Νέα αναβολή στην παραχώρηση των 14 αεροδρομίων
Για τα μέσα Μαρτίου μετατίθεται η παραχώρηση των 14 αεροδρομίων στη Fraport.
Αν και ο αρχικός σχεδιασμός για την παράδοση – παραλαβή ήταν να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του Ιανουαρίου, θα καθυστερήσει.
Ο λόγος, σύμφωνα με την Ναυτεμπορική, είναι εκκρεμότητες τεχνικού χαρακτήρα ενώ καλά πληροφορημένες πηγές ανέφεραν ότι η όποια καθυστέρηση δεν έχει να κάνει ούτε με προβλήματα στη χρηματοδότηση του έργου ούτε με δυσαρμονία ή τριβές μεταξύ των δύο εμπλεκόμενων πλευρών. Ωστόσο, δεν απέκλειαν και το ενδεχόμενο κάποιας μορφής συνδιαχείριση ΥΠΑ - Fraport έως τον Νοέμβριο.
Σύμφωνα με παράγοντες που έχουν γνώση της διαδικασίας μεταφοράς των αεροδρομίων, μια τέτοια διαδικασία, ενώ παράλληλα βρίσκονται σε λειτουργία τα αεροδρόμια, είναι φυσιολογικό να συμβαίνει. Οι ίδιοι ανέφεραν ότι, επειδή γνώριζαν πως στο επίπεδο αυτό είναι ρευστό το χρονοδιάγραμμα, ποτέ δεν ανακοινώθηκε επισήμως ημερομηνία παράδοσης - παραλαβής τους.
Μάλιστα, με αντικείμενο την νέα παράταση ανάληψης της λειτουργίας των 14 περιφερειακών αεροδρομίων από την ελληνογερμανική κοινοπραξία, πραγματοποιήθηκαν τουλάχιστον δύο συναντήσεις την περασμένη εβδομάδα στο Μαξίμου, προκειμένου το ελληνικό Δημόσιο και η Fraport Slentel να συμφωνήσουν.
Νέα συμφωνία
Οι δύο πλευρές πρέπει να υπογράψουν νέα συμφωνία που θα διασφαλίζει τόσο το ελληνικό Δημόσιο όσο και τη Fraport - Slentel για τη νέα ημερομηνία που θα παραχωρηθούν τα 14 αεροδρόμια.
Οι συναντήσεις των εκπροσώπων της γερμανικής εταιρείας πραγματοποιήθηκαν με τον υπουργό Επικρατείας Α. Φλαμπουράρη στο Μέγαρο Μαξίμου. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές που επικαλείται η εφημερίδα, η ΥΠΑ θα συνεχίσει να προσφέρει κάποιου είδους υπηρεσίες στη Fraport έως τον Νοέμβριο, ενώ δεν αποκλείεται να υπογραφεί μνημόνιο συνεργασίας.
ΟΙ δύο πλευρές συμφώνησαν στην παράταση της συμφωνίας μέχρι τα μέσα Μαρτίου καθώς παραμένουν ορισμένες εκκρεμότητες τεχνικού χαρακτήρα. Ως εκ τούτου δεν αναμένονται εντυπωσιακές αλλαγές στην εικόνα των αεροδρομίων το καλοκαίρι του 2017 δεδομένου ότι η θερινή σεζόν ξεκινά στα μέσα της άνοιξης.
Σύμφωνα με πηγές, το τελευταίο διάστημα συντελείται ένας αγώνας δρόμου έτσι ώστε να υπερνικηθεί η γραφειοκρατία. Η συμφωνία Fraport - Πυροσβεστικής Υπηρεσίας μέσω της οποίας καθορίζεται το πέρασμα του προσωπικού (περίπου 500 άτομα περίπου) στη γερμανοελληνική κοινοπραξία (αμοιβή εξοπλισμός κ.λπ.) ολοκληρώθηκε, ενώ αντίστοιχες συμφωνίες διενεργούνται και με το υπουργείο Εθνικής Άμυνας αφού κάποια αεροδρόμια θα έχουν κοινή χρήση. Επίσης, θέμα προέκυψε και με το ΕΚΑΒ και την επιπλέον κάλυψη που ζητήθηκε για την εξασφάλιση ασθενοφόρου σε μόνη βάση.
Στο μεταξύ, στο πλαίσιο της συμφωνίας της σύμβασης παραχώρησης, η Fraport έχει παραιτηθεί από κάθε αξίωση απέναντι στο ελληνικό Δημόσιο ως προς την καθυστέρηση ολοκλήρωσης των έργων αναβάθμισης του αεροδρομίου «Μακεδονία».
Ως εκ τούτου, θα πρέπει να έχουν υπολογιστεί, εκ των προτέρων, όλες οι παράμετροι που θα μπορούσαν να αποτελέσουν αιτία καθυστέρησης της προόδου των προβλεπόμενων εργασιών.
Επίσης, προβλέπεται η συνεργασία της εταιρείας με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας προκειμένου να διασφαλιστούν όλες οι ασφαλείς διαδικασίες και συνθήκες πτήσης στο αεροδρόμιο, ενώ το ελληνογερμανικό σχήμα θα αναλάβει με ίδιες δαπάνες την κατασκευή και εγκατάσταση συστήματος φωτοσήμανσης του τροχοδρόμου, ώστε να μετατραπεί σε διάδρομο προσαπογείωσης για την ακόμα αρτιότερη κάλυψη των αναγκών του αεροδρομίου «Μακεδονία».
Ήδη έχουν ανανεωθεί και οι απαιτούμενες εγγυητικές επιστολές από την πλευρά της κοινοπραξίας. Σημειώνεται πως με την παράδοση των αεροδρομίων θα εκταμιευθεί το εφάπαξ τίμημα, ύψους 1,23 δισ. ευρώ.
Σε πρώτη φάση θα επενδύσει περίπου 440 εκατ. ευρώ, με το αεροδρόμιο «Μακεδονία» να υπολογίζεται ότι θα απορροφήσει περίπου 95 εκατ. ευρώ, ενώ έχουν ολοκληρωθεί τα σχέδια αναβάθμισης και των υπόλοιπων 13 αερολιμένων.
Η Fraport Slentel φέρεται έτοιμη με την ανάληψη των αεροδρομίων να προβεί άμεσα σε ένα μπαράζ αλλαγών όσον αφορά την εικόνα των αεροδρομίων έως ότου ξεκινήσουν τα έργα από τον προσεχή Οκτώβριο-Νοέμβριο και μετά. Ορισμένες εξ αυτών επιμερίζονται και στη διάθεση των κοινόχρηστων χώρων σε ιδιώτες (π.χ. μεγαλύτερους χώρους για τα Duty Free, με χαρακτηριστικό παράδειγμα το αεροδρόμιο της Μυκόνου).
Για να τεθούν, δηλαδή, οι οριστικές υπογραφές είναι απαραίτητο να έχει ολοκληρωθεί μέχρι κεραίας ο νομικός - τεχνικός έλεγχος της Fraport Slentel στις 14 εγκαταστάσεις. Πρόκειται για μια ιδιαίτερα σύνθετη διαδικασία, που περιλαμβάνει την εξασφάλιση σειράς πιστοποιήσεων που σχετίζονται, μεταξύ άλλων, με έργα που έχει δεσμευτεί να υλοποιήσει η κοινοπραξία, όπως και με ζητήματα ασφάλειας και συνθηκών πτήσεων.