LATEST NEWS
 
Οικονομία /ΓενικάΔημοσίευση: 02 Νοεμβρίου 2018 07:35

ΣΕΒ: ΣΔΙΤ και παραχωρήσεις για να αντιμετωπιστεί η δημόσια αποεπένδυση

Οι δημόσιες επενδύσεις μειώθηκαν δραστικά στα χρόνια της κρίσης τονίζει ο ΣΕΒ. Τι προτείνει για την αντιμετώπιση του προβλήματος.

Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου - διόδια

Μόνο με Συμπράξεις Δημοσίου – Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και παραχωρήσεις θα αντιμετωπιστεί η δημόσια αποεπένδυση, τονίζει στο εβδομαδιαίο οικονομικό του δελτίο ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ).

Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνει οι δημόσιες επενδύσεις στην Ελλάδα μειώθηκαν δραστικά στα χρόνια της κρίσης, από 6% του ΑΕΠ στις αρχές της δεκαετίας του 2000 σε 3% του ΑΕΠ σήμερα έναντι 2,7% στην Ε.Ε. Όπως παρατηρεί, «την τελευταία διετία, μάλιστα, κάτω από την πίεση της παραγωγής πρωτογενών πλεονασμάτων, οι δημόσιες επενδύσεις δεν καλύπτουν καν τις αποσβέσεις, με αποτέλεσμα το απόθεμα δημοσίου κεφαλαίου να μειώνεται».

Η Ελλάδα δαπανά το μισό σχεδόν (48,5%) προϋπολογισμό δημοσίων επενδύσεων σε υποδομές μεταφορών (δρόμοι, τούνελ, γέφυρες, κλπ.), ούσα πρωταθλήτρια στην Ευρωπαϊκή Ένωση, που ξοδεύει κατά μέσο όρο τα μισά (24,4%). «Την ίδια στιγμή είναι παράδοξο ότι απουσιάζει ένα μακροπρόθεσμο Εθνικό Σχέδιο Υποδομών (10ετίας ή και 20ετίας) που να εστιάζει στην επόμενη γενιά έργων και διασυνδέσεων προστιθέμενης αξίας για τη δημιουργία ισχυρών περιφερειακών πόλων με στόχο την ισόρροπη ανάπτυξη κέντρου και περιφέρειας», προσθέτει ο ΣΕΒ.

Όπως συμπληρώνει, ταυτόχρονα η Ελλάδα δαπανά λιγότερα σε υποδομές παιδείας (2,5% έναντι 10,4% στην Ε.Ε.-28), υγείας (1,4% έναντι 7,9% στην Ε.Ε.-28), κοινωνικής προστασίας (1,3% έναντι 2,3% στην Ε.Ε.-28) και δημόσιας τάξης και ασφάλειας (0% έναντι 3,1% στην Ε.Ε.-28). Ο ΣΕΒ σημειώνει ότι την τελευταία διετία (2015-2016), οι δημόσιες επενδύσεις στην αστυνομία ανήλθαν σε μόλις 3 εκατ. ευρώ, ενώ δεν δαπανήθηκε ούτε 1 ευρώ για επενδύσεις στην πυροσβεστική (δεν περιλαμβάνεται η δασοπυρόσβεση), τα δικαστήρια και τις φυλακές.

Από την άλλη μεριά, όπως τονίζει ο ΣΕΒ, η χώρα μας δαπανά 3% του προϋπολογισμού επενδύσεων στην παροχή νερού (έναντι 1,1% στην Ε.Ε.-28), καθώς και 5,5% στη διαχείριση στερεών αποβλήτων (έναντι 1,7% στην Ε.Ε.-28) και 3,7% στη διαχείριση υγρών αποβλήτων (έναντι 1,8% στην Ε.Ε.-28). Τα ανωτέρω μεγέθη σύμφωνα με τον Σύνδεσμο «πιστοποιούν τις τεράστιες αδυναμίες στη διαχείριση υδάτινων πόρων και απορριμμάτων, όπου η χώρα μας έχει καθυστερήσει στην αντιμετώπιση της σπατάλης στο νερό και της αποκομιδής των σκουπιδιών, με σύγχρονους και αποτελεσματικούς τρόπους».

