Ειδήσεις /Τεχνολογία - ΕπιστήμηΔημοσίευση: 08 Ιουνίου 2019 14:33

Ανακαλύφθηκε τεράστια “ραδιο-γέφυρα” που ενώνει σμήνη γαλαξιών (εικόνες)

Οι επιστήμονες από την Ευρώπη εντόπισαν για πρώτη φορά στην Ιστορία μια τέτοια παράξενη «γέφυρα».

Γαλαξίας - Abell 0399 - Abell 0401

Ευρωπαίοι αστρονόμοι ανακάλυψαν μια τεράστια ζώνη ραδιο-εκπομπών, μήκους δέκα εκατομμυρίων ετών φωτός, η οποία σαν γέφυρα συνδέει δύο σμήνη γαλαξιών που αργά οδεύουν σε σύγκρουση μεταξύ τους. Το φαινόμενο αποδίδεται στην ύπαρξη ενός διαγαλαξιακού μαγνητικού πεδίου, η πρώτη φορά που ανακαλύπτεται ένα τέτοιο φαινόμενο και σε τέτοια κλίμακα στο σύμπαν.

Όπως γράφει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, η ανακάλυψη, η οποία έγινε με χρήση της διάταξης ραδιοτηλεσκοπίων LOFAR (Low-Frequency Array) με έδρα την Ολλανδία, που περιλαμβάνει 25.000 κεραίες διάσπαρτες σε 51 τοποθεσίες, παρουσιάστηκε στο περιοδικό "Science" από τους ερευνητές, με επικεφαλής την αστρονόμο Φεντερίκα Γκοβόνι του Εθνικού Ινστιτούτου Αστροφυσικής στο Κάλιαρι της Ιταλίας.

Το εν λόγω διαστημικό παρατηρητήριο, που ειδικεύεται στην ανίχνευση μεγάλων χαμηλής συχνότητας ραδιοκυμάτων, εντόπισε μια περίεργη ραδιο-γέφυρα ανάμεσα στα σμήνη γαλαξιών Abel 0399 και Abell 0401, τα οποία απέχουν περίπου δέκα εκατομμύρια έτη φωτός μεταξύ τους, αλλά πλησιάζουν συνεχώς, καθώς βρίσκονται σε φάση σταδιακής συγχώνευσης τους.

Γαλαξίας - Abell 0399 - Abell 0401

Οι αστρονόμοι ανέφεραν ότι η ραδιο-γέφυρα οφείλεται σε ηλεκτρόνια που έχουν επιταχυνθεί και κινούνται πολύ γρήγορα (η λεγόμενη ακτινοβολία συγχρότρου που γίνεται ορατή ως ραδιο-εκπομπές), το οποίο εκτείνεται από το ένα γαλαξιακό σμήνος μέχρι το άλλο. Είναι η πρώτη φορά που εντοπίζεται ένα μαγνητικό πεδίο να απλώνεται τόσο πολύ ανάμεσα σε δύο σμήνη γαλαξιών και εγείρεται το ερώτημα αφενός κατά πόσο αυτό είναι κάτι σπάνιο ή κοινό στο σύμπαν και αφετέρου ποια είναι η πηγή της προέλευσης των ηλεκτρονίων.

Οι αστρονόμοι θα ψάξουν πλέον και για άλλες μεγάλες ραδιο-γέφυρες και μαγνητικά πεδία ανάμεσα σε γαλαξιακά σμήνη, αλλά δεν περιμένουν να βρουν πολλά πράγματα, έως ότου τεθεί σε λειτουργία το SKA (Square Kilometer Array), η μεγαλύτερη διάταξη τηλεσκοπίων στον κόσμο.

Τα σμήνη γαλαξιών περιέχουν δεκάδες ή εκατοντάδες γαλαξίες, τεράστιες ποσότητες καυτών αερίων και σκοτεινής ύλης. Είναι οι πιο μεγάλες βαρυτικές δομές στο σύμπαν και μεγαλώνουν σταδιακά έλκοντας κοντά τους και απορροφώντας μικρότερες δομές.

