LATEST NEWS
 
Ειδήσεις /ΠολιτισμόςΔημοσίευση: 23 Φεβρουαρίου 2019 21:51

“Οι Στοιχειωμένοι” του Δημήτρη Μαραμή, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Ο συνθέτης εξηγεί γιατί και πως αριστουργηματικά δημοτικά τραγούδια και θρύλοι της ελληνικής παράδοσης παίρνουν την μορφή μιούζικαλ!

Δημήτρης Μαραμής - Οι στοιχειωμένοι

Για πρώτη φορά στην ιστορία του ελληνικού μουσικού θεάτρου γίνονται μιούζικαλ τα αριστουργηματικά ελληνικά δημοτικά τραγούδια  «Το Γιοφύρι της Άρτας» και του «Νεκρού Αδελφού». Μάλιστα, συμπληρώνονται ως τριλογία από τον ζωντανό έως και σήμερα θρύλο της Άμφισσας, το «Στοιχειό της Χάρμαινας», σε ποίηση του Σωτήρη Τριβιζά και σε σκηνοθεσία του Θάνου Παπακωνσταντίνου.

Εκεί που η παράδοση συναντά την σύγχρονη πραγματικότητα και πίσω.. Η ιδέα του συνθέτη Δημήτρη Μαραμή θα ταξιδέψει στην σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών για δύο παραστάσεις 28 Φεβρουαρίου και 1 Μαρτίου.

Έπειτα από την επιτυχία της πρωτοποριακής σύνθεσης του «Ερωτόκριτου», γυρίζει σελίδα στα ελληνικά δημοτικά τραγούδια και σε εκείνη την ελληνική προφορική παράδοση, που τελικά αποδεικνύεται ένα τεράστιο πνευματικό εργαλείο.

Λόγος, μνήμες, υψηλή ποιότητα και αυθεντικότητα σε συνδυασμό με ξύλινα και χάλκινα πνευστά τα οποία συνάδουν με το διονυσιακό και παγανιστικό ήχο της υπαίθρου. Αυτή την φορά, εμπνέεται από την ανατολική Ευρώπη, τα Βαλκάνια και την Μεσόγειο, γεννώντας ένα πρωτότυπο και προσωπικό μουσικό ιδίωμα, που υπηρετεί την δραματουργία της κάθε ιστορίας.

Είναι ένα έργο που αποτελεί μία τεράστια γέφυρα ανάμεσα στο τότε και το τώρα, στην σύγχρονη και την παλιότερη εποχή! Λίγο πριν την πρεμιέρα, ο συνθέτης Δημήτρης Μαραμής ανοίγει τα χαρτιά του για τους «Στοιχειωμένους», στην Κατερίνα Καρσιώτη…

Δημήτρης Μαραμής - Οι στοιχειωμένοι

Τι σας ώθησε να εντρυφήσετε στα ελληνικά δημοτικά τραγούδια και να τα μετατρέψετε σε μιούζικαλ, συνθήκη πρωτόγνωρη στην  ιστορία του μουσικού θεατρικού γίγνεσθαι; 

Ο λόγος. Η υψηλή ποιητική τέχνη που σμιλεύτηκε από την προφορική παράδοση ενός λαού που είχε την τύχη να έχει ως πνευματικό εργαλείο έκφρασης την ελληνική γλώσσα. Η συγκινησιακή δύναμη και η δραματουργική ένταση αυτών των στίχων των δύο δημοτικών τραγουδιών "Του Γιοφυριού της Άρτας" και "Του νεκρού αδελφού" μέσα από την εκρηκτική δυναμική του ιαμβικού δεκαπεντασύλλαβου, με οδήγησαν να τολμήσω το συνθετικό εγχείρημα.

