Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη
Δημοσίευση: 18 Οκτωβρίου 2014 15:49«Ελληνική Αναγέννηση: H αρχιτεκτονική του Θεόφιλου Χάνσεν» στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη
Υδατογραφίες, έπιπλα, φωτογραφίες και άλλα αντικείμενα από τη συλλογή του Θεόφιλου Χάνσεν, που υπήρξε αρχιτέκτονας σπουδαίων νεοκλασικών κτηρίων στην Ελλάδα και την κεντρική Ευρώπη του 19ου αιώνα, φιλοξενούνται στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη, στο πλαίσιο της έκθεσης «Ελληνική Αναγέννηση: H αρχιτεκτονική του Θεόφιλου Χάνσεν».
Η έκθεση περιλαμβάνει περισσότερα από 180 πρωτότυπα σχέδια (υδατογραφίες, μολύβια κ.ά.), προερχόμενα ως επί το πλείστον από αυστριακά και δανέζικα μουσεία και αρχεία, κατά μεγάλο ποσοστό αδημοσίευτα. Περιλαμβάνει, επίσης, αριθμό επίπλων, αντικειμένων από επιχρυσωμένο μπρούντζο, καθώς και αριθμό φωτογραφιών του 19ου αιώνα.
Τα εγκαίνια της έκθεσης, η οποία πραγματοποιείται με τη συνεργασία της Ακαδημίας Εικαστικών Τεχνών της Βιέννης και της Εθνικής Βιβλιοθήκης Τέχνης της Δανίας, υπό την αιγίδα της Αυστριακής και της Δανικής Πρεσβείας, με μέγα δωρητή το Κοινωφελές Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, θα γίνουν την Τετάρτη 22 Οκτωβρίου, ενώ το κοινό θα μπορεί να θαυμάσει τα εκθέματα ως τις 18 Ιανουαρίου 2015
Η επιστημονική επιμέλεια της έκθεσης και του καταλόγου ανήκει στον Γεώργιο Α. Πανέτσο, καθηγητή Αρχιτεκτονικής και Αστικού Σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Πατρών, και την Μαριλένα Κασιμάτη, δρα ιστορικό της τέχνης, επιμελήτρια της Εθνικής Πινακοθήκης.
Ποιος ήταν ο Θεόφιλος Χάνσεν
Ο Θ. Χάνσεν (1813-91) γεννήθηκε και σπούδασε στην Κοπεγχάγη. Κατά την εννεαετή παραμονή του στην Αθήνα (1837-46) συνέθεσε την αρχιτεκτονική γλώσσα, που χαρακτήρισε την Αθήνα του 19ου αιώνα, είναι δηλαδή ουσιαστικά ο κύριος δημιουργός του Αθηναϊκού Νεοκλασσικισμού.
Το 1859 συνέλαβε, με αφετηρία το κτήριο του Πανεπιστημίου, έργο του αδελφού του Χριστιανού, την λεγόμενη «Αθηναϊκή Τριλογία» -το συγκρότημα των κτηρίων του Πανεπιστημίου, της Ακαδημίας και της Βιβλιοθήκης- που αποτελεί το σημαντικότερο αρχιτεκτονικό σύνολο της χώρας μετά την Ακρόπολη. Σχεδίασε επίσης, το Αστεροσκοπείο, το Ζάππειο και αριθμό ανεκτέλεστων έργων.
Παράλληλα, διέπρεψε στη Βιέννη, όπου σχεδίασε σειρά κτηρίων, όπως το Κοινοβούλιο, την Ακαδημία Καλών Τεχνών, την Ελληνική Εκκλησία, το Μέγαρο των Φίλων της Μουσικής κ.ά. Στο έργο του Θ. Χάνσεν παρατηρείται ένα αρχιτεκτονικό ιδίωμα με «αναδρομικά» χαρακτηριστικά, που ο ίδιος ονόμασε «Hellenische Renaissance» (Ελληνική Αναγέννηση).
Η έκθεση συνοδεύεται από τον κατάλογο «Ελληνική Αναγέννηση: H αρχιτεκτονική του Θεόφιλου Χάνσεν» με κείμενα των Γεωργίου Α. Πανέτσου, Ειρήνης (Ρένας) Φατσέα, Μανώλη Κορρέ, Robert Stalla, Rainald Franz, Andreas Zeese, Maren Groning, Villads Villadsen και Μαριλένας Ζ. Κασιμάτη.