Ειδήσεις /Υγεία - ΠεριβάλλονΔημοσίευση: 25 Ιανουαρίου 2017 15:23

Ουσία από καρχαρία στη μάχη κατά του Πάρκινσον

Η σκουαλαμίνη, μια φυσική ουσία από καρχαρία δίνει ελπίδες στους πάσχοντες από Πάρκινσον. Τι υποστηρίζουν οι επιστήμονες.

AP - καρχαρίας

Η σκουαλαμίνη, μια φυσική ουσία που ανακαλύφθηκε στη δεκαετία του ΄90 σε ένα είδος καρχαρία, άρχισε να δοκιμάζεται για τη νόσο Πάρκινσον και άφησε πολλές υποσχέσεις, καθώς μπορεί να μπλοκάρει το σχηματισμό των τοξινών στον εγκέφαλο.

Η εν λόγω ουσία, η οποία έχει μέχρι στιγμής δοκιμασθεί ευρέως κατά του καρκίνου και των λοιμώξεων, «φρενάρει» μια μοριακή διαδικασία που δημιουργεί τοξικά προϊόντα στον εγκέφαλο των ασθενών με Πάρκινσον. Η σκουαλαμίνη είναι ένα στεροειδές και οι επιστήμονες χρησιμοποίησαν ένα ασφαλέστερο συνθετικό ανάλογό της.

Αν και τα ευρήματα είναι ακόμη προκαταρκτικά, οι ερευνητές από διάφορες χώρες (Βρετανία, ΗΠΑ, Ολλανδία, Ιταλία, Ισπανία), με επικεφαλής τον καθηγητή Κρίστοφερ Ντόμπσον του Τμήματος Χημείας του Πανεπιστημίου Κέμπριτζ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ (PNAS), δήλωσαν αισιόδοξοι ότι η συγκεκριμένη ουσία θα μπορούσε να αποτελέσει τη βάση μιας νέας θεραπείας για τη νευροεκφυλιστική πάθηση.

Διαπιστώθηκε ότι η σκουαλαμίνη καταστέλλει δραστικά τον σχηματισμό και την τοξικότητα της πρωτεΐνης άλφα-συνουκλεΐνης. Η πρωτεΐνη αυτή πυροδοτεί μια αλυσίδα χημικών εξελίξεων στον εγκέφαλο, με κατάληξη τη δημιουργία τοξικών σωματιδίων που καταστρέφουν τα εγκεφαλικά κύτταρα και προκαλούν Πάρκινσον.

«Προς μεγάλη μας έκπληξη, βρήκαμε ότι η σκουαλαμίνη όχι μόνο επιβραδύνει τον σχηματισμό των τοξινών που σχετίζονται με τη νόσο Πάρκινσον, αλλά επίσης τις καθιστά λιγότερο τοξικές», δήλωσε ο Ντόμπσον. «Αν τα επόμενα τεστ αποδειχθούν επιτυχή, τότε είναι δυνατό να δημιουργηθεί ένα φάρμακο που θα θεραπεύει τουλάχιστον μερικά από τα συμπτώματα του Πάρκινσον. Στη συνέχεια θα μπορούσαμε να βελτιώναμε σταδιακά αυτό το φάρμακο», πρόσθεσε.

Στην ερευνητική ομάδα συμμετέχει ο Αμερικανός καθηγητής Μάικλ Ζάσλοφ της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Τζορτζτάουν, ο οποίος ανακάλυψε τη σκουαλαμίνη το 1993 και από τότε μελετά τις αντικαρκινικές και άλλες ιδιότητές της.

Σε πρώτη φάση οι επιστήμονες έκαναν πειράματα με ζώα και με κυτταρικές καλλιέργειες στο εργαστήριο. Μετά τα πρώτα ενθαρρυντικά αποτελέσματα, ο δρ Ζάσλοφ σχεδιάζει την πρώτη κλινική δοκιμή της σκουαλαμίνης σε ασθενείς με Πάρκινσον στις ΗΠΑ.

Είναι πάντως πρόωρο να προβλέψει κανείς κατά πόσο η εν λόγω ουσία τελικά όντως θα εμπλουτίσει το «οπλοστάσιο» των γιατρών κατά μίας νόσου, η οποία έχει πολλά διαφορετικά συμπτώματα.

Champions League: Άλλα 4 εισιτήρια για τους “16” βρήκαν κάτοχο00:09Ισχυρός σεισμός στην Κρήτη00:00Το Χρυσό Μετάλλιο Αξίας της Πόλεως των Αθηνών στον Βούτσιτς (εικόνες)23:50Έτοιμος για το ταξίδι στο Βόρειο Πόλο ο Χρήστος Βασιλειάδης (βίντεο)23:44“Ελλάδα Ξανά”: Στόχος ο επαναπατρισμός Ελλήνων επιστημόνων (βίντεο)23:37“Διδώ”: Σαρώνει η κακοκαιρία την χώρα – Ποιοι δρόμοι έκλεισαν23:26Basketball Champions League: Εύκολο βράδυ είχε η ΑΕΚ στην έδρα της Ορτέζ23:16Πωλίνα Γκιωνάκη: η συντροφικότητα και οι γάμοι που απέτυχαν (βίντεο)23:07Νιου Τζέρσεϊ: Φονική ενέδρα σε αστυνομικούς (βίντεο)22:58Ο Αντώνης Παπαδημητρίου στον ΑΝΤ1 για το Ωνάσειο Εθνικό Μεταμοσχευτικό Κέντρο (βίντεο)22:46Ισχυρός σεισμός στην Τουρκία22:35Παρέμβαση της ACT στην Κομισιόν για το μέλλον της ευρωπαϊκής τηλεόρασης (βίντεο)22:24Αγωνία για 17χρονη που εξαφανίστηκε από το Γενικό Κρατικό της Νίκαιας22:13Γιώργος Σεφέρης: 56 χρόνια από το Νόμπερ Λογοτεχνίας22:01Basketball Champions League: “Υπέκυψε” στην Μπεσίκτας ο ΠΑΟΚ21:50Φοιτήτρια εντόπισε κρυφή κάμερα μέσα στο διαμέρισμα που νοίκιαζε (βίντεο)21:37Άδεια λειτουργίας σε τρία τζαμιά έδωσε το Υπουργείο Παιδείας (βίντεο)21:24Φωταγωγήθηκε το χριστουγεννιάτικο δέντρο στο Σύνταγμα (εικόνες)21:13Μαθητές έστειλαν γράμματα σε ασυνόδευτα προσφυγόπουλα (βίντεο)21:01Νεκρό βρέφος από μηνιγγίτιδα20:49