Ο ΣΕΒ υπογραμμίζει πως «το αποτέλεσμα των ανωτέρω επιλογών είναι ότι η χώρα μας δεν ξοδεύει ούτε 1 ευρώ για στέγαση και ανάπτυξη χώρων κοινής ωφέλειας (όλα πάνε στο νερό) και ούτε 1 ευρώ για την μείωση της περιβαλλοντικής ρύπανσης και την προστασία της βιοποικιλότητας (όλα πάνε στα σκουπίδια). Όσον αφορά σε υποδομές αναψυχής, άθλησης, και πολιτισμού, η χώρα μας ξοδεύει σχεδόν τίποτα (0,1%) σε υποδομές πολιτισμού (έναντι 1,9% στην Ε.Ε.-28) και 2,8% σε υποδομές αναψυχής και άθλησης (έναντι 2,2% στην Ε.Ε.-28). Παραδόξως, στην έρευνα και ανάπτυξη, περιλαμβανομένης της βασικής έρευνας, ξοδεύουμε το 17% του προϋπολογισμού δημοσίων επενδύσεων, όσο και η Ε.Ε.-28. Σημειώνεται ότι το δημόσιο στην Ελλάδα το 2016 δαπάνησε εν προκειμένω 1082 εκατ. ευρώ, όταν η συνολική δαπάνη έρευνας και ανάπτυξης (δημόσιου και ιδιωτικού τομέα), ανέρχεται, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, σε 1754 εκατ. ευρώ, αναδεικνύοντας την σχετικά μικρή συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα (ή την ανεπαρκή καταγραφή της σχετικής δραστηριότητας)».

Αυτοκινητόδρομος - Ιόνια Οδός

Σύμφωνα με τον ΣΕΒ, τα μεγέθη αυτά αποκαλύπτουν, ενδεχομένως, και την αδυναμία διάχυσης των ερευνητικών ευρημάτων στην οικονομία, με την παντελή έλλειψη διασύνδεσης της έρευνας με τις επιχειρήσεις, με τον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα ουσιαστικά να μην επικοινωνούν. Ως ποσοστό του ΑΕΠ, όπως τονίζει ο ΣΕΒ, η συνολική δαπάνη για έρευνα και ανάπτυξη στην Ελλάδα ανέρχεται ως ποσοστό του ΑΕΠ σε 1%, ενώ στην Ε.Ε.-28 και τις ΗΠΑ σε 2% και 2,7% αντιστοίχως, με την Ιαπωνία στο 3,2%, την Κορέα στο 4,2% και το Ισραήλ σε 4,3%.

Ο ΣΕΒ σημειώνει επίσης ότι το 2018 σε προϋπολογισμό δημοσίων επενδύσεων 6,8 δισ. ευρώ, κονδύλια ύψους 3,6 δισ. ευρώ προέρχονται από ευρωπαϊκούς πόρους, που για να απορροφηθούν απαιτούν 2,2 δισ. ευρώ από εθνικούς πόρους, δηλαδή συνολικά 5,8 δισ. ευρώ αφορούν σε συγχρηματοδοτούμενα με ευρωπαϊκά κονδύλια έργα, αφήνοντας 1 δισ. ευρώ για άλλες χρήσεις (κυρίως επενδυτικά προγράμματα στην τοπική αυτοδιοίκηση). Παράλληλα, ο ΣΕΒ παρατηρεί ότι από τα 5,8 δισ., τα 1,8 δισ. αφορούν σε έργα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών (μεγάλα έργα υποδομών) και το 1,7 δισ. του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης (εκ των οποίων το 1 δισ. στα περιφερειακά προγράμματα).

