Ειδήσεις /Υγεία - ΠεριβάλλονΔημοσίευση: 14 Μαΐου 2016 19:14

Πώς τα γονίδια επηρεάζουν το επίπεδο της μόρφωσης

Νέα έρευνα με τη συμμετοχή τεσσάρων Ελλήνων επιστημόνων αποδεικνύει ότι το επίπεδο μόρφωσης είναι και θέμα γονιδίων.

Το πόσα χρόνια θα σπουδάσει ένας άνθρωπος στις διάφορες βαθμίδες της εκπαίδευσης, εξαρτάται σε ένα μικρό βαθμό και από τα γονίδιά του, σύμφωνα με μια νέα διεθνή επιστημονική έρευνα, τη μεγαλύτερη έως σήμερα γενετική μελέτη, στο πεδίο των κοινωνικών επιστημών. Στη μελέτη συμμετείχαν και τέσσερις ελληνικής καταγωγής επιστήμονες, δύο με έδρα την Ελλάδα και δύο τη Βρετανία.

Οι επιστήμονες, από διάφορες ευρωπαϊκές και άλλες χώρες, με επικεφαλής τον Φίλιπ Κέλινγκερ του Πανεπιστημίου VU του 'Αμσντερνταμ, εντόπισαν 74 γονίδια που σχετίζονται με το μορφωτικό επίπεδο.

Στην έρευνα συμμετείχαν ο καθηγητής Γιώργος Δεδούσης και η Ιωάννα Καλαφάτη από το Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας - Διατροφής του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου, καθώς επίσης ο καθηγητής Πάνος Δελούκας και η Σταυρούλα Κανόνη από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Queen Mary του Λονδίνου.

Οι ερευνητές ανέλυσαν το γονιδίωμα σχεδόν 294.000 ατόμων άνω των 30 ετών από 15 χώρες και αναζήτησαν γενετικούς παράγοντες που φαίνεται να επηρεάζουν τη διάρκεια των σπουδών. Όμως τόνισαν ότι πρωτίστως το μορφωτικό επίπεδο επηρεάζεται από κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες και πολύ λιγότερο από γενετικούς.

Τα γονίδια εν μέρει επιδρούν στις νοητικές ικανότητες ενός ανθρώπου και σε ορισμένα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς του, όπως η επιμονή, τα οποία, με τη σειρά τους, επηρεάζουν τον αριθμό των ετών της εκπαίδευσης.

Λιγότερο διάβασμα στο σπίτι!

Όμως η συνολική επίδραση των 74 γονιδίων στις διαφορές του μορφωτικού επιπέδου μεταξύ των ανθρώπων εκτιμάται από 0,5% έως το πολύ 1%. Οι ερευνητές εκτιμούν πάντως ότι χιλιάδες ακόμη γονίδια, άγνωστα έως τώρα, παίζουν ρόλο στο μορφωτικό επίπεδο, το καθένα ασκώντας μια ανεπαίσθητη επίδραση.

Συνολικά, οι γενετιστές εκτιμούν ότι η γενετική επίδραση στο μορφωτικό επίπεδο μπορεί να εξηγεί έως και το 20% των διαφορών του μορφωτικού επιπέδου μεταξύ των ανθρώπων, ενώ το υπόλοιπο 80% έχει να κάνει με κοινωνικούς-περιβαλλοντικούς παράγοντες. Αλλά δεν συμφωνούν όλοι ότι η γενετική «συνιστώσα» μπορεί να είναι τόσο σημαντική και μερικοί θεωρούν ότι η συμβολή της κινείται μάλλον κοντά στο 3%.

Η μελέτη δείχνει, επίσης, ότι ορισμένα από τα 74 γονίδια που εντοπίσθηκαν, φαίνεται να επικαλύπτονται με γονίδια που γονίδια που σχετίζονται με τις καλύτερες επιδόσεις στα νοητικά τεστ, πράγμα που δείχνει ότι το μορφωτικό επίπεδο και η νοημοσύνη έχουν κάποια συνάφεια. Από την άλλη, ορισμένα άλλα από τα 74 γονίδια εμπλέκονται στην ανάπτυξη του εγκεφάλου, ενώ σχετίζονται και με διάφορες παθήσεις, όπως Αλτσχάιμερ, διπολική διαταραχή και σχιζοφρένεια.

