Ειδήσεις /Υγεία - ΠεριβάλλονΔημοσίευση: 13 Ιουνίου 2017 19:45

Έλληνας “διάβασε” άλλα 1000 γονιδιώματα μικροβίων

AP - Εργαστήριο - έρευνες

Επιστήμονες από τις ΗΠΑ και άλλες χώρες με επικεφαλής έναν Έλληνα βιολόγο έκαναν ένα ακόμη βήμα για την αποκάλυψη της μεγάλης μικροβιακής βιοποικιλότητας του πλανήτη μας, καθώς έδωσαν στη δημοσιότητα τα αποκωδικοποιημένα γονιδιώματα άλλων 1.003 βακτηρίων και αρχαιοβακτηρίων (γνωστών και ως «αρχαίων»).

Παρόλο που ο αριθμός των μικροβίων σε μια μόνο χούφτα χώματος ξεπερνά τον αριθμό των άστρων του γαλαξία μας, μέχρι σήμερα οι επιστήμονες γνωρίζουν ελάχιστα πράγματα για όλο αυτό τον μικροβιακό πλούτο. Μόνο πρόσφατα έχουν αρχίσει να αξιοποιούν τις νέες τεχνολογίες γενετικής ανάλυσης για να «διαβάζουν» το DNA ολοένα περισσότερων μικροοργανισμών.

Ηγετικό διεθνώς ρόλο σε αυτή την προσπάθεια κατέχει ένας Έλληνας επιστήμονας, ο Νίκος Κυρπίδης, επικεφαλής από το 2011 του σχετικού προγράμματος στο Κοινό Ινστιτούτο Γονιδιώματος του Υπουργείου Ενέργειας των ΗΠΑ.

Στη νέα έρευνα, με επικεφαλής τον Κυρπίδη, που παρουσιάσθηκε στο περιοδικό βιοτεχνολογίας "Nature Biotechnology", παρουσιάσθηκαν 1.003 νέα γονιδιώματα, η μεγαλύτερη «φουρνιά» που έχει ποτέ δημοσιοποιηθεί μέχρι σήμερα. Πρόκειται για μικρόβια από κάθε «γωνιά» της Γης, από το νερό, το χώμα, τα φυτά, ακόμη και τα έντερα αγελάδων και τερμιτών.

Το επίτευγμα αναμένεται να βοηθήσει σε διάφορες βιοτεχνολογικές εφαρμογές στο μέλλον, καθώς η ανακάλυψη των λειτουργιών των γονιδίων, των ενζύμων και των μεταβολικών «μονοπατιών» όλων αυτών των μικροοργανισμών μπορεί να επιτρέψει την αξιοποίησή τους σε μια ευρεία γκάμα εφαρμογών σε πεδία όπως η βιοενέργεια, η βιοιατρική, η φαρμακευτική, η γεωργία, το περιβάλλον κ.α.

«Τα βακτήρια και τα αρχαία συναποτελούν το μεγαλύτερο ποσοστό της βιοποικιλότητας των έμβιων οργανισμών στη Γη. Έχουν ήδη κατακτήσει κάθε περιβάλλον στον πλανήτη μας και συνεπώς έχουν βρει τρόπους να επιβιώνουν κάτω από τις πιο αντίξοες συνθήκες, χάρη σε διαφορετικά ένζυμα και τη διαφορετική βιοχημεία τους», όπως είπε ο Κυρπίδης.

Η «Γονιδιωματική Εγκυκλοπαίδεια Βακτηρίων και Αρχαίων» (GEBA) είναι μια φιλόδοξη πρωτοβουλία του αμερικανικού υπουργείου Ενέργειας, που αποσκοπεί στην «αλληλούχιση» (ανάγνωση) του DNA πολλών χιλιάδων μικροοργανισμών, ιδίως σε ανεξερεύνητα έως τώρα «κλαδιά» του δέντρου της ζωής. Τα πρώτα 56 γονιδιώματα της μικροβιακής «Εγκυκλοπαίδειας» είχαν δημοσιευθεί το 2009.

Σήμερα είναι η κύρια ερευνητική προσπάθεια που βρίσκεται σε εξέλιξη σε αυτό το πεδίο παγκοσμίως, με την ελπίδα ότι θα προκύψουν νέες σημαντικές βιοτεχνολογικές εφαρμογές. Όπως δήλωσαν οι ερευνητές, μόλις τώρα αρχίζει να έρχεται στο φως το τεράστιο κρυμμένο δυναμικό του μικρόκοσμου.

Ο Ν. Κυρπίδης αποφοίτησε το 1988 από το Τμήμα Βιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και το 1996 πήρε το διδακτορικό του στη μοριακή βιολογία και βιοτεχνολογία από το Πανεπιστήμιο Κρήτης.

Στη νέα μελέτη συνεργάσθηκαν επίσης οι Μιχάλης Χατζηθωμάς και Γιώργος Παυλόπουλος, επίσης ερευνητές του Κοινού Ινστιτούτου Γονιδιώματος του Υπουργείου Ενέργειας των ΗΠΑ.

Ανακοίνωσε και επίσημα Καρέρα η ΑΕΚ14:02Επιχείρηση της ΕΛΑΣ για τους δράστες της δολοφονίας στους Αγίους Θεοδώρους13:49Νεκροί οι εργαζόμενοι που αγνοούνταν σε χρυσωρυχείο13:36Γεραπετρίτης: η παρέμβαση των ΗΠΑ ασφαλώς μπορεί να είναι κρίσιμη13:24Αντικαπνιστικός νόμος: “Φωτιά” έχει πάρει το 114213:11Πυρκαγιά σε διαμέρισμα στο Μοσχάτο12:58Τζον Λένον: 39 χρόνια από τη δολοφονία του12:45Μετανάστης παρασύρθηκε και σκοτώθηκε από τουριστικό λεωφορείο12:34Χατζηδάκης: το πρόγραμμα εξορύξεων θα προχωρήσει κανονικά12:21Μενδώνη για Λάνθιμο: Οφείλουμε να στηρίξουμε τις επόμενες δουλειές του12:10“Άγριες Μέλισσες”: Μυστικά, πάθη και… αποκαλύψεις στα νέα επεισόδια (εικόνες)11:57“The Final Four”: Η ώρα του μεγάλου τελικού 11:45Άγιοι Θεόδωροι: Νέα σοκαριστικά στοιχεία για τους ληστές που σκότωσαν ηλικιωμένη (βίντεο)11:35Ο Γιώργος Αγγελόπουλος αποκλειστικά στον ΑΝΤ1 για το “Αν ήμουν πλούσιος”(βίντεο)11:23“Πεντάσφαιρη” η Μπάρτσελόνα με… “διαστημικό” Μέσι11:10Παναγιωτόπουλος: το ΥΠΕΘΑ δεν είναι περιστερώνας, έχει και “γεράκια’’10:57ΥΠΕΞ προς Τουρκία: εκτίθεστε!10:45Μάθημα ζωής από την Μαρία Λιακοπούλου: Η αναδοχή και η υιοθεσία, οι δισταγμοί και η άδολη αγάπη (βίντεο)10:33“Λερναία Ύδρα” τα κόκκινα δάνεια10:21Σκυλακάκης στον ΑΝΤ1 για το κοινωνικό μέρισμα: Ενισχύουμε οικογένειες με παιδιά που έχουν ανάγκη (βίντεο)10:08