Ειδήσεις /Υγεία - ΠεριβάλλονΔημοσίευση: 15 Ιουνίου 2018 11:28

Επιστήμονες άλλαξαν φύλο σε ποντίκια “παίζοντας” με το DNA τους

Πώς έκαναν θηλυκά τα αρσενικά ποντίκια και τι σημαίνει αυτό στην έρευνα για τις διαταραχές του φύλου στους ανθρώπους.

Ποντίκια - Πειραματόζωα

Επιστήμονες στη Βρετανία μετέτρεψαν αρσενικά ποντίκια σε θηλυκά κάνοντας παρεμβάσεις στο γονιδίωμά τους και αφαιρώντας ορισμένα τμήματα του DNA τους. Με τον τρόπο αυτό, τα αρσενικά έμβρυα των πειραματόζωων ανέπτυξαν ωοθήκες και θηλυκά γεννητικά όργανα, όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Οι ερευνητές του Ινστιτούτου Φράνσις Κρικ του Λονδίνου, με επικεφαλής τον καθηγητή αναπτυξιακής βιολογίας Ρόμπιν Λόβελ-Μπατζ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Science», δήλωσαν ότι η έρευνα αυτού του είδους μπορεί να ρίξει φως στην ανάπτυξη διαταραχών του φύλου στους ανθρώπους. Για παράδειγμα, τα ευρήματα μπορεί να εξηγήσουν γιατί ορισμένοι άνδρες αναπτύσσουν θηλυκά γεννητικά όργανα. Περίπου ένα μωρό στα 5.500 γεννιέται με κάποιο πρόβλημα που σχετίζεται με την ανάπτυξη του φύλου του και των αντίστοιχων γεννητικών οργάνων.

Η κρίσιμη γενετική παρέμβαση που αλλάζει το φύλο από αρσενικό σε θηλυκό, είναι η αφαίρεση ενός τμήματος του DNA, του «ενισχυτή 13» (enhancer 13 ή Enh13), το οποίο, όπως και το υπόλοιπο 98% του γονιδιώματος δεν διαθέτει γονίδια από τα οποία παράγονται πρωτεΐνες (είναι το κακώς λεγόμενο «σκουπιδο-DNA»).

«Για πρώτη φορά δείξαμε ότι είναι δυνατή η αντιστροφή του φύλου αλλάζοντας μια μη κωδικοποιητική περιοχή του DNA. Πιθανότατα αυτή η περιοχή Εnh13 σχετίζεται με τις ανθρώπινες διαταραχές ανάπτυξης του φύλου και θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να διαγνωσθούν μερικές τέτοιες περιπτώσεις», δήλωσε ο Λόβελ-Μπατζ. Τουλάχιστον οι μισές διαταραχές ανάπτυξης του φύλου στους ανθρώπους έχουν ανεξήγητες γενετικές αιτίες, σύμφωνα με τους επιστήμονες. «Η έως τώρα ανάλυση αυτών των ασθενών έχει επικεντρωθεί στα γονίδια που κωδικοποιούν πρωτεΐνες, αγνοώντας τα μέρη του γονιδιώματος που ελέγχουν τη δραστηριότητα αυτών των γονιδίων», δήλωσε ο Bρετανός βιολόγος.

Ποντίκια - Πειραματόζωα

Τα έμβρυα των θηλαστικών αναπτύσσουν ωοθήκες και γίνονται θηλυκά, εκτός αν στη μήτρα υπάρχει αρκετή ποσότητα μιας πρωτεΐνης (SOX9) που ωθεί το έμβρυο να γίνει αρσενικό και να αναπτύξει όρχεις. Αυτοί παράγουν άφθονη τεστοστερόνη, τη βασική ανδρική ορμόνη, και έτσι ωθούν το σώμα να σχηματίσει το πέος και να διαμορφώσει τα λοιπά αρσενικά χαρακτηριστικά. Στα αρχικά στάδια αυτής της διαδικασίας, τα επίπεδα της πρωτεΐνης SOX9 ρυθμίζονται από το γονίδιο Sry στο χρωμόσωμα Υ (που δεν διαθέτουν τα θηλυκά). Αν όμως κάτι δεν πάει καλά στην πορεία, τα αρσενικά γεννητικά όργανα δεν αναπτύσσονται πλήρως, όπως συμβαίνει σε μερικούς άνδρες, ή ένας άνθρωπος, παρ' όλο που διαθέτει το ανδρικό χρωμόσωμα Υ, τελικά αναπτύσσει θηλυκά γεννητικά όργανα.