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορίαΠρογραμματικές Δηλώσεις: η πρώτη “μάχη” των πολιτικών αρχηγών στην ΒουλήΣήμερα 19:10 | Ειδήσεις

Δείτε LIVE τις ομιλίες του Πρωθυπουργού και των πολιτικών αρχηγών στην έναρξη της τριήμερης διαδικασίας, πριν την παροχή ψήφου εμπιστοσύνης.

Έκπληξη Μητσοτάκη: 22% μείωση του ΕΝΦΙΑ από τον ΑύγουστοΣήμερα 20:12 | Ειδήσεις

Οι μικρές ιδιοκτησίες θα δουν μειώσεις 30%. Διευρύνονται άμεσα τα κριτήρια για τις 120 δόσεις, στα 20 από 30 ευρώ η μηνιαία δόση, στο 3% από 5% το επιτόκιο. Αναστέλλεται ο ΦΠΑ στην οικοδομή.

Τσίπρας: η Κυβέρνηση ρίχνει “λευκή πετσέτα” στη μείωση των πλεονασμάτωνΣήμερα 21:32 | Ειδήσεις

Η πρώτη ομιλία Τσίπρα στη Βουλή με Πρωθυπουργό τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Τον κατηγόρησε για αναστήλωση του “γαλάζιου” κομματικού κράτους.

Σεισμός στην Αττική: Αυτοψίες στα “λαβωμένα” κτήρια (βίντεο)Σήμερα 17:47 | Ειδήσεις

Ζημιές σε σπίτια, επιχειρήσεις και σχολεία. Δεκάδες μετασεισμοί μετά τη δόνηση των 5,1 Ρίχτερ. Σε επιφυλακή παραμένει ο κρατικός μηχανισμός.

Δύο λουόμενοι ανασύρθηκαν νεκροί από τη θάλασσα22:44Στις φλόγες λεωφορείο, έκλεισε η Εγνατία Οδός22:31Αεροδιακομιδή μητέρας και νεογνού από τη Σίφνο στην Αθήνα22:17Μητσοτάκης: Γκρεμίζονται οι φυλακές Κορυδαλλού22:04Στα “μαχαίρια” οι σεισμολόγοι για τα Ρίχτερ στην Αττική (βίντεο)21:50Ο σεισμός “ξαναχτύπησε” το ίδιο σπίτι 20 χρόνια μετά (βίντεο)21:37Τσίπρας: η Κυβέρνηση ρίχνει “λευκή πετσέτα” στη μείωση των πλεονασμάτων21:23Ο συνήγορος του καθ’ ομολογία δολοφόνου της Αμερικανίδας βιολόγου μιλά στον ΑΝΤ1 (βίντεο)21:10“Ήταν η κακιά στιγμή” υποστήριξε ο 41χρονος που μαχαίρωσε θανάσιμα τον φίλο του20:57Οι νέοι έχουν βάλει “στοίχημα ζωής” να ξαναχτίσουν το Μάτι (βίντεο)20:43Βίντεο - σοκ: Μαχαίρωσαν ηθοποιό στην σκηνή20:30Λέκκας στον ΑΝΤ1: τι πρέπει να περιμένουμε μετά τα 5,1 Ρίχτερ στην Αττική (βίντεο)20:17Έκπληξη Μητσοτάκη: 22% μείωση του ΕΝΦΙΑ από τον Αύγουστο 20:03Τσελέντης στον ΑΝΤ1: ο ΟΑΣΠ δεν έκανε σωστά τη δουλειά του (βίντεο)19:48Επίσημο: Παίκτης της ΑΕΚ ο Ολιβέιρα19:34Υπέρβαροι αστυνομικοί σε... υποχρεωτική δίαιτα19:21Προγραμματικές Δηλώσεις: η πρώτη “μάχη” των πολιτικών αρχηγών στην Βουλή19:07Βρήκαν μέσα στο σπίτι τους 6 μικρές κουκουβάγιες (εικόνες)18:55Καρέ-καρέ η έφοδος Ιρανών κομάντος στο βρετανικό τάνκερ (βίντεο)18:41Οπλισμένοι με καλάσνικοφ οι δραπέτες των φυλακών Κασσάνδρας18:28