Τα “πάνω – κάτω” στη φορολογία αυτοκινήτων
Σαρωτικές αλλαγές στη φορολογία αυτοκινήτων, σχεδιάζει το Υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να κλείσει το δημοσιονομικό κενό.
Ανάμεσα σε αυτά που εξετάζονται είναι οι αλλαγές στη φορολόγηση της απόκτησης ΙΧ με παρεμβάσεις στον τρόπο υπολογισμού του τέλους ταξινόμησης. Το τέλος θα υπολογίζεται κατά κύριο λόγο με βάση την αξία του οχήματος και λιγότερο με βάση τον κυβισμό, σύμφωνα με την Ημερησία.
Επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει αποφασιστεί το ψαλίδισμα του κινήτρου απόσυρσης έως και 20% σε σχέση με ό,τι ίσχυε μέχρι το τέλος του 2015. Η τροπολογία για την παράταση της απόσυρσης έως το τέλος του Μαΐου οδεύει για τη Βουλή και θα ισχύσει αναδρομικά από την 1η Ιανουαρίου 2016.
Επιπλέον αυξήσεις έρχονται στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης καυσίμων. Οι αυξήσεις αναμένεται να επηρεάσουν τη λιανική τιμή της βενζίνης, του ντίζελ κίνησης, του υγραερίου κίνησης και πιθανότατα του φυσικού αερίου κίνησης. Οι τελικές αποφάσεις δεν έχουν ακόμη ληφθεί, καθώς υπάρχει προβληματισμός για την αύξηση στο ντίζελ κίνησης αφού αυτή θα έχει άμεσο αρνητικό αντίκτυπο στην οικονομία, καθώς επηρεάζει τη βιομηχανία και τις εμπορευματικές μεταφορές. Επίσης, μια αύξηση στο ντίζελ πρόκειται να ανοίξει ακόμη περισσότερο την ψαλίδα της τιμής μεταξύ του πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης δημιουργώντας και πάλι κίνητρα για λαθρεμπόριο.
Το υπουργείο Οικονομικών αναζητά αλλαγές και για τα τέλη κυκλοφορίας, οι οποίες από τη μια θα αυξήσουν τα έσοδα από τα τέλη και από την άλλη θα δώσουν κίνητρο σε πολλούς φορολογούμενους για να παραλάβουν και πάλι τις πινακίδες κυκλοφορίας που έχουν καταθέσει.
Αν αυτά τα σενάρια επιβεβαιωθούν αναμένεται να αλλάξουν ριζικά το τοπίο στην αγορά η οποία έχει παγώσει περιμένοντας τις αλλαγές αλλά και την παράταση της απόσυρσης.
Αντιδρούν οι βενζινοπώλες
Την αντίθεσή της με την κυοφορούμενη αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης εκφράζει η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος υποστηρίζοντας ότι το μέτρο δεν θα φέρει περισσότερα έσοδα καθώς θα οδηγήσει σε μείωση της κατανάλωσης.
«Αυτό το είδαμε και με το πετρέλαιο θέρμανσης, για το οποίο φοβόμαστε ότι θα υπάρξει ανάλογη αυξητική κίνηση από την κυβέρνηση στη νέα περίοδο. Σε κάθε περίπτωση πάντως οι οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις, ιδίως στις μεταφορές και στις ενεργοβόρες επιχειρήσεις του πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα, θα είναι βαριές».
Όπως επισημαίνει η ΟΒΕ, ο ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης ανέρχεται σήμερα στα 330 ευρώ/χιλιόλιτρο, ενώ στη βενζίνη στα 670 ευρώ/χιλιόλιτρο. Σε περίπτωση εξίσωσης και αφού υπολογιστεί η επιβάρυνση του ΦΠΑ (που επιβάλλεται και επί του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης) η τιμή του πετρελαίου θα επιβαρυνθεί συνολικά με 0,418 ευρώ το λίτρο. Δηλαδή η λιανική τιμή του ντήζελ κίνησης με τα σημερινά δεδομένα θα φθάσει στο 1,418Euro/λ! Αντίστοιχα, πιθανή αύξηση του ΕΦΚ στη βενζίνη κατά 10 λεπτά το λίτρο θα οδηγήσει σε αύξηση της λιανικής τιμής (μαζί με το ΦΠΑ) κατά 12,3 λεπτά.