Σχοινάς: Μεταρρυθμίσεις και Σχέδιο Γιούνκερ πάνε “χέρι χέρι”
Πρώτες σε αριθμό προτάσεων για το Σχέδιο Γιούνκερ είναι οι ελληνικές επιχειρήσεις, ωστόσο ο εκπρόσωπος της Κομισιόν κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τη βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος.
Ο Μαργαρίτης Σχοινάς υπογράμμισε ότι, η βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος αποτελεί βασική πτυχή των μεταρρυθμίσεων που προωθούνται από το ελληνικό πρόγραμμα, αλλά και το «λόγο ύπαρξης» του τρίτου πυλώνα του Επενδυτικού Σχεδίου για την Ευρώπη.
Σε συνέντευξη που παραχώρησε στο EurActiv.gr, σημείωσε ότι, «πολλές μεταρρυθμίσεις πέρασαν ή προβλέπονται ως μέρος του προγράμματος, έχοντας αυτόν τον στόχο κατά νου».
Πρόσθεσε ότι η υπηρεσίας στήριξης διαρθρωτικής μεταρρύθμισης (η μετεξέλιξη της Task Force) συνεπικουρεί την Ελλάδα για τη δημιουργία ενός φιλικού επενδυτικού περιβάλλοντος σε σχέση με την «απλοποίηση της αδειοδότησης των επενδύσεων, τη μείωση των εμποδίων στον ανταγωνισμό, την ενίσχυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και της ενεργειακής απόδοσης και, σύντομα, για τη μείωση του διοικητικού φόρτου για τις επιχειρήσεις».
«Αυτή η εργασία είναι θεμελιώδης για να δημιουργηθούν οι κατάλληλες επενδυτικές ευκαιρίες για τους επενδυτές», είπε, προσθέτοντας ότι όπως και στην υπόλοιπη Ευρώπη, το Επενδυτικό Σχέδιο «δεν είναι πανάκεια και δεν θα αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη από μόνο του, αλλά είναι ένα βασικό δομικό στοιχείο για την επιστροφή στη δημιουργία βιώσιμων θέσεων εργασίας και την ανάπτυξη».
«Θα δούμε σύντομα το πρώτο ελληνικό έργο στο πλαίσιο του Σχεδίου Επενδύσεων Γιούνκερ. Μείνετε συντονισμένοι!», είπε χαρακτηριστικά.
Πρωτοφανής κινητικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκαλεί και το γεγονός ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν δείξει μέχρι στιγμής τη μεγαλύτερη κινητικότητα για το Σχέδιο Γιούνκερ, σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Αναφερόμενος στον Συμβουλευτικό Κόμβο, που αποτελεί μέρος του Επενδυτικού Σχεδίου για ένα ευρύ φάσμα συμβουλευτικών υπηρεσιών για τα έργα, είπε:
«Είμαι πολύ ευτυχής να πω ότι οι ελληνικές εταιρείες χρησιμοποιούν στο σύνολό της τη νέα πύλη του έργου: μέχρι στιγμής έχουν στείλει τον μεγαλύτερο αριθμό των έργων που εμφανίζονται στην πλήρους διαφάνειας λίστα των προς επένδυση έργων, η οποία θα βγει στον αέρα σε λίγες εβδομάδες».
Πρώτη η Ελλάδα σε απορρόφηση κονδυλίων
Υπογράμμισε ότι η Επιτροπή, μέσω της υπηρεσίας στήριξης διαρθρωτικής μεταρρύθμισης (SRSS), παρέχει υποστήριξη προς τις ελληνικές αρχές για τη δημιουργία αποδοτικών και αποτελεσματικών δομών για τη διαχείριση γενικότερα των ευρωπαϊκών κονδυλίων.
«Αυτό θα πρέπει να οδηγήσει στο σχεδιασμό καλύτερης ποιότητας έργων και κατά συνέπεια να προσελκύσει ιδιώτες επενδυτές. Επιπλέον, η χρηματοδότηση του EFSI μπορεί να συνδυαστεί με τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία (ESI) κάτι που θα επιτρέψει στα έργα να ξεκινήσουν σχετικά γρήγορα».