Μετά την επιτυχία της πρωτοποριακής σύνθεσης του "Ερωτόκριτου" και οδεύοντας στο επόμενο έργο, μήπως μιλάμε πια για μία ολωσδιόλου διαφορετική οπτική και σελίδα στο χώρο της μουσικοθεατρικής σκηνής; 

Δεν ξέρω αν μιλάμε για μία ολωσδιόλου διαφορετική οπτική και σελίδα στο εγχώριο μουσικό θέατρο, αλλά σίγουρα μιλάμε για το προσωπικό μου στίγμα ως συνθέτη όσον αφορά τη συγκεκριμένη φόρμα. Καταθέτω το δεύτερο μου πόνημα πάνω σε αυτό που βάφτισα σύγχρονο ελληνικό μιούζικαλ που είναι ένα υβρίδιο μεταξύ όπερας και μιούζικαλ, που δεν έχει καμία σχέση με το αγγλικό ή αμερικάνικο αντίστοιχα και που βασίζεται στην ελληνική γραμματεία και πιο συγκεκριμένα σε υψηλή άφθαρτη ποίηση που έχει γραφτεί ή διαδοθεί προφορικά εδώ κι αιώνες.

Tα στοιχεία εκείνα των συγκεκριμένων αριστουργηματικών έργων που θέλατε να φωτίσετε από μία διαφορετική σκοπιά, φαντάζομαι, κάτω από την δημιουργική ομπρέλα των "Στοιχειωμένων"... 

Η τριλογία των "Στοιχειωμένων" για εμένα είναι ένα είδος μύησης κι εξορκισμού του ίδιου του θανάτου. Όλα οδηγούν στη νίκη μίας άνοιξης, μία αναγέννησης, μία ανάστασης. Είναι μία τελετουργία που τα πράγματα βρίσκουν το αληθινό τους όνομα.

Δημήτρης Μαραμής - Οι στοιχειωμένοι

Γίνεται λόγος λοιπόν για ένα έργο που γεννήθηκε κάτω από την συνθήκη της σύζευξης  των ελληνικών δημοτικών τραγουδιών / έργων ..Θεωρείτε ότι στο σύγχρονο εικαστικό και καλλιτεχνικό γίγνεσθαι ξεχνάμε λίγο την παράδοση από την οποία μπορούμε να αντλήσουμε ποικίλα στοιχεία, τα οποία αυτομάτως αναγεννιούνται και συνδέονται με το τώρα;

Στο συγκεκριμένο έργο δεν με ενδιαφέρει η παράδοση σε πρώτο πλάνο. Η ποιητική του λόγου, η γλώσσα, η αμεσότητα, το βάθος των συγκεκριμένων στίχων είναι που με ενέπνευσε και που με καίει ως δημιουργικό άνθρωπο. Η παράδοση δεν μένει τελείως απ' έξω αλλά έρχεται μετά και διακριτικά. Φυσικά και μπορούμε να αντλήσουμε στοιχεία από εκεί. Αλλά δεν είναι ο πυρήνας αυτός. 

Κατά την διάρκεια της δική σας μελέτης και καλλιτεχνικής αναζήτησης πάνω στα έργα αυτά, θα θέλατε να σημειώσετε κάποια ιδιαίτερα στοιχεία τους που εντοπίσατε, προβληματιστήκαμε, εστιάσατε, αναπολήσατε.. 

Εδώ ο λόγος είναι καθαρός, αυθεντικός, γνήσιος, τσεκουράτος. Οι λέξεις πηγάζουν από τη ρίζα της κραυγής του ανθρώπου-κτήνους. Βγαίνουν κατευθείαν από την καρδιά και την ανάγκη. Δεν έχουν τερτίπια, δεν προσποιούνται. Είναι αυτό που είναι. Υπάρχει όμως μουσική μέσα σε αυτό το λόγο. Είναι ένας λόγος που διατηρείται μέσω της απομνημόνευσης. Δεν υπάρχει άλλο μέσο. Άρα πρέπει να μένει στο μυαλό όπως η μουσική. Όπως ένα τραγούδι. Αντιμετώπισα τη δημοτική ποίηση ήταν σαν μία παρτιτούρα που έπρεπε να αποκρυπτογραφήσω τη μουσική της. 

