Ειδήσεις /Τεχνολογία - ΕπιστήμηΔημοσίευση: 07 Ιουνίου 2019 19:29

Η Ελλάδα θα “βαφτίσει” το δικό της... άστρο

Που μπορείτε να ψηφίσετε για το όνομα του άστρου που “υιοθέτησε” η χώρα μας…

ΑΣΤΡΑ - ΟΝΟΜΑΤΟΔΟΣΙΑ

“Νονοί” των άστρων…

Η Διεθνής Αστρονομική Ένωση (IAU) ξεκίνησε διεθνή εκστρατεία, η οποία δίνει το δικαίωμα σε πολλές χώρες να δώσουν όνομα σε ένα επιλεγμένο εξωπλανήτη και στο μητρικό άστρο του. Η Ελλάδα είναι μια από τις χώρες που συμμετέχει στην «υιοθεσία» και στα «βαφτίσια».

Με αφορμή τον εορτασμό των 100 ετών από την ίδρυση της το 1919 (η Ελλάδα ήταν ένα από τα πέντε πρώτα ιδρυτικά μέλη της), η IAU -η οποία έχει ως μέλη της περισσότερους από 13.500 επαγγελματίες αστρονόμους σε πάνω από 100 χώρες- οργάνωσε την πρωτοβουλία "NameExoWorlds" (Ονομάστε τους Εξω-Κόσμους). Σχεδόν 100 χώρες -μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα- έχουν ήδη αποφασίσει να οργανώσουν μια εθνική καμπάνια που θα δώσει στο κοινό την ευκαιρία να ψηφίσει. Απώτερος στόχος της IAU είναι να ανοίξουν οι ορίζοντες των ανθρώπων για τη θέση μας στο σύμπαν και για την πιθανότητα άλλων πολιτισμών σε άλλους πλανήτες.

Οι αστρονόμοι -24 χρόνια μετά την ανακάλυψη του πρώτου εξωπλανήτη- έχουν πλέον ανακαλύψει περίπου 4.000 εξωπλανήτες και πλανητικά συστήματα γύρω από κοντινά και πιο μακρινά άστρα. Μερικοί πλανήτες είναι μικροί και βραχώδεις σαν τη Γη, ενώ άλλοι είναι αέριοι γίγαντες σαν το Δία. Οι επιστήμονες εκτιμούν πλέον ότι τα περισσότερα άστρα στο σύμπαν έχουν πλανήτες γύρω τους. Το γεγονός αυτό σημαίνει ότι υπάρχει ένας...αστρονομικός αριθμός πλανητών, κάτι που καθιστά πιθανή την ύπαρξη εξωγήινης ζωής (ίσως και νοήμονος).

Η Διεθνής Αστρονομική Ένωση είναι ο αρμόδιος διεθνής φορέας για την επίσημη ονοματοδοσία των ουρανίων σωμάτων. Η πρώτη καμπάνια NameExoWorlds, που είχε πραγματοποιηθεί το 2015, είχε «βαφτίσει» 31 εξωπλανήτες σε 19 πλανητικά συστήματα. Τώρα, για δεύτερη φορά, η Ένωση προσφέρει σε κάθε ενδιαφερόμενη χώρα την ευκαιρία να ονομάσει το «δικό της» πλανητικό σύστημα, που θα αποτελείται από ένα άστρο και ένα συνοδό εξωπλανήτη. Η αρμόδια επιτροπή της IAU μοίρασε ένα σύστημα άστρου-εξωπλανήτη σε κάθε ενδιαφερόμενη χώρα, φροντίζοντας το άστρο κάθε χώρας να είναι ορατό από τη συγκεκριμένη χώρα και επαρκώς φωτεινό για να μπορεί να παρατηρηθεί με μικρά τηλεσκόπια. Έχουν επιλεχθεί για ονοματοδοσία επιβεβαιωμένοι εξωπλανήτες, οι περισσότεροι των οποίων ανακαλύφθηκαν από επίγεια τηλεσκόπια έως το 2012, ώστε να έχουν μεσολαβήσει αρκετά χρόνια για τη μελέτη τους. Είναι πιθανό ότι πολλά από αυτά τα πλανητικά συστήματα έχουν και άλλους εξωπλανήτες, που θα ανακαλυφθούν στο μέλλον.

