Έρευνα International Business Report
Δημοσίευση: 09 Ιουλίου 2014 16:55Αισιοδοξία των επιχειρήσεων στο μέτωπο των εξαγωγών
Όπως τονίζεται στην έρευνα IBR της Grant Thornton, η αύξηση της αισιοδοξίας των επιχειρήσεων είναι ιδιαίτερα υψηλή στην Ευρώπη και στη Βόρεια Αμερική, και φαίνεται να επηρεάζεται από την άνοδο των προσδοκιών για περαιτέρω ανάπτυξη των εξαγωγών.
Η IBR αποκαλύπτει ότι σε παγκόσμιο επίπεδο, η αισιοδοξία των επιχειρήσεων έχει αυξηθεί στο καθαρό 46%, που αποτελεί ποσοστό ρεκόρ. Η άνοδος της αισιοδοξίας τροφοδοτείται από την αύξηση της εμπιστοσύνης στην Ευρωπαϊκή Ένωση (στο 43%, το υψηλότερο από το 2006), στη Βόρεια Αμερική (στο 73%, το υψηλότερο από το 2004) και στις χώρες G7 (στο 53%, νέο ποσοστό ρεκόρ).
Αυτό το θετικό κλίμα για τις προοπτικές της οικονομίας καθοδηγείται από τις πολύ υψηλές προσδοκίες για εξαγωγές. Παγκοσμίως, το ποσοστό των επιχειρήσεων που αναμένουν να αυξήσουν τις εξαγωγές κατά τους επόμενους 12 μήνες (24%) έχει φτάσει σε αυτό το επίπεδο μόνο μια φορά, το 2011. Στις χώρες G7, ένα ποσοστό ρεκόρ 23% των επιχειρήσεων αναμένουν να αυξήσουν τις εξαγωγές κατά τη διάρκεια των επόμενων 12 μηνών.
Τα ευρήματα επισημαίνουν τη συνεχή ανάγκη για τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικών κανονισμών να συνεργαστούν για την άρση των εμπορικών φραγμών και για την προώθηση ενός επιχειρηματικού περιβάλλοντος το οποίο θα ενθαρρύνει τις διασυνοριακές δραστηριότητες και θα ενισχύει την παγκόσμια ανάκαμψη, προστίθεται στο κείμενο.
«Η ευρέως διαδεδομένη προσδοκία για αύξηση των εξαγωγών είναι ιδιαιτέρως θετική, δεδομένου ότι τροφοδοτεί επίπεδα επιχειρηματικής εμπιστοσύνης, τα οποία δεν έχουμε δει για περισσότερο από μια δεκαετία. Καθώς οι οικονομίες συνεχίζουν να ανακάμπτουν από την οικονομική κρίση, οι επιχειρηματίες αναζητούν πραγματικές ευκαιρίες για να δραστηριοποιηθούν στο εξωτερικό και να αξιοποιήσουν άλλες αγορές», σημείωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Grant Thornton στην Ελλάδα, Βασίλης Καζάς.
Οι αναπτυσσόμενες μεσαίες τάξεις στην Ασία δημιουργούν νέες και διευρυμένες αγορές για τα εμπορεύματα των προηγμένων οικονομιών, και η ανάπτυξη της τεχνολογίας τόσο στο σπίτι όσο και στο χώρο εργασίας τροφοδοτεί τη ζήτηση για πρωτοποριακά προϊόντα και υπηρεσίες. Αυτές είναι συναρπαστικές στιγμές για τους επιχειρηματίες, και η εστίαση στις εξαγωγές είναι ένα σαφές σημάδι για τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικών κανονισμών ότι το διασυνοριακό εμπόριο είναι καθοριστικό για την μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα και επιτυχία των δραστηριοτήτων των επιχειρήσεων, αλλά και της ευρύτερης οικονομίας».
Οι προσδοκίες για αύξηση των εξαγωγών είναι ιδιαίτερα έντονες στις χώρες Ασίας-Ειρηνικού (27%), όπου οι επιχειρήσεις της Κίνας είναι ιδιαίτερα αισιόδοξες για την αύξηση των πωλήσεων στο εξωτερικό (36%), και στην Ευρώπη (31%), όπου η Γερμανία (47%) και το Ηνωμένο Βασίλειο (34%) είναι από τις πιο αισιόδοξες χώρες, τόσο σχετικά με τις οικονομίες τους, όσο και με τις δυνατότητές τους για αύξηση των εξαγωγών. Η αναμενόμενη αύξηση των εξαγωγών στη Νότια Ευρώπη (32%) είναι επίσης αξιοσημείωτη, με τις επιχειρήσεις στην Ισπανία (40%) και στην Ελλάδα (38%) να βρίσκονται παγκοσμίως στην πρώτη πεντάδα των πιο αισιόδοξων για την αύξηση των εξαγωγών.
