Ειδήσεις /Υγεία - ΠεριβάλλονΔημοσίευση: 13 Αυγούστου 2016 20:16

Τέλος η έρευνα για το στείρο νετρίνο

Οι επιστήμονες δηλώνουν σχεδόν σίγουρoι ότι δεν υπάρχει μετά την πολυετή αλλά άκαρπη αναζήτησή του.

έρευνα - τέλος - στείρο - νετρίνο

Οι ερευνητές του Παρατητηρίου Νετρίνων IceCube, που διαθέτει έναν τεράστιο ανιχνευτή κάτω από τους πάγους στο Νότιο Πόλο, ανακοίνωσαν επίσημα ότι -μετά και τα τελευταία στοιχεία- η έρευνά τους έχει καταλήξει στο... μηδέν, άρα πρέπει να βγουν τα αναπόφευκτα συμπεράσματα. Αν και το IceCube δεν έχει σταματήσει ακόμη την έρευνα, οι επιστήμονές του δεν περιμένουν πια να... βγάλουν λαγό από το καπέλο.

Σε μια προσπάθεια να συμπληρώσουν τα κενά του «Καθιερωμένου Προτύπου» (Standard Model) της σωματιδιακής Φυσικής, οι φυσικοί είχαν προτείνει από τα μέσα της δεκαετίας του '90 την ύπαρξη ενός υποθετικού σωματιδίου, του στείρου νετρίνου. Αν όντως ανακαλυπτόταν, θα εμπλούτιζε την «οικογένεια» των νετρίνων, που περιλαμβάνει ήδη τρία μέλη ή «γεύσεις» (νετρίνα ηλεκτρονίων, μιονίων και ταυ), ενώ θα βοηθούσε να πέσει φως στο μυστήριο της σκοτεινής ύλης και της ασυμμετρίας ύλης-αντιύλης στο σύμπαν.

Τα νετρίνα είναι σωματίδια-φαντάσματα, με σχεδόν καθόλου μάζα, τα οποία σπάνια αλληλεπιδρούν με την κανονική ύλη, γι' αυτό είναι τόσο δύσκολο να ανιχνευθούν. Επιπλέον, καθώς ταξιδεύουν, συνεχώς αλλάζουν «γεύση», καθώς ξαφνικά ένα είδος νετρίνου μεταμορφώνεται σε ένα άλλο είδος.

Τρισεκατομμύρια νετρίνα διαπερνούν κάθε δευτερόλεπτο το ανθρώπινο σώμα, καθώς παράγονται σε μεγάλες ποσότητες από τον Ήλιο.

Ορισμένα νετρίνα έχουν πιο μακρινή κοσμική προέλευση, αλλά τα περισσότερα δημιουργούνται όταν η κοσμική ακτινοβολία προσκρούει πάνω στα σωματίδια της γήινης ατμόσφαιρας.

Το υποθετικό τέταρτο είδος νετρίνων υποτίθεται ότι δεν αλληλεπιδρά καθόλου με την ύλη (γι' αυτό άλλωστε ονομάσθηκε «στείρο»), εκτός πιθανώς με τη βαρύτητα, γι' αυτό προτάθηκε ένα πιθανό σωματίδιο της μυστηριώδους σκοτεινής ύλης, που αποτελεί πάνω από το 80% της μάζας του σύμπαντος.

Το «Καθιερωμένο Πρότυπο» προβλέπει μόνο τα ήδη γνωστά τρία είδη νετρίνων και όχι το στείρο. Ο μόνος τρόπος για να ανιχνευθεί το τελευταίο, ήταν με έμμεσο τρόπο, δηλαδή να «πιαστεί στα πράσα» ακριβώς τη στιγμή που θα μεταμορφωνόταν σε κάποιο από τα άλλα τρία είδη. Αλλά αυτό δεν έμελε να συμβεί.

Ο καθηγητής φυσικής Φράνσις Χάλζεν, επικεφαλής του πειράματος IceCube στην Ανταρκτική, που έκανε τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Physical Review Letters", αναγνώρισε ότι η έρευνα δεν οδηγεί πουθενά και κατά 99% το στείρο νετρίνο απλούστατα δεν υπάρχει.

