Φαρμακερά σχόλια στον διεθνή Τύπο για την κρατική παρέμβαση στη διαφημιστική αγορά
Εκτενή δημοσιεύματα για την παρέμβαση της Κυβέρνησης στη διαφημιστική αγορά φιλοξενούν ορισμένες από τις μεγαλύτερες ξένες εφημερίδες καθώς και το έγκυρο ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters.
Από τα δημοσιεύματα (μεταξύ άλλων στους Financial Times, τη βρετανική Daily Mail και το περιοδικό με τη μεγαλύτερη επιρροή για την τηλεοπτική βιομηχανία Broadband Magazine) προκύπτουν τα εξής βασικά σημεία:
• Αυτή η παρέμβαση όχι μόνο θα παραδώσει στην κυβέρνηση τον έλεγχο της βιομηχανίας της τηλεόρασης, αλλά ταυτόχρονα αποτελεί άμεση επίθεση στην ελευθερία του Τύπου στην Ελλάδα και είναι μια προσπάθεια να φιμώσει τους επικριτές της κυβέρνησης. Με άλλα λόγια, πρόκειται για μια άνευ προηγουμένου επίθεση εναντίον των Μέσων Ενημέρωσης σε ένα κράτος μέλος της ΕΕ.
• Ο νέος νόμος θα στείλει αρνητικό μήνυμα σε υφιστάμενους και δυνητικούς νέους επενδυτές σε μια εποχή που η Ελλάδα πρέπει να καθησυχάσει τους επενδυτές και να προσελκύσει νέους.
• Η νομοθεσία παραβιάζει το δίκαιο της ΕΕ και θα βλάψει τη βιομηχανία της τηλεόρασης, που ήδη βρίσκεται αντιμέτωπη με την οικονομική ύφεση και τα αυστηρά μέτρα λιτότητας, καθώς και τη μαζική στροφή προς την online διαφήμιση, παράγοντες που θα μπορούσαν να αναγκάσουν τους τηλεοπτικούς σταθμούς να κλείσουν.
• Η ελληνική πρωτοβουλία έρχεται την ίδια στιγμή που και ορισμένες ακόμα ευρωπαϊκές κυβερνήσεις προσπαθούν επίσης να πατάξουν την ελευθερία των Μέσων Ενημέρωσης. Ο Ούγγρος Πρωθυπουργός Viktor Orban εισήγαγε νέους κανόνες το 2011 που επέτρεψαν στην Κυβέρνηση να τιμωρήσει τις εταιρείες Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης για δήθεν μη ισορροπημένη ή προσβλητική κάλυψη. Εν τω μεταξύ στην Πολωνία, η κυβέρνηση πιέζει για μεγαλύτερο έλεγχο στην κρατική τηλεόραση.
• Το νομοσχέδιο αυτό δείχνει ότι η κυβέρνηση επιδιώκει την επιβολή υψηλότερων φόρων και επιτίθεται στις επιχειρήσεις, αντί να μειώσει τη γραφειοκρατία και να εξορθολογίσει τις δημόσιες υπηρεσίες.
• Το νομοσχέδιο θα αφαιρέσει κάθε έννοια της αναγκαίας εμπιστευτικότητας που απαιτείται για τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Θέτει σε πραγματικό επιχειρηματικό κίνδυνο τις επιχειρήσεις των Μέσων Ενημέρωσης που λειτουργούν στη χώρα καθώς όλοι, διαφημιζόμενοι, διαφημιστικές εταιρείες, οργανισμοί Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, τηλεοπτικοί σταθμοί και τα υπόλοιπα ΜΜΕ θα γνωρίζουν λεπτομερώς το κόστος της κάθε διαφήμισης, τον τηλεοπτικό προϋπολογισμό κάθε διαφημιζόμενου και τα έσοδα.
• Η αντίθεση στο νομοσχέδιο είναι ευρεία και υποστηρίζεται από όλους τους σχετικούς ραδιοτηλεοπτικούς φορείς και τους διαφημιστές.