Ειδήσεις /Υγεία - ΠεριβάλλονΔημοσίευση: 14 Μαΐου 2016 19:14

Πώς τα γονίδια επηρεάζουν το επίπεδο της μόρφωσης

Νέα έρευνα με τη συμμετοχή τεσσάρων Ελλήνων επιστημόνων αποδεικνύει ότι το επίπεδο μόρφωσης είναι και θέμα γονιδίων.

ΒΙΒΛΙΟ - ΒΙΒΛΙΑ

Το πόσα χρόνια θα σπουδάσει ένας άνθρωπος στις διάφορες βαθμίδες της εκπαίδευσης, εξαρτάται σε ένα μικρό βαθμό και από τα γονίδιά του, σύμφωνα με μια νέα διεθνή επιστημονική έρευνα, τη μεγαλύτερη έως σήμερα γενετική μελέτη, στο πεδίο των κοινωνικών επιστημών. Στη μελέτη συμμετείχαν και τέσσερις ελληνικής καταγωγής επιστήμονες, δύο με έδρα την Ελλάδα και δύο τη Βρετανία.

Οι επιστήμονες, από διάφορες ευρωπαϊκές και άλλες χώρες, με επικεφαλής τον Φίλιπ Κέλινγκερ του Πανεπιστημίου VU του 'Αμσντερνταμ, εντόπισαν 74 γονίδια που σχετίζονται με το μορφωτικό επίπεδο.

Στην έρευνα συμμετείχαν ο καθηγητής Γιώργος Δεδούσης και η Ιωάννα Καλαφάτη από το Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας - Διατροφής του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου, καθώς επίσης ο καθηγητής Πάνος Δελούκας και η Σταυρούλα Κανόνη από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Queen Mary του Λονδίνου.

Οι ερευνητές ανέλυσαν το γονιδίωμα σχεδόν 294.000 ατόμων άνω των 30 ετών από 15 χώρες και αναζήτησαν γενετικούς παράγοντες που φαίνεται να επηρεάζουν τη διάρκεια των σπουδών. Όμως τόνισαν ότι πρωτίστως το μορφωτικό επίπεδο επηρεάζεται από κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες και πολύ λιγότερο από γενετικούς.

Τα γονίδια εν μέρει επιδρούν στις νοητικές ικανότητες ενός ανθρώπου και σε ορισμένα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς του, όπως η επιμονή, τα οποία, με τη σειρά τους, επηρεάζουν τον αριθμό των ετών της εκπαίδευσης.

Λιγότερο διάβασμα στο σπίτι!

Όμως η συνολική επίδραση των 74 γονιδίων στις διαφορές του μορφωτικού επιπέδου μεταξύ των ανθρώπων εκτιμάται από 0,5% έως το πολύ 1%. Οι ερευνητές εκτιμούν πάντως ότι χιλιάδες ακόμη γονίδια, άγνωστα έως τώρα, παίζουν ρόλο στο μορφωτικό επίπεδο, το καθένα ασκώντας μια ανεπαίσθητη επίδραση.

Συνολικά, οι γενετιστές εκτιμούν ότι η γενετική επίδραση στο μορφωτικό επίπεδο μπορεί να εξηγεί έως και το 20% των διαφορών του μορφωτικού επιπέδου μεταξύ των ανθρώπων, ενώ το υπόλοιπο 80% έχει να κάνει με κοινωνικούς-περιβαλλοντικούς παράγοντες. Αλλά δεν συμφωνούν όλοι ότι η γενετική «συνιστώσα» μπορεί να είναι τόσο σημαντική και μερικοί θεωρούν ότι η συμβολή της κινείται μάλλον κοντά στο 3%.

