Ειδήσεις /Υγεία - ΠεριβάλλονΔημοσίευση: 19 Οκτωβρίου 2018 17:25

Ανακαλύφθηκε αρχαίο είδος πιράνχα

Πού βρήκαν οι παλαιοντολόγοι το απολίθωμα του ψαριού που σκόρπιζε τον τρόμο στις θάλασσες την εποχή των δεινοσαύρων;

Οι παλαιοντολόγοι ανακάλυψαν στη νότια Γερμανία το απολίθωμα ενός μικρού ψαριού με μυτερά και κοφτερά σαν ξυράφι δόντια, το οποίο έμοιαζε πολύ με τα σημερινά πιράνχας. Το Piranhamesodon pinnatomus, όπως ονομάσθηκε, είναι το αρχαιότερο γνωστό σαρκοβόρο ψάρι με σκελετό από κόκαλα (αντίθετα με τα ψάρια που έχουν χόνδρινο και όχι οστέινο σκελετό, όπως οι καρχαρίες). Ζούσε πριν από 152 εκατομμύρια χρόνια παράλληλα με τους δεινόσαυρους και εκτιμάται ότι τρομοκρατούσε τις ρηχές θάλασσες της Ιουρασικής περιόδου, όπως σήμερα κάνουν τα πιράνχας.

Είχε μήκος μόλις εννέα εκατοστών, αλλά μπορούσε να κόβει κομματάκι-κομματάκι τη λεία του, όντας ικανό να επιτίθεται σε μεγαλύτερα ψάρια από το ίδιο. Η περιοχή όπου βρέθηκε, στη σημερινή Βαυαρία, ήταν τότε μια ρηχή τροπική θάλασσα με κοραλλιογενείς υφάλους, ενώ τα σημερινά πιράνχας είναι ψάρια του γλυκού νερού που ζουν κυρίως στις λίμνες και στα ποτάμια της Νότιας Αμερικής, όπως ο Αμαζόνιος (καθώς και στις ταινίες τρόμου του Χόλιγουντ...).

πιράνχα - αρχαίο είδος

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τη γερμανίδα παλαιοντολόγο Μαρτίνα Κελμπλ-Έμπερτ του Μουσείου 'Αιχστετ του Ιούρα, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό βιολογίας "Current Biology", σύμφωνα με το πρακτορείο Ρόιτερς και το BBC, βρήκαν το απολίθωμα στην ίδια βαυαρική περιοχή όπου είχε ανακαλυφθεί ο Αρχαιοπτέρυξ, το αρχαιότερο γνωστό πουλί. Εκεί κοντά ανακαλύφθηκαν επίσης απολιθώματα ψαριών που είχαν πέσει θύματα του αρχαίου σαρκοβόρου ψαριού, καθώς έφεραν χαρακτηριστικές δαγκωματιές. Παρά την ομοιότητα πάντως, σύμφωνα με τους επιστήμονες, το Piranhamesodon pinnatomus, που ανήκει στην οικογένεια των πυκνοδοντιδών, δεν πρέπει να θεωρηθεί πρόγονος του πιράνχα, ούτε καν στενός συγγενής του, αφού τα αρχαιότερα γνωστά πιράνχας ζούσαν πριν περίπου 15 εκατομμύρια χρόνια. Η περίπτωσή του αποτελεί τυπικό παράδειγμα αυτού που οι εξελικτικοί βιολόγοι ονομάζουν “συγκλίνουσα εξέλιξη”, όταν δηλαδή οι οργανισμοί αποκτούν -ανεξάρτητα ο ένας από τον άλλο- παρεμφερή χαρακτηριστικά ως αποτέλεσμα της προσαρμογής τους σε παρόμοιες συνθήκες του περιβάλλοντος.

Ήττα και γκρίνια για την ΑΕΚ, στην πρεμιέρα με την Ξάνθη23:54Η viral “yiayianextdoor” στον ΑΝΤ1: τι λέει για την σχέση με τα ορφανά αγόρια της “διπλανής πόρτας” (βίντεο)23:41Βρέθηκε 5χρονη που είχε χαθεί στο δάσος για τρεις ημέρες (εικόνες)23:27Η Αναστασία Γερολυμάτου στον ΑΝΤ1 για τον διάπλου Κεφαλονιάς-Κυλλήνης με σερφ στα… 81 της! (βίντεο)23:14Κώστας Μπακογιάννης: Να γίνει η Αθήνα αντάξια των πολιτών της (εικόνες)23:01Απόστολος Παπαστάμος στον ΑΝΤ1: ήταν έκπληξη και για εμένα το παγκόσμιο ρεκόρ! (βίντεο)22:48Συνολάκης στον ΑΝΤ1: λανθασμένη η αντιμετώπιση των πυρκαγιών στον Αμαζόνιο (βίντεο)22:34Αγωνιώδης έκκληση για εθελοντές αιμοδότες (βίντεο)22:20Νίκησε χωρίς να… ιδρώσει ο ΠΑΟΚ22:06Νέες μαρτυρίες και κόντρα για το δυστύχημα με το σκάφος στο Πόρτο Χέλι (βίντεο)21:53Ψάρι με δύο στόματα πιάστηκε σε λίμνη των ΗΠΑ (εικόνες)21:39Ο Βόλος “κούρσεψε” τη Νέα Σμύρνη21:25Πατέρας 8χρονης Αλεξίας στον ΑΝΤ1: κάνω έκκληση σε όλους για τις μπαλωθιές (βίντεο)21:12“Χόρτασαν” μπάλα και θέαμα στο Περιστέρι20:59Γιώργος Μουτάφης στον ΑΝΤ1: έργο εμπρηστών πολλές από τις φωτιές στον Αμαζόνιο (βίντεο)20:46Δραματικές περιγραφές και καταγγελίες στον ΑΝΤ1 για την φωτιά στην Σιδηρούντα Χίου (βίντεο)20:33Αίγιο: σκότωσε γιαγιά και εγγονάκι λίγων μηνών και εξαφανίστηκε20:19Εργατικό δυστύχημα για ελαιοχρωματιστή20:06Αποκάλυψη ΑΝΤ1 για το “παιχνίδι της μοίρας” με τους δύτες στην Κάρπαθο (βίντεο)19:52ΑΕΚ: ολοκληρώνει τις μεταγραφές της με Γιάνκοβιτς19:39