«Εν κατακλείδι, τα μισά λεφτά περίπου κάθε χρόνο πηγαίνουν σε υποδομές μεταφορών χωρίς να εντάσσονται σε ένα συνεκτικό αναπτυξιακό σχέδιο και βεβαίως η υποεπένδυση σε άλλους τομείς της οικονομίας είναι μια στρέβλωση που κάποια στιγμή πρέπει να αντιμετωπιστεί», υπογραμμίζει ο ΣΕΒ και τονίζει ότι «ο ήδη “κουτσουρεμένος” Προϋπολογισμός Δημοσίων Επενδύσεων χρηματοδοτείται κατά 50% από την υπερφορολόγηση της εργασίας και των επιχειρήσεων… άλλο ένα αδιέξοδο δηλαδή της “άλυτης εξίσωσης” που έχει δημιουργήσει η δημοσιονομική πολιτική των υψηλών πλεονασμάτων για την ανάπτυξη της οικονομίας».

Όπως τονίζει ο ΣΕΒ, η παραπάνω ανάλυση συντείνει στο συμπέρασμα ότι «λεφτά δεν υπάρχουν» για δημόσιες επενδύσεις σε κρίσιμους τομείς της οικονομίας και ως εκ τούτου είναι αναγκαία η στροφή σε ΣΔΙΤ και παραχωρήσεις, δηλαδή και σε ιδιωτικούς πόρους για τη χρηματοδότηση αναγκαίων επενδύσεων τόσο σε υποδομές και διασυνδέσεις όσο και στους υπόλοιπους τομείς που υποχρηματοδοτούνται.

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορία30ετες ομόλογο: Οι υψηλές προσφορές μείωσαν το επιτόκιο δανεισμούΧθες 16:39 | Ειδήσεις

Πόσα χρήματα άντλησε ο ΟΔΔΗΧ. Υπερδεκαπλάσια η προσφορά από επενδυτές. Για ακόμη μια ψήφο εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία, κάνει λόγο ο Κωστής Χατζηδάκης,

Ακίνητα: Τροπολογία για τα ύψη κτηρίων, μετά τις αντιδράσεις (βίντεο)Χθες 21:53 | Ειδήσεις

Μέχρι πόσα μέτρα θα μπορούν να είναι υψηλότερα και ποια κτήρια, σύμφωνα με την τροπολογία για τον Οικοδομικό Κανονισμό, μετά από το κύμα αντιδράσεων.

POS - ταμειακές μηχανές: “Εκπνέει” η προθεσμία για τη διασύνδεση τουςΧθες 18:48 | Ειδήσεις

Υπάρχει ακόμη ένας μικρός αριθμός επιχειρήσεων που δεν έχει ανταποκριθεί καθόλου στα όσα προβλέπει ο νόμος και είναι αντιμέτωπες με την επιβολή προστίμων.

Αστικά λεωφορεία: “Πρεμιέρα” για ανέπαφες πληρωμές στις γραμμές του ΑεροδρομίουΧθες 21:53 | Ειδήσεις

Ξεκίνησε σήμερα η πιλοτική εφαρμογή του συστήματος ανέπαφων πληρωμών με τραπεζική κάρτα και ψηφιακό πορτοφόλι στα λεωφορεία των γραμμών Express του Αεροδρομίου. Πότε περνά και στα υπόλοιπα ΜΜΜ