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορίαΚορονοϊός: νέο ρεκόρ διασωληνωμένων και 2411 νέα κρούσματαΧθες 17:12 | Ειδήσεις

Ασφυκτική παραμένει η πίεση στο ΕΣΥ από τις συνεχείς εισαγωγές ασθενών. Ανησυχία για τον υψηλό αριθμό διασωληνωμένων.

Κυψέλη - πλατεία Αγίου Γεωργίου: Μάζεψαν 50 σακούλες σκουπίδια μετά από κορονοπάρτιΧθες 15:40 | Ειδήσεις

Ακολούθησε η σάρωση και απολύμανση της πλατείας, των γύρω δρόμων και των πεζοδρομίων. Δείτε το πριν και το μετά...

Δολοφονία Καραϊβάζ: προσεκτικά σχεδιασμένο το χτύπημα - άφαντη η μηχανήΧθες 19:56 | Ειδήσεις

Μυστήριο παραμένει η ταυτότητα των δραστών, ενώ άφαντη είναι η μοτοσικλέτα που χρησιμοποίησαν για τη δολοφονία του Γιώργου Καραϊβάζ.

​Κηδεία Πρίγκιπα Φιλίππου: “αντίο” με τιμές στον “παππού του βρετανικού έθνους”Χθες 19:07 | Ειδήσεις

Ο πρίγκιπας Φίλιππος οδηγήθηκε στην τελευταία του κατοικία σε μία λιτή τελετή με όλες τις τιμές. Η ελληνική σημαία, το Land Rover και η συγκινητική φωτογραφία.

Ισπανικός Εμφύλιος: Ο τελευταίος μεγάλος “θησαυρός” φωτογραφιών23:59Επαγγελματίες: Απαλλαγή καταβολής μισθωμάτων23:50“Γειτονιές στο πιάτο”: Ο Δημήτρης Σκαρμούτσος στην Ηλιούπολη (εικόνες)23:38Σύνδρομο Άπνοιας Ύπνου: Αλματώδης αύξηση των πασχόντων 23:25“Η Φάρμα”: Ο παίκτης που κέρδισε την ατομική ασυλία και οι δύο μονομάχοι23:12Φωτιές σε σπίτια σε Αθήνα και Νέα Ερυθραία22:59FA Cup: Πιστή η Τσέλσι στο “ραντεβού” του τελικού22:46Κηδεία Πρίγκιπα Φιλίππου: Το χειρόγραφο σημείωμα της Μέγκαν Μαρκλ22:33Τροχαίο στη Γαύδο: Απαντήσεις ζητάει η μητέρα της Κορίνας 22:21Ταρώ: Βοηθούν στη καταπολέμηση του άγχους και της κατάθλιψης; Τι λένε Αμερικανοί επιστήμονες22:09Περίπου 5.200 τόνοι εξωγήινης σκόνης πέφτουν στη Γη κάθε χρόνο21:57Κηδεία Πρίγκιπα Φιλίππου: Χάρι και Ουίλιαμ αποχώρησαν μαζί21:45Βόλος - ΠΑΣ Γιάννινα: Ισοπαλία στο Πανθεσσαλικό21:33Ελληνοτουρκική φιλία με φόντο ένα ελληνικό ζαχαροπλαστείο21:20Ισχυρός σεισμός ανάμεσα σε Κω και Τήλο21:08Μεγάλη φωτιά στη Σάμο20:55“French Water”: Η ταινία μικρού μήκους για τον Saint Laurent 20:42“Σύλληψη” διαρρηκτών από... κάμερα περιπτέρου (βίντεο)20:30Τι δείχνει η εμφάνισή σου για την υγεία σου20:17Κηδεία Πρίγκιπα Φιλίππου: “αντίο” με τιμές στον “παππού του βρετανικού έθνους”20:04