Ειδήσεις /Υγεία - ΠεριβάλλονΔημοσίευση: 18 Μαΐου 2016 11:17

Πώς απέκτησε τον πανύψηλο λαιμό της η καμηλοπάρδαλη;

«Διαβάστηκε» το DNA της καμηλοπάρδαλης.  Δείτε τι αποκαλύπτει η νέα επιστημονική έρευνα που αλλάζει τα όσα γνωρίζαμε μέχρι τώρα.

Οι επιστήμονες αποκωδικοποίησαν το γονιδίωμα της καμηλοπάρδαλης και ανακάλυψαν στα γονίδιά της μερικές μεταλλάξεις, που μπορεί να εξηγούν πώς κατάφερε να αποκτήσει τόσο ψηλό λαιμό στην πορεία της εξέλιξης και να γίνει έτσι το ψηλότερο θηλαστικό στη Γη.

Οι καμηλοπαρδάλεις φθάνουν σε ύψος σχεδόν τα έξι μέτρα και, από αυτά, τα δύο μέτρα είναι ο λαιμός τους. Παρ' όλα αυτά, μπορούν να τρέξουν με ταχύτητα έως 60 χιλιομέτρων την ώρα. Είναι ζώα που ανέκαθεν αποτελούσαν αίνιγμα για τους βιολόγους, μεταξύ άλλων και για τον Κάρολο Δαρβίνο.

Κατά την τελευταία 15ετία ο πληθυσμός τους έχει μειωθεί κατά 40% εξαιτίας των λαθροκυνηγών και της καταστροφής των ενδιαιτημάτων τους. Με αυτό τον ρυθμό, αναμένεται ότι ο συνολικός αριθμός τους στον πλανήτη θα πέσει κάτω από τις 10.000 έως το τέλος του αιώνα μας.

Οι ερευνητές από τις ΗΠΑ, τη Βρετανία, την Κένυα και την Τανζανία, με επικεφαλής τον καθηγητή βιολογίας Ντάγκλας Κάβενερ του Πολιτειακού Πανεπιστημίου της Πενσιλβάνια, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Nature Communications», «διάβασαν» επίσης το γονιδίωμα του στενότερου συγγενούς της καμηλοπάρδαλης, του οκάπι, το οποίο μοιάζει με ζέβρα.

Η γενετική ανάλυση δείχνει ότι η καμηλοπάρδαλη και το οκάπι διαχωρίσθηκαν εξελικτικά πριν από περίπου 11,5 εκατομμύρια χρόνια. Εκτός από το οκάπι, οι επιστήμονες συνέκριναν το DNA της καμηλοπάρδαλης με το DNA 40 άλλων θηλαστικών (ανθρώπου, προβάτων, αγελάδων, καμηλών, ποντικιών κ.α.). Ανακάλυψαν έτσι περίπου 70 γονίδια, που τα έχουν ακόμη και οι άνθρωποι, αλλά εμφανίζουν μεταλλάξεις μοναδικές στο γονιδίωμα της καμηλοπάρδαλης. Μερικές από αυτές τις μεταλλάξεις της «χάρισαν» το επιβλητικό ύψος της.

Τώρα, οι επιστήμονες σκοπεύουν να «παίξουν» λίγο με αυτά τα γονίδια, εισάγοντάς τα σε ποντίκια, για να δουν κατά πόσο αυτά θα αναπτύξουν μακριούς λαιμούς. Το κατ' εξοχήν γονίδιο-στόχος, που έχει υποστεί μετάλλαξη στην καμηλοπάρδαλη, είναι το FGFRL1, το οποίο είναι γνωστό ότι ρυθμίζει την ανάπτυξη του σκελετού, αλλά και του καρδιαγγειακού συστήματος, τόσο στους ανθρώπους, όσο και στα ποντίκια.

Σημειωτέον ότι ο λαιμός της καμηλοπάρδαλης αποτελείται από επτά σπονδύλους, όσους και ο ανθρώπινος λαιμός, απλώς στην περίπτωσή της οι σπόνδυλοι είναι πιο επιμήκεις. Οπότε το επόμενο πείραμα γενετικής μπορεί να στοχεύει σε... μακρυλαίμηδες ανθρώπους!

“Η Οργή”: Νέα καθημερινή σειρά στον ΑΝΤ1 (βίντεο)23:59“Επαγγελματίες” πορτοφολάδες… ετών 13!23:48“Γυναίκα Χωρίς Όνομα”: Κορυφώνεται η αγωνία για την Μελίτη23:36Αγοράκι πνίγηκε σε πισίνα ξενοδοχείου23:23Το “Τσερνόμπιλ” μέσα από μάτια των επιζώντων23:10Τσίπρας: να προχωρήσουμε όλοι μαζί μπροστά22:57Έσπασε ιστορικό ρεκόρ ο Στέλιος Κυμπουρόπουλος22:43Αυτοκίνητο παρέσυρε 4χρονο κοριτσάκι22:30Δραματική προσγείωση αεροσκάφους στο Νιου Τζέρσεϊ22:17Δεκάδες Ferrari “πλημμύρισαν” την Πάτρα (βίντεο)22:04Συγκίνηση στην πρώτη λειτουργία στην Παναγία των Παρισίων (εικόνες)21:51Ο υπεραθλητής-γιατρός που ανέβηκε στο Έβερεστ μιλά στον ΑΝΤ1 (βίντεο)21:37Η ΑΕΚ πήρε τη νίκη στο Περιστέρι και την 3η θέση του πρωταθλήματος21:24Εκατό χρόνια από την πρώτη απευθείας υπερατλαντική πτήση (βίντεο)21:11Η οικιακή βοηθός είχε… “μακρύ χέρι”20:57Καββαδία- Καραμανλή στον ΑΝΤ1 για το διακύβευμα των εκλογών20:44Στο Χίθροου η… αντι- Brexit επιστροφή του Banksy (εικόνες)20:34“Thrive”: η Ζέτα Δούκα βάζει την ευεξία… σε πρώτο πλάνο (εικόνες)20:20Επιμένει ο πατέρας του φοιτητή στην Κάλυμνο: Σκότωσαν το παιδί μου (βίντεο)20:07Αφαίρεσαν την άδεια σε γιατρό επειδή ανέβασε σέξι φωτογραφίες στα social media (εικόνες)19:55