Ειδήσεις /Υγεία - ΠεριβάλλονΔημοσίευση: 15 Μαρτίου 2018 17:22

Σημαντική ανακάλυψη του ΙΤΕ για την ασπιρίνη

Νέα ευεργετική δράση της ασπιρίνης αποκαλύπτει έρευνα του Ιδρύματος Τεχνολογίας & Έρευνας.

Ασπιρίνη

Η δράση της ασπιρίνης προσομοιώνει τα ευεργετικά αποτελέσματα της περιορισμένης πρόσληψης θερμίδων, χωρίς τον συνεπακόλουθο υποσιτισμό, όπως αποκαλύπτει διεθνής συνεργασία ερευνητών του Ινστιτούτου Μοριακής Βιολογίας & Βιοτεχνολογίας του Ιδρύματος Τεχνολογίας & Έρευνας με επιστήμονες στο Παρίσι της Γαλλίας αποκαλύπτει ότι

Πρόσφατη έρευνα στο Ινστιτούτο Μοριακής Βιολογίας & Βιοτεχνολογίας (ΙΜΒΒ) του Ιδρύματος Τεχνολογίας & Έρευνας (ΙΤΕ) σε συνεργασία με διακεκριμένους επιστήμονες από Ακαδημαϊκά Ιδρύματα του εξωτερικού, τα αποτελέσματα της οποίας δημοσιεύονται στο έγκριτο διεθνές επιστημονικό περιοδικό Cell Reports, αποκαλύπτει ένα νέο μηχανισμό δράσης της ασπιρίνης.

Οι ερευνητές του ΙΜΒΒ-ΙΤΕ, Δρ. Μαρία Μαρκάκη και Δρ. Νεκτάριος Ταβερναράκης (Καθηγητής της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστήμιου Κρήτης και Πρόεδρος του ΙΤΕ) σε συνεργασία με την ομάδα του Καθ. Guido Kroemer (Université Paris Descartes/Paris V, Σορβόννη) έδειξαν ότι η ασπιρίνη και ο ενεργός μεταβολίτης της σαλικυλικό οξύ καταστέλλουν την ενεργότητα ενός ειδικού ενζύμου, της ακετυλοτρανσφεράσης EP300, επάγοντας έτσι τη κυτταρική διαδικασία της αυτοφαγίας.

Μαρία Μαρκάκη - ΙΤΕ - ΑσπιρίνηΝεκτάριος Ταβερναράκης - ΙΤΕ - Ασπιρίνη

Η αυτοφαγία είναι μια αυστηρά ελεγχόμενη διαδικασία μέσω της οποίας το κύτταρο αποικοδομεί συστατικά του, όπως πρωτεϊνες, λιπίδια και άλλα μακρομόρια καθώς και κατεστραμμένα ή περιττά υποκυτταρικά οργανίδια. Μειωμένη πρόσληψη τροφής ενεργοποιεί την αυτοφαγία. Η γήρανση και οι επακόλουθες δυσλειτουργίες που τη συνοδεύουν, συνδέονται με την απορρύθμιση των μηχανισμών επιδιόρθωσης βλαβών στα κύτταρα. Η αυτοφαγία μπορεί να θεωρηθεί ως ένας από τους σημαντικότερους μηχανισμούς αντι-γήρανσης επειδή εξασφαλίζει την ανακύκλωση και συνεπώς την ανανέωση των κυτταροπλασματικών συστατικών ,συμπεριλαμβανομένων ολόκληρων οργανιδίων, όπως τα μιτοχόνδρια.

Παρεμβάσεις που στοχεύουν στην αποκατάσταση ή στην επαγωγή της αυτοφαγίας μπορούν να μειώσουν τη συχνότητα εμφάνισης σχετιζόμενων με την ηλικία ασθενειών και να βελτιώσουν την ποιότητα και το προσδόκιμο ζωής. Η φύση αυτών των παρεμβάσεων αυτών μπορεί να είναι διατροφική (νηστεία ή μείωση πρόσληψης θερμίδων), συμπεριφορική (σωματική άσκηση) ή και φαρμακολογική.