«Σαν τον Έλβις, οι άνθρωποι βλέπουν ενδείξεις του στείρου νετρίνου παντού και οι θεωρητικοί φυσικοί ήσαν πεπεισμένοι ότι υπάρχει. Όμως η αποτυχία μας να το ανιχνεύσουμε, σημαίνει ότι η Φυσική παραμένει στο σκοτάδι σχετικά με την προέλευση της μικρής μάζας του νετρίνου ή γιατί εξαρχής απέκτησαν ακόμη και αυτή τη λίγη μάζα», δήλωσε ο Χάλζεν.

Ο ανιχνευτής IceCube διαθέτει 5.160 αισθητήρες σε βάθος πάνω από ενάμισι χιλιόμετρο κάτω από την επιφάνεια των πάγων. Μόνο τα νετρίνα μπορούν ανεμπόδιστα να ταξιδέψουν στο εσωτερικό της Γης και ανιχνεύονται όταν, πέφτοντας πάνω σε άλλα σωματίδια, εκπέμπουν την χαρακτηριστική γαλαζωπή ακτινοβολία Τσερένκοφ, την οποία «πιάνουν» οι αισθητήρες.

Οι επιστήμονες ανέλυσαν εκατοντάδες χιλιάδες ‘συμβάντα' στον ανιοχνευτή IceCube, αλλά ούτε ένα από αυτά δεν είχε την χαρακτηριστική «υπογραφή» του στείρου νετρίνου. Ουσιαστικά, η μόνη πλέον ελπίδα ανακάλυψης είναι το στείρο νετρίνο να είναι πολύ βαρύτερο από ό,τι προβλέπει η έως τώρα θεωρία.

Έως τώρα οι επιστήμονες περίμεναν να βρουν ένα σωματίδιο με μάζα περίπου το ένα δισεκατομμυριοστό της μάζας του υδρογόνου, δηλαδή περίπου ένα ηλεκτρονιοβόλτ (1 eV). Όμως, σύμφωνα με κάποιες νεότερες εκτιμήσεις, το στείρο νετρίνο μπορεί να έχει μάζα έως και 7.000 eV, όμως για κάτι τέτοιο θα χρειασθούν άλλα παρατηρητήρια, που σήμερα δεν υπάρχουν.

Champions League: Η Λίβερπουλ “άλωσε” την έδρα της Μίλαν23:59ΑΝΑΚΕΜ - Θεσσαλονίκη: “Σκούπα” σε… βουνά από μπάζα (εικόνες)23:47Φωτιά σε φυλακή στο Μπουρούντι: Δεκάδες νεκροί και τραυματίες (εικόνες)23:33Αρχιμανδρίτης Παύλος Ντανάς: “Τα εμβόλια είναι λουσμένα στο αίμα”23:19Σεισμός στο Αρκαλοχώρι 23:06Πέθανε ο Stonewall Jackson22:52Καταγγελία για άγριο bullying σε 8χρονο από συμμαθητές του (βίντεο)22:40Μέσι: Έσπασε το ρεκόρ του Πελέ 22:26“Special Report”: Αποκλειστική συνέντευξη Πεσκόφ στον ΑΝΤ1 με μηνύματα για την Ελλάδα (βίντεο)22:13Παναθηναϊκός - Λαύριο: “Ξέσπασαν” με κατοστάρα οι πράσινοι!21:59Ληστεία με μπαλτά στο ΑΠΘ: Στην φυλακή ο 27χρονος (βίντεο)21:46Μαίρη Μπάρκουλη: Στο νοσοκομείο η χήρα του αείμνηστου ηθοποιού21:35Κορονοϊός: Φυλάκιση και πρόστιμο στους γονείς που δεν στέλνουν τα παιδιά στο σχολείο21:21ΟΗΕ: Ψήφισμα για επιστροφή της πολιτιστικής κληρονομιάς στις χώρες προέλευσης (βίντεο)21:08Μόσχα: Η σφοδρότερη χιονόπτωση από το 1949 (εικόνες)20:54Μπάιντεν - Πούτιν: Κρίσιμη συνομιλία των δύο ηγετών (βίντεο)20:41Σταϊκούρας: Η Ελλάδα πρωταθλήτρια Ευρωζώνης στην ανάπτυξη20:28Τροχαίο ατύχημα με τραυματίες στην παλαιά εθνική Λαμίας - Θεσσαλονίκης (εικόνες)20:13Πάτρα: διασωληνώθηκε παιδί με εγκεφαλίτιδα19:59Κασόγκι: Σύλληψη υπόπτου για τη δολοφονία του δημοσιογράφου19:44