Ειδήσεις /Υγεία - ΠεριβάλλονΔημοσίευση: 14 Μαΐου 2016 19:14

Πώς τα γονίδια επηρεάζουν το επίπεδο της μόρφωσης

Νέα έρευνα με τη συμμετοχή τεσσάρων Ελλήνων επιστημόνων αποδεικνύει ότι το επίπεδο μόρφωσης είναι και θέμα γονιδίων.

ΒΙΒΛΙΟ - ΒΙΒΛΙΑ

Το πόσα χρόνια θα σπουδάσει ένας άνθρωπος στις διάφορες βαθμίδες της εκπαίδευσης, εξαρτάται σε ένα μικρό βαθμό και από τα γονίδιά του, σύμφωνα με μια νέα διεθνή επιστημονική έρευνα, τη μεγαλύτερη έως σήμερα γενετική μελέτη, στο πεδίο των κοινωνικών επιστημών. Στη μελέτη συμμετείχαν και τέσσερις ελληνικής καταγωγής επιστήμονες, δύο με έδρα την Ελλάδα και δύο τη Βρετανία.

Οι επιστήμονες, από διάφορες ευρωπαϊκές και άλλες χώρες, με επικεφαλής τον Φίλιπ Κέλινγκερ του Πανεπιστημίου VU του 'Αμσντερνταμ, εντόπισαν 74 γονίδια που σχετίζονται με το μορφωτικό επίπεδο.

Στην έρευνα συμμετείχαν ο καθηγητής Γιώργος Δεδούσης και η Ιωάννα Καλαφάτη από το Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας - Διατροφής του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου, καθώς επίσης ο καθηγητής Πάνος Δελούκας και η Σταυρούλα Κανόνη από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Queen Mary του Λονδίνου.

Οι ερευνητές ανέλυσαν το γονιδίωμα σχεδόν 294.000 ατόμων άνω των 30 ετών από 15 χώρες και αναζήτησαν γενετικούς παράγοντες που φαίνεται να επηρεάζουν τη διάρκεια των σπουδών. Όμως τόνισαν ότι πρωτίστως το μορφωτικό επίπεδο επηρεάζεται από κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες και πολύ λιγότερο από γενετικούς.

Τα γονίδια εν μέρει επιδρούν στις νοητικές ικανότητες ενός ανθρώπου και σε ορισμένα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς του, όπως η επιμονή, τα οποία, με τη σειρά τους, επηρεάζουν τον αριθμό των ετών της εκπαίδευσης.

Λιγότερο διάβασμα στο σπίτι!

Όμως η συνολική επίδραση των 74 γονιδίων στις διαφορές του μορφωτικού επιπέδου μεταξύ των ανθρώπων εκτιμάται από 0,5% έως το πολύ 1%. Οι ερευνητές εκτιμούν πάντως ότι χιλιάδες ακόμη γονίδια, άγνωστα έως τώρα, παίζουν ρόλο στο μορφωτικό επίπεδο, το καθένα ασκώντας μια ανεπαίσθητη επίδραση.

Συνολικά, οι γενετιστές εκτιμούν ότι η γενετική επίδραση στο μορφωτικό επίπεδο μπορεί να εξηγεί έως και το 20% των διαφορών του μορφωτικού επιπέδου μεταξύ των ανθρώπων, ενώ το υπόλοιπο 80% έχει να κάνει με κοινωνικούς-περιβαλλοντικούς παράγοντες. Αλλά δεν συμφωνούν όλοι ότι η γενετική «συνιστώσα» μπορεί να είναι τόσο σημαντική και μερικοί θεωρούν ότι η συμβολή της κινείται μάλλον κοντά στο 3%.

Η μελέτη δείχνει, επίσης, ότι ορισμένα από τα 74 γονίδια που εντοπίσθηκαν, φαίνεται να επικαλύπτονται με γονίδια που γονίδια που σχετίζονται με τις καλύτερες επιδόσεις στα νοητικά τεστ, πράγμα που δείχνει ότι το μορφωτικό επίπεδο και η νοημοσύνη έχουν κάποια συνάφεια. Από την άλλη, ορισμένα άλλα από τα 74 γονίδια εμπλέκονται στην ανάπτυξη του εγκεφάλου, ενώ σχετίζονται και με διάφορες παθήσεις, όπως Αλτσχάιμερ, διπολική διαταραχή και σχιζοφρένεια.