Δημήτρης Μαραμής - Οι στοιχειωμένοι

Στο κομμάτι τώρα της ενορχήστρωσης, τί επιλέξατε να συνοδεύει το έργο;

Για την ενορχήστρωση επέλεξα κυρίως ξύλινα και χάλκινα πνευστά, ώστε να βρίσκονται πιο κοντά στον διονυσιακό και παγανιστικό ήχο της υπαίθρου. Με ενδιέφερε να ξεκινάει και να βγαίνει ο ήχος μέσα από τους πνεύμονες των μουσικών ως εκπνοεί που πάλλεται και παράγει τη μουσική.

Πρόκειται ουσιαστικά για μία γέφυρα ανάμεσα στο τότε και το τώρα. Εσείς αντιλαμβάνεστε μία εποχή με μεγαλύτερο θετικό πρόσημο στην Τέχνη, αν την συγκρίνουμε με το σήμερα; 

Ηταν πιο αυθεντικές οι παλαιότερες εποχές και η οποιαδήποτε καλλιτεχνική έκφραση ήταν αναγκαιότητα και όχι είδος πολυτελείας. Ωστόσο όχι σε κάθε παλιά εποχή, ούτε σε κάθε τόπο. Η ανάπτυξη της τέχνης δεν είναι θέμα εποχής ή περιόδου αλλά συγκεκριμένων συνθηκών. Η τέχνη επίσης ας μη ξεχνούμε πως χρειάζεται πλούτο για να καρποφορήσει. Δυστυχώς χρειάζεται χρήμα. Αν πεινάς δεν μπορείς να ασχοληθείς με την τέχνη είτε ως αποδέκτης, είτε ως δημιουργός. 

Δημήτρης Μαραμής - Οι στοιχειωμένοι

(σημ: ο συνθέτης Δημήτρης Μαραμής, με τον σκηνοθέτη των "Στοιχειωμένων", Θάνο Παπακωνσταντίνου)

Γιατί "Στοιχειωμένοι"; Εκτός από την σύνδεση με αρχέγονες δοξασίες, μοτίβα και θέματα, είναι και μία λέξη φρτισμένη με έμμεσο σχόλιο για το σύγχρονη πραγματικότητα;

Δεν με ενδιαφέρει ταύτιση με τη σύγχρονη πραγματικότητα αλλά το αντίθετο. Σύγκρουση και ρήξη με τη σύγχρονη πραγματικότητα με ενδιαφέρει. Τα Στοιχειά μου είναι καλά κι έρχονται να ταρακουνήσουν το ψεύδος της εποχής του σήμερα που δεν έχει αλήθεια και αξίες παρά μόνο μία ταχύτητα και ρηχότητα σε όλα.

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορίαΝεκρά παιδιά: Η Ειρήνη Μουρτζούκου δικάζεται στο Αυτόφωρο (βίντεο)Σήμερα 11:05 | Ειδήσεις

Τι είπε στον ΑΝΤ1 ο σύντροφος της μητέρας της για την τρίτη μήνυση που κατέθεσε σε βάρος της Ειρήνης Μουτζούκου, με αποτέλεσμα να συλληθφεί και να δικαστεί στο Αυτόφωρο.

Σταϊκούρας - Μετρό Θεσσαλονίκης: Το εισιτήριο, η ασφάλεια και η “εύλογη καχυποψία” των πολιτών (βίντεο)Σήμερα 08:54 | Ειδήσεις

Τι είπε στον ΑΝΤ1 ο Υπ. Υποδομών και Μεταφορών για την επικείμενη έναρξη λειτουργίας του Μετρό στην Θεσσαλονίκη. Για πόσο διάστημα θα είναι δωρεάν η χρήση του.