Σε κάθε χώρα έχει δημιουργηθεί μια εθνική επιτροπή για να αναλάβει τη διαδικασία της ονοματοδοσίας σε εθνικό επίπεδο, φροντίζοντας για τη συμμετοχή του κοινού. Η ψηφοφορία θα λάβει χώρα μεταξύ Ιουνίου και Νοεμβρίου και η επισημοποίηση κάθε ονόματος που θα επιλεγεί από κάθε χώρα, καθώς και ο τελικός κατάλογος με τα νέα ονόματα των εξωπλανητών και των άστρων τους, θα γνωστοποιηθεί από την IAU φέτος το Δεκέμβριο. Τα επιλεχθέντα ονόματα θα χρησιμοποιούνται πλέον παράλληλα με τα υφιστάμενα επιστημονικά.

Στην Ελλάδα έχουν «κληρωθεί» το άστρο ΗΑΤ-Ρ-42, ένας κίτρινος νάνος αστέρας της Κύριας Ακολουθίας, φασματικού τύπου G (όπως και ο Ήλιος), ο οποίος είναι ορατός από το ημισφαίριο μας στον αστερισμό της Ύδρας, σε απόσταση 1.458 ετών φωτός από τη Γη (ένα έτος φωτός ισούται με 9,5 τρισεκατομμύρια χιλιόμετρα περίπου), καθώς και ο εξωπλανήτης του ΗΑΤ-Ρ-42b, ο οποίος ανακαλύφθηκε το 2012. Πρόκειται για ένα αέριο γίγαντα πλανήτη με μάζα παρόμοια του Δία, ο οποίος χρειάζεται 4,64 μέρες (η διάρκεια του έτους του) για να κάνει μια κυκλική πλήρη περιφορά γύρω από το μητρικό άστρο του, από το οποίο απέχει 0,057 αστρονομικές μονάδες.

Πρόεδρος της δεκαμελούς εθνικής επιτροπής της πρωτοβουλίας Name ExoWorlds στην Ελλάδα είναι ο ομότιμος καθηγητής αστροφυσικής Κανάρης Τσίγκανος του Τμήματος Φυσικής του Πανεπιστημίου Αθηνών, ο οποίος έχει διατελέσει διευθυντής του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών (2011-16) και είναι σήμερα υπεύθυνος επικοινωνίας της IAU στην Ελλάδα για τα 100 χρόνια από την ίδρυσή της.

Όπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, «η ευκαιρία να ‘υιοθετήσουμε' και να ‘βαφτίσουμε' στην Ελλάδα ένα νέο πλανητικό σύστημα, είναι ιδιαίτερα σημαντική, επειδή ο Ελληνικός πολιτισμός, η Ελληνική γλώσσα και η Ελληνική μυθολογία έχουν χρησιμοποιηθεί κατά κόρον από την Διεθνή Επιστημονική Ένωση για την ονοματοδοσία των ουρανίων σωμάτων, όπως όλων των πλανητών και των μεγαλύτερων αστεροειδών του πλανητικού μας συστήματος».

Ο κ.Τσίγκανος τόνισε ότι «υπολογίζοντας, με τις πλέον συντηρητικές προβλέψεις, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι στον Γαλαξία μας πρέπει να υπάρχουν τουλάχιστον περί τα 50 δισεκατομμύρια πλανήτες. Έστω ότι στο ένα χιλιοστό εξ αυτών, δηλαδή σε 50 εκατομμύρια κόσμους, μπορεί να υπάρχουν συνθήκες παρόμοιες με αυτές της Γης. Επομένως, ακόμη και με τις πιο συντηρητικές προβλέψεις, στο Σύμπαν των περίπου 100 δισεκατομμυρίων γαλαξιών θα πρέπει να υπάρχουν πολλά δισεκατομμύρια τρισεκατομμυρίων παρόμοιοι της Γης πλανήτες. Κάποιοι θα φιλοξενούν περισσότερο αναπτυγμένους πολιτισμούς από εμάς και κάποιοι λιγότερο. Τυχόν επικοινωνία με ένα τέτοιο ανεπτυγμένο πολιτισμό θα είναι η μεγαλύτερη ανακάλυψη που θα έχει γίνει ποτέ εδώ στη Γη - ίσως με απρόβλεπτες συνέπειες..!»

