Ειδήσεις /Υγεία - ΠεριβάλλονΔημοσίευση: 15 Ιουνίου 2018 11:28

Επιστήμονες άλλαξαν φύλο σε ποντίκια “παίζοντας” με το DNA τους

Πώς έκαναν θηλυκά τα αρσενικά ποντίκια και τι σημαίνει αυτό στην έρευνα για τις διαταραχές του φύλου στους ανθρώπους.

Ποντίκια - Πειραματόζωα

Επιστήμονες στη Βρετανία μετέτρεψαν αρσενικά ποντίκια σε θηλυκά κάνοντας παρεμβάσεις στο γονιδίωμά τους και αφαιρώντας ορισμένα τμήματα του DNA τους. Με τον τρόπο αυτό, τα αρσενικά έμβρυα των πειραματόζωων ανέπτυξαν ωοθήκες και θηλυκά γεννητικά όργανα, όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Οι ερευνητές του Ινστιτούτου Φράνσις Κρικ του Λονδίνου, με επικεφαλής τον καθηγητή αναπτυξιακής βιολογίας Ρόμπιν Λόβελ-Μπατζ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Science», δήλωσαν ότι η έρευνα αυτού του είδους μπορεί να ρίξει φως στην ανάπτυξη διαταραχών του φύλου στους ανθρώπους. Για παράδειγμα, τα ευρήματα μπορεί να εξηγήσουν γιατί ορισμένοι άνδρες αναπτύσσουν θηλυκά γεννητικά όργανα. Περίπου ένα μωρό στα 5.500 γεννιέται με κάποιο πρόβλημα που σχετίζεται με την ανάπτυξη του φύλου του και των αντίστοιχων γεννητικών οργάνων.

Η κρίσιμη γενετική παρέμβαση που αλλάζει το φύλο από αρσενικό σε θηλυκό, είναι η αφαίρεση ενός τμήματος του DNA, του «ενισχυτή 13» (enhancer 13 ή Enh13), το οποίο, όπως και το υπόλοιπο 98% του γονιδιώματος δεν διαθέτει γονίδια από τα οποία παράγονται πρωτεΐνες (είναι το κακώς λεγόμενο «σκουπιδο-DNA»).

«Για πρώτη φορά δείξαμε ότι είναι δυνατή η αντιστροφή του φύλου αλλάζοντας μια μη κωδικοποιητική περιοχή του DNA. Πιθανότατα αυτή η περιοχή Εnh13 σχετίζεται με τις ανθρώπινες διαταραχές ανάπτυξης του φύλου και θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να διαγνωσθούν μερικές τέτοιες περιπτώσεις», δήλωσε ο Λόβελ-Μπατζ. Τουλάχιστον οι μισές διαταραχές ανάπτυξης του φύλου στους ανθρώπους έχουν ανεξήγητες γενετικές αιτίες, σύμφωνα με τους επιστήμονες. «Η έως τώρα ανάλυση αυτών των ασθενών έχει επικεντρωθεί στα γονίδια που κωδικοποιούν πρωτεΐνες, αγνοώντας τα μέρη του γονιδιώματος που ελέγχουν τη δραστηριότητα αυτών των γονιδίων», δήλωσε ο Bρετανός βιολόγος.

Ποντίκια - Πειραματόζωα

Τα έμβρυα των θηλαστικών αναπτύσσουν ωοθήκες και γίνονται θηλυκά, εκτός αν στη μήτρα υπάρχει αρκετή ποσότητα μιας πρωτεΐνης (SOX9) που ωθεί το έμβρυο να γίνει αρσενικό και να αναπτύξει όρχεις. Αυτοί παράγουν άφθονη τεστοστερόνη, τη βασική ανδρική ορμόνη, και έτσι ωθούν το σώμα να σχηματίσει το πέος και να διαμορφώσει τα λοιπά αρσενικά χαρακτηριστικά. Στα αρχικά στάδια αυτής της διαδικασίας, τα επίπεδα της πρωτεΐνης SOX9 ρυθμίζονται από το γονίδιο Sry στο χρωμόσωμα Υ (που δεν διαθέτουν τα θηλυκά). Αν όμως κάτι δεν πάει καλά στην πορεία, τα αρσενικά γεννητικά όργανα δεν αναπτύσσονται πλήρως, όπως συμβαίνει σε μερικούς άνδρες, ή ένας άνθρωπος, παρ' όλο που διαθέτει το ανδρικό χρωμόσωμα Υ, τελικά αναπτύσσει θηλυκά γεννητικά όργανα.