Λονδίνο: Εκκένωση του αεροδρομίου Gatwick - Ύποπτο πακέτο κοντά στην αμερικανική πρεσβεία (εικόνες)Σήμερα 13:05 | Ειδήσεις

Συναγερμός έχει σημάνει στο Λονδίνο έξω από την αμερικανική πρεσβεία. Η βρετανική αστυνομία έχει αποκλείσει την ευρύτερη περιοχή, καθώς εντοπίστηκε ύποπτο δέμα.

Μανουσάκης: “Δεν θέλω να φορέσω μαύρα για τον Μανούσο - Αγκαλιαστήκαμε και έφυγε από την ζωή” (βίντεο)Σήμερα 10:11 | Ειδήσεις

Συγκινεί η χήρα του σκηνοθέτη, μιλώντας μέσα από το γραφείο του, για χαρακτηριστικές στιγμές από την προσωπική ζωή τους. Οι μεγάλες αγάπες του και το... κόλπο με το "Μαράκι".

Pοή στη κατηγορία: Ειδήσεις
Ναυτιλιακή Επιτροπή Ελλάδας - Τουρκίας: Τι συμφωνήθηκε στην Κωνσταντινούπολη13:33Εκλογές ΕΒΕΑ: Ο Μηνάς Δήμος είναι υποψήφιος με τον συνδυασμό “Άλμα Μπροστά” (εικόνες)13:20Λονδίνο: Εκκένωση του αεροδρομίου Gatwick - Ύποπτο πακέτο κοντά στην αμερικανική πρεσβεία (εικόνες) 13:07Black Friday: Ο Θεοδωρικάκος επισκέφθηκε τα μαγαζιά της Ερμού (εικόνες)12:53Λινού: Μήνυση κατά Πολάκη για συκοφαντική δυσφήμιση - Κατέθεσε 50000 έγγραφα 12:40Έκρηξη στους Αμπελόκηπους: Το κράτος θα καλύψει τα έξοδα για την ανακατασκευή της πολυκατοικίας12:26Γιάφκα στο Παγκράτι: Προθεσμία να απολογηθεί έλαβε ο 49χρονος φιλόλογος 12:12Ουκρανία: Νεκροί από πλήγματα της Ρωσίας στη Σούμι 11:59Formula 1: Οδηγός της Red Bull παραλίγο να απελαθεί από τις ΗΠΑ11:45Ακόμα η Siemens...11:32Διακίνηση ναρκωτικών: Σύλληψη αστυνομικού και πυροσβέστη για συμμετοχή σε 30μελή σπείρα (εικόνες)11:19Νεκρά παιδιά: Η Ειρήνη Μουρτζούκου δικάζεται στο Αυτόφωρο (βίντεο)11:05Βόλος: Η Δημοτική Αστυνομία “έκοψε” κλήσεις, με το περιπολικό σταθμευμένο... παράνομα! (εικόνες)10:52Αμπελόκηποι - Έκρηξη: Απολογείται σήμερα ο Νίκος Ρωμανός 10:39Κτηματολόγιο - Κυρανάκης: Μήνυση για απάτη από κύκλωμα10:26Μανουσάκης: “Δεν θέλω να φορέσω μαύρα για τον Μανούσο - Αγκαλιαστήκαμε και έφυγε από την ζωή” (βίντεο)10:12Μητροπολίτης Γαβριήλ: Ιστορική η επίσκεψη του Οικουμενικού Πατριάρχη στην Νέα Φιλαδέλφεια (βίντεο)09:59Διαγραφή Σαμαρά - Βορίδης: Ήταν μια δύσκολη απόφαση αλλά τελείωσε (βίντεο)09:46Ντούγκας: Η Ειρήνη Μουρτζούκου παραδέχθηκε ότι είπε ψέμματα, αλλά... (βίντεο)09:32Φοροδιαφυγή: Το ΔΕΟΣ... φέρνει σαρωτικούς ελέγχους09:19
Δεν υπάρχει καταχώρηση
BlogsΔεν υπάρχει περιεχόμενο