Αποχωρεί ο Λέανδρος Ρακιντζής
Αποχωρεί από τη θέση του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης ο αρεοπαγίτης ε.α. Λέανδρος Ρακιντζής, ύστερα από θητεία 11 ετών.
Για αντικαταστάτη του, ο υπουργός Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης Παναγιώτης Κουρουμπλής αναμένεται να προτείνει στο υπουργικό συμβούλιο την πρώην εφέτη Μάρη Ζεντέλη Παπασπύρου.
Ο κ. Ρακιντζής διορίστηκε το 2004, η θητεία του έληξε το 2009 και έκτοτε οι κυβερνήσεις ανανέωναν άτυπα την παραμονή του στο πόστο.
Τον δρόμο της αποχώρησης άνοιξε το Γ' Τμήμα του ΣτΕ, το οποίο με πρόσφατη απόφασή του όριζε ότι «δεν είναι κατ' αρχήν επιτρεπτή, μετά τη λήξη της θητείας του, η συνέχιση της αρμοδιότητάς του να ασκεί προσφυγές ιδίως ενώπιον του ΣτΕ, κατά τελεσίδικων αποφάσεων πειθαρχικών συμβουλίων».
Η κα. Παπασπύρου είναι πτυχιούχος της Νομικής Σχολής του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Από το 1991 έως το 1995 ήταν ανακρίτρια στο Πρωτοδικείο Αθηνών.
Το 1998 προήχθη σε πρόεδρο Πρωτοδικών και τοποθετήθηκε στο Πρωτοδικείο Χαλκίδας, ενώ τον Ιούνιο του 2004 προήχθη σε εφέτη και τοποθετήθηκε στο Εφετείο Θεσσαλονίκης.
Ο κ. Ρακιτζής μιλώντας στο ΒΗMAFM άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να ασχοληθεί με την την πολιτική λέγοντας πως «εάν είχα μια σοβαρή πρόταση και μπορούσα να βοηθήσω, ευχαρίστως, ναι».
Ο κ. Ρακιντζής ανέφερε ότι είχε καλή συνεργασία με όλες τις κυβερνήσεις, «τους σεβόμουν και με σέβονταν, είχαμε ανταλλαγή αλληλογραφίας και μου έδιναν “παραγγελιές” για έλεγχο, δεν είχα κανένα παράπονο».
Σε ερώτηση για το αν υπήρξε ενόχληση στην κυβέρνηση για το έργο του απάντησε:
«Στην κυβέρνηση μπορεί (να υπήρξε ενόχληση), αλλά σε εμένα προσωπικά δεν υπήρξε το παραμικρό. Όχι (κανένα τηλεφώνημα δεν δέχθηκα). Ο κ. Σπίρτζης με πήρε τηλέφωνο, αλλά δεν μου παραπονέθηκε. Απλώς μου ζήτησε να του στείλω την έκθεση και του την έστειλα. Κι αυτή πήρε το δρόμο της, ένα μικρό μέρος της έρευνας, διότι η έρευνα συνεχίζεται (σ.σ.: η έκθεση για τον Θ. Πελεγρίνη και τη θητεία του στο ΕΚΠΑ). Ο κ. Πελεγρίνης δεν αναμειγνύεται ευθέως, απλώς επί πρυτανείας του έγιναν αυτά. Όχι, καμία ενόχληση δεν είχα, είμαστε και φίλοι με τον κ. Πελεγρίνη και τα λέμε. Δεν είχα καμία ενόχληση».
Για την αποχώρησή του από τη θέση του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης είπε ότι «είχε κλείσει ο κύκλος μου, 11 χρόνια τώρα, εκ των οποίων 6,5 χωρίς να έχει ανανεωθεί η θητεία μου και επειδή είναι και το γενικότερο κλίμα να ανανεώνονται όλες οι Ανεξάρτητες Αρχές, ήρθε και η σειρά μου να ξεκινήσει η διαδικασία αντικατάστασής μου».
Ποτάμι: Κανένας έλεγχος αλλά πολλοί ελεγκτές
«Έλεγχοι στη δημόσια διοίκηση υπάρχουν πολλοί: Στα χαρτιά, η κεντρική διοίκηση έχει 1303 ελεγκτικές αρμοδιότητες! Επιπλέον, τα τελευταία 15 χρόνια που οι έλεγχοι αποτελούν συστατικό στοιχείο του πολιτικού jargon, δημιουργήθηκε μια πλειάδα ελεγκτικών σωμάτων. Πήξαμε, στην κυριολεξία στους ελεγκτές. Αρχής γενομένης από το σώμα “ελεγκτών-επιθεωρητών δημόσιας διοίκησης” που, υποτίθεται, ότι θα είχε οριζόντια αρμοδιότητα ελέγχου, δημιουργήθηκαν σώματα ελέγχου της κακοδιοίκησης σε όλη τη διοίκηση» αναφέρει σε ανακοίνωσή του το Ποτάμι και συνεχίζει:
«Κάθε υπουργός των κυβερνήσεων ΝΔ-ΠΑΣΟΚ θεωρούσε υποχρέωσή του να δημιουργήσει κι ένα σώμα ελέγχου. Γι' αυτό φτιάχθηκε κι’ ένα δευτεροβάθμιο, ο Γενικός Επιθεωρητής, για να τους συντονίζει.
