Πώς θα διαμορφωθεί η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης
Σε 12 μέρες ξεκινά η διάθεση του πετρελαίου θέρμανση και το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης ερευνά τις εναλλακτικές λύσεις, ώστε να «καλυφθεί» η μείωση κατά 50% του επιδόματος θέρμανσης. Με άλλα λόγια, αναζητούνται λύσεις για εξοικονόμηση 100 εκατ. ευρώ.
Στα σενάρια που εξετάζονται είναι η διατήρηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης στα σημερινά επίπεδα, στα 0,23 ευρώ/λίτρο, το οποίο σημαίνει ότι η τιμή του θα διαμορφωθεί στα 0,86 ευρώ /λίτρο. Η χαμηλή τελική τιμή επιτρέπει στο υπουργείο Οικονομικών να περιορίσει στο μισό τους δικαιούχους του επιδόματος θέρμανσης ή την τιμή αυτού, χωρίς να δημιουργείται το πρόβλημα που είχε παρουσιαστεί με την πλήρη εξίσωση του φόρου του πετρελαίου θέρμανσης με του κίνησης.
Ένα δεύτερο σενάριο που εξετάζουν οι κύριοι Τσακαλώτος, Αλεξιάδης και Χουλιαράκης , σύμφωνα με το ifemerida.gr είναι η μείωση του ΕΦΚ, που θα σημάνει τη διαμόρφωση της τελικής τιμής στα 0,70 ευρώ /λίτρο. Η κίνηση αυτή θα επέτρεπε την πλήρη κατάργηση του επιδόματος θέρμανσης. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς που έχουν γίνει από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, το δημοσιονομικό αποτέλεσμα θα είναι ουδέτερο, καθώς η μείωση του φόρου θα προκαλέσει απώλειες 200 εκατ. ευρώ και ταυτόχρονα η κατάργηση του επιδόματος θέρμανσης θα εξοικονομήσει κονδύλι 210 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των δανειστών, η μεγάλη διαφορά μεταξύ των ΕΦΚ στο θέρμανσης και το κίνησης (η διάθεσή του γίνεται με φόρο 0,33 ευρώ/λίτρο) δημιουργούν πρόσφορο έδαφος λαθρεμπορίας καυσίμων, παρά το ότι λειτουργεί σύστημα εισροών – εκροών και παράλληλα δρομολογούνται κι άλλα μέσα ηλεκτρονικής παρακολούθησης των καυσίμων.
Η επαναφορά του ΕΦΚ στα 0,06 ευρώ/λίτρο, δηλαδή στα επίπεδα του 2011, αποτελεί το τρίτο σενάριο. Στην περίπτωση αυτή, η λιανική τιμή του πετρελαίου θέρμανσης θα διαμορφωθεί στα 0,65 ευρώ/λίτρο. Παρά το ότι η αυστηρή δημοσιονομική προσέγγιση δείχνει ότι ο Προϋπολογισμός θα απολέσει σχεδόν 100 δις ευρώ, μετά από τέτοια μείωση, υπηρεσιακοί παράγοντες και στελέχη της αγοράς καυσίμων επισημαίνουν ότι δεν έχει συνεκτιμηθεί το όφελος από την αύξηση της κατανάλωσης.
Μάλιστα, η εκτίμηση είναι ότι από αύξηση των πωλήσεων κατά 30% θα υπερκαλυφθούν από τα έσοδα του ΦΠΑ οι απώλειες από τη μείωση του ΕΦΚ. Σε αυτή την άποψη συνηγορούν και τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, αφού με την εξίσωση των ΕΦΚ προέκυψε υστέρημα κατά 400 εκατ. ευρώ.