Ειδήσεις /Υγεία - ΠεριβάλλονΔημοσίευση: 17 Οκτωβρίου 2017 13:39

Ελληνίδα στην επιστημονική ομάδα που κατέγραψε τη σύγκρουση άστρων νετρονίου (βίντεο)

Ελληνίδα αστροφυσικός στους κορυφαίους της ομάδας που ανακάλυψε το μοναδικό φαινόμενο. Δείτε το βίντεο.

σύγκρουση άστρων νετρονίου

Μια διακεκριμένη Ελληνίδα, επιστήμων της διασποράς, η αστροφυσικός Βίκυ Καλογερά, καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Northwestern του Ιλινόις, είχε σημαντική συμβολή στην ανακάλυψη των πρώτων βαρυτικών κυμάτων από τη βίαιη και φωτεινή σύγκρουση δύο άστρων νετρονίων σε απόσταση 130 εκατομμυρίων ετών φωτός από τη Γη. Η ανακοίνωση έγινε χθες ταυτόχρονα από επιστήμονες τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Ευρώπη.

Δεν ήταν τυχαίο ότι στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε χθες στην Ουάσιγκτον η επιστημονική κοινοπραξία LIGO και το Εθνικό Ίδρυμα Επιστημών των ΗΠΑ, η Β. Καλογερά ήταν μία από τις έξι ειδικούς στο πάνελ, που απάντησε στις ερωτήσεις των δημοσιογράφων και ανέλυσε τη σημασία της ανακάλυψης. Μιας ανακάλυψης που ανοίγει νέους δρόμους στην αστρονομία, καθώς εκτός από τα βαρυτικά κύματα, παράλληλα ανιχνεύθηκε από την ίδια πηγή -τα συγχωνευόμενα άστρα νετρονίων- η ακτινοβολία, ορατή και μη, που γέννησε το κοσμικό φαινόμενο, το οποίο ήταν τόσο ισχυρό, ώστε στην πορεία «γέννησε» και βαριά χημικά στοιχεία, όπως χρυσό και πλατίνα.

Σύμφωνα με την κ. Καλογερά, την κορυφαία αστροφυσικό στην πολυπληθή ερευνητική ομάδα των δύο ανιχνευτών βαρυτικών κυμάτων LIGO στις ΗΠΑ (περισσότεροι από 1.000 επιστήμονες), «οι συγχωνεύσεις δύο άστρων νετρονίων είχαν προβλεφθεί εδώ και πολλές δεκαετίες ότι μπορούν να οδηγήσουν σε τέτοιες ισχυρές εκρήξεις, αλλά αυτή η νέα πολυδιάστατη ανακάλυψη ενώνει για πρώτη φορά δύο κομμάτια-κλειδιά του παζλ».

«Η ανακάλυψή μας» τονίζει «επιβεβαιώνει πολλές θεωρητικές προβλέψεις μας, μεταξύ των οποίων ότι τα ζεύγη των άστρων νετρονίων γεννούν ακτίνες γάμμα, οπτική ακτινοβολία, υπέρυθρη, ακτίνων-Χ και ραδιοκύματα. Ταυτόχρονα, έχουμε πια στις νέες παρατηρήσεις ενδείξεις που αναδεικνύουν νέα μυστήρια, τα οποία θα πρέπει να κατανοήσουμε».

H κ. Καλογερά, το όνομά της οποίας και των συνεργατών της υπάρχει στις επιστημονικές δημοσιεύσεις που συνοδεύουν τη νέα ανακάλυψη, είναι επικεφαλής της τετραμελούς ομάδας αστρονόμων και αστροφυσικών του Πανεπιστημίου Northwestern που συμμετέχει στο LIGO.

Όπως λέει η Ελληνίδα ερευνήτρια, «το πανεπιστήμιό μας έχει παίξει μοναδικό ρόλο στη νέα ανακάλυψη και αυτό δεν αποτελεί καμία υπερβολή». Η ίδια, εκτός από τον τίτλο της «διακεκριμένης καθηγήτριας» Φυσικής και Αστρονομίας, είναι διευθύντρια του Κέντρου Διεπιστημονικής Εξερεύνησης και Έρευνας στην Αστροφυσική (CIERA) του Northwestern.

Βίκυ Καλογερά - αστροφυσικός

«Αυτός ο συνδυασμός φωτός και βαρυτικών κυμάτων» τονίζει «είναι τελείως καινούριος και πολύ συναρπαστικός - ποτέ δεν είχαμε έως τώρα αυτό το είδος των παρατηρήσεων. Με σήματα βαρυτικών κυμάτων από τρεις ανιχνευτές, δύο στις ΗΠΑ και έναν στην Ιταλία, ήμασταν σε θέση να πούμε στους ηλεκτρομαγνητικούς συναδέλφους μας, οι οποίοι εργάζονται σε όλο το ηλεκτρομαγνητικό φάσμα, σε ποιό σημείο του ουρανού να εστιάσουν τα τηλεσκόπιά τους για να βρουν το ζεύγος των άστρων νετρονίων».

