Ειδήσεις /Υγεία - ΠεριβάλλονΔημοσίευση: 12 Οκτωβρίου 2018 09:30

Δημοσιεύθηκε μεταθανάτια η τελευταία μελέτη του Στίβεν Χόκινγκ

Για τις μαύρες τρύπες και το «παράδοξο της πληροφορίας».

Στίβεν Χόκινγκ

Η τελευταία επιστημονική εργασία του Στίβεν Χόκινγκ σχετικά με τις μαύρες τρύπες και το «παράδοξο της πληροφορίας» δημοσιεύθηκε μεταθανάτια, από τους άλλους φυσικούς με τους οποίους είχε συνεργασθεί.

Η μελέτη είναι μια ακόμη προσπάθεια να κατανοηθεί τι συμβαίνει στην πληροφορία, όταν ένα αντικείμενο πέφτει μέσα σε μια μαύρη τρύπα. Δεν δίνει μια οριστική απάντηση, αλλά στρώνει το δρόμο προς αυτή την κατεύθυνση. Η εργασία, που είχε τελειώσει λίγες μέρες πριν το θάνατο του διάσημου Βρετανού φυσικομαθηματικού και κοσμολόγου φέτος τον Μάρτιο, δημοσιεύθηκε online από συναδέλφους του των πανεπιστημίων Κέιμπριτζ και Χάρβαρντ.

Το «παράδοξο της πληροφορίας», που ανακάλυψε ο Χόκινγκ πριν 43 χρόνια, βρέθηκε στο επίκεντρο της ζωής και της σκέψης του έκτοτε, όπως δήλωσε στη «Γκάρντιαν» ο καθηγητής θεωρητικής φυσικής του Κέιμπριτζ Μάλκολμ Πέρι, ο οποίος συνυπογράφει το κύκνειο άσμα του εμβληματικού επιστήμονα, που είχε καθηλωθεί σε αναπηρικό αμαξίδιο και μιλούσε με ηλεκτρονική φωνή λόγω σοβαρής ασθένειας.

Το λεγόμενο «παράδοξο της πληροφορίας» προκύπτει από το ότι, σύμφωνα με τον Χόκινγκ, οι μαύρες τρύπες έχουν θερμότητα και παράγουν θερμική ακτινοβολία (γνωστή πλέον ως «ακτινοβολία Χόκινγκ»). Επειδή όλα τα θερμά αντικείμενα στη φύση σταδιακά χάνουν αυτή τη θερμότητα στο διάστημα (λόγω της εντροπίας), η ύστατη μοίρα μιας μαύρης τρύπας θεωρητικά θα είναι η εξάτμισή της. Όμως, σύμφωνα με την κβαντομηχανική, οι πληροφορίες ποτέ δεν χάνονται, οπότε τι άραγε συμβαίνει με τις πληροφορίες που περιέχονται σε ένα αντικείμενο, όταν αυτό απορροφάται βαρυτικά από μια μαύρη τρύπα;

Όπως είπε ο Πέρι, «η δυσκολία έγκειται στο ότι αν ρίξει κανείς κάτι μέσα σε μια μαύρη τρύπα, αυτό δείχνει να εξαφανίζεται. Όμως, πώς θα μπορούσε οι πληροφορίες σε αυτό το αντικείμενο να ανακτηθούν κάποτε, αν η ίδια η μαύρη τρύπα στη συνέχεια εξαφανισθεί;»

Στην τελευταία εργασία τους οι Χόκινκ, Πέρι, Σάσα Χάκο και 'Αντριου Στρόμινγκερ δείχνουν ότι η εντροπία μιας μαύρης τρύπας (άρα και η πληροφορία) μπορεί να καταγραφεί από τα φωτόνια που περιβάλλουν τον «ορίζοντα γεγονότων» της μελανής οπής, δηλαδή το σύνορο πέρα από το οποίο το φως δεν μπορεί να δραπετεύσει λόγω της τεράστιας βαρυτικής έλξης που ασκεί η μαύρη τρύπα. Αυτά τα φωτόνια-καταγραφείς της πληροφορίας αποκαλούνται μεταφορικά «απαλές τρίχες» («soft hairs»).