Μαρία Μαρκάκη - ΙΤΕ - ΑσπιρίνηΝεκτάριος Ταβερναράκης - ΙΤΕ - Ασπιρίνη

Χρησιμοποιώντας ως πειραματικά συστήματα το νηματώδη Caenorhabditis elegans και το ποντίκι Mus musculus , οι ερευνητικές ομάδες του Καθ. Νεκταριου Ταβερναράκη και του Καθ. Guido Kroemer έδειξαν ότι η χορήγηση ασπιρίνης ουσιαστικά μιμείται τα ευεργετικά αποτελέσματα της περιορισμένης πρόσληψης θερμίδων, χωρίς όμως να προκαλεί υποσιτισμό. Αυτό επιτυγχάνετε επειδή η ασπιρίνη έχει την ικανότητα να μειώνει τα επίπεδα της τροποποίησης (ακετυλίωσης) πρωτεϊνών του κυττάρου που προκαλούνται από συγκεκριμένα ένζυμα (ακετυλοτρανσφεράση EP300), ενεργοποιώντας με τον τρόπο αυτό την αυτοφαγία. Επιπλέον , τα νέα ευρήματα αποκάλυψαν ότι η ασπιρίνη ενεργοποιεί επίσης ένα ειδικό τύπο αυτοφαγίας, την καρδιο-προστατευτική μιτοφαγία, μέσω της οποίας απομακρύνονται επιλεκτικά τα μη λειτουργικά μιτοχόνδρια και αποφεύγεται το οξειδωτικό στρες.

Τα ευρήματα της έρευνας συμβάλλουν στην καλύτερη κατανόηση του τρόπου δράσης της ασπιρίνης και αναδεικνύουν ένα νέο, γενικά προστατευτικό μηχανισμό ενάντια στη γήρανση και τις συνοδές της παθολογικές καταστάσεις.

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορίαΕκλογές στη Γερμανία: “Θρίλερ” δείχνουν τα exit poll - Ισοπαλία στο 25%Σήμερα 19:15 | Ειδήσεις

Ισοπαλία για CDU/CSU και SPD, τρίτο κόμμα οι Πράσινοι.

Αντιεμβολιαστές - Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος: Την Τρίτη τα πορίσματα για τις έρευνες στο ΔιαδίκτυοΣήμερα 19:02 | Ειδήσεις

Εργαζόμαστε εντατικά για τη διερεύνηση περιπτώσεων που παραβιάζουν τη νομοθεσία, αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.

Γυναικοκτονία στη Ρόδο: Η Ντόρα ήταν “αντράκι”, λέει ο αδελφός τηςΣήμερα 21:21 | Ειδήσεις

Ο αδελφός της 32χρονης μιλά στον ΑΝΤ1, ενώ η οικογένειά της απαντά στη «συγγνώμη» της οικογένειας του δράστη.

Κορονοϊός - Βασίλης Λεβέντης: Συγκλονίζει το μήνυμα του γιου τουΣήμερα 21:06 | Ειδήσεις

Τι ζήτησε από τον κόσμο ο γιος του προέδρου της Ένωσης Κεντρώων, που νοσηλεύεται σε κρίσιμη κατάσταση διασωληνωμένος στον Ευαγγελισμό.

Γυναικοκτονία στη Ρόδο: Η Ντόρα ήταν “αντράκι”, λέει ο αδελφός της21:24Κορονοϊός - Βασίλης Λεβέντης: Συγκλονίζει το μήνυμα του γιου του 21:10Λαμία - Παναιτωλικός: Ισοπαλία... θρίλερ στο φινάλε20:55Πέθανε ο Κώστας Καραμηνάς20:42“ Άγριες Μέλισσες”: Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος για τις ανατροπές της 3ης σεζόν (βίντεο)20:27COVID-19 και καρδιά: Τι ακριβώς συμβαίνει;20:14Μητσοτάκης: Στο Παρίσι για τα εγκαίνια έκθεσης για την Ελλάδα στο Λούβρο19:59Η Ινδία προετοιμάζεται για τον κυκλώνα “Γκούλαμπ” (εικόνες)19:45Αντιεμβολιαστές - Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος: Την Τρίτη τα πορίσματα για τις έρευνες στο Διαδίκτυο19:32Εκλογές στη Γερμανία: “Θρίλερ” δείχνουν τα exit poll - Ισοπαλία στο 25% 19:18Αφγανιστάν: Οι Ταλιμπάν απαγόρευσαν και το ξύρισμα19:06Πάτρα: “Άτυχος” κλέφτης έπεσε πάνω σε αστυνομικό18:53Οι “σχολικές” λοιμώξεις και η πρόληψή τους18:38Αστέρας Τρίπολης - Ολυμπιακός: Ερυθρόλευκος περίπατος με το βλέμμα στη Φενερμπαχτσέ18:24Παναθηναϊκός: “Πεντάρα” στον Βόλο18:11“7 θάνατοι της Μαρίας Κάλλας” στην ΕΛΣ: Καθήλωσε η Μαρίνα Αμπράμοβιτς 17:59Κορονοϊός: ο “χάρτης” με τα κρούσματα της Κυριακής17:45Κορονοϊός: 1100 νέα κρούσματα την Κυριακή17:33Μαρία Σάκκαρη: Ηττήθηκε στον τελικό της Οστράβα17:19Formula 1: ο Λούις Χάμιλτον νικητής στο Σότσι17:06