωρήσει, διαμηνύει ο Ερντογάν. Κυρώσεις σε βάρος της Άγκυρας ετοιμάζουν ΕΕ και ΗΠΑ.

Αποστολή ΑΝΤ1 στα σύνορα Τουρκίας-Συρίας: Μαίνονται οι μάχες (βίντεο)Σήμερα 19:39 | Ειδήσεις

Ο Νικόλας Βαφειάδης μεταδίδει τις τελευταίες εξελίξεις από την πρώτη γραμμή του πυρός. Το παρασκήνιο της συμφωνίας Κούρδων-Άσαντ.

ΕΕ: Κυρώσεις στην Τουρκία λόγω των γεωτρήσεων στην κυπριακή ΑΟΖΣήμερα 15:45 | Ειδήσεις

Στην προετοιμασία «περιοριστικών μέτρων» προχωράει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Τι αποφάσισαν οι υπουργοί Εξωτερικών της ΕΕ.

Τραγωδία σε παιδικό σταθμό: Αγοράκι 2,5 ετών πνίγηκε από τροφήΣήμερα 16:00 | Ειδήσεις

Πατέρας του άτυχου παιδιού είναι ένας αστυνομικός. Τι αναφέρει η ανακοίνωση της Ένωσης Αστυνομικών Υπαλλήλων Νοτιοανατολικής Αττικής.

Eurobank: εγκαίνια στο νέο κτίριο Περιφερειακής Αγοράς Δωδεκανήσου22:08Σοφία Βόσσου: Δεν κάνω σεξ εδώ και 4 χρόνια, έχω γίνει “καλόγρια” (βίντεο)21:55“Μπλόκο” στον ελλιμενισμό του Open Arms (βίντεο)21:42Χειροπέδες σε ληστή της σπείρας των χρηματοκιβωτίων (βίντεο)21:29Ταύρος καρφώνει με τα κέρατα του ταυρομάχο! (εικόνες)21:16Οινούσσες: Συγκλονίζουν οι περιγραφές στον ΑΝΤ1 των διασωθέντων από το ναυάγιο (βίντεο)21:03Ζάκυνθος: Εθελοντές καθάρισαν το “Ναυάγιο” και χόρεψαν “Ζορμπά” (βίντεο)20:50Καλεντερίδης στον ΑΝΤ1: τα σχέδια του Ερντογάν και η στάση του Πούτιν (βίντεο)20:38Εθνική Τράπεζα: “Πρωτοβουλία 1821-2021” - Η ιστορία έμπνευση για το μέλλον20:26Συρία: Στην πρώτη γραμμή του μετώπου οι Κούρδισσες μαχήτριες (βίντεο)20:14Αποστολή ΑΝΤ1 στα σύνορα Τουρκίας-Συρίας: Μαίνονται οι μάχες (βίντεο)20:02Με επενδυτές για ενέργεια και τηλεπικοινωνίες συναντήθηκε ο Μητσοτάκης19:50Συνταγματική η διαμεσολάβηση αποφάσισαν οι δικαστές19:37ΣΕΒ: προς τη λάθος κατεύθυνση οι φοροελαφρύνσεις19:24Τα “πράσινα” ζητήματα της συνάντησης Μητσοτάκη - WWF Ελλάς19:11Σαμοθράκη: Δέσμη μέτρων για την τουριστική ανάπτυξη του νησιού18:59“Αερομαχίες” με οπλισμένα μαχητικά στο Αιγαίο18:47Συρία: Σε θέσεις μάχης τα τουρκικά στρατεύματα και οι δυνάμεις του Άσαντ18:35“Γιούκερμαν” ξανά στο θέατρο Πορεία (εικόνες)18:22Εκστρατεία ενημέρωσης για τον αντιγριπικό εμβολιασμό από ΠΦΣ και ΕΣΗΕΑ (βίντεο)18:10