Η Ελληνίδα αστροφυσικός προσδοκά πολλές ακόμη ανακαλύψεις. Όπως λέει, «θα μπορούσε κάποιος να πει "εντάξει, κάναμε τη δουλειά μας, ας πάμε πια στο σπίτι μας". Όμως, στην πραγματικότητα, αυτή είναι απλώς η αρχή για μας. Όσες περισσότερες πηγές όπως αυτή ανιχνεύουμε, τόσα περισσότερα μπορούμε να μάθουμε. Το σύμπαν δεν σταματά με μια τέτοια σύγκρουση και όλες οι εκρήξεις δεν θα είναι ίδιες. Το ξέρουμε αυτό από τα ζεύγη των μαύρων τρυπών. Έτσι, σκοπεύουμε να ανακαλύψουμε νέα μυστήρια».

Η Β.Καλογερά αποφοίτησε το 1992 από το Τμήμα Φυσικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, πήρε το διδακτορικό της το 1997 από το Πανεπιστήμιο του Ιλινόις και μετά έκανε μεταδιδακτορική έρευνα στο Κέντρο Αστροφυσικής Χάρβαρντ-Σμιθσόνιαν. Το 2001 έγινε επίκουρη καθηγήτρια στο Τμήμα Φυσικής και Αστρονομίας του Πανεπιστημίου Northwestern, το 2006 αναπληρώτρια και το 2009 τακτική καθηγήτρια. Είναι συγγραφέας άνω των 200 επιστημονικών δημοσιεύσεων, μεταξύ των οποίων για τα βαρυτικά κύματα. Έχει πολλές βραβεύσεις στο ενεργητικό της και η έρευνά της χρηματοδοτείται, μεταξύ άλλων, από τη NASA.

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορίαΚορονοϊός: Ο “χάρτης” με τα κρούσματα της Δευτέρας - “Καμπανάκι” για την ΑττικήΣήμερα 17:34 | Ειδήσεις

Σε ποιες περιοχές της χώρας εντοπίστηκαν, το τελευταίο 24ωρο, φορείς του νέου ιού.

Αντιγριπικό εμβόλιο - Κικίλιας: Προτεραιότητα στις ευπαθείς ομάδες - Τι ισχύει για τα παιδιάΣήμερα 16:46 | Ειδήσεις

Ποιοι πρέπει να κάνουν το εμβόλιο της γρίπης. Πότε θα ξεκινήσει ο εμβολιασμός. Οι ανακοινώσεις του Βασίλη Κικίλια.

Πομπέο: η Τουρκία να ακολουθήσει τη στάση της Ελλάδας για την επίλυση των θαλάσσιων διαφορώνΣήμερα 18:59 | Ειδήσεις

Ο Αμερικάνος ΥΠΕΞ, τόνισε ότι υπάρχει μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον από αμερικανικές επιχειρήσεις για τη βόρεια Ελλάδα και τη Θεσσαλονίκη ειδικότερα.

Κορονοϊός: συναγερμός για κρούσματα σε κρουαζιερόπλοιοΣήμερα 11:25 | Τοπικά Νέα

Σε συναγερμό οι Αρχές. Πόσα άτομα βρέθηκαν θετικά. Πού αναμένεται να "δέσει" το πλοίο.

Φίλης στον ΑΝΤ1: Οι διαστάσεις της επίσκεψης Πομπέο στην Ελλάδα (βίντεο)19:48Πομπέο: Τέσσερις προτάσεις στρατηγικού ενδιαφέροντος στις αποσκευές του (βίντεο)19:36Μισέλ: δοκιμάζεται η σχέση της ΕΕ με την Τουρκία19:25e-ΕΦΚΑ: Παράταση υποβολής ΑΠΔ - Ποιους αφορά19:13Πομπέο: η Τουρκία να ακολουθήσει τη στάση της Ελλάδας για την επίλυση των θαλάσσιων διαφορών19:00Ευχάριστα νέα για το αγοράκι που έσπρωξε 17χρονος από τον 10ο όροφο 18:48Κορονοϊός: Ο “χάρτης” με τα κρούσματα της Δευτέρας - “Καμπανάκι” για την Αττική18:35“Still Standing”: μοίρασε πάνω από 1 εκ. ευρώ και…συνεχίζει!18:22Κορονοϊός: 269 νέα κρούσματα στην Ελλάδα18:10Πέθανε ο Γιούρι Ορλόφ18:03Σπίτι πήρε φωτιά από κεραυνό!17:52Γορίλας 200 κιλών επιτέθηκε και σακάτεψε 46χρονη17:40Συνάντηση Ναβάλνι - Μέρκελ στο νοσοκομείο17:30Κορονοϊός - Ολλανδία: Χιλιάδες νέα κρούσματα σε μία μέρα17:19Πλημμύρισε το Μεσολόγγι! (εικόνες)17:08Αντιγριπικό εμβόλιο - Κικίλιας: Προτεραιότητα στις ευπαθείς ομάδες - Τι ισχύει για τα παιδιά16:56“Ήλιος”: μία σύλληψη, μία ομολογία και μία άγρια σύγκρουση16:47Μηταράκης για Καμένα Βούρλα: Είναι απόβλητα τα παιδιά;16:35Ελ Αραμπί και Φούντας στους κορυφαίους σκόρερ του 202016:23Κορονοϊός: Κρούσμα στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών16:11