Συνέχισε, λέγοντας ότι ο Πρόεδρος της Κομισιόν Ζαν Κλοντ Γιούνκερ και η Επιτροπή βοηθούν την Ελλάδα να αξιοποιήσει πλήρως το δυναμικό των κονδυλίων από τα Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία, χρησιμοποιώντας όλη την ευελιξία των ισχυόντων κανόνων και την παροχή τεχνικής βοήθειας.
«Για την ιστορία, ένα συνολικό ποσό της τάξης των 3,5 δισ. ευρώ από τα διαρθρωτικά ταμεία της ΕΕ καταβλήθηκε στην Ελλάδα το 2015. Εναπόκειται πλέον στις ελληνικές αρχές να διασφαλίσουν ότι τα χρήματα θα επενδυθούν άμεσα στην πραγματική οικονομία. Με ποσοστό απορρόφησης 99,8%, ενώ ο μέσος όρος της ΕΕ είναι 90,1%, η Ελλάδα κατέχει την πρώτη θέση στα κράτη μέλη της ΕΕ όσον αφορά στην εφαρμογή της χρηματοδοτικής περιόδου 2007-2013».
Καμία απειλή για διαρθρωτικά ταμεία
Ερωτηθείς εάν οι νέοι χρηματοδοτικοί μηχανισμοί θα μπορούσαν να θέσουν σε «απειλή» τα διαρθρωτικά ταμεία στον προγραμματισμό της επόμενης χρηματοδοτικής περιόδου, ήταν κατηγορηματικός:
«Καθόλου. Το Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων (EFSI), και τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία διαδραματίζουν καίριο ρόλο στη δημιουργία θέσεων εργασίας και ανάπτυξης. Εργάζονται χέρι-χέρι και είναι πλήρως συμπληρωματικά».
«Σε ορισμένα κράτη- μέλη εξακολουθεί να υπάρχει η τάση να πιστεύουν ότι η χρηματοδότηση της ΕΕ έρχεται πάντα με τη μορφή της επιχορήγησης. Εάν σχεδιάζεις να κατασκευάσεις μια σιδηροδρομική ή οδική γραμμή χωρίς σύστημα διοδίων, είναι κατανοητό ότι οι επιχορηγήσεις μπορεί να φαίνονται η πιο φυσική πηγή χρηματοδότησης, δεδομένου ότι δεν υπάρχει προφανής μακροπρόθεσμη απόδοση για έναν επενδυτή. Αλλά για παράδειγμα, αν μιλάμε για ευρυζωνικές υποδομές, υπάρχουν συνήθως ιδιωτικές εταιρείες που ενδιαφέρονται για την επένδυση, οπότε είναι λογικό να ρωτήσουν αν είναι απαραίτητη η επιχορήγηση σε κάθε περίπτωση ή αν ένα άλλο είδος χρηματοδότησης, όπως ένα δάνειο ή μέσο χρέους, θα ήταν πιο κατάλληλο».
Ικανοποίηση για την πορεία του Σχεδίου
Σχετικά με την πρόοδο του Σχεδίου Γιούνκερ σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, ο Μ. Σχοινάς τόνισε ότι η Κομισιόν είναι «εξαιρετικά ικανοποιημένη» με τα μέχρι στιγμής αποτελέσματα.
«Κοιτάξτε τη χρηματοδότηση της ΕΤΕπ στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Ταμείου Στρατηγικών Επενδύσεων (EFSI), την καρδιά του Επενδυτικού Σχεδίου. Μπορείτε να δείτε ότι το EFSI έχει ήδη υποστηρίξει 57 έργα και 165 συμφωνίες χρηματοδότησης μικρομεσαίων επιχειρήσεων που επωφελούνται 136.000 μικρομεσαίες και μεσαίας κεφαλαιοποίησης επιχειρήσεις. Συνολικά, αυτό έχει προκαλέσει € 82 δισ. σε νέες επενδύσεις. Και αυτό είναι μόνο η αρχή».