Πυρ ομαδόν για τα αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας
Πυρ ομαδόν από την αντιπολίτευση προκάλεσε το δημοσίευμα για την απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει στον εκσυγχρονισμό πέντε αεροσκαφών του Πολεμικού Ναυτικού, με απευθείας ανάθεση σε αμερικανική εταιρεία και κόστος 500 εκατομμύρια δολάρια.
Τα αεροσκάφη, σύμφωνα με την εφημερίδα "Πρώτο Θέμα, είναι 35 ετών και η χώρα μας θα τα παραλάβει σταδιακά σε επτά χρόνια.
Κυβερνητικές πηγές απαντούν πως η απόφαση του ΚΥΣΕΑ προβλέπει τον εκσυγχρονισμό πέντε αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας του πολεμικού ναυτικού "P-3 Orion", έναντι 500 εκ. δολαρίων στο πλαίσιο διακρατικής συμφωνίας με την κυβέρνηση των ΗΠΑ. Τα αεροσκάφη αυτά είχαν αποκτηθεί δωρεάν από τις ΗΠΑ [την περίοδο 1991-1992], είναι σήμερα ηλικίας 25 ετών και ο εκσυγχρονισμός τους θα τους δώσει παράταση ζωής για ακόμα 15.000 ώρες. Το πρόγραμμα αναβάθμισής τους είχε ενεργοποιηθεί σε απόφαση ΚΥΣΕΑ από το 2012.
Σημειώνουν ότι ο εκσυγχρονισμός των αεροσκαφών θα γίνει από την Lockheed Martin στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία [ΕΑΒ]και άλλες ελληνικές εταιρείες ως υποκατασκευαστές κρίσιμων συστημάτων που θα ενσωματωθούν στα παλιά αεροσκάφη. Με την ανάθεση της δουλειάς στην ΕΑΒ εξασφαλίζεται εργασία για 7 χρόνια.
Αναφέρουν ότι τα αεροπλάνα "P-3 Orion" πετούσαν κανονικά μέχρι το 2009. Με απόφαση του τότε Υπουργού 'Αμυνας [Ευ. Μεϊμαράκης] τα αεροπλάνα καθηλώθηκαν λόγω παλαιότητας, αν και είχαν ακόμα ώρες πτήσης.
Αν ο εκσυγχρονισμός τους γινόταν εκείνη την εποχή δεν θα κόστιζε τόσα χρήματα, ενώ οι σκέψεις για αγορά καινούργιων αεροσκαφών δεν προχώρησαν λόγω της οικονομικής κρίσης που ερχόταν, επισημαίνουν οι κυβερνητικές πηγές.
Υπογραμμίζοντας ότι από το 2009 μέχρι σήμερα το Πολεμικό Ναυτικό έμεινε χωρίς αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας, προσθέτουν ότι το κάθε αεροσκάφος «P -3» μπορεί να πετά επί 12 ώρες συνεχώς και να ελέγχει τεράστιες περιοχές του Αιγαίου και της νοτιοανατολικής Μεσογείου και πιο συγκεκριμένα ελέγχει από κινήσεις υποβρυχίων και πλοίων μέχρι μεταναστευτικές ροές, κλπ και διευκρινίζουν ότι το θέμα δεν είναι κυρίως "ελληνικό" αλλά ΝΑΤΟϊκό.
Το NATO, σύμφωνα με τις κυβερνητικές πηγές, θέλει καθημερινά για τις δικές του ανάγκες εναέρια επιτήρηση σε Αιγαίο και νοτιοανατολική Μεσόγειο. Αυτό δεν μπορεί να γίνει σωστά χωρίς αεροπλάνα. Αρχικά χρησιμοποιήθηκαν τα C-130, μετά τα πυροσβεστικά αεροσκάφη, και στη συνέχεια πλοία. Κατόπιν τούτων, έγινε το αναμενόμενο, δηλαδή την νατοϊκή επιτήρηση ανέλαβαν οι Τούρκοι που έχουν νέα αεροσκάφη τα CN -235. Άρχισαν να πετούν με "νατοϊκό καπέλο" και πηγαίνοντας προς την νοτιοανατολική Μεσόγειο περνούν απ' όλο το Αιγαίο με τις ευλογίες του NATO.
Η Ελλάδα κάλυπτε το κενό επιτήρησης στο Αιγαίο ακριβά, κυρίως με πλοία τα οποία καταναλώνουν τεράστιες ποσότητες καυσίμων και δεν ήταν αποτελεσματικά, ενώ αν δούλευαν τα αεροσκάφη, με ένα απ' αυτά θα υπήρχε "δορυφορική" εικόνα όλου του Αιγαίου, ενώ με δυο αεροπλάνα καλύπτεται όλο το 24ωρο.
Οι πηγές της κυβέρνησης καταλήγουν πως κρίθηκε απαραίτητος ο εκσυγχρονισμός των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας καθώς το κόστος ανακατασκευής τους δίνει δουλειά σε εκατοντάδες εργαζόμενους, ενώ υπάρχει και έλεγχος των συνόρων. Τα χρήματα θα δοθούν τμηματικά και μεσομακροπρόθεσμα, ενώ η ανακατασκευή τους θα επιφέρει μειώσεις στον συνολικό προϋπολογισμό των ενόπλων δυνάμεων.