Η νέα μελέτη δείχνει ότι η μη κωδικοποιητική περιοχή Εnh13 του DNA ενισχύει τα επίπεδα της εν λόγω πρωτεΐνης την κατάλληλη στιγμή, ώστε να αναπτυχθούν τα αρσενικά γεννητικά όργανα. Αν όμως αυτή η περιοχή διαγραφεί από το γονιδίωμα -όπως έκαναν οι Βρετανοί γενετιστές- τότε το σώμα δεν παίρνει τον αρσενικό «δρόμο» αλλά τον θηλυκό και αναπτύσσει θηλυκά γεννητικά όργανα. Οι ερευνητές επεσήμαναν ότι η έρευνά τους αναδεικνύει το ζωτικό και έως τώρα παραγνωρισμένο ρόλο του «σκουπιδο-DNA», που δεν κωδικοποιεί πρωτεΐνες. «Αν μια μόνο περιοχή του λεγόμενου σκουπιδο-DNA έχει τέτοια επίπτωση στον καθορισμό του φύλου, τότε άλλες μη κωδικοποιητικές περιοχές του DNA μπορεί να έχουν ανάλογα δραματικές επιπτώσεις», δήλωσε η ερευνήτρια δρ Νιτζάν Γκόνεν.

Το 1991 οι επιστήμονες με επικεφαλής τον δρα Λόβελ-Μπατζ είχαν για πρώτη φορά κάνει το αντίστροφο: είχαν μετατρέψει ένα θηλυκό ποντίκι σε αρσενικό, εισάγοντας στο έμβρυο το γονίδιο Sry. Αν και στη φύση τα θηλαστικά δεν αλλάζουν φύλο, υπάρχουν ορισμένα είδη (π.χ. ψαριών) που μπορούν να αλλάξουν πολλές φορές φύλο στη διάρκεια της ζωής τους.

Ολυμπιακός: “λύγισε” στο τέλος από την Άρσεναλ23:59“Άγριες Μέλισσες”: αποκαλύψεις που κλονίζουν, προδοσίες και… αναβολές (εικόνες)23:50“Ντου” αντιεξουσιαστών σε γραφείο βουλευτή (εικόνες)23:39“Best Friend’s Fear” με ανεπανάληπτες φάρσες την Παρασκευή (εικόνες)23:28Ποινική δίωξη σε Πρωθυπουργό για τη δολοφονία της συζύγου της23:16Ρωσικά μέσα: Η Τουρκία υποστηρίζει τζιχαντιστές στη Συρία (βίντεο)23:05Αντιεξουσιαστές σε πολίτες: Μην παρκάρετε δίπλα σε... πολυτελή αυτοκίνητα22:53Μηταράκης: δεν μπορεί 5 νησιά του Αιγαίου να σηκώνουν όλο το βάρος του Μεταναστευτικού22:41“Το Καφέ της Χαράς”: ζήλιες, πάθη και… παθήματα (εικόνες)22:28Ακρόπολη: “Πράσινο φως” του ΚΑΣ για νέο ανελκυστήρα22:16Κορονοϊός: Έκκληση από Έλληνες που είναι εγκλωβισμένοι στην Ταϊβάν22:05Ανελέητο bullying σε παιδάκι που πάσχει από νανισμό (βίντεο)21:53Αναστασία Μαυροειδή: Μάθημα ζωής από την γυναίκα μου νίκησε τον παιδικό καρκίνο (βίντεο)21:42Ολυμπιακός: νίκησε Βιλερμπάν και… απουσίες21:29“Μάξιμος Σαράφης”: επικοινώνησε με την ΓΑΔΑ και έστειλε επιστολή στην προανακριτική21:18Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου: Ακόμα με φωνάζουν “Ναταλία” από το “Εκμέκ Παγωτό” (βίντεο)21:07Δάκρυα και υπερηφάνεια για τον Εύζωνα που έσβησε μέσα στην Προεδρική Φρουρά (βίντεο)20:55Εκτοξεύτηκαν τα έσοδα από τον τουρισμό το 201920:43Ανοσοθεραπεία: Μύθοι και αλήθεια20:31Μαραθώνια συνεδρίαση για τον προϋπολογισμό της ΕΕ20:19