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορίαΚορονοϊός - lockdown: Το ΦΕΚ με τα νέα μέτρα αναλυτικάΣήμερα 11:14 | Ειδήσεις

Δείτε τι έχει αλλάζει στις μετακινήσεις και την χρήση των κωδικών sms στο 13033. Πως τροποποιήθηκε ο χάρτης υγειονομικής ασφάλειας.

Lockdown: πρόστιμο σε βουλευτή για παραβίαση των μέτρωνΣήμερα 11:31 | Ειδήσεις

Ο βουλευτής όχι μόνο δέχθηκε το προβλεπόμενο πρόστιμο, αλλά και τις επιπλήξεις του Γενικού Γραμματέα της Κ.Ο. του κόμματος του.

Σεισμός: ο ΑΝΤ1 σε Δαμάσι και Μεσοχώρι που δοκιμάζονται από τα Ρίχτερ (βίντεο)Σήμερα 13:59 | Τοπικά Νέα

Οι απεσταλμένοι δημοσιογράφοι και τεχνικοί του σταθμού καταγράφουν τις καταστροφές, τις μαρτυρίες των καοτίκων και την αγωνία για την “επόμενη ημέρα”

Ισχυρή έκρηξη σε διαμέρισμα πολυκατοικίας (βίντεο)Σήμερα 12:33 | Τοπικά Νέα

Η έκρηξη σημειώθηκε μέσα στο διαμέρισμα και προκάλεσε εκτεταμένες ζημιές. Στο σημείο έσπευσαν δυνάμεις της Αστυνομίας και της Πυροσβεστικής.

Λιγνάδης: Νέα μήνυση για βιασμό15:00Σύριγγα - πύραυλος στο βίντεο της Κυβέρνησης για το 1000000 εμβολιασμούς14:49“The 2Night Show”: Τσικνοπέμπτη με ξεχωριστούς καλεσμένους (εικόνες)14:40ΣΕΗ: Πορεία καλλιτεχνών στην Αθήνα (εικόνες)14:33Σεισμός: ο ΑΝΤ1 σε Δαμάσι και Μεσοχώρι που δοκιμάζονται από τα Ρίχτερ (βίντεο)14:23“AccelerateTT”: Ταμείο για στήριξη σε νεοφυείς επιχειρήσεις14:11Περατικός για Κουφοντίνα: Μόνο ένας δειλός σκοτώνει πισώπλατα14:03Γέμισε τρύπες η Κροατία μετά το σεισμό (εικόνες)13:52Suede: αναβολή της επετειακής περιοδείας Coming Up 13:43Ελασσόνα: Τα μέτρα στήριξης στους σεισμόπληκτους13:36Σταύρος Κελέτσης: Επίθεση στο σπίτι του βουλευτή (εικόνες)13:26Πελώνη για νέα μέτρα: στόχος ο περιορισμός της κινητικότητας13:17Μαριάννα Τουμασάτου στο “Πρωινό”: ίσως μιλάμε για “επαγγελματίες κακοποιητές” (βίντεο)13:07Επίσκεψη Μητσοτάκη στο Κέντρο Υγείας Πατησίων (εικόνες)12:55Σακελλαροπούλου στο ΕΚ: Η πανδημία οξύνει τις διακρίσεις εναντίον των γυναικών12:51Νοσηλεύτρια που παρέλυσε: Να κάνετε το εμβόλιο, να είμαστε πάλι ελεύθεροι12:47Ισχυρή έκρηξη σε διαμέρισμα πολυκατοικίας (βίντεο)12:37Μπήκαν στην “Φάρμα” οι παίκτες - Τι πήραν μαζί τους (εικόνες)12:29Κορονοϊός: “Καμπανάκι” από τα λύματα στη Θεσσαλονίκη12:20Φίλιππος: Καλά νέα για την υγεία του πρίγκιπα12:11