Alpha Bank: Παραβίαση της βούλησης καταστηματαρχών η απαγόρευση για τις Κυριακές
Του Παναγιώτη Δημητρακόπουλου
Για κατάφωρη παραβίαση των όρων του ανταγωνισμού και εμπόδιση της επιχειρηματικής δραστηριότητας, ακόμη και στο πλαίσιο μεμονωμένης πρωτοβουλίας, για άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές με στόχο την αύξηση των κερδών και παράλληλο όφελος την εξυπηρέτηση καταναλωτών και τουριστών, κάνουν λόγοι οι αναλυτές της Alpha Bank στο Εβδομαδιαίο Δελτίο της Τράπεζας, με αφορμή την προσωρινή αναστολή της πιλοτικής λειτουργίας καταστημάτων όλες τις Κυριακές σε ορισμένες περιοχές της χώρας.
Όπως αναφέρουν οι οικονομολόγοι της Alpha Bank «σε περίπτωση που η προσωρινή αυτή αναστολή γίνει μόνιμη, τότε κανένας καταστηματάρχης δεν θα έχει τη δυνατότητα να ανοίξει το κατάστημά του ποτέ την Κυριακή για να εξυπηρετήσει τους πελάτες του, ακόμη και αν αυτή η απαγόρευση συνεπάγεται σημαντική οικονομική και ηθική ζημία. Θα πρόκειται για την τέλεια εναρμονισμένη πρακτική με την οποία η εξυπηρέτηση των πελατών και ο ανταγωνισμός σε έναν πολύ σημαντικό και κρίσιμο (λόγω του τουρισμού) παραγωγικό κλάδο της χώρας περιορίζεται, λόγω αντιρρήσεων συνδικαλιστικών φορέων».
Μάλιστα, θεωρούν ότι «με την απαγόρευση της λειτουργίας των καταστημάτων την Κυριακή παραβιάζεται κατάφορα το δικαίωμα του καταστηματάρχη που βλέπει ευκαιρίες εξυπηρέτησης των πελατών του και αύξησης των εσόδων του με τη λειτουργία του και κατά την Κυριακή, ιδιαίτερα αν βρίσκεται σε τουριστική περιοχή σε περίοδο μεγάλης αύξησης του τουρισμού. Είτε με αργία σε κάποια άλλη ημέρα της εβδομάδος ή όχι».
Όπως επισημαίνουν οι αναλυτές «το άνοιγμα των καταστημάτων την Κυριακή επιβάλλεται λόγω της μεγάλης ανάγκης που έχει η χώρα για ανάπτυξη του τουρισμού και για αύξηση της αποδοτικότητας της λειτουργίας του κλάδου του λιανικού εμπορίου που αποτελούν πολύ σημαντικούς κλάδους για τη χώρα που συμβάλλουν, ή μπορεί να συμβάλουν, στην έξοδο της χώρας από την κρίση και στην επάνοδο της απασχόλησης σε ανοδική πορεία. Πώς να αυξηθεί η δαπάνη ανά τουρίστα όταν τα καταστήματα είναι κλειστά κατά το ¼ του χρόνου κατά τον οποίο ο τουρίστας παραμένει στην Ελλάδα; Ή γενικότερα, πώς να αυξηθεί η δαπάνη ανά τουρίστα όταν δεν επιδιώκουμε να προσελκύσουμε τους τουρίστες στα καταστήματα με την προσφορά υψηλής ποιότητας προϊόντων (αγαθών και υπηρεσιών), όλες τις ημέρες της εβδομάδος (ιδιαίτερα κατά την περίοδο αιχμής) και σε ανταγωνιστικό κόστος;».
Σε ότι αφορά την πορεία της ελληνικής οικονομίας, οι αναλυτές της Alpha Bank αναφέρουν ότι «η πορεία σταθεροποίησης, ανάκαμψης και ανταγωνιστικής ανάπτυξης επιβεβαιώθηκε με την αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας του Ελληνικού Δημοσίου από την S&P, αφετέρου με την ανακοίνωση των στοιχείων που δείχνουν: α) την αξιοσημείωτη αύξηση της απασχόλησης και τη μείωση της ανεργίας στο 1ο 6μηνο του 2014, β) την ανάκαμψη και της οικοδομικής δραστηριότητας με βάση τον όγκο των εκδοθεισών νέων αδειών οικοδομών που αποτελεί πρόδρομο δείκτη για την αύξηση και των επενδύσεων σε κατοικίες μετά από 2-4 3μηνα, οι οποίες σημείωσαν νέα τεράστια πτώση κατά -42% στο 1ο 6μηνο.2014, και γ) την πέραν πάσης αμφισβήτησης πολύ ικανοποιητική εκτέλεση του Προϋπολογισμού του 2014 στο 8μηνο, που σηματοδοτεί τη δυνατότητα επίτευξης για 3ο συνεχόμενο έτος πρωτογενούς πλεονάσματος στη γενική κυβέρνηση σημαντικά υψηλότερο από αυτό που έχει προγραμματιστεί.