Η μελέτη δείχνει, επίσης, ότι ορισμένα από τα 74 γονίδια που εντοπίσθηκαν, φαίνεται να επικαλύπτονται με γονίδια που γονίδια που σχετίζονται με τις καλύτερες επιδόσεις στα νοητικά τεστ, πράγμα που δείχνει ότι το μορφωτικό επίπεδο και η νοημοσύνη έχουν κάποια συνάφεια. Από την άλλη, ορισμένα άλλα από τα 74 γονίδια εμπλέκονται στην ανάπτυξη του εγκεφάλου, ενώ σχετίζονται και με διάφορες παθήσεις, όπως Αλτσχάιμερ, διπολική διαταραχή και σχιζοφρένεια.

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορίαΝεκρή υπάλληλος που έπεσε από μπαλκόνιΣήμερα 13:55 | Ειδήσεις

Η γυναίκα είχε πάει για να κάνει αυτοψία στο ακίνητο. Πως βρέθηκε στο κενό από τον 4ο όροφο;

Πέτσας: καμπάνα και όχι καμπανάκι κινδύνου για τη χαλάρωση των μέτρωνΣήμερα 12:59 | Ειδήσεις

Ο κορονοϊός δεν έφυγε. Είναι εδώ και τρέφεται από τη χαλάρωσή μας, τόνισε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, αφήνοντας παράθυρο για νέα μέτρα από Δευτέρα.

Μητσοτάκης: απόλυτα προστατευμένο το δικαίωμα του συνέρχεσθαιΣήμερα 13:17 | Ειδήσεις

Η πρακτική της τυφλής βίας, της άκριτης έχθρας, της άκρατης καταστροφής λέγεται φασισμός, τόνισε ο πρωθυπουργός με αφορμή τον βανδαλισμό του μνημείου της Marfin...

Φρικτός θάνατος παιδιού: Το εγκατέλειψε η μάνα του στο σπίτι κι έφυγε με τον εραστή της (βίντεο)Σήμερα 16:22 | Ειδήσεις

Το κοριτσάκι είχε μείνει μόνο του για 8 ολόκληρες ημέρες. Οι διασώστες που κλήθηκαν, το βρήκαν εξαθλιωμένο, αλλά δεν κατάφεραν να το σώσουν.

Κορονοϊός - Βέλγιο: η Ελλάδα στην “πράσινη λίστα”17:31Πάιατ για Αγία Σοφία: να παραμείνει παγκόσμιο μνημείο πολιτιστικής κληρονομιάς17:18Μηχανική βλάβη στο πλοίο Superferry17:06Διακομματική Επιτροπή για την Θράκη16:55Σε... καρότσα μεταφέρθηκε τραυματισμένο παιδί στο νοσοκομείο16:44Φρικτός θάνατος παιδιού: Το εγκατέλειψε η μάνα του στο σπίτι κι έφυγε με τον εραστή της (βίντεο)16:32Πολύ υψηλός κίνδυνος πυρκαγιάς την Παρασκευή16:20Φωτιά στην Κάτω Αχαΐα16:07Κάνιε Γουέστ: Κατεβαίνω στις εκλογές για να κερδίσω15:56Φώφη Γεννηματά: Ολομέτωπη επίθεση στον Αλέξη Τσίπρα15:43Σρεμπρένιτσα: Έθαψε γιο και σύζυγο 25 χρόνια μετά τη σφαγή (εικόνες)15:31Νέα Υόρκη: Ξεκινά το πρώτο εικονικό Ελληνικό Φεστιβάλ Κινηματογράφου15:18Καταστροφικός ανεμοστρόβιλος σάρωσε τη Μινεσότα (εικόνες)15:06Έβαψαν κουκουβάγια σε πάρτι και χάραξαν χελώνα!14:55Επιβάτης χτύπησε ελεγκτή γιατί δεν ήθελε να βάλει μάσκα!14:43Βρεφονηπιακοί σταθμοί: Παράταση για την υποβολή αιτήσεων14:31Τσίπρας για διαδηλώσεις: Μαύρη μέρα για την Ελληνική Δημοκρατία14:18Δολοφονία Μακρή: Αναγνώρισε τον κατηγορούμενο η Βικτώρια Καρύδα14:06Νεκρή υπάλληλος που έπεσε από μπαλκόνι13:53Την Παρασκευή η απόφαση για την Αγία Σοφία13:41