Οικοδομικοί
Δημοσίευση: 17 Ιουλίου 2014 19:20Έρχεται το νομοσχέδιο για τους οικοδομικούς συνεταιρισμούς
Της Φαίης Χρυσοχόου
Βασικός άξονας του νομοσχεδίου είναι η πολεοδομική οργάνωση του χώρου για να διευκολυνθεί μία στροφή στην Περιφέρεια. Παράλληλα προωθείται ένα νέο μοντέλο ήπιας οικιστικής ανάπτυξης με περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά, λαμβάνοντας υπόψη το σύνολο της εθνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Σύμφωνα με το σχέδιο οικοδομικοί συνεταιρισμοί με εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο πριν από το 1975 θα μπορούν χτίσουν αρκεί να παραδώσουν το 50% της έκτασης κατά κυριότητα στο Ελληνικό Δημόσιο, το 25% να παραμένει ελεύθερο για χωρους πρασίνου ή δρόμους ενώ οικοδομησιμο θα είναι το υπόλοιπο 25%.
Για τους οικοδομικούς συνεταιρισμούς που δημιουργήθηκαν μετά το 1975 δίνεται η δυνατότητα ανταλλαγής της δασικής με χορτολιβαδική η σε απόστα μεχρι 3 χλμ από εγκαταλελειμμένους οικισμούς. Το μέγεθος του νέου οικισμού δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τα 300 στρέμματα. Εάν ο εγκαταλελειμμένος οικισμός έχει έως και 50 κατοίκους, το μέγεθος του νέου οικισμού δεν θα μπορεί να υπερβαίνει τα 100 στρέμματα, ενώ, εάν έχει έως και 100 κατοίκους το μέγεθος του νέου οικισμού θα μπορεί να καταλαμβάνει 200 στρέμματα. Εκτιμάται ότι τακτοποιούνται συνολικά 550 οικοδομικοί συνεταιρισμοί. Σύμφωνα με πληροφορίες στην Αττική το 505 βρίσκονται εντός δασικών εκτάσεων.
Οσον αφορά στους οικισμούς μέσα στα Δάση όπου έχουν εκδοθεί οικοδομικές άδειες όπως συμβαίνει στον Άγιο Στέφανο ανοιγει ο δρόμος ώστε να μπορούν να μεταβιβαστούν ή να πραγματοποιήσουν επισκευές ,κάτι που είχε παγώσει μετά από σχετική προσφυγη κατοικων στο ΣΤΕ για ακύρωση οικοδομικής άδειας. Πλέον σε περίπου 1,5 χρόνο με την ολοκλήρωση της ψηφιακής αποτυπωσης των περιοχών αίρονται ακομη και οι αποφασεις των δασαρχων και προχωρουν οι διαδικασιες ώστε να γινονται γρήγορα προς εξυπηρέτηση των ιδιοκτητων ακινητων. Το μετρο δεν αφορά τις αυθαιρετες κατοικιες για τις οποίες θα συνεχισει η επιβολή προστίμων και οι κατεδαφίσεις .
Επιπλέον περιοχές που έχουν δασικό χαρακτηρα και ηταν αγροτικές καλλιέργειες έναντι τιμήματος παραμένουν ως έχουν. Εάν δηλαδή η έκταση ήταν αγροτική καλλιέργεια πριν το 1945 διατηρείται με τον ίδιο χαρακτήρα. Αν σύμφωνα με αεροφωτογραφίες του 1945 ή του 1960 ήταν δάσος και είχε εκχερσωθέι προ 1975 και ειχε γίνει αγροτική καλλιέργεια τότε έναντι χαμηλού τιμήματος η έκταση αγοραζεται για να διατηρήθεί ως έχει χωρίς ανέγερση κατοικίας. Από το 1975 και μετά ότι έιναι δάσος παραμένει δάσος και δεν αλλάζει χαρακτήρα.