Από την άλλη, σύμφωνα με τον Πέρι, «δεν ξέρουμε αν η εντροπία Χόκινγκ περιλαμβάνει τα πάντα που μπορεί να ρίξει κανείς σε μια μαύρη τρύπα, συνεπώς έχουμε κάνει στην πραγματικότητα ένα αρκετά καλό βήμα, αλλά υπάρχει ακόμη πολλή δουλειά να γίνει», όσον αφορά μια ολοκληρωμένη απάντηση στο «παράδοξο της πληροφορίας». Μια τέτοια απάντηση, όπως είπε ο Βρετανός φυσικός, ουσιαστικά θα «παντρέψει» τη γενική θεωρία σχετικότητας (βαρύτητας και χωροχρόνου) του Αϊνστάιν με τη θεωρία της κβαντομηχανικής, οι οποίες μέχρι σήμερα παραμένουν ασύμβατες.

Ένα βασικό ζητούμενο προς διερεύνηση είναι πώς η πληροφορία που σχετίζεται με την εντροπία, αποθηκεύεται ως φυσική οντότητα στα φωτόνια "soft hair" και πώς στη συνέχεια αυτή η πληροφορία βγαίνει από τη μαύρη τρύπα, όταν η τελευταία σβήνει.

Φιλοποίμην Φίνος: Αφιέρωμα του ΑΝΤ1 στην ζωή του σπουδαίου παραγωγού (βίντεο)23:59Η Κίνα δοκιμάζει φάρμακο για τον νέο κοροναϊό23:46“Κραυγή αγωνίας” για την εγκληματικότητα στην Ακαδημία Πλάτωνος (βίντεο)23:35Σύλληψη αστυνομικών για κατοχή ναρκωτικών23:23Κόμπι Μπράιντ: Μηνύματα θλίψης κατακλύζουν τα social media23:10Έκτακτη σύσκεψη στις Βρυξέλλες για τον κοροναϊό22:57Τα πρώτα μηνύματα Γαρμπή και Σχοινά μετά τον “εφιάλτη” στα χέρια ληστών (βίντεο)22:45Κόμπι Μπράιαντ: Το “μαγικό χέρι”, η παραμυθένια ζωή και το τραγικό τέλος22:37Παναγιώτης Βλαχάκος: Μνημόσυνο για τον ήρωα των Ιμίων (βίντεο)22:26Καραμαλάκης για βιαιοπραγία αστυνομικού σε ανήλικο: τέτοιες συμπεριφορές είναι μη ανεκτές22:15Ελληνίδα κάτοικος Χονγκ Κονγκ: 9 στους 10 κατοίκους έχουν συμπτώματα ίωσης (βίντεο)22:04Ο Ολυμπιακός δεν κατάφερε να νικήσει την ΑΕΚ21:52Σκοτώθηκε ο Κόμπι Μπράιαντ21:43Basket League: Ιωνικός για “σωτηρία” και Άρης για... “υποβιβασμό”21:32Θρίλερ με τρένο που χτύπησε “παιδί” (εικόνες)21:19Επεισόδια έξω από το ΟΑΚΑ: Πυρπόλησαν περιπολικό21:08Πρόσωπα με σκληρό παρελθόν οι συλληφθέντες για τους 1,2 τόνους κοκαΐνης (βίντεο)20:55Συρία: Πολύνεκρη έκρηξη παγιδευμένου φορτηγού (βίντεο)20:42Λέκκας στον ΑΝΤ1: τα 6,8 Ρίχτερ ίσως φέρνουν “πιο κοντά” έναν μεγάλο σεισμό στην Κωνσταντινούπολη (βίντεο)20:30Ο “Doctor”, ο υπαρχηγός και οι ρόλοι-“κλειδιά” για το κύκλωμα με τους 1,2 τόνους κοκαΐνης (βίντεο)20:17