Η νέα μελέτη δείχνει ότι η μη κωδικοποιητική περιοχή Εnh13 του DNA ενισχύει τα επίπεδα της εν λόγω πρωτεΐνης την κατάλληλη στιγμή, ώστε να αναπτυχθούν τα αρσενικά γεννητικά όργανα. Αν όμως αυτή η περιοχή διαγραφεί από το γονιδίωμα -όπως έκαναν οι Βρετανοί γενετιστές- τότε το σώμα δεν παίρνει τον αρσενικό «δρόμο» αλλά τον θηλυκό και αναπτύσσει θηλυκά γεννητικά όργανα. Οι ερευνητές επεσήμαναν ότι η έρευνά τους αναδεικνύει το ζωτικό και έως τώρα παραγνωρισμένο ρόλο του «σκουπιδο-DNA», που δεν κωδικοποιεί πρωτεΐνες. «Αν μια μόνο περιοχή του λεγόμενου σκουπιδο-DNA έχει τέτοια επίπτωση στον καθορισμό του φύλου, τότε άλλες μη κωδικοποιητικές περιοχές του DNA μπορεί να έχουν ανάλογα δραματικές επιπτώσεις», δήλωσε η ερευνήτρια δρ Νιτζάν Γκόνεν.

Το 1991 οι επιστήμονες με επικεφαλής τον δρα Λόβελ-Μπατζ είχαν για πρώτη φορά κάνει το αντίστροφο: είχαν μετατρέψει ένα θηλυκό ποντίκι σε αρσενικό, εισάγοντας στο έμβρυο το γονίδιο Sry. Αν και στη φύση τα θηλαστικά δεν αλλάζουν φύλο, υπάρχουν ορισμένα είδη (π.χ. ψαριών) που μπορούν να αλλάξουν πολλές φορές φύλο στη διάρκεια της ζωής τους.

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορίαΧαρδαλιάς: Παράταση του lockdown στην Αττική (βίντεο)Σήμερα 17:52 | Ειδήσεις

Ποιές περιοχές της χώρας μπαίνουν στο επίπεδο αυξημένου κινδύνου. Φορτισμένος συναισθηματικά ήταν ο Υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων.

Παπαευαγγέλου: ανησυχία για τις μεταλλάξεις και τις νέες εστίες κορονοϊούΣήμερα 18:14 | Ειδήσεις

Για ποιες περιοχές έκρουσε καμπανάκι κινδύνου. Τι είπε για τα ενεργά κρούσματα στην χώρα και την πληρότητα στις ΜΕΘ. Τι ζήτησε απο όσους κάνουν δεύτερες σκέψεις για το εμβόλιο.

Λιγνάδης: γιατί οι Αρχές είπαν “όχι” σε αίτημα για βραχιολάκιΣήμερα 18:45 | Ειδήσεις

Πως αιτιολογείται η απόφαση, μετά από πολύωρη διάσκεψη Ανακρίτριας και Εισαγγελέα, που κατέληξαν στην προφυλάκιση του καλλιτέχνη.

Αγοράκι με σπάνιο σύνδρομο δίνει “μάχη για την ζωή” στην Εντατική (βίντεο)Σήμερα 19:32 | Ειδήσεις

Ώρες αγωνίας και για το λίγων ημερών μωρό που νοσηλεύεται στην ΜΕΘ με κορονοϊό.

Θρίλερ στον αέρα με Boeing 777 23:37Η “Τόμπι” βρήκε τα ναρκωτικά (εικόνες)23:28Lockdown: πρόστιμα για το “αντάρτικο” από μαγαζιά σε όλη την Ελλάδα23:19Άλμπα Βερολίνου - Παναθηναϊκός: Ξέμειναν από δυνάμεις οι “πράσινοι” στο φινάλε23:10Κόντρες: “σαφάρι” της Αστυνομίας μετά τους δύο νεκρούς (εικόνες)22:59Πυροβολισμοί στην Αθήνα - Οι δράστες άφησαν όπλο μέσα σε ταξί22:48Αρνείται την ανάνηψη ο Δημήτρης Κουφοντίνας22:39Lockdown στην Αττική - Καφούνης: Αυτή πρέπει να είναι η τελευταία αναβολή22:27Κυκλοφορούσε με “μαϊμού” ασθενοφόρο22:16To Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών διαγράφει τον Δημήτρη Λιγνάδη22:04Πολυμελής σπείρα έκλεβε ασθενείς και συνοδούς σε νοσοκομεία21:55Επίθεση με γκαζάκια στο Ίδρυμα Μητσοτάκη21:46Κορονοϊός - EMA: “Πράσινο φως” στο κοκτέιλ αντισωμάτων της Regeneron21:39Golden Visa: Ειδικό τμήμα για τις άδειες διαμονής σε επενδυτές (εικόνες)21:28Πανελλαδικές 2021: Οι νέοι συντελεστές ελάχιστων βάσεων εισαγωγής στα ΑΕΙ21:20Δίδυμο με… αδυναμία σε διαρρήξεις αυτοκινήτων21:11Εύρυτος: Εντυπωσιακά γκράφιτι με τους ήρωες του 1821 στην Αργυρούπολη (εικόνες)21:04Ασθενείς με νευρολογικές παθήσεις και εμβολιασμός έναντι του Covid-1920:53“Η φωτογραφία της ζωής μου” έρχεται στον ΑΝΤ1 (εικόνες)20:42Ο Lamanif κατέθεσε μήνυση για το βίντεο με προσωπικές στιγμές (εικόνες)20:30