Ειδήσεις /Υγεία - ΠεριβάλλονΔημοσίευση: 12 Οκτωβρίου 2018 09:30

Δημοσιεύθηκε μεταθανάτια η τελευταία μελέτη του Στίβεν Χόκινγκ

Για τις μαύρες τρύπες και το «παράδοξο της πληροφορίας».

Στίβεν Χόκινγκ

Η τελευταία επιστημονική εργασία του Στίβεν Χόκινγκ σχετικά με τις μαύρες τρύπες και το «παράδοξο της πληροφορίας» δημοσιεύθηκε μεταθανάτια, από τους άλλους φυσικούς με τους οποίους είχε συνεργασθεί.

Η μελέτη είναι μια ακόμη προσπάθεια να κατανοηθεί τι συμβαίνει στην πληροφορία, όταν ένα αντικείμενο πέφτει μέσα σε μια μαύρη τρύπα. Δεν δίνει μια οριστική απάντηση, αλλά στρώνει το δρόμο προς αυτή την κατεύθυνση. Η εργασία, που είχε τελειώσει λίγες μέρες πριν το θάνατο του διάσημου Βρετανού φυσικομαθηματικού και κοσμολόγου φέτος τον Μάρτιο, δημοσιεύθηκε online από συναδέλφους του των πανεπιστημίων Κέιμπριτζ και Χάρβαρντ.

Το «παράδοξο της πληροφορίας», που ανακάλυψε ο Χόκινγκ πριν 43 χρόνια, βρέθηκε στο επίκεντρο της ζωής και της σκέψης του έκτοτε, όπως δήλωσε στη «Γκάρντιαν» ο καθηγητής θεωρητικής φυσικής του Κέιμπριτζ Μάλκολμ Πέρι, ο οποίος συνυπογράφει το κύκνειο άσμα του εμβληματικού επιστήμονα, που είχε καθηλωθεί σε αναπηρικό αμαξίδιο και μιλούσε με ηλεκτρονική φωνή λόγω σοβαρής ασθένειας.

Το λεγόμενο «παράδοξο της πληροφορίας» προκύπτει από το ότι, σύμφωνα με τον Χόκινγκ, οι μαύρες τρύπες έχουν θερμότητα και παράγουν θερμική ακτινοβολία (γνωστή πλέον ως «ακτινοβολία Χόκινγκ»). Επειδή όλα τα θερμά αντικείμενα στη φύση σταδιακά χάνουν αυτή τη θερμότητα στο διάστημα (λόγω της εντροπίας), η ύστατη μοίρα μιας μαύρης τρύπας θεωρητικά θα είναι η εξάτμισή της. Όμως, σύμφωνα με την κβαντομηχανική, οι πληροφορίες ποτέ δεν χάνονται, οπότε τι άραγε συμβαίνει με τις πληροφορίες που περιέχονται σε ένα αντικείμενο, όταν αυτό απορροφάται βαρυτικά από μια μαύρη τρύπα;

Όπως είπε ο Πέρι, «η δυσκολία έγκειται στο ότι αν ρίξει κανείς κάτι μέσα σε μια μαύρη τρύπα, αυτό δείχνει να εξαφανίζεται. Όμως, πώς θα μπορούσε οι πληροφορίες σε αυτό το αντικείμενο να ανακτηθούν κάποτε, αν η ίδια η μαύρη τρύπα στη συνέχεια εξαφανισθεί;»

Στην τελευταία εργασία τους οι Χόκινκ, Πέρι, Σάσα Χάκο και 'Αντριου Στρόμινγκερ δείχνουν ότι η εντροπία μιας μαύρης τρύπας (άρα και η πληροφορία) μπορεί να καταγραφεί από τα φωτόνια που περιβάλλουν τον «ορίζοντα γεγονότων» της μελανής οπής, δηλαδή το σύνορο πέρα από το οποίο το φως δεν μπορεί να δραπετεύσει λόγω της τεράστιας βαρυτικής έλξης που ασκεί η μαύρη τρύπα. Αυτά τα φωτόνια-καταγραφείς της πληροφορίας αποκαλούνται μεταφορικά «απαλές τρίχες» («soft hairs»).

