Το προφίλ του δανειολήπτη που ζητά ρύθμιση οφειλών
Περισσότεροι από τους μισούς δανειολήπτες που προσήλθαν από τις πρώτες ημέρες της λειτουργίας των Κέντρων Ενημέρωσης και Υποστήριξης Δανειοληπτών (ΚΕΥΔ) σε Αθήνα και Πειραιά, έχουν το δικαίωμα να υποβάλλουν αίτηση ένταξης στη νομοθεσία για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά (νόμοι Κατσέλη - Σταθάκη) αλλά δεν το γνώριζαν.
Αυτό προκύπτει από τη στατιστική ανάλυση των δεδομένων από την επισκεψιμότητα των ΚΕΥΔ και παρουσιάζει το ΑΠΕ-ΜΠΕ. Ήδη από τις πρώτες ημέρες της λειτουργίας των ΓΕΥΔ σε Αθήνα και Πειραιά, έχει καταγραφεί αυξημένο ενδιαφέρον των πολιτών.
Στο ΓΕΥΔ της Αθήνας το πλήθος των αιτημάτων για συνάντηση, που υποβάλλουν τηλεφωνικά οι πολίτες, είναι τέτοιο ώστε τα ραντεβού να κλίνονται με καθυστέρηση μερικών ημερών γι’ αυτό και σχεδιάζεται η περαιτέρω ενίσχυση του γραφείου με προσωπικό και επιταχύνεται η εξέλιξή του σε Κέντρο Ενημέρωσης και Υποστήριξης Δανειοληπτών (ΚΕΥΔ).
Στο ΓΕΥΔ που λειτουργεί από τον Μάρτιο στις εγκαταστάσεις της ειδικής Γραμματείας διαχείρισης ιδιωτικού χρέους (Θηβών 196 - 198), ο αριθμός των επισκέψεων συνεχίζει να κινείται στα υψηλά επίπεδα του πρώτου μήνα και πλέον έχουν εξυπηρετηθεί περισσότεροι από 500 δανειολήπτες.
Ενδιαφέρον έχουν κάποια πρώτα ποιοτικά χαρακτηριστικά που μπορούν να εξαχθούν:
- Περίπου οι 3 στους 4 που προσέρχονται ενδιαφέρονται για δάνεια φυσικών προσώπων (νοικοκυριά και ελεύθεροι επαγγελματίες). Από τις περιπτώσεις που αφορούν δάνεια νομικών προσώπων, η συντριπτική πλειοψηφία (αναλογία περί του 5 στις 6) έχει να κάνει με πολύ μικρές επιχειρήσεις και το υπόλοιπο με μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
- Στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων ζητήθηκε μια γενικότερη ενημέρωση περί του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου για τη ρύθμιση των οφειλών και τις διαθέσιμες εναλλακτικές λύσεις που υπάρχουν.
- Πάνω από τους μισούς δανειολήπτες που προσήλθαν, έχουν το δικαίωμα να υποβάλλουν αίτηση ένταξης στη νομοθεσία για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά (ν.Κατσέλη - Σταθάκη) αλλά δεν το γνώριζαν. Περίπου ένας στους τρεις είχε ως βασική επιλογή τη διαδικασία που περιγράφει ο Κώδικας Δεοντολογίας των τραπεζών.
- Περίπου τα δύο τρίτα όσων προσήλθαν έχουν οφειλές τόσο προς τα πιστωτικά ιδρύματα όσο και προς το Δημόσιο (ΔΟΥ και ΕΦΚΑ), ενώ από τους υπόλοιπους η συντριπτική πλειοψηφία έχει χρέη μόνο προς τράπεζες.
Το προφίλ του μέσου επισκέπτη είναι:
- Μεγαλύτερης ηλικίας (άνω των 45-50 ετών)
- Κυρίως γυναίκες, εκ των οποίων πολλές έχουν αναλάβει υποχρεώσεις που απορρέουν από οικονομική δραστηριότητα που ασκούσε ο σύζυγος (χήρες, διαζευγμένες κλπ)
- Εκτός αγοράς εργασίας, που είτε δεν έχουν εισοδήματα (άνεργοι), είτε έχουν περιορισμένα εισοδήματα και χωρίς δυνατότητα αύξησης (συνταξιούχοι)
- Με προβλήματα υγείας του ίδιου ή μέλους του νοικοκυριού, που συνεπάγεται αυξημένες δαπάνες ή αδυναμία εργασίας.
- Με κύριο αίτημα τη σωτηρία της βασικής κατοικίας και συχνά διάθεση να εκποιήσει πιθανή δεύτερη κατοικία (σπίτι στο χωριό) , κάτι που ενημερώνονται ότι προβλέπει το θεσμικό πλαίσιο.
- Χρωστά σε πολλές τράπεζες και προσπαθεί να συγκεντρώσει τις οφειλές, κάτι που ενημερώνονται ότι προβλέπει το θεσμικό πλαίσιο.