Pοή στη κατηγορία: Ειδήσεις
Ολυμπιακός - Μπαρτσελόνα: Πήραν το πλεονέκτημα έδρας οι “ερυθρόλευκοι”00:12Πειραιάς: Έπεσε στη θάλασσα ενώ επιβιβαζόταν στο πλοίο23:58Λονδίνο: αφηνιασμένα άλογα έσπειραν τον πανικό στους δρόμους της πόλης (βίντεο)23:45Καιρός: Σκόνη, καταιγίδες και πτώση θερμοκρασίας την Πέμπτη23:31Παρά-Κολύμβηση: Μιχαλεντζάκης και Σταματοπούλου πήραν αργυρά μετάλλια23:18Νίσυρος - Κασσελάκης: Ο Σαϊμίρ και ο γιος του κατήγγειλαν ένα κατ’ εξακολούθηση έγκλημα (βίντεο)23:04Ρωσία: Από έλεγχο θα περνούν τα βιβλία για “απαγορευμένες πληροφορίες”22:51Αστικά λεωφορεία: “Πρεμιέρα” για ανέπαφες πληρωμές στις γραμμές του Αεροδρομίου22:38H AEK “στρίμωξε” τον Παναθηναϊκό και είναι “αγκαλιά” με τον τίτλο22:25Ακίνητα: Τροπολογία για τα ύψη κτηρίων, μετά τις αντιδράσεις (βίντεο)22:12Ισπανία - Σάντσεθ: Προς παραίτηση ο Πρωθυπουργός, για την έρευνα στην σύζυγο του21:59Δολοφονία Λυγγερίδη: ο άγνωστος πληροφοριοδότης και το βίντεο ντοκουμέντο (βίντεο)21:45Άρης - Ολυμπιακός: Ισοπαλία…. “πονοκέφαλος” για τους ερυθρόλευκους21:32Πρωτομαγιά - Απεργία: ΓΣΕΕ και ΑΔΕΔΥ απευθύνουν κάλεσμα για συμμετοχή21:18Ευρωπαϊκό πρωτάθλημα ενόργανης: Ο Πετρούνιας στον τελικό21:04Make-A-Wish Ελλάδος: 29 Απριλίου - Παγκόσμια Ημέρα Ευχής20:51Σπαρτιάτες - Άρειος Πάγος: Το σκεπτικό για τον αποκλεισμό από τις Ευρωεκλογές20:38Φλώρος: Δίωξη για κακούργημα και προσωρινή κράτηση του βουλευτή20:25POS - ταμειακές μηχανές: “Εκπνέει” η προθεσμία για τη διασύνδεση τους20:11Μητσοτάκης για “Αιγίς”: Δεν υπάρχει περιθώριο για αδράνεια ή εγκληματική αδιαφορία19:58
00:22:38Ο Υφυπ. Εργασίας για τις συντάξεις, τα αναδρομικά και τις ρυθμίσεις οφειλών στα ασφαλιστικά ταμεία22-03-2019 09:12 
00:02:10 
Φτωχότεροι κάθε χρόνο γίνονται οι Έλληνες 21-03-2019 20:00
00:00:58 
Χαρίζουν στο Δημόσιο τα ακίνητα που κληρονομούν λόγω… φόρων 21-03-2019 19:59
00:05:12 
Επίδομα ενοικίου: χρήσιμος οδηγός με όλες τις απαντήσεις21-03-2019 07:28
00:02:06 
Αυξήσεις μόνο για τους …συνεπείς πελάτες της αποφάσισε η ΔΕΗ20-03-2019 20:43
00:04:35 
Τζαβέλα στον ΑΝΤ1: η ΕΕ θα έπρεπε να διαπραγματεύεται για τον αγωγό EastMed20-03-2019 20:56
00:01:50 
Φροντιστήρια, ξένες γλώσσες και ιδιαίτερα μαθήματα «απομυζούν» το εισόδημα των νοικοκυριών20-03-2019 20:44
00:01:45 
“Growth Awards 2019” από την Eurobank και την Grand Thorton 21-03-2019 20:46
00:01:41 
Τι θα σημάνει η μονομερής προώθηση του νέου πλαισίου για την πρώτη κατοικία20-03-2019 19:50
00:01:26 
Ξεκίνησαν οι εργασίες για την μεταμόρφωση του Σκορπιού σε πολυτελές resort 17-03-2019 20:44
00:02:10 
Προκλήσεις των Σκοπιανών με "μακεδονικό οίνο" σε μεγάλη Έκθεση Κρασιού, στην Γερμανία17-03-2019 20:03
00:00:45 
Νέα “καμπανάκια” από τον Γιάννη Στουρνάρα 16-03-2019 20:29
00:02:03 
Τελεσίγραφο του Μαξίμου στους Θεσμούς για το διάδοχο σχήμα του «νόμου Κατσέλη»20-03-2019 19:49
BlogsΔεν υπάρχει περιεχόμενο