Ειδήσεις /Υγεία - ΠεριβάλλονΔημοσίευση: 12 Οκτωβρίου 2018 09:30

Δημοσιεύθηκε μεταθανάτια η τελευταία μελέτη του Στίβεν Χόκινγκ

Για τις μαύρες τρύπες και το «παράδοξο της πληροφορίας».

Η τελευταία επιστημονική εργασία του Στίβεν Χόκινγκ σχετικά με τις μαύρες τρύπες και το «παράδοξο της πληροφορίας» δημοσιεύθηκε μεταθανάτια, από τους άλλους φυσικούς με τους οποίους είχε συνεργασθεί.

Η μελέτη είναι μια ακόμη προσπάθεια να κατανοηθεί τι συμβαίνει στην πληροφορία, όταν ένα αντικείμενο πέφτει μέσα σε μια μαύρη τρύπα. Δεν δίνει μια οριστική απάντηση, αλλά στρώνει το δρόμο προς αυτή την κατεύθυνση. Η εργασία, που είχε τελειώσει λίγες μέρες πριν το θάνατο του διάσημου Βρετανού φυσικομαθηματικού και κοσμολόγου φέτος τον Μάρτιο, δημοσιεύθηκε online από συναδέλφους του των πανεπιστημίων Κέιμπριτζ και Χάρβαρντ.

Το «παράδοξο της πληροφορίας», που ανακάλυψε ο Χόκινγκ πριν 43 χρόνια, βρέθηκε στο επίκεντρο της ζωής και της σκέψης του έκτοτε, όπως δήλωσε στη «Γκάρντιαν» ο καθηγητής θεωρητικής φυσικής του Κέιμπριτζ Μάλκολμ Πέρι, ο οποίος συνυπογράφει το κύκνειο άσμα του εμβληματικού επιστήμονα, που είχε καθηλωθεί σε αναπηρικό αμαξίδιο και μιλούσε με ηλεκτρονική φωνή λόγω σοβαρής ασθένειας.

Το λεγόμενο «παράδοξο της πληροφορίας» προκύπτει από το ότι, σύμφωνα με τον Χόκινγκ, οι μαύρες τρύπες έχουν θερμότητα και παράγουν θερμική ακτινοβολία (γνωστή πλέον ως «ακτινοβολία Χόκινγκ»). Επειδή όλα τα θερμά αντικείμενα στη φύση σταδιακά χάνουν αυτή τη θερμότητα στο διάστημα (λόγω της εντροπίας), η ύστατη μοίρα μιας μαύρης τρύπας θεωρητικά θα είναι η εξάτμισή της. Όμως, σύμφωνα με την κβαντομηχανική, οι πληροφορίες ποτέ δεν χάνονται, οπότε τι άραγε συμβαίνει με τις πληροφορίες που περιέχονται σε ένα αντικείμενο, όταν αυτό απορροφάται βαρυτικά από μια μαύρη τρύπα;

Όπως είπε ο Πέρι, «η δυσκολία έγκειται στο ότι αν ρίξει κανείς κάτι μέσα σε μια μαύρη τρύπα, αυτό δείχνει να εξαφανίζεται. Όμως, πώς θα μπορούσε οι πληροφορίες σε αυτό το αντικείμενο να ανακτηθούν κάποτε, αν η ίδια η μαύρη τρύπα στη συνέχεια εξαφανισθεί;»

Στην τελευταία εργασία τους οι Χόκινκ, Πέρι, Σάσα Χάκο και 'Αντριου Στρόμινγκερ δείχνουν ότι η εντροπία μιας μαύρης τρύπας (άρα και η πληροφορία) μπορεί να καταγραφεί από τα φωτόνια που περιβάλλουν τον «ορίζοντα γεγονότων» της μελανής οπής, δηλαδή το σύνορο πέρα από το οποίο το φως δεν μπορεί να δραπετεύσει λόγω της τεράστιας βαρυτικής έλξης που ασκεί η μαύρη τρύπα. Αυτά τα φωτόνια-καταγραφείς της πληροφορίας αποκαλούνται μεταφορικά «απαλές τρίχες» («soft hairs»).

Από την άλλη, σύμφωνα με τον Πέρι, «δεν ξέρουμε αν η εντροπία Χόκινγκ περιλαμβάνει τα πάντα που μπορεί να ρίξει κανείς σε μια μαύρη τρύπα, συνεπώς έχουμε κάνει στην πραγματικότητα ένα αρκετά καλό βήμα, αλλά υπάρχει ακόμη πολλή δουλειά να γίνει», όσον αφορά μια ολοκληρωμένη απάντηση στο «παράδοξο της πληροφορίας». Μια τέτοια απάντηση, όπως είπε ο Βρετανός φυσικός, ουσιαστικά θα «παντρέψει» τη γενική θεωρία σχετικότητας (βαρύτητας και χωροχρόνου) του Αϊνστάιν με τη θεωρία της κβαντομηχανικής, οι οποίες μέχρι σήμερα παραμένουν ασύμβατες.

Ένα βασικό ζητούμενο προς διερεύνηση είναι πώς η πληροφορία που σχετίζεται με την εντροπία, αποθηκεύεται ως φυσική οντότητα στα φωτόνια "soft hair" και πώς στη συνέχεια αυτή η πληροφορία βγαίνει από τη μαύρη τρύπα, όταν η τελευταία σβήνει.

Τραγωδία: Τρίχρονη ξεψύχησε στο δρόμο για το νοσοκομείο19:40Γυμνή στο μπαλκόνι η Κόνι Μεταξά (εικόνες)19:26Τραυματίας οδηγός μηχανής μετά από σύγκρουση με αγροτικό (εικόνες)19:13Εκλογές 2019: Πόσες ημέρες άδεια δικαιούνται οι ετεροδημότες18:59Αυτοκτονία 14χρονης στο Μοσχάτο: βρέθηκε σημείωμα για αποπλάνηση18:46Μπογιές στο Δικαστικό Μέγαρο Πάτρας (βίντεο)18:34Δοκιμαστική εκτόξευση βαλλιστικού πυραύλου από το Πακιστάν (βίντεο)18:20H νέα ταινία του Ντι Κάπριο προτείνει λύσεις για την κλιματική αλλαγή18:07Στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο προσέφυγε η Wikipedia κατά της Τουρκίας17:54Άδεια Κουφοντίνα: To σκεπτικό του Αρείου Πάγου17:41Σεισμός στην Ηλεία: άνοιξαν οι τάφοι στην Ανδραβίδα (εικόνες)17:27Ο καιρός για τους αγρότες17:14Σε ρόλο παρουσιαστή ο “Πούτιν”17:00Απολύθηκαν δυο συνοριοφύλακες λόγω πλαστών πτυχίων16:47Μητσοτάκης: η Μακεδονία στέλνει το μήνυμα της πολιτικής αλλαγής16:34Φονικός ανεμοστρόβιλος στο Μιζούρι (βίντεο)16:22Τραγωδία στην Εγνατία Οδό16:08Τέλος και ο Κουλιμπαλί από τον Παναθηναϊκό15:55Πού ψηφίζω; SOS από το Υπ. Εσωτερικών στους πολίτες15:42Τσακαλώτος: τα χειρότερα πέρασαν15:29