Σήμερα, οι φορείς που ασχολούνται με την καταπολέμηση της διαφθοράς ανήκουν σε 3 κατηγορίες:
Α. Φορείς της δικαστικής εξουσίας (Ελεγκτικό Συνέδριο, εισαγγελέας και ανακριτές εγκλημάτων διαφθοράς, εισαγγελέας οικονομικού εγκλήματος).
Β. Ανεξάρτητες Αρχές (Συνήγορος του πολίτη, αρχή καταπολέμησης της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας και ελέγχου των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης)
Γ. Φορείς της διοίκησης.
1. Το Συντονιστικό Όργανο Επιθεώρησης και Ελέγχου (Σ.Ο.Ε.Ε.)
2. Ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης (Γ.Ε.Δ.Δ.)
3. Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών (Σ.Ε.Ε.Υ.Μ.Ε.)
4. Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας (Σ.ΕΠ.Ε.)
5. Σώμα Επιθεώρησης & Ελέγχου Καταστημάτων Κράτησης
6. Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος (Ε.Υ.Ε.Π.)
7. Υπηρεσία Ελέγχου Δαπανών Υγείας Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης (ΥΠ.Ε.Δ.Υ.Φ.Κ.Α.)
8. Σώμα Επιθεωρητών Υπηρεσιών Υγείας & Πρόνοιας (Σ.Ε.Υ.Υ.Π.)
9. Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (Σ.Δ.Ο.Ε.)
10. Σώμα Επιθεωρητών Δημοσίων Έργων (Σ.Ε.Δ.Ε.)
11. Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης (Σ.Ε.Ε.Δ.Δ.)
Όλα αυτά τα σώματα κάνουν το ίδιο: Έλεγχο νομιμότητας.
Η διαφθορά πάντως -κι από κοντά το πελατειακό κράτος- δεν δείχνουν να ταράζονται από την ύπαρξή τους. Και παρά τις σημειακές βελτιώσεις, οδηγηθήκαμε στην χρεωκοπία, την απαξία της δημόσιας διοίκησης και τον ηθικό ξεπεσμό του πολιτικού συστήματος.
Δεν αντιμετωπίζεται έτσι η κακοδιοίκηση στην Ελλάδα.
Χωρίς παρεμβάσεις στο λειτουργικό σύστημα της διοίκησης, οι έλεγχοι νομιμότητας από μόνοι τους δεν μπορούν να αλλάξουν την κατάσταση. Ούτε καν να ανακόψουν την πτώση.
Το Ποτάμι έχει προτείνει και επαναλαμβάνει τις συγκεκριμένες μεταρρυθμίσεις που χρειαζόμαστε στη δημόσια διοίκηση:
Α) Κανένα Υπουργείο, κανένα ΝΠΔΔ χωρίς Σχέδιο Δράσης. Άμεση αναθεώρηση του χάους των 23.142 αρμοδιοτήτων και αντικατάστασή τους με 10 πεδία πολιτικής.
Β) Καμία χρηματοδότηση κρατικού φορέα χωρίς συσχέτιση των προϋπολογισμών του με συγκεκριμένα αποτελέσματα που πρέπει να πετύχει.
Γ) Αξιολόγηση και συγχώνευση/κατάργηση δομών τώρα.
Δ) Αξιολόγηση προσώπων σε σχέση με συγκεκριμένους στόχους και αποτελέσματα τώρα.
Ε) Τέλος με τις έκτακτες διαδικασίες νομοθέτησης. Τέλος με τις ΠΝΠ, τις άσχετες τροπολογίες, τις ΠΥΣ με τις οποίες αυξάνεται διαρκώς ο αριθμός των μετακλητών».
«Η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ δεν έχει προωθήσει ούτε μια από τις μεταρρυθμίσεις που χρειάζονται. Βαθιά συντηρητική και άβουλη, κατρακυλάει στα λαγούμια του πελατειακού κράτους. Οι άλλοι που επαγγέλλονται τους μεταρρυθμιστές όμως, τι λένε;» καταλήγει το Ποτάμι στην ανακοίνωσή του.