Αλλάγες αναμενονται και με την αναπτυξη και βελτίωση δασών και δασικών εκτάσεων. Σύμφωνα με τον αναπληρωτή Υπουργό ΠΕΚΑ, Νίκο Ταγαρά, στόχος είναι η συστηματοποίηση, απλοποίηση και επικαιροποίηση καίριων διατάξεων της δασικής νομοθεσίας, όπως είναι αυτές που σχετίζονται με τις επιτρεπτές επεμβάσεις στα δάση, τις δασικές και τις δημόσιες χορτολιβαδικές εκτάσεις, τη διαδικασία χαρακτηρισμού εκτάσεων, τους δασωθέντες αγρούς, την κατεδάφιση αυθαιρέτων και την επιβολή ποινικών κυρώσεων, καθώς και την επίλυση χρόνιων κοινωνικών και οικονομικών προβλημάτων, όπως εκείνα που αντιμετώπιζαν επιχειρήσεις συγκεκριμένων κατηγοριών που λειτουργούσαν χωρίς άδεια, ή τα σχετικά με την κτηνοτροφία, την αξιοποίηση δασικών εκτάσεων, που περιλήφθηκαν σε αναδασμούς ή κληροτεμαχίων που εκχερσώθηκαν μετά το 1975, την κυριότητα και τη χρήση κτιρίων, που χρησιμοποιούσαν οι δασικές υπηρεσίες και δεν είναι αναγκαία σε αυτές κ.α.
Ορίζεται ότι τα δάση, οι δασικές εκτάσεις και οι δημόσιες χορτολιβαδικές εκτάσεις συνιστούν εθνικό κεφάλαιο που η προστασία του αποτελεί υποχρέωση των κρατικών οργάνων κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους, και συγχρόνως υποχρέωση και δικαίωμα των πολιτών. Θεσμοθετείται για πρώτη φορά η δάσωση ή αναδάσωση ίσης έκτασης με αυτήν στην οποία θα γίνει η επέμβαση. Δεν κηρύσσονται αναδασωτέες μετά από πυρκαγιά οι λατομικές ζώνες, προκειμένου να συνεχίσει απρόσκοπτα η λειτουργία τους, καθώς είχε ήδη συντελεστεί νόμιμη αλλαγή χρήσης.
Μειώνεται αρχικά κατά 50% ο συντελεστής κάλυψης και δόμησης για τα τουριστικά καταλύματα επί δασών και δασικών εκτάσεων, περαιτέρω μειούμενης αυξανόμενης της έκτασης του δάσους ή της δασικής έκτασης μέχρι μηδενισμού για εκτάσεις άνω των 8.000 στρεμμάτων. Για παράδειγμα σε μία έκταση 1.000 στρεμμάτων μέχρι σήμερα επιτρεπόταν επέμβαση σε επιφάνεια 100 στρεμμάτων (10% της συνολικής έκτασης) με συντελεστή δόμησης 1, δηλαδή οικοδομόμηση 100.000 τετραγωνικών μέτρων. Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις η δόμηση περιορίζεται στο μισό, δηλαδή στην ίδια επιφάνεια των 100 στρεμμάτων (10% της συνολικής έκτασης) κατασκευάζονται 50.000 τετραγωνικά μέτρα, για οποιαδήποτε κατηγορία τουριστικού καταλύματος. Σε μεγαλύτερες εκτάσεις η δόμηση περιορίζεται ακόμη περισσότερο με κλιμακωτό συντελεστή που μειώνεται όσο μεγαλώνει η έκταση και μηδενίζεται για το τμήμα που υπερβαίνει τα 8.000 στρέμματα.
Με το νομοσχέδιο επιλύονται τα προβλήματα που προέκυψαν από την εφαρμογή του Ν. 4014/11, που αφορούν τα μεγάλα έργα (όπως οδικοί άξονες, αγωγοί φυσικού αερίου και πετρελαίου κλπ), για τα οποία δεν ήταν δυνατή η απαιτούμενη γνωμοδότηση των δασικών υπηρεσιών για να εκδοθεί ΑΕΠΟ (περιβαλλοντικοί όροι), επειδή τα προσκομιζόμενα στις υπηρεσίες αυτές στοιχεία αφορούσαν το πρώιμο στάδιο των προμελετών, χωρίς χάρτες κλίμακας ικανές να εκδοθεί πράξη χαρακτηρισμού που θα προσδιορίσει το δασικό ή μη χαρακτήρα της έκτασης. Πλέον δίδεται η δυνατότητα στις δασικές υπηρεσίες για μία κατ’ αρχήν γνωμοδότηση ώστε να προχωρήσει η ΑΕΠΟ και το έργο να ενταχθεί στα συγχρηματοδοτούμενα έργα και όταν οριστικοποιηθούν οι μελέτες θα εκδοθεί η πράξη χαρακτηρισμού, θα προσδιορισθεί το αντάλλαγμα χρήσης και θα αρχίσει η υλοποίηση του έργου.
Παρουσίαση νομοσχέδιου
Σχέδιο Νόμου
Δασικό νομοσχέδιο
Αιτιολογική έκθεση
Δασικές επιτρέπτές επεμβάσεις