Από την άλλη, σύμφωνα με τον Πέρι, «δεν ξέρουμε αν η εντροπία Χόκινγκ περιλαμβάνει τα πάντα που μπορεί να ρίξει κανείς σε μια μαύρη τρύπα, συνεπώς έχουμε κάνει στην πραγματικότητα ένα αρκετά καλό βήμα, αλλά υπάρχει ακόμη πολλή δουλειά να γίνει», όσον αφορά μια ολοκληρωμένη απάντηση στο «παράδοξο της πληροφορίας». Μια τέτοια απάντηση, όπως είπε ο Βρετανός φυσικός, ουσιαστικά θα «παντρέψει» τη γενική θεωρία σχετικότητας (βαρύτητας και χωροχρόνου) του Αϊνστάιν με τη θεωρία της κβαντομηχανικής, οι οποίες μέχρι σήμερα παραμένουν ασύμβατες.

Ένα βασικό ζητούμενο προς διερεύνηση είναι πώς η πληροφορία που σχετίζεται με την εντροπία, αποθηκεύεται ως φυσική οντότητα στα φωτόνια "soft hair" και πώς στη συνέχεια αυτή η πληροφορία βγαίνει από τη μαύρη τρύπα, όταν η τελευταία σβήνει.

Τατόι: “Πράσινο φως” για την ανάπλαση (εικόνες)23:03Αναρριχητές διαρρήκτες “τσάκωσε” η ΕΛΑΣ22:52Επίθεση με μολότοφ σε αστυνομικούς22:41Σκότωσε την οικογένειά του με τσεκούρι γιατί... δεν ήθελε να πηγαίνει σχολείο22:29Σεισμός 5,9 Ρίχτερ: σε πλήρη επιφυλακή ο κρατικός μηχανισμός22:18Κύπελλο Ελλάδας: μια γκάφα και… η πρόκριση στον Ολυμπιακό22:07Λέκκας: δεν ήταν μετασεισμός τα 5,9 Ρίχτερ στην Ελασσόνα21:57Μη κατοικήσιμα πάνω από 200 σπίτια σε Ελασσόνα και Τύρναβο21:46Σεξουαλική κακοποίηση – “Παίδων Αγία Σοφία”: στη Δικαιοσύνη το πόρισμα για τον τραυματιοφορέα21:34Κατασκευάζεται ξενοδοχείο στο Διάστημα! (βίντεο)21:23Επίδομα 534 ευρώ: Πότε πληρώνονται οι αναστολές Φεβρουαρίου21:12Φουντούλης στον ΑΝΤ1: “μπλόκο” στην εθνική πόλο παρά την πρόκριση στους Ολυμπιακούς (βίντεο)21:01Νέος ισχυρός σεισμός στην Ελασσόνα20:50Κορονοϊός - ΕΟΔΥ: Δωρεάν rapid test στο Σύνταγμα20:41Φίλης στον ΑΝΤ1: σε εξέλιξη η διπλωματία των εμβολίων (βίντεο)20:32Χειροπέδες σε φυγόποινο που “ξάφριζε” ηλικιωμένους20:22Πάιατ: Oι ΗΠΑ είναι έτοιμες να πουλήσουν F-35 στην Ελλάδα20:13Τουρκία: Πολύνεκρη συντριβή στρατιωτικού ελικοπτέρου20:04Κύπελλο Ελλάδας: Στους “4” με… ήττα η ΑΕΚ19:55Παπαδόπουλος στον ΑΝΤ1: ενεργοποιήθηκε το ρήγμα του Τυρνάβου 220 χρόνια μετά (βίντεο)19:43