“Παγώνει” η έξοδος στις αγορές
Προς αναβολή βαίνει η έξοδος της χώρας στις αγορές, αφού η έκδοση ομολόγων από τον ΟΔΔΗΧ, δεν μπορεί να γίνει άμεσα, δεδομένου ότι η αναταραχή στις διεθνείς αγορές, με φόντο τον εμπορικό πόλεμο ΗΠΑ-Κίνας σε συνδυασμό με το πακέτο παροχών που εξήγγειλε η κυβέρνηση, αλλά κυρίως την απόπειρα έμμεσης «μονομερούς» μείωσης των στόχων πρωτογενών πλεονασμάτων στο 2,5% του ΑΕΠ αντί για 3,5% από το 2020, ασκούν έντονες πιέσεις στις αποδόσεις των ελληνικών τίτλων, με το δεκαετές να ξεπερνά και πάλι το 3,5%.
Είναι γεγονός ότι παράγοντες της αγοράς συμφωνούν πως θα ήταν «τρέλα» στις δεδομένες συνθήκες να επιχειρήσει ο Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους νέα έκδοση ομολόγων, όπως είναι γνωστό ότι σχεδίαζε με ορίζοντα υλοποίησης έως το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου. Εκτός κι αν μεσολαβήσει ένα θαύμα. Οι διαπραγματευτικοί δίαυλοι κυβέρνησης - θεσμών παραμένουν ανοιχτοί.
Επί του παρόντος, το μέτωπο το οποίο έχει ανοίξει η κυβέρνηση με τους θεσμούς έχει περισσότερες πιθανότητες να διευρυνθεί περαιτέρω παρά να κλείσει. Η προοπτική των ευρωεκλογών έχει κρατήσει τις αντιδράσεις των ευρωπαϊκών θεσμών συγκρατημένες, όχι όμως αυτές του ΔΝΤ και των αγορών.
Εκτός Λογιστικών Προτύπων το σχέδιο της Κυβέρνησης για χρήση ταμειακών διαθεσίμων
Δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν τα ταμειακά προκειμένου να καλυφθούν ενδεχόμενα μελλοντικά ελλείμματα του Προϋπολογισμού. «Δεν μπορείς με ταμειακά διαθέσιμα να καλύψεις έλλειμμα. Είναι λάθος. Πολύ απλά δεν γίνεται» επισημαίνει πηγή με μακρά εμπειρία στους κανόνες λειτουργίας του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, επιμένοντας ότι αυτά τα «περισσεύματα» είναι λογιστικές εγγραφές παρελθόντων ετών. Πέρα από αυτό, όλο αυτό το «μαξιλάρι» έχει συνυπολογιστεί στην Ανάλυση Βιωσιμότητας του Χρέους (DSA) του 2018, προκειμένου να βγουν όλες οι παράμετροι, δηλαδή με λίγα λόγια έχει προσμετρηθεί στην απομείωση του Χρέους.
Σήμερα, πέρα από τα 13 δισ ευρώ που παραμένουν εκτός της Τράπεζας της Ελλάδας, στον Ειδικό Λογαριασμό που τηρείται στην ΤτΕ, υπάρχουν περίπου 34 δισ ευρώ. Από αυτά, τα 15,7 δισ ευρώ είναι το περιβόητο cash buffer του ESM που είναι κλειδωμένο, κοινώς δεν αγγίζεται από κανέναν, κάτι που επεσήμανε, άλλωστε, ο Πρωθυπουργός στο Ζάππειο. Από τα υπόλοιπα, περίπου 12 δισ ευρώ προέρχονται από φορείς της Γενικής Κυβέρνησης και τα υπόλοιπα 6 δισ είναι από τα περισσεύματα των πλεονασμάτων, τις εκδόσεις των ομολόγων και υπόλοιπα δανείων του ESM. Σε κάθε περίπτωση, βρίσκονται στην ίδια ακριβώς δεξαμενή.
Μπορεί να ανοίξει ένας νέος υπολογαριασμός από αυτά τα διαθέσιμα; Φυσικά και μπορεί. Ωστόσο, αυτό δεν αλλάζει το γεγονός ότι η χρήση είναι πολύ συγκεκριμένη και αφορά μόνο στην απομείωση του Χρέους και σε καμία περίπτωση την κάλυψη ενδεχόμενων ελλειμμάτων.
Ποιά είναι η ορθολογική οδός; Μια πολιτική απόφαση σε επίπεδο Eurogroup ! Η αλήθεια είναι ότι έδαφος για τέτοιου είδους διαπραγμάτευση φαίνεται να υπάρχει, καθώς αναγνωρίζεται το ανεδαφικό και το ανούσιο αυτών των πολύ υψηλών και αντιαναπτυξιακών πλεονασμάτων. Όπως σημειώνουν πηγές με άμεση γνώση τέτοιων συζητήσεων, αυτή η διαπραγμάτευση θα χρειαστεί για να ωριμάσει τουλάχιστον 6 με 12 μήνες.
Ο Πίτερ Ντόλμαν, επικεφαλής της αποστολής του ΔΝΤ στην Αθήνα, μιλώντας χθες σε συνέδριο του Οικονομικού Επιμελητηρίου εξέφρασε την αντίδρασή του Ταμείου μετά τις κυβερνητικές ανακοινώσεις. Το πρακτορείο Reuters επικαλούμενο τρεις Ευρωπαίους αξιωματούχους κατέγραφε ανησυχία στο ευρωπαϊκό επίπεδο. «Οι προτάσεις Τσίπρα συνιστούν την εκδοχή δημοσιονομικής χαλάρωσης, η οποία συναρτάται με την πολιτική και για την οποία ανησυχούσαμε στις αναλύσεις βιωσιμότητας χρέους», δήλωσε στο πρακτορείο μία πηγή. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι πλέον έντονες αντιδράσεις εντοπίζονται στους κόλπους του ESM.