ΕΙΤΗΣΕΕ: “καυτά ερωτήματα” στην Κυβέρνηση για τις τηλεοπτικές άδειες μετά την συμφωνία του SEDDIF
Πλήθος «καυτών ερωτημάτων» προς την Κυβέρνηση, αναφορικά με τις προωθούμενες αλλαγές στο τηλεοπτικό τοπίο και τον επικείμενο διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές άδειες απευθύνει η Ένωση Ιδιωτικών Τηλεοπτικών Σταθμών Εθνικής Εμβέλειας, μετά από την συμφωνία στο πλαίσιο του SEDDIF, για τον καθορισμό των συχνοτήτων και του φάσματος της Ελλάδας και των όμορων χωρών.
Η Ένωση κάνει λόγο για πλήθος στρεβλώσεων που πρέπει να αντιμετωπιστούν πριν από τον διαγωνισμό για τις άδειες, σημειώνοντας ότι στο πλαίσιο της συμφωνίας και δεδομένου του κοινοτικού πλαισίου για το τηλεοπτικό φάσμα και την μετάβαση στην ψηφιακή εποχή– οι δυνατότητες του οποίου πρέπει να εξαντλούνται, δεδομένου ότι αποτελούν «σπάνιο πόρο», βάσει των Οδηγιών της ΕΕ – στην Ελλάδα θα μπορούν από το 2020 να εκπέμπουν τουλάχιστον 18 σταθμοί εθνικής εμβέλειας (σημ: ο αριθμός τους μπορεί να φθάνει ως και τους 36 σταθμούς).
Η Ένωση Ιδιωτικών Τηλεοπτικών Σταθμών Εθνικής Εμβέλειας ζητά από την Κυβέρνηση απαντήσεις για την σπουδή που επέδειξε – αν και γνώριζε ότι επίκειται η συμφωνία του SEDDIF που «υποχρεώνει» σε συνδυασμό με το κοινοτικό πλαίσιο να υπάρχουν περισσότεροι σταθμοί – να προκηρύξει διαγωνισμό με συγκεκριμένο (σημ: μικρό) αριθμό και τίμημα για τις τηλεοπτικές άδειες, εγείροντας ενστάσεις για τα κριτήρια βάσει των οποίων ορίστηκε το τίμημα, αλλά και το γεγονός ότι δεν προηγήθηκε ανάλογη μελέτη διεθνώς αναγνωρισμένου οίκου και σημειώνοντας ότι οι εκθέσεις δύο οίκων τα τελευταία χρόνια για το θέμα κάθε άλλο παρά συνηγορούν με τις υπουργικές αποφάσεις.
Η ΕΙΤΗΣΕΕ καλεί την Κυβέρνηση «να μην αγνοεί πλήρως την πραγματικότητα» και ζητά αναθεώρηση του χάρτη συχνοτήτων βάσει του οποίου προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός για τηλεοπτικές άδειες με 10ετή διάρκεια, καθώς από το 2020 ανατρέπονται τα δεδομένα βάσει της μετάβασης στην νέα ψηφιακή εποχή.
Όπως υπογραμμίζει η ΕΙΤΗΣΕΕ, καθώς αυτοί που θίγονται από την κατάσταση, όπως έχει διαμορφωθεί, είναι τα μέλη της, δηλαδή οι υφιστάμενοι τηλεοπτικοί σταθμοί, πρέπει όλοι οι εμπλεκόμενοι να τοποθετηθούν με σαφή και υπεύθυνο τρόπο, σε υπαρκτά προβλήματα και στρεβλώσεις, προκειμένου η όποια διαδικασία χορήγησης τηλεοπτικών αδειών να είναι αδιάβλητη και απολύτως συμβατή με το Σύνταγμα και το ευρωπαϊκό κεκτημένο.
Η ανακοίνωση της ΕΙΤΗΣΕΕ
Η απόφαση της διεθνούς διαπραγμάτευσης, στο πλαίσιο του SEDDIF (South Eastern Digital Dividend Implementation Forum), με την οποία διευθετήθηκαν οριστικά τα θέματα συχνοτήτων μεταξύ της Ελλάδος και των όμορων χωρών, συνιστά μια ιδιαιτέρως θετική εξέλιξη για την χώρα μας, αφού - όπως είχαμε επισημάνει και στο παρελθόν, όταν κάποιοι αγνοούσαν το θέμα - η κατοχύρωση των συχνοτήτων, συνιστά εθνικό κεφάλαιο και κατοχυρώνει ουσιαστικά ζητήματα εθνικής κυριαρχίας.
