Μουσείο Καλών Τεχνών της Βέρνης
Δημοσίευση: 24 Νοεμβρίου 2014 19:10Νέα στέγη για τον «θησαυρό των Ναζί»
Το Μουσείο Καλών Τεχνών της Βέρνης ανακοίνωσε σήμερα στο Βερολίνο ότι αποδέχεται την κληρονομιά του γερμανού συλλέκτη έργων τέχνης Κορνέλιους Γκούρλιτ, έναν θησαυρό περισσότερων των 1.000 έργων, ορισμένα από τα οποία ανήκαν σε περιουσίες εβραίων και εκλάπησαν από τους ναζί.
Ο πρόεδρος του Ιδρύματος του Μουσείου Κρίστοφ Σόιμπλιν διευκρίνισε κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου ότι το Μουσείο θα συνεργασθεί με τις γερμανικές αρχές για να εντοπίσει τα κλεμμένα ή βιαίως αποσπασμένα από τους κατόχους τους έργα με στόχο την επιστροφή τους στους νομίμους ιδιοκτήτες τους.
Σύμφωνα με τα γερμανικά μέσα ενημέρωσης η αξία της συλλογής ανέρχεται σε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ.
Η συλλογή του Γκούρλιτ, ο οποίος πέθανε τον Μάιο σε ηλικία 81 ετών, περιλαμβάνει έργα ανεκτίμητης αξίας με τις υπογραφές του Πικάσο, του Μονέ και του Σαγκάλ, που βγήκαν από την λήθη το 2012 όταν ανακαλύφθηκαν στο διαμέρισμα του ηλικιωμένου στο Μόναχο, μαζί με άλλα έργα τέχνης που ανακαλύφθηκαν λίγο αργότερα στην κατοικία του στο Σάλτσμπουργκ.
Μία εξαδέλφη του Κορνέλιους Γκούρλιτ, η Ούτε Βέρνερ, 86 ετών, διεκδικεί ενώπιον της δικαιοσύνης την κληρονομιά του εξαδέλφου της, ο οποίος την άφησε με τη διαθήκη του στο Μουσείο Καλών Τεχνών της Βέρνης.
Η συμφωνία ανάμεσα στο γερμανικό ομοσπονδιακό κράτος, το Μουσείο της Βέρνης και τη Βαυαρία είναι "μία καλή λύση" και "σημαντικό βήμα" στη διαχείριση του ναζιστικού παρελθόντος της Γερμανίας, δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού της Γερμανίας Μόνικα Γκρούτερς κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου, προσθέτοντας ότι η Γερμανία "είναι έτοιμη για την άμεση επιστροφή" τριών έργων τέχνης, για τα οποία υπάρχουν αποδείξεις ότι έχουν κλαπεί από τους εβραίους ιδιοκτήτες τους. Ανάμεσά τους, πίνακας του Ματίς, ο οποίος εκλάπη από τη συλλογή του γάλλου εμπόρου έργων τέχνης Πολ Ρόζενμπεργκ, παππού της δημοσιογράφου Αν Σενκλέρ.
Πριν από τον θάνατό του, ο Κορνέλιους Γκούρλιτ είχε υπογράψει συμφωνία με το γερμανικό κράτος, η οποία προβλέπει την επιστροφή των έργων που βρέθηκαν στην κατοικία του και για τα οποία θα υπάρξουν αποδείξεις ότι προέρχονται από αρπαγή, ενώ στη διαθήκη του αποφάσισε να κληροδοτήσει τη συλλογή του στο Μουσείο Καλών Τεχνών της Βέρνης.