Η Ελληνική Επιτροπή προτρέπει να γίνουν προτάσεις με ονόματα από την πλούσια ελληνική ιστορία, τον ελληνικό πολιτισμό και την μυθολογία μας. Από τα ονόματα που θα προταθούν, θα επιλεγεί με ψηφοφορία το τελικό, το οποίο και θα σταλεί στην IAU για να αποτελέσει την επίσημη ονομασία του νέου αυτού πλανητικού συστήματος από την Ελλάδα.

Ο διαγωνισμός στην Ελλάδα θα είναι ανοικτός από σήμερα και μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου για όλους μέσω της ιστοσελίδας:

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορίαΚαταγγελίες πυρόπληκτων στον ΑΝΤ1: δεν έχουμε πρόσβαση σε δωρεάν φάρμακα (βίντεο)Σήμερα 10:09 | Ειδήσεις

Απίστευτο κι όμως ελληνικό!  Χωρίς φάρμακα οι εγκαυματίες στο Μάτι, καθώς θεωρούνται καλλυντικά. Συγκαλεί εκτάκτως το Ανώτατο Υγειονομικό Συμβούλιο ο Κικίλιας.

Κεραμέως: επιστρέφει η ελάχιστη βάση εισαγωγής στα πανεπιστήμιαΣήμερα 15:03 | Ειδήσεις

Τι είπε για τις αλλαγές στην Ανώτατη Εκπαίδευση, την βάση εισαγωγής και τους αιώνιους φοιτητές. Πως μειώνονται οι αποσπάσεις εκπαιδευτικών.

Οι μειώσεις στον ΕΝΦΙΑ (παραδείγματα) Σήμερα 12:07 | Ειδήσεις

Στην μείωση του ΕΝΦΙΑ από φέτος προχωρά η κυβέρνηση. Αναλυτικά παραδείγματα με τις μειώσεις φόρων στα ακίνητα.

Πατέρας δολοφόνου της Αμερικανίδας βιολόγου: πεθαίνουμε κάθε μέρα, όπως και η οικογένεια της ΣούζανΣήμερα 16:37 | Ειδήσεις

«Συγγνώμη» από την οικογένεια του θύματος ζητά ο ιερέας πατέρας του 27χρονου, ο οποίος υψώνει ασπίδα για τους Κρητικούς.

Φωτιά στην Ξάνθη17:12Ο Τσίπρας ζήτησε “σταθερά και σαφή μηνύματα” των ΗΠΑ προς την Άγκυρα17:00Παυλόπουλος: ο απόδημος Ελληνισμός ειναι εθνικό κεφάλαιο16:46Πατέρας δολοφόνου της Αμερικανίδας βιολόγου: πεθαίνουμε κάθε μέρα, όπως και η οικογένεια της Σούζαν16:33Μεγάλη φωτιά στα Δολιανά16:20Παναγιωτόπουλος: το ακονισμένο ξίφος και η “πίεση” για αύξηση της θητείας16:07Κλήρωση Europa League: Οι αντίπαλοι για ΑΕΚ, Άρη, Ατρόμητο και Ολυμπιακό15:53Κλήρωση Eurobasket 2021: Οι αντίπαλοι της Εθνικής Ελλάδας15:40Πέθανε ο Νίκος Μήλας15:28Δίκη Χρυσής Αυγής: Τι έδειξε το στίγμα του κινητού του Ρουπακιά 15:15Κεραμέως: επιστρέφει η ελάχιστη βάση εισαγωγής στα πανεπιστήμια15:03Στο λιμάνι του Βόλου το περίφημο “Club Med 2”14:50Εντοπίστηκε υποβρύχιο που είχε εξαφανισθεί πριν 50 χρόνια!14:37Τσαβούσογλου: αντίμετρα αν οι ΗΠΑ προχωρήσουν σε κυρώσεις για τους S-40014:25Ομηρία μεταναστών στην Θεσσαλονίκη (εικόνα)14:12Πέτσας: έρχεται και τρίτο νομοσχέδιο-”έκπληξη”14:00Μήνυμα Δένδια στην Τουρκία: δεν δεχόμαστε απειλές πολέμου13:47Απειλεί η Τουρκία: αν ανοίξουμε τα σύνορα η Ευρώπη θα καταρρεύσει13:33Κλήρωση Champions League: Οι αντίπαλοι για ΠΑΟΚ και Ολυμπιακό13:20Νεκρός κρατούμενος σε αιματηρή συμπλοκή στις φυλακές Αγυιάς13:07