Παράλληλα, υποχρεώνει αρκετούς να αναθεωρήσουν πλήρως (ενδεχομένως και να ανατρέψουν) τις απόψεις τους, σχετικά με το θέμα της αδειοδότησης των τηλεοπτικών σταθμών.
Παρά τα αντιθέτως λεγόμενα από αρμόδιους και αναρμόδιους - και παρά το γεγονός ότι αγνοήθηκαν συστηματικά απόψεις επιστημόνων, φορέων, ακόμη και θεσμικών εκπροσώπων αρχών - ο SEDDIF κατοχύρωσε για την χώρα μας τουλάχιστον επτά πολυπλέκτες για το τηλεοπτικό φάσμα. Αυτό σημαίνει ότι η χωρητικότητα του φάσματος αντικειμενικά υπερβαίνει τους αριθμούς που κατά καιρούς έχουν αποφασισθεί (είτε αυτοί ήταν 4 είτε 7). Και τούτο γιατί με βάση την τεχνολογία και λαμβάνοντας υπόψιν και την μετάβαση στη νέα ψηφιακή εποχή (με το ψηφιακό μέρισμα ΙΙ από το 2020, σύμφωνα με τις κοινοτικές αποφάσεις), η χωρητικότητα του φάσματος θα έχει δυνατότητα τουλάχιστον 18 σταθμών πανελλαδικής εμβέλειας (συγκεκριμένα, όπως είχε επιστημονικά τεκμηριωθεί, η χωρητικότητα του φάσματος θα είναι 18 σταθμοί HD και με συμπίεση HEVC ο αριθμός διπλασιάζεται). Αυτό είναι αντικειμενικό γεγονός, που ουδείς μπορεί να αμφισβητήσει.
Παράλληλα, πρέπει να συνεκτιμηθεί και η σαφής και δεσμευτική για την χώρα μας υπόδειξη του Επιτρόπου Έτινγκερ, σε ευθυγράμμιση με πλειάδα αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και νομολογίας του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, ότι δεν μπορεί να μένει αναξιοποίητο μέρος του φάσματος. Δεν επιτρέπεται η αποθεματοποίησή του δηλαδή, καθώς αποτελεί σπάνιο πόρο.
Οι ανωτέρω παραδοχές είναι σε γνώση όλων. Αυτό άλλωστε προκύπτει και από την απόφαση του Υπουργού, με την οποία ορίζεται ο αριθμός των αδειών, στους όρους 10 και 11 του αιτιολογικού εγγράφου, του οποίου γίνεται αναφορά τόσο στην διαπραγμάτευση, που από τότε διεξαγόταν στο πλαίσιο του SEDDIF, όσο και στη μετάβαση στη νέα ψηφιακή εποχή.
Παρά το γεγονός ότι όλοι (και ο Υπουργός, αφού το Υπουργείο του, πέραν των άλλων, μετείχε και στις σχετικές συνεδριάσεις του SEDDIF και ο ίδιος προσωπικά ενέκρινε τις μετακινήσεις και τις σχετικές δαπάνες) γνώριζαν ότι είναι θέμα χρόνου, για την ακρίβεια ελαχίστων εβδομάδων από τότε που απεστάλησαν οι εκπρόσωποι του, για να ολοκληρωθεί η διαπραγμάτευση, έσπευσαν να ορίσουν αριθμό και ελάχιστο τίμημα ανά άδεια.
Συνεπώς καλό θα ήταν να τεθούν ορισμένα θέματα πριν σε συζήτηση και αυτονοήτως να αναζητηθούν απαντήσεις:
- Γιατί δεν ανέμεναν την τελική έκβαση της διαπραγμάτευσης, ενώ γνώριζαν ότι αυτή ωρίμαζε ταχέως;
- Αφού αγνοήθηκαν όλες οι παράμετροι για την υφιστάμενη και μελλοντική χωρητικότητα του φάσματος (που ήταν γνωστές από παρουσιάσεις επιστημόνων, από μελέτες ειδικών και θεσμικών παραγόντων, όπως ο αντιπρόεδρος της ΕΕΕΤΤ, από παρουσιάσεις της DIGEA κλπ), με ποιο κριτήριο ορίστηκε ο αριθμός και το τίμημα των αδειών; Μήπως τελικά ήταν αμιγώς οικονομικό;
- Αλλά, ακόμη και αν η επιλογή έπρεπε να έχει μόνο οικονομικά κριτήρια, δεν θα έπρεπε να προηγηθεί μια μελέτη από ανεξάρτητο και διεθνώς αναγνωρισμένο οίκο, όπως είχαμε προτείνει επανειλημμένα και απορρίφθηκε παντελώς; (Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι σχετικές μελέτες έχουν γίνει δυο φορές την τελευταία διετία από την PwC και από την Deloitte, τα αποτελέσματα των οποίων κάθε άλλο παρά συμπίπτουν με τις υπουργικές αποφάσεις.)
- Δεν θα ήταν καλύτερο να μην αγνοηθεί παντελώς η πραγματικότητα;
- Οι υπουργικές αποφάσεις και η προκήρυξη ομιλούν περί συγκεκριμένου αριθμού αδειών και ελάχιστο τίμημα. Ρητά αναφέρουν για 10ετη διάρκεια. Πώς θα αντιμετωπιστεί όμως το επιπλέον φάσμα που αντικειμενικά θα υπάρχει σε μόλις τρία χρόνια με βάση τις κοινοτικές αποφάσεις περί μετάβασης και με το γεγονός ότι δεν μπορεί τμήμα του φάσματος να μένει αναξιοποίητο;
- Και μέσα σε όλη αυτή τη συζήτηση, καλό θα ήταν να τεθεί και το ζήτημα με βάση ποιον χάρτη συχνοτήτων διεξάγεται ο διαγωνισμός.
Η ΕΙΤΗΣΕΕ δηλώνει κατηγορηματικά, για ακόμη μια φορά ότι επιθυμεί να συνεισφέρει δημιουργικά στην αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών. Γιατί, πέραν των άλλων, αυτοί που θίγονται είναι τελικά μόνο τα μέλη μας. Ωστόσο, δεν κωφεύει σε υπαρκτά προβλήματα (συνταγματικά, νομικά, ευρωπαϊκού κεκτημένου, αλλαγής τεχνολογίας κλπ), διότι επιθυμούμε να μην υπάρχουν κενά, προβλήματα και στρεβλώσεις.
Συνεπώς, όλοι πρέπει να τοποθετηθούν με υπεύθυνο τρόπο, ώστε η διαδικασία να είναι αδιάβλητη, θωρακισμένη, σύμφωνη με το Σύνταγμα, συμβατή με το ευρωπαϊκό κεκτημένο και φυσικά να μην έχει οπτική παρελθόντος, αλλά προοπτική μέλλοντος.
Η απάντηση του Λευτέρη Κρέτσου
Απαντώντας στην ανακοίνωση της ΕΙΤΗΣΕΕ, ο Γενικός Γραμματέας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, Λευτέρης Κρέτσος, καταλογίζει προσπάθεια αναβολής του νέου διαγωνισμού για τις άδειες, και υποστήριξε ότι «στο SEDDIF καθορίστηκε το ποιες συχνότητες θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν μετά την απόδοση του Δεύτερου Ψηφιακού Μερίσματος. Σε ημερομηνίες δηλαδή που θα καθοριστούν μετά από συμφωνία με τις όμορες χώρες. Δεν αποφασίζει δηλαδή μόνο η χώρα μας για το χρονοδιάγραμμα, αλλά θα υπάρξει και δεύτερος γύρος συναντήσεων με τις όμορες χώρες», συμπληρώνοντας ότι «είναι ευχάριστο ότι αναγνωρίζεται η προσπάθειά μας για το διεθνή συντονισμό των συχνοτήτων. Σαφώς και αποτελεί επιτυχία της ομάδας συντονισμού που από τις 2,5 συχνότητες (αντί για 8) που θα παρέμεναν στη χώρα μας σε κάποιες περιοχές, π.χ. στις Κυκλάδες, μετά την απονομή του Δεύτερου Ψηφιακού Μερίσματος, κατάφερε να αυξήσει τον αριθμό τον ραδιοδιαύλων», λέγοντας ότι έτσι δίνεται και απάντηση αναφορικά με τις 4 άδειες που προβλέπονταν στον προηγούμενο διαγωνισμό.