Η λίστα με τις υποχρεώσεις της υπηρεσιακής κυβέρνησης
Η προετοιμασία του προσχεδίου του κρατικού προϋπολογισμού για το 2016 και του μεσοπρόθεσμου προγράμματος για την περίοδο 2016-2019 άλλα και η προετοιμασία της φορολογικής και της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης είναι μόνο μερικά από τα πολλά και κρίσιμα θέματα που έχει μπροστά της η υπηρεσιακή κυβέρνηση.
Αρμόδιος κυβερνητικός παράγοντας ανέφερε στη Ναυτεμπορική ότι εντολή της πρωθυπουργού Βασιλικής Θάνου είναι να προχωρήσουν όλες οι υποχρεώσεις που έχει αναλάβει η χώρα με την υπογραφή του μνημονίου.
Με δεδομένο όμως ότι όλα τα προαπαιτημένα που προϋποθέτουν ψήφιση από τη Βουλή δεν μπορούν να προχωρήσουν, έντονος είναι ο προβληματισμός σχετικά με το κατά πόσο κινδυνεύει να μετατεθεί για τουλάχιστον ένα μήνα αργότερα η πρώτη αξιολόγηση της οικονομίας.
Από τις φθινοπωρινές διαπραγματεύσεις με τους δανειστές εξαρτάται και το αν θα εκταμιευτούν τρία δισεκατομμύρια ευρώ, τα οποία θα πάνε όχι για την κάλυψη δανειακών υποχρεώσεων στο εξωτερικό, αλλά για τις ανάγκες της πραγματικής οικονομίας.
Με δεδομένο ότι η οικονομία έχει εισέλθει σε φάση ύφεσης η έγκαιρη εκταμίευση της δόσης (συμπεριλαμβανομένων των 3 δισ. ευρώ ) θεωρείται απαραίτητη για να μετριαστούν οι επιπτώσεις.
Οι υποχρεώσεις
Καθώς δεν υπάρχει δυνατότητα νομοθέτησης, το ενδιαφέρον στρέφεται, σύμφωνα με την Ναυτεμπορική, στην έγκαιρη προετοιμασία των «φακέλων» του Σεπτεμβρίου, ώστε να κλείσουν με το που θα ανοίξει η νέα Βουλή από την 1η Οκτωβρίου:
- Η υπογραφή της υπουργικής απόφασης για την επέκταση του έμμεσου μητρώου τραπεζικών συναλλαγών, ώστε να παρέχεται το ιστορικό συναλλαγών σε βάθος 10 ετών. Αυτό θα επιτρέψει στους ελεγκτές της εφορίας να έχουν πρόσβαση σε αναλήψεις και καταθέσεις των τελευταίων 10 ετών. Πρόσβαση σε αυτό το μητρώο θα πρέπει μέσα στον Σεπτέμβριο να αποκτήσει και το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών.
- Η θέσπιση νέων ποινικών διατάξεων για τη φοροδιαφυγή και την απάτη. Οφείλουμε να τροποποιήσουμε το «ποινολόγιο» της εφορίας, να καταργήσουμε όλα τα πρόστιμα του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων και να θεσπίσουμε άλλα «κατάλληλα» για τις «απλές αλλά σοβαρές» παραβάσεις όπως η μη έκδοση αποδείξεων.
- Η έκδοση της δευτερογενούς νομοθεσίας που απαιτείται για να καταστεί πλήρως λειτουργικό το Δημοσιονομικό Συμβούλιο.
- Η σύνταξη του σχεδίου για την εκκαθάριση των καθυστερούμενων οφειλών, καθώς και των αιτήσεων επιστροφής φόρου και συνταξιοδότησης. Ο συνολικός λογαριασμός εκτιμάται ότι έχει ξεπεράσει τα 7 δισ. ευρώ.
- Ο προσδιορισμός των λεπτομερειών για τη βαθμιαία εθνική εφαρμογή του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος (ΕΕΕ) από 1ης Απριλίου 2016.
- Η σύνταξη του «χάρτη πορείας» για τη μεταρρύθμιση της αδειοδότησης των επενδύσεων.
- Η νομοθετική έγκριση του προγράμματος αναδιάρθρωσης του «ΟΑΣΑ - Συγκοινωνίες Αθηνών» όπως έχει συμφωνηθεί με τους θεσμούς.
- Η σύνταξη του «χάρτη πορείας» για την εφαρμογή στην πράξη του νέου Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας που ψηφίστηκε στις 22 Ιουλίου. Ζητούμενο, να ετοιμαστούν προτάσεις για τη μείωση του τεράστιου αριθμού των υποθέσεων που εκκρεμούν στα δικαστήρια.
- Η εξασφάλιση του δικαιώματος της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής να αποκτήσει πρόσβαση σε πηγές διοικητικών δεδομένων, μεταξύ των οποίων και φορολογικών.
Όπως σημειώνει η εφημερίδα, μεγάλο βάρος για το διάστημα μέχρι τις εκλογές πέφτει και στους υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών. Μεγάλη εκκρεμότητα είναι το πώς θα επιβληθεί η αναδρομική αύξηση της προκαταβολής φόρου στα νομικά πρόσωπα. Βάσει νόμου, το θέμα θα έπρεπε να έχει ξεκαθαρίσει από τις 21 Αυγούστου, ενώ η αναδρομική αύξηση της προκαταβολής είναι ένα μέτρο από το οποίο το υπουργείο Οικονομικών περιμένει να εισπράξει περισσότερα από 300 εκατ. ευρώ μέσα στο 2015.
Μία ακόμη υποχρέωση που βαραίνει τη Γ.Γ. Δημοσίων Εσόδων αφορά την έκδοση της εγκυκλίου σχετικά με τα πρόστιμα του Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών, θέμα που βρίσκεται σε εκκρεμότητα εδώ και τουλάχιστον έναν χρόνο.
Στο Γενικό Λογιστήριο πέφτει το βάρος της προετοιμασίας του προσχεδίου του προϋπολογισμού για το 2016, αλλά και του νέου μεσοπρόθεσμου. Σε εκκρεμότητα επίσης βρίσκεται το θέμα του προϋπολογισμού του 2015 καθώς θα πρέπει να αποφασιστεί αν θα κατατεθεί ή όχι αναθεωρημένος προϋπολογισμός (βάσει των νέων δεδομένων που είναι πρωτογενές έλλειμμα 0,25% αντί για πλεόνασμα 3% και ύφεση 2,3% αντί για ανάπτυξη 2,9%).