Σε ό,τι αφορά στην Ελλάδα, το ποσοστό αισιοδοξίας των επιχειρήσεων είναι το μεγαλύτερο κατά τη διάρκεια των τελευταίων 6 χρόνων και ανέρχεται σε 34%, σημειώνοντας αύξηση κατά 8 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το 2013 και κατά 22 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το 1ο τρίμηνο του 2014. Το 50% των Ελλήνων επιχειρηματιών αναμένει αύξηση εσόδων, ενώ το 34% αναμένει αύξηση κερδοφορίας, σύμφωνα πάντα με την έρευνα. Υψηλό είναι και το ποσοστό των επιχειρήσεων στη χώρα μας που αναμένει αύξηση στις επενδύσεις βιομηχανικών εγκαταστάσεων και μηχανημάτων (64%), ενώ πολύ σημαντικό είναι και το γεγονός ότι μόνο το 6% των επιχειρήσεων αναφέρει την έλλειψη εξειδικευμένων στελεχών ως εμπόδιο.
«Οι εξαγωγές είναι ιδιαίτερα σημαντικές για την Ευρώπη αυτή τη στιγμή: η περιφερειακή ανάπτυξη παραμένει το λιγότερο υποτονική, και έτσι οι επιχειρήσεις αναζητούν ευκαιρίες όλο και πιο μακριά. Μεγάλα Γερμανικά brands, ιδίως εκείνα στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, αναγνώρισαν εδώ και πολύ καιρό τις δυνατότητες των αγορών υψηλής ανάπτυξης, όπως είναι η Κίνα, αλλά οι επιχειρήσεις π.χ. στην Ισπανία ή στο Ηνωμένο Βασίλειο ακολουθούν τώρα το παράδειγμά τους», σχολίασε ο κ. Καζάς και πρόσθεσε:
«Για τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικών διαδικασιών, το μήνυμα είναι ηχηρό και σαφές: οι επιχειρήσεις πρέπει να είναι σε θέση να εξάγουν για να τροφοδοτήσουν την ανάκαμψη και την ανάπτυξη. Σε συνεδρίαση του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου στο Μπαλί τον περασμένο Δεκέμβριο, έγιναν πρωτοφανείς δεσμεύσεις για την ενίσχυση του εμπορίου σε όλο τον κόσμο, μέσω της μείωσης της γραφειοκρατίας και της απλούστευσης των διαδικασιών για τη διασυνοριακή επιχειρηματική δραστηριότητα. Αυτό ήταν ένα θετικό βήμα, το οποίο θα μπορούσε να προσθέσει περίπου $1τρις στο παγκόσμιο εμπόριο, και ελπίζω να δω περαιτέρω πρόοδο στις εμπορικές συναλλαγές των Trans-Pacific και Trans-Atlantic μέσα τους επόμενους μήνες. Οι εξαγωγικές επιδοτήσεις, η μείωση της γραφειοκρατίας και η μεγαλύτερη υποστήριξη σε επιχειρήσεις που αναζητούν να εξάγουν περισσότερο, αποτελούν εργαλεία που μπορούν και πρέπει να αναπτυχθούν (όπου είναι δυνατόν) για να στηρίξουν το διασυνοριακό εμπόριο. Φυσικά, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να ελέγχονται κατάλληλα, αλλά ως μέρος ενός συστήματος που ενθαρρύνει και δεν αποθαρρύνει τις εταιρείες να δραστηριοποιηθούν στο εξωτερικό».
Τα σχέδια αύξησης των δαπανών για έρευνα και ανάπτυξη (Ε&Α) συνδέονται με την ανάπτυξη της επιχειρηματικής αισιοδοξίας και τις προθέσεις για εξαγωγές. Σε παγκόσμιο επίπεδο, το 28% των επιχειρηματιών σχεδιάζουν να αυξήσουν τις δαπάνες για Ε&Α κατά το επόμενο έτος, το υψηλότερο ποσοστό που έχει καταγραφεί ποτέ. Κατά το τελευταίο τρίμηνο, οι προσδοκίες για Ε&Α έχουν αυξηθεί κατά 13 ποσοστιαίες μονάδες στις χώρες Ασίας-Ειρηνικού, κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες στην ΕΕ, κατά 7 στη Βόρεια Αμερική και κατά 6 στη Νοτιοανατολική Ασία. Στην Ελλάδα, οι επιχειρήσεις που αναμένουν να αυξήσουν τις δαπάνες για Ε&Α ανέρχονται στο 42%, σημειώνοντας το υψηλότερο ποσοστό των τελευταίων 6 ετών.
«Η αύξηση των δαπανών για Ε&Α δείχνει ότι οι επιχειρήσεις βλέπουν στο μέλλον και σκέφτονται την μακροπρόθεσμη ανάπτυξη των προϊόντων και των υπηρεσιών τους, εξυπηρετώντας διάφορες αγορές και προτιμήσεις. Ωστόσο, αυτή η αύξηση αντανακλά, επίσης, τα σχέδια των επιχειρηματιών να εξάγουν περισσότερο. Καθώς περισσότερα από τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους πηγαίνουν στο εξωτερικό, η καλύτερη γνώση των νέων αυτών αγορών γίνεται όλο και πιο σημαντική. Οι δαπάνες για Ε&Α υποδεικνύουν ότι οι επιχειρήσεις είναι πρόθυμες να αναπτύξουν προϊόντα, τα οποία θα τους βοηθήσουν να κατοχυρωθούν στο εξωτερικό και τελικά να τους οδηγήσουν σε ανάπτυξη